• Ad
  • מתי צריך לבצע טיפול במכונית ומה ההבדל בין "טיפול קטן" ל"טיפול גדול"? האם תחזוקה "לפי הספר" עדיפה על "תחזוקת שבר"?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נכתב במקור בנובמבר 2015 – נבדק ונערך מחדש לאוגוסט 2025: עודכנו נהלים חדשים, תדירות טיפולים ותמחור טיפולים

     

    יצרניות רכב קובעות שיגרת טיפולים לדגמים השונים וזאת אמורה לקחת בחשבון שלושה גורמים עיקריים: בלאי של רכיבים ש"עובדים קשה", ניקוי והחלפת מסננים שנסתמים תוך כדי ביצוע עבודתם, והחלפה מבעוד מועד של רכיבים לפני שהם מגיעים לסוף חייהם – ותקלה בהם עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד של המכונית או אף לתאונה.

    בקבוצה הראשונה יש רכיבים שהבלאי שלהם תלוי בכמות השימוש ברכב ובאופי הנהיגה – למשל רפידות ודיסקיות בלמים – ובמקרה זה תבוצע ההחלפה לפי הצורך. יש גם רכיבים שחשוב להחליף גם אם כמעט ולא נוהגים – למשל שמנים שמתחמצנים וסופגים פיח, ויש רכיבים שאפשר להחליף לפי שיקול דעת בכלי רכב שנוסעים מעט – למשל מצתים.

    בקבוצה השנייה יש רכיבים שהעלות שלהם נמוכה ביחס לנזק שעלול להיגרם מתחזוקה לקויה שלהם – למשל מסננים, ולכן מומלץ להחליף אותם בכל מקרה.הקבוצה השלישית כוללת את הרכיבים היקרים ביותר, ולרוב גם את אלה שהחלפתם דורשת לא רק התמחות אלא גם עבודה מורכבת יותר ולעיתים גם כלים ייעודיים – למשל רצועת תזמון שמתזמנת את פתיחת וסגירת השסתומים במנוע. קריעה של רצועה כזאת עלולה לגרום לנזק לא הפיך למנוע – ולתיקון שעלותו יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

     

     

    להשתחרר מן המוסכמות

    באופן היסטורי, וגם בנוהג השגור מבחינת הרבה מאוד מוסכניקים, בעלי רכב ונהגים – שגרת טיפולים ברכב כוללת "טיפול קטן" שבו נבדקים ומוחלפים רכיבים משתי הקבוצות הראשונות, ו"טיפול גדול", שמבוצע אחת לתקופה ארוכה יותר, או לקילומטארז' נסיעה רב יחסית – ובו מבוצעות בדרך כלל עבודות מקבוצת הרכיבים השלישית. הנוהג הזה, שהשתרש אצל כל כך הרבה אנשים אמנם "עושה סדר בראש" אבל הבעיה היא שזה נוטע טעות בהבנה של תחזוקת רכב נכונה.

    מה שבאמת צריך להנחות אותנו בתחזוקת רכב זאת ההבנה שמרווח הטיפולים והמפרט שלהם נקבעים על ידי יצרניות הרכב, ועלינו להכיר את הדרישות המיוחדות לדגם שלנו ולא להתמקד בקיבעון של המוסכניק או של הרגלים ישנים. מידע מדויק ומפורט לגבי דרישות התחזוקה נמצא בספר הרכב ובאתרי האינטרנט של היצרניות השונות, וכדי לבצע תחזוקה נכונה צריך להתייחס רק לשלושה פרמטרים: זמן וקילומטראז' נסועה, והמפגש בין שני אלה לבין טבלת התחזוקה שקבעה יצרנית הרכב.

    ברוב המקרים אין סיבה או תועלת להחליף רכיבים שיצרן הרכב לא דרש להחליף כחלק משגרת טיפולים – במקרים רבים זאת זריקת כסף לפח (או לחשבון של המוסכניק), אבל יש מספר חריגים שיתוארו בהמשך ומומלץ להקפיד בהם – במיוחד בתנאי האקלים הישראלי שמתאפיינים בחום רב ובכמויות גדולות של אבק. למשל: החלפת שמן מנוע, נוזלים ומסננים כדאי לבצע בתכיפות רבה מזו שמומלצת בשגרת הטיפולים.

