• Ad
  • מחירי הרכב הגיעו לשיא ומכאן יכולים רק לרדת
    יצרניות הרכב בעולם הגבילו את התפוקה וצמצמו מלאים, ומאז 2019 ועד היום זינקו מחירי המכוניות החדשות ב-25-30% ואיתם גם הרווחים של היצרניות. המיתון והתחרות יעשו השנה את שלהם והמחירים צפויים לרדת ב-5%
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מאז ערב מגפת קורונה, בשנת 2019, ועד היום זינק מחירה הממוצע של מכונית חדשה בישראל ביותר מ-25%, גם בגלל עליה גורפת במחירי המכוניות ובעיקר בגלל הטיה של יצרניות הרכב ששלחו אלינו יותר מכוניות יקרות ופחות מכוניות עממיות. לא מדובר בתופעה ישראלית מקומית אלא במגמה כלל עולמית אשר הונעה במקור על-ידי סיבות אובייקטיביות אבל לאחרונה נראה שיצרניות הרכב פשוט נהנות לחלוב את הפרה או לסחוט את הלימון הזה עד לטיפות האחרונות.

     

    מחירי הרכב הגיעו לשיא ומכאן יכולים רק לרדת

     

    בכל שווקי הרכב החשובים בעולם ניכר בשלוש השנים האחרונות צמצום בהיקף המכירות וגם יצרניות הרכב מייצרות פחות. זה קורה גם בגלל מחסור ברכיבים וחלקים והשבתת מפעלי יצור לנוכח בעיות בשרשרת האספקה, אבל גם בגלל שהיצרניות מפחיתות באופן מכוון את רמות המלאי. "באורח פלא" הרווחים של כמעט כל יצרניות הרכב מזנקים בשלוש השנים האלה למרות הפחתת היקפי הייצור. שאלת מיליארד הדולר היא האם כבר הגענו לשיא ממנו יתחילו דברים לחזור לקדמותם ומה יהיה קצב השינוי הזה.

    כפי שכתבנו כאן בסוף השנה שעברה, בארצות הברית ניכרת בחודשים האחרונים מגמת ירידה במחירי המכוניות המשומשות ועליה במשך הזמן הממוצע שמכוניות כאלה ממתינות במגרש עד למכירתן, ואילו המהלכים של טסלה בתחילת השנה עוררו סערה רבתי וציפייה דרוכה להפחתת מחירים אצל יצרניות נוספות. סמנכ"ל הכספים של פורד, ג'ון לולר, אמר החודש שהוא צופה לירידה של כ-5% במחירי המכוניות החדשות במהלך השנה הנוכחית ככל שיצרניות הרכב בארצות הברית יגדילו את ההנחות לצרכנים, ולעומתו הבטיחה לאחרונה מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מארי בארה למשקיעים בחברה ש"לעולם לא נחזור לרמות המלאי שהיינו בהן בעבר".

    בארה התכוונה לכך שבתקופת הקורונה נשברה באמריקה "מסורת" של עשרות שנים שבהן ייצרו יצרניות הרכב ככל שיכלו ושמרו על רמות מלאי של 60-100 ימים. מאז 2019 הצטמק המספר הזה בכמחצית, מה שאומר שהיצרניות חוסכות את המימון של סחורה בשווי מיליארדי דולרים.

    מצב כזה מתאפשר רק כאשר אין מספיק היצע ותחרות ובשוק שבו המחירים עולים, ולפי נתונים שפרסמה אתמול (ג') סוכנות הידיעות 'בלומברג' מפיהן של חברות האנליסטים 'קוקס אוטומוטיב' ו'קלי בלו בוק' – תשלום הליסינג החודשי הממוצע של משפחה אמריקנית זינק מכ-400 דולר לחודש בשנת 2019 (ולמעשה מאז המשבר של 2008-2009) אל רמה של 777 דולר לחודש. החזר הליסינג הממוצע על רכב משומש בארה"ב זינק ל-544 דולר.

    'בלומברג' גם מצטטת את חברת האנליסטים ג'יי. פי. מורגן שמצאה שמחירה הממוצע של מכונית חדשה בארה"ב זינק מאז 2019 ב-30% והגיע אל כמעט 50 אלף דולר. קוקס אוטומוטיב מדווחים שמחירה הממוצע של מכונית משומשת הגיע בשיא ל-27,000 דולר. מגמה דומה, גם אם עם מספרים אחרים, ניכרת גם באירופה (כך לפי נתוני ING Research) וביפן, ואילו בסין השוק הצטמק ומגמת המעבר לרכב חשמלי העלתה את המחיר הממוצע של רכב חדש.

     

    מחירי הרכב הגיעו לשיא ומכאן יכולים רק לרדת

     

    הכי חשוך לפני עלות השחר

    בסיכום 2022 נמכרו בארה"ב כ-13 מיליון כלי רכב, וזאת ירידה של 8% ביחס לשנת 2021 והנתון הנמוך ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008-2009. למרות זאת, הרווח הגולמי של פורד עלה באותה תקופה ב-4.4% והרווח של ג'נרל מוטורס זינק בכ-200 מיליון דולר.

    בעקבות הפחתת המחירים של טסלה נאלצה גם פורד להוריד את המחירים של חלק מן הדגמים שלה ואנליסטים בארה"ב מדברים על "חזרת מלחמות המכוניות", כלומר התגברות מחדש של תחרות ומתן תמריצים לרכישת רכב, אלא שמנהלי כמה מיצרניות הרכב מעדיפים להדגיש מסרים של בעיות אספקה וצמצום כושר הייצור. לנוכח הרווחים הגואים של החברות האלה קשה להאשים אותם.

    בינתיים, בשטח, ניכר שיותר ויותר אמריקנים "מושכים" את השימוש במכוניות הקיימות שלהם ככל האפשר ולכן הירידה הצפויה במחירי המשומשות נמוכה מעט מזאת שצפויה במחירי החדשות. אנשי 'קוקס אוטומוטיב' צופים שבמהלך 2023 ירדו מחירי המשומשות בכ-4%. נתון מעניין נוסף ש'בלומברג' מפרסמת, הפעם מפי חברת הייעוץ AlixPartners, הוא שחלקם של משקי הבית האמריקנים עם הכנסה גבוהה מבין רוכשי המכוניות החדשות עלה מ-26% בשנת 2016 ל-30% כעת. במילים אחרות, מכוניות חדשות הופכות להיות נחלתם של אנשים אמידים.

    כאמור, כל הסימנים בעת מעידים על כך שהשיא של 2022 כבר מאחורינו ושהשנה צפוי היפוך מגמה, בין השאר בגלל המיתון והלחצים האינפלציוניים שגרמו להעלאות ריבית והתייקרות המימון לרכב חדש. השנה גם צפוי המשך למגמת ההוזלה של כלי רכב חשמליים וזה יפחית את המחיר הממוצע של רכב חדש ברחבי העולם.

    האם, ומתי, ישפיעו המגמות האלה גם על השוק הישראלי? זאת שאלה טובה שתלויה יותר מכל במתווה המס שיוצג על-ידי משרד האוצר בשבועות או בחודשים הקרובים. עם זאת, בישראל ניכרת כרגע מגמה נוספת של חדירה מאסיבית של יצרניות רכב סיניות עם מלאי מכוניות גדול, וככל שיותר יבואניות יתחייבו בפני יותר יצרניות למכור כאן יותר מכוניות – כך צפויה יותר תחרות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מחירי הרכב הגיעו לשיא ומכאן יכולים רק לרדת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.