• Ad
  • מלאי המכוניות החדשות בארה"ב הגיע בנובמבר ל-1.61 מיליון, מחירי המכוניות המשומשות בירידה, וגם מחירי החדשות צפויים לרדת. השאלה היחידה היא אם מה שאנחנו רואים בקצה המנהרה הוא אור יום או האור של הרכבת שדוהרת מולנו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מלאי המכוניות במגרשי הסוכנויות בארה"ב גדל במהלך נובמבר ב-150,000 כלי רכב נוספים והגיע ל-1.61 מיליון, וזה העניק לסוחרי הרכב את המספר הגדול ביותר של כלי רכב חדשים מזה זמן. כך עולה מנתונים שפורסמו בסוף השבוע על-ידי סוכנות המחקר Cox Automotive ומרכז המידע של העיתון החשוב ביותר של תעשיית הרכב, 'אוטומוטיב ניוז'.

     

     

    לשם השוואה, 6 חודשים קודם לכן, ביוני השנה, היה מלאי כלי הרכב הזמין ברחבי ארצות הברית קטן יותר בכחצי מיליון מכוניות, וכעת הוא גבוה כמעט ב-80% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אמת, מלאי הרכב בארה"ב עדיין נמוך ביחס לנתוני סוף שנת 2020 לאחר פרוץ הקורונה, וגם ביחס לנתוני סוף 2019 שנרשמו ממש לפני התפרצות המחלה ששיבשה את מערכי הייצור וההובלה בעולם. אלא שהמגמה מאד ברורה – מחירי המכוניות בדרך למטה. השאלה היחידה היא מהו האור שאנחנו רואים בקצה המנהרה? האם זה אור יום, או שמא אור של רכבת שדוהרת מולנו?

    לפני שנדון בשאלה הזאת כדאי להביא נתון חשוב נוסף מבין אלה שפרסמה סוכנות Cox, לפיו המלאי של מכוניות מסוגים ספציפיים כמו דגמי ספורט, מכוניות קומפקטיות ומיניוואנים, עדיין נמוך יחסית, ושעיקר ה"שחרור" מורגש בסגמנטים הפופולריים-רווחיים כמו טנדרים בגודל מלא, קרוסאוברים גדולים, מכוניות סדאן גדולות ומכוניות יוקרה. גם זמן ההמתנה לכלי רכב חשמליים מפתיע לטובה והוא נמוך במעט מן הממוצע הכללי.

    מרכז המחקר של 'אוטומוטיב ניוז' מוסיף שכל יצרניות הרכב הגדולות שמדווחות על מסירות בארה"ב הודיעו על הגדלת ההיצע שלהן וקיצור זמני ההמתנה, ולזה צריך להוסיף נתון מאד חשוב שמפרסמת Cox: גם מלאי המכוניות המשומשות נמצא במגמת עליה, והמחיר הממוצע של עסקת רכב משומש ירד בנובמבר בכ-4%, כלומר – מחירי המכוניות נמצאים במגמת ירידה!

     

    אור בקצה המנהרה: מלאי המכוניות עולה והמחירים שלהן יורדים

     

    כדי להבין את התמונה המלאה, וגם את הקשר בין נתוני המכירות בשוק האמריקני למכירות בשוק האירופאי או הישראלי, צריך לזכור איך בכלל הגענו עד הלום. בשנת 2019, ערב התפרצות מגפת קורונה, עמד קצב הייצור של תעשיית הרכב העולמית על כמעט 100 מיליון כלי רכב בשנה, והוא תאם פחות או יותר לביקוש העולמי. בשלב הראשון של המגפה, כאשר ברבות ממדינות העולם הוכרזו סגרים ומפעלי ייצור רבים נסגרו, חלו שיבושים בכל מערכי הייצור והלוגיסטיקה – החל מייצור רכיבים שנחוצים לבניית רכב, דרך ענפי ההובלה והשינוע, וכלה במפעלים לייצור רכב.
    כתוצאה מכך צנח כושר הייצור העולמי עד לקצב נמוך מאד של כ-50 מיליון מכוניות בשנה, וזה החל להשפיע לאחר שלקוחות יצאו מן הסגרים עם חסכונות שנבעו מהפחתת צריכה, מלאי הרכב בסוכנויות ואצל היצרנים נמחק, והפעילות הכלכלית ברוב המדינות החלה לחזור לסדרה. תעשיית הרכב הגיבה בהעלאה דרמטית של מחירים ובהסטת הייצור את כלי הרכב היקרים יותר על חשבון מכוניות עממיות.