     

     

    הטיפול במכונית חדשה וישנה

    ביצוע שגרת טיפולים חשוב במכונית חדשה בדיוק כמו במכונית ישנה – ולהיפך – אבל לא צריך לבצע את הטיפול עצמו באותו אופן ובאותה רמת השקעה כספית. יצרניות של חלפים מקוריים הבינו בעשור האחרון שהתחרות שלהם היא מול יצרניות של חלקים תחליפיים, ולכן החלו לייצר חלקים פחות יקרים שמיועדים במיוחד לכלי רכב ותיקים יותר, ובמחירים נמוכים יחסית.

    מבלי להתייחס להוראות הספציפיות של יצרנית רכב זאת או אחרת צריך לומר שבכל מקרה כדאי לקבוע מועד שנתי קבוע וידוע מראש לביצוע "טיפול שנתי". בטיפול הזה יש לבדוק את המצב הכללי של המכונית, להחליף שמן מנוע ומסנן שמן, להחליף או לנקות את מסנן האוויר, אולי גם את מסנן הדלק, ולבדוק את מפלס  הנוזלים (נוזל בלמים, נוזל הגה כוח, נוזל תיבת הילוכים אוטומטית, נוזל אלקטרוליטי במצבר).

    אבל אסור להמתין לטיפול שנתי כדי לבדוק את מפלסי הנוזלים: בעשור האחרון אנחנו נתקלים ביותר ויותר מנועי בעירה – בדגש על מנועים מוגדש/י טורבו (אבל לא רק) שסובלים מהצטברות בוצה ו/או משריפה של כמות גדולה יחסית של שמן מנוע. לא ניכנס כאן לסיבות לתופעות האלה אבלן נדגיש נקודה מאוד חשובה: מנוע בעירה לא יכול לשרוד בלי כמות מינימלית של שמן מנוע ונוזל קירור – ומי שימתין לטיפול השנתי כדי לבדוק את מפלסי הנוזלים מזמין לעצמו צרות יקרות.

    חשוב לבדוק את מפלס השמן ומפלס נוזל הקירור לפחות אחת לחודש (ואם הכל בסדר אפשר לעבור לתדירות של אחת לחודשיים) – וכאשר מזהים ירידה במפלסים האלה צריך להבין שקיימת בעיה ואסור להתעלם ממנה. פעולה נוספת שחייבים לבצע לפחות אחת לשנה היא פירוק של ארבעת הגלגלים כדי לבדוק שחיקה ברפידות ואת מצב הדיסקים, כמו גם את מערכת ההגה .

    בהתאם לשגרת התחזוקה המומלצת לכל דגם – למשל אחת לכל 10,000 או 20,000 או 30,000 קילומטרים או אחת לשנתיים, או שלוש או ארבע (הכל מפורט בטבלת התחזוקה של כל דגם – יש להחליף מצתים, מסנן דלק, לבדוק את מערכת מיזוג האוויר והכי חשוב: להחליף רצועת תזמון (למעט במנועים ספציפיים עם שרשראות תזמון שמוגדרות ככאלה שלא דורשות תחזוקה). בנוסף, בהתאם להנחיות היצרנית יש להחליף גם את הנוזל ההידראולי של מערכת הבלמים ואת הנוזל ההידראולי של תיבת ההילוכים, וגם את נוזל הקירור במערכת הקירור.

    מי שרוצה יכול להמשיך לכנות את הפעולות האלה "טיפול גדול" – אבל מי שקרא עד לכאן כבר מבין שלא מדובר ב"טיפול" וגם אין צורך או הכרח לבצע הכל יחד באותה הזדמנות – מה שחשוב זה לא לחרוג מעבר לקילומטראז' או למשך הזמן שהוגדר בשגרת התחזוקה לצורך ביצוע הפעולות האלה.

     

     

    להיות יותר צדיקים מן האפיפיור

    כאשר מחליפים שמן מנוע חשוב מאוד להשתמש בשמנים שמתאימים לדרישות של יצרניות הרכב גם אם מדובר בשמנים יקרים יותר (ולרוב זה המצב). מנועים מודרניים רגישים מאוד לתופעות שונות שגורמות להיווצרות פיח ובוצה, והתיקון של נזקים יהיה יותר יקר מתוספת המחיר לשמן שמתאים למפרט שנקבע על-ידי יצרנית הרכב. יתרה מכך: בשנים האחרונות מתגלים כשלים סדרתיים במנועי בעירה שונים וגם במערכות אחרות ברכב, כפי שאנחנו מדווחים באופן שגרתי ב-TheCar, וגם הרבה אחרי תקופת האחריות הרשמית נדרשות יצרניות הרכב לקחת אחריות ולתקן תקלות סדרתיות על חשבונן.

