• Ad
  • סין שולטת ב-50.6% משוק הסוללות לרכב חשמלי בעולם
    CATL מוסיפה להוביל את שוק הסוללות אבל BYD סגרה את הפער עם LG הקוריאנית. האם הסובסידיות בארה"ב ובאירופה ישנו את המאזן האסטרטגי העולמי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סין מובילה כיום בהפרש ניכר את שוק הסוללות העולמי לרכב חשמלי אשר נחשב זה מכבר למשאב בעל משמעות אסטרטגית. בסיכום שנת 2022 החזיקה יצרנית הסוללות המובילה בעולם – CATL ב-37% מסך הייצור העולמי של סוללות לרכב חשמלי ולאגירת אנרגיה, ואילו BYD סגרה את הפער עם LG הקוריאנית וכל אחת משתי אלה מחזיקה בנתח שוק של 13.6%.

     

    סין שולטת ב-50.6% משוק הסוללות לרכב חשמלי בעולם

     

    בסך הכל חל בשנה שעברה זינוק משמעותי בכושר הייצור של כל יצרניות הסוללות הגדולות בעולם, ובפרט של יצריות סיניות, ואלה בונות בימים אלה תשתיות ייצור גם באירופה, ארה"ב ובמדינות שונות ברחבי העולם. אל שתי יצרניות הסוללות הסיניות המובילות יש להוסיף גם את CALB שמחזיקה בנתח שוק של 3.9% ואת Sunwoda שמחזיקה ב-1.8%. מספר חברות סיניות קטנות יותר נמנות גם בתוך 8.6% שמייצגים את "כל החברות האחרות".

    במקום השני, בפער ניכר, מחזיקה דרום קוריאה עם 13.6% נתח שוק של LG, ל-SK יש נתח שוק של 5.4%, ואילו סאמסונג מחזיקה ב-4.7%. סך נתח השוק של יצרניות דרום קוריאניות בסיכום 2022 עמד על 23.7%, ונזכיר שהן מייצרות גם בארה"ב ובאירופה. סך הייצור של היצרניות הקוריאניות גדל, יחד עם השוק כולו, אבל נתח השוק שלהן הצטמק יחסית לנתח של יותר מ-30.2% שבו הן החזיקו בסיכום 2021.

    יפן, שם הומצאה טכנולוגיית הליתיום-יון הפופולרית כיום, נותרה מאחור עם נתח שוק של 7.3% בלבד שבו מחזיקה פנסוניק. אגב, גם פנסוניק הגדילה את סך המכירות שלה אבל נתח השוק הכולל שלה הצטמק ב-4.7 אחוזים.

    יצרניות הסוללות הסיניות, שהחלו כאמור להקים מפעלים גם באירופה, רשמו גידול משמעותי בכושר הייצור ובתפוקת הייצור שלהן. בסיכום 2022 נרשם זינוק של 92.5% בכושר הייצור של CATL ביחס לשנת 2021 ואילו BYD הגדילה את כושר הייצור שלה ב-167.1 אחוזים (!) מ-26.4 ג'יגה-וואט-שעה ב-2021 ל-70.4% בסיכום 2022. בסיכום השנה היוצאת יוצרו ברחבי העולם 517.9 גיגה-וואט שעה של סוללות לרכב חשמלי וזה מייצג זינוק של 71.8% ביחס ל-301.5 גיגה-וואט שיוצרו בסיכום 2021.

    מי שרשמה כניסה חדשה לעשיריה הראשונה היא חברת פארסיס האמריקנית (שמייצרת בסין), אחת מבין מספר ספקיות סוללות של מרצדס הגרמנית. אנליסטים מעריכים שגם השנה היא צפויה להציג צמיחה יציבה. במקביל, סך השוק של סוללות לרכב חשמלי בעולם צפוי להגיע השנה לשיא של כ-749 גיגה-וואט-שעה, כך לפי נתוני חברת האנליסטים SNE Research.

     

    סין שולטת ב-50.6% משוק הסוללות לרכב חשמלי בעולם

    סובסידיות באירופה ובארה"ב

    מפת השליטה בשוק הסוללות העולמי שורטטה עד כה בעיקר על-ידי היוזמה של ממשלת סין, מלפני יותר מעשור, לתמוך בתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית בכלל וברכב חשמלי בפרט, ולעודד את הגורמים השונים בשוק להשקיע ברכישת מקורות אספקה למינרלים ומתכות ובהקמת אמצעי ייצור ותשתיות.

    באירופה אמנם גינו את המהלכים של ממשלת סין שנתפשו כפגיעה בעקרונות הסחר החופשי, ואילו ממשל טראמפ בארצות הברית לקח בשעתו את המדינה אחורה בכל הקשור בהשקעות באנרגיה מתחדשת וברכב חשמלי, אבל בשנתיים האחרונות מתהפכת המגמה הזאת. ממשל ביידן החזיר לשולחן תוכניות שהחלו עוד בתקופת אובמה לתמיכה ברכב חשמלי ובשנה שעברה העביר את "חוק המאבק באינפלציה" שמקצה מאות מיליארדי דולרים לתמיכה בהפחתת פליטות פחמן ובמעבר לרכב חשמלי.

    באירופה נלחצו מן המהלכים האמריקנים אבל גם שם מבינים ש"אם אי אפשר להילחם בזה עדיף להצטרף לזה", ובמקום להמשיך לגנות את הסינים ואת האמריקנים גם האירופאים יכריזו בקרוב על תוכניות להשקעת מאות מיליארדי דולרים בתחומים האלה. התוצאה הצפויה היא שבשנה-שנתיים הקרובות עדיין תהיה ככל הנראה התחזקות של יצרניות סוללות סיניות ועליה בהיקפי הייצור בסין אבל מיד לאחר מכן נראה זינוק בהיקפי הייצור של סוללות בארה"ב ובאירופה. שאלת מאה מיליארד הדולר היא מי יהיו החברות שיהנו מן ההשקעות הממשלתיות בארה"ב ובאירופה? יצרניות סיניות כבר מנצלות את הביקוש האדיר לסוללות, את היתרון הטכנולוגי שלהן ואת קופות המזומנים שלהן כדי להקים מפעלי ייצור ברחבי העולם, כולל גם בארה"ב ובאירופה, וייתכן שלחברות מקומיות כבר לא יהיה מקום בשוק מצטופף והולך. מצד שני, ליצרניות הרכב "נפל האסימון" והן לא רוצות להיות תלויות בספקיות חיצוניות, לכן כמה מהן החלו לפתח טכנולוגיית סוללות בעצמן.

     

    היצרנית מדינת מקור נתח שוק
    CATL סין 37%
    BYD סין 13.6%
    LG ד. קוריאה 13.6%
    פנסוניק יפן 7.3%
    SK ד. קוריאה 5.4%
    סמסונג ד. קוריאה 4.7%
    CALB סין 3.9%
    Gotion ארה"ב 2.7%
    Sunwoda סין 1.8%
    Farasis ארה"ב + סין 1.4%
    אחרים כל העולם 8.6%

    מקור: SNE Research

     

    לקריאה נוספת:

    תוכנית הסבסוד האירופאית עלולה להבריח חברות טכנולוגיה מישראל

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.