    הקשיים הלוגיסטיים ובעיות שרשראות האספקה עדיין לא נפתרו לגמרי, במיוחד באירופה לנוכח ההשתוללות של ולדימיר פוטין באוקראינה. אלא שמשלב מסוים כבר אי אפשר היה לדעת האם יצרניות הרכב מאוהבות במצב החדש שנוצר ובהזדמנות הנדירה שנקרתה בדרכן ליהנות מעודף ביקוש ולהעצים את הרווחים שלהן, או שבאמת קשה להן להשיג חלקים ולשנע כלי רכב. הדבר הבטוח היחיד הוא מה שכולנו רואים בנתונים: תעשיית הרכב מייצרת יותר כלי רכב יקרים ומיוחדים שמתח הרווחים עליהם גבוה, ופחות מכוניות שעליהן מרווחים מעט. זה, כמובן, מעלה את המחיר הממוצע של עסקת רכישת רכב חדש והקפיץ גם את מחירי הרכב המשומש.

     

    אור בקצה המנהרה: מלאי המכוניות עולה והמחירים שלהן יורדים

     

    גבירותי ורבותי: מהפך!

    מנתוני המסירות של רכב חדש בארה"ב ניכרת ירידה בהיקף המכירות בשנת 2022 של כמעט כל המותגים למעט קרייזלר, ג'נסיס וטסלה, עם צניחה של בין 30-40% אצל יגואר, אקורה, הונדה, לנד-רובר, אלפא-רומיאו, ניסאן ואינפיניטי, ועד 60% אצל פיאט. מחיר העסקה הממוצעת של רכב חדש, אשר ירד במהלך השנה מכ-46,000 דולר אל 44,000 דולר, שב ועלה, והסתכם בעליה של 4% ב-12 החודשים האחרונים. זאת כתוצאה מן ההיצע הגדול יותר של מכוניות יקרות.

    לעומת זאת, היצע הרכב המשומש בארה"ב גבוה כעת בכ-7% ביחס לנובמבר 2021, קצב המכירות של רכב משומש נמוך בכ-13%, ומחיר העסקה הממוצע ירד ב-1% ביחס לנקודת המוצא בנובמבר 2021.
    תמונת המצב שמצטיירת מן הנתונים האלה היא בעיקר של ירידה בביקוש, כלומר שהצרכנים בארה"ב פשוט קונים פחות מכוניות ומוכנים להוציא פחות כסף (לא כולל ציי רכב, שם עדין קיים ביקוש ער), והדבר האחרון שיצרניות רכב אוהבות זה להיתקע עם מלאי.

     

    אור בקצה המנהרה: מלאי המכוניות עולה והמחירים שלהן יורדים

     

    הסיבה המתבקשת ביותר לתוצאה הזאת היא סימני המיתון שניכרים בארה"ב ובמדינות נוספות והעלאות הריבית שמייקרות את המימון, כלומר שללקוחות יש פחות כסף זמין ופחות מוטיבציה להוציא כסף. במילים אחרות: חלק ממה שאנחנו רואים מולנו זה מיתון שמקרר את השוק.

    מותר להניח שרוב הבעיות הלוגיסטיות והמחסור בחלקים כבר נפתרו, ודאי בארה"ב, וגם אירופה שקעה כבר לחורף קר עם מחירי אנרגיה גבוהים, תחושת מיתון ופחות סיבות ל"מסיבות אחרי קורונה". גם שם צפויה ירידה בביקוש לרכב חדש, ולכל הפחות זה יגדיל את הזמינות וההיצע של רכב שיכול להגיע אלינו, לישראל. הוסיפו לכך את החדירה של כ-18 מותגי רכב חדשים לישראל במהלך קצת יותר משנה, והמסקנה המתבקשת היא שגם אצלנו צפוי קצת יותר היגיון בשיגעון ונחת לבעלי הסבלנות. אף אחד לא מבטיח צניחת מחירים בתוך שבועות או חודשים, אבל לכל הפחות ברור שיהיה פחות לחץ, ואולי אפילו חזרה אל ימי הזוהר של "מכוניות אפס קילומטר".

     

    אור בקצה המנהרה: מלאי המכוניות עולה והמחירים שלהן יורדים

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אור בקצה המנהרה: מלאי המכוניות החדשות עולה והמחירים שלהן יורדים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.