    במקרים רבים היצרניות מנסות לגלגל את האשמה בתקלה אל הלקוחות ולטעון שטיפולים שלא בוצעו במועד או שימוש בשמנים שאינם בתקן המדויק שנקבע על ידן גרמו לתקלות, והן מנסות להתחמק מאחריות. זאת לכשעצמה סיבה חשובה לדבוק בשגרת הטיפולים ולהשתמש בשמנים לפי תקן שמקובל על יצרניות הרכב.

    ככל שמדובר במנועים ובתיבות הילוכים שידועים כרגישים או בעייתיים אנחנו ממליצים המלצה חמה – תהיו יותר צדיקים מן האפיפיור ותבצעו החלפת נוזלים ומסננים לעיתים יותר תכופות כדי להימנע מצרות. למשל, יש תיבות הילוכים אוטומטיות שבהן מומלץ להחליף נוזל הידראולי אחת ל-30 אלף ק"מ "לא משנה מה", מפני שהניסיון מלמד שפעולה כזאת מאריכה מאד את אורך החיים שלה.

     

     

    כמה זה עולה לנו?

    מחירי טיפולים לרכב תלויים בעיקר במדיניות של יצרן הרכב (שממנה נגזרים מחירי החלפים), בתדירות הטיפולים וברשימת הרכיבים שיש להחליף. שני הגורמים העיקריים שמשפיעים עלות הטיפול הם סוג המוסך וסוג החלקים שבהם בוחרים לשימוש ברכב.

    כל מוסך חוקי בישראל חייב לקבל רישוי של משרד התחבורה, וקיים פער מחירים משמעותי בין מוסך שמורשה "רק" על ידי משרד התחבורה לבין מוסך שמורשה גם על-ידי היבואנית וכלול ברשת המוסכים שלה ("מוסך מורשה יבואן"). בין לבין ישנם מוסכים "מומחים" – וזאת הגדרה למוסך שאינו מרשה יבואן אבל יש לו התמחות גבוהה במותגים ספציפיים. לפי החוק – טיפול במוסך מורשה משרד התחבורה שאינו מורשה יבואן לא פוגע בזכויות של בעל רכב מבחינת אחריות יצרן הרכב.

    מוסכים מורשי יבואן בדרך כלל יקרים יותר, לעיתים בעשרות אחוזים, אבל כל מוסך בישראל – בין אם הוא מורשה משרד התחבורה, מוסך מומחה או מורשה יבואן – חייב להציע ללקוחות שלו לבחור אם להשתמש בחלקים מקוריים של יצרנית הרכב או בחלקים תחליפיים.

    סוג החלקים: יש שלוש רמות של חלקים, למרות שלא תמיד יש הבדלים בין האיכויות שלהם (ולפעמים יש הבדלים גדולים).

    מקורי (Original Equipment Manufacturer – OEM): מיוצר לרוב על-ידי יצרן חלקים ומשווק דרך מערך החלקים של יצרן הרכב. אמור להיות תואם לחלק המקורי שהותקן ברכב במפעל. זה החלק היקר ביותר.

    תואם מקורי (OEM Equivalent): חלק שמיוצר על ידי אותו יצרן שמספק את החלק המקורי ליצרן הרכב, אך נמכר באריזה של יצרן החלקים. איכותו זהה למקורי אך מחירו נמוך יותר. במקרים רבים זאת האפשרות המשתלמת ביותר.

    תחליפי (Aftermarket): חלק שמיוצר על ידי יצרן אחר. איכותם של חלקים אלה יכולה לנוע ממעולה ועד לירודה. חשוב לבחור במותגים מוכרים ואיכותיים.

    כאמור – ציבור המוסכניקים וציבור בעלי הרכב רגילים לחלק את תחזוקת הרכב ל"טיפול גדול" ול"טיפול קטן" וכתבה אחת לא תשנה הרגלים של עשרות שנים. אפשר רק לשדרג את אופן החשיבה שלנו ולחשוב במושגים של "טיפול בינוני" שבמסגרתו מטופלות מערכות שונות אבל בלי טיפולים מאוד כבדים כמו החלפת קיט תזמון וכיוצ"ב.

    בשורה תחתונה – המסר החשוב הוא שכל בעל רכב צריך להכיר את טבלת הטיפולים הספציפית לרכב שלו ולנהוג לפיה – תוך כדי צמצום מרווחי החלפת נוזלים ומסננים.

     

    לקריאה נוספת: האם לטפל ברכב במוסך יבואן או במוסך מורשה? ממש לא מה שחשבתם

     

    טיפולים נפוצים ברכב (הערכה ל-2025, כולל מע"מ)

    סוג הטיפול רכב עממי קטן רכב ממוצע רכב יוקרה
    "טיפול קטן" במוסך מורשה 400-650 ₪ 500-800 ₪ 800-1,500 ₪
    "טיפול קטן" מוסך יבואן 600-900 ₪ 800-1,200 ₪ 1,200-1,500 ₪
    "טיפול בינוני" מוסך מורשה 600-900 ₪ 750-1,100 ₪ 1,100-2,000 ₪
    "טיפול בינוני" מוסך יבואן 850-1,300 ₪ 1,100-1,600 ₪ 1,800-3,500 ₪
    "טיפול גדול" מוסך מורשה 900-1,500 ₪ 1,200-2,000 ₪ 2,000-4,000 ₪
    "טיפול גדול" מוסך יבואן 1,800-2,800 ₪ 2,200-3,500 ₪ 3,500-7,000 ₪

     

    עדכוני 2025

    מגמות חדשות (יחסית) בתעשיית הרכב כוללות שימוש בשמנים סינטטיים יותר ויותר מתקדמים והארכת מרווחי הטיפולים, אם כי הניסיון שלנו מלמד שבמקרים רבים מערכות שונות (בדגש על מנועי בעירה ותיבות הילוכים) לא עומדות בהארכת מרווחי הטיפולים ועדיף לצמצם אותה.

    למשל, אם "טיפול 15,000 קילומטר" החליף כבר מתחילת שנות ה-2000 את "טיפול 10,000", היום יש יצרניות שמדברות על "טיפול 20,000" ועל "טיפול 30,000 קילומטר" – אבל תזכרו מה אמרנו כאן קודם: כאשר מנוע מתחיל לצרוך שמן או נוזל קירור זה אף פעם לא נגמר טוב. בנוסף – לעולם אל תוותרו על טיפול שנתי גם אם אתם נוהגים רק 5,000 קילומטרים בשנה: שמן המנוע והנוזלים ההידראוליים מתחמצנים והשמן סופח חלקיקי פיח ולחות – והנוזלים מאבדים מתכונותיהם ודורשים החלפה.

    בעשור האחרון בכלל ובשנים האחרונות בפרט גדל באופן ניכר נתח השוק של מכוניות חשמליות ושל מכוניות היברידיות לסוגיהן, ואלה דורשים תשומת לב לתחומים מאוד ספציפיים:

    סוללת מתח גבוה: הסוללה עצמה לא דורשת טיפול, אך מערכות שתומכות בה כן. חשוב לוודא שפתחי האוורור של הסוללה (הנמצאים לעיתים קרובות מתחת למושב האחורי) לא חסומים, ולהימנע מחשיפה ממושכת לחום קיצוני.

    מערכת קירור הסוללה: לרוב כלי הרכב החשמליים וגם לחלק מכלי הרכב ההיברידים יש מערכת קירור ייעודית לסוללה, ובתוכה זורם נוזל קירור ייחודי. חלק מיצרניות הרכב גובות תמורת כל טיפה מן הנוזל הזה סכומים מופרכים ממש.

    החלפת מסנן אוויר במערכת קירור סוללה: זאת נקודת תורפה שעלולה להיות מוזנחת ובמדינה מאובקת כמו שלנו זה עלול לגרום לצרות.

    טיפול במוסך מומחה: טיפול במערכות מתח גבוה דורש הסמכה וכלים מיוחדים. חשוב לטפל ברכב חשמלי והיברידי רק במוסך שמיומן לכך כדי למנוע סכנת התחשמלות ונזק למערכות יקרות.

    מיתוס "אפס תחזוקה" של רכב חשמלי אינו נכון. רכב חשמלי והיברידי דורשים שגרת תחזוקה שונה – אבל הנוהל זהה: תלמדו את טבלת הטיפולים שנדרשים על-ידי יצרנית הרכב ותקפידו לנהל אותה נכון.

    ברכב היברידי (אבל לא ברכב חשמלי) עדיין צריך לתחזק כמעט כרגיל את מנוע הבעירה ובכלל זה להחליף שמן מנוע, מסנני שמן, מצתים, רצועות תזמון, מערכות פליטה ומסנני דלק.

    (גם) ברכב חשמלי והיברידי נדרשת תחזוקה של מסנן מזגן – לרוב כל שנה או שנתיים או 15,000-30,000 ק"מ.

    נוזל בלמים: יש להחליפו בהתאם לשגרת התחזוקה המומלצת בדיוק כמו ברכב עם מנוע בעירה ולמרות שהמערכת הרגנרטיבית (אחזור אנרגיית בלימה) מצמצמת מאוד את הבלאי של רפידות הבלימה והדיסקים.

    צמיגים: לכלי רכב חשמליים יש מומנט מנוע חזק ומשקל עצמי גבוה מאוד וזה מאיץ מאוד את שחיקת הצמיגים. בדיקות לחץ אוויר ורוטציה בין הגלגלים חשובות במיוחד.

    בדיקות כלליות: מערכות הבלימה (למרות הבלאי הנמוך), המתלים, ההיגוי והתאורה דורשות בדיקה תקופתית ממש כמו ברכב עם מנוע בעירה.

     

    נדמה שהבעיה מובנת: רוב תיאורי הריקולים שמפרסם משרד התחבורה שלנו הם "חלביים" במידה מעוררת השתאות, וניכר שיבואניות רכב שונות מרשות לעצמן "לשחק בראש" של אנשי משרד התחבורה, כנראה מפני שהן מבינות מי ומה עומד מולם. אותם אנשים שמונו על-ידי הממשלה כדי לדאוג לבטיחות שלנו מתגלים פעם אחר פעם כחסרי מוח או חסרי אחריות, ומאוד מביך למצוא את התיאורים האלה בפרסומים רשמיים של מדינת ישראל.

     

    ה"טיפול הגדול" החדש לרכב חשמלי:

        • נוזל קירור לסוללה: זהו הרכיב העיקרי – ואצל חלק מן המותגים גם היקר באופן מחפיר – בתחזוקה ארוכת הטווח של רכב חשמלי. לסוללת המתח הגבוה יש מערכת קירור ונדרשת החלפת נוזל קירור – לרוב כל 4 עד 10 שנים או בין 60,000 ל-200,000 ק"מ, תלוי בדגם.
        • נוזל הידראולי בתיבת הילוכים/יחידת הנעה: לחלק מהרכבים החשמליים יש נוזל הידראולי גם ביחידת ההנעה (תיבת הילוכים של הילוך יחיד) שעשוי לדרוש החלפה.

     

    לקריאה נוספת: עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך

     

    עלויות של חלפים ועבודות נפוצות (הערכה ל-2025, כולל מע"מ)

    רכיב / עבודה עלות טיפוסית (חלק בלבד) עלות טיפוסית (כולל עבודה)
    שעת עבודה במוסך מורשה ₪180 – ₪300
    שעת עבודה (מוסך יבואן) ₪300 – ₪500+
    רפידות בלם (זוג קדמי) ₪150 – ₪400 ₪350 – ₪650
    צלחות בלם (זוג קדמי) ₪300 – ₪700 ₪600 – ₪1,200
    מצתים (סט 4, סטנדרטי) ₪100 – ₪250 ₪300 – ₪550
    מצתים (סט 4, אירידיום) ₪400 – ₪800 ₪600 – ₪1,200
    ערכת רצועת תזמון ₪400 – ₪1,000 ₪1,500 – ₪3,500
    משאבת מים ₪350 – ₪800 ₪800 – ₪1,800
    מצבר סטנדרטי ₪450 – ₪800 ₪500 – ₪1,000
    מצבר Start-Stop (AGM/EFB) ₪800 – ₪1,500 ₪1,000 – ₪1,900

     

     

    לקריאה נוספת:

    יבוא אישי של חלקי רכב: המדריך המלא

    אפשר לשלם פחות: אחזקת רכב מרוששת את מעמד הביניים בישראל

    כמה עולה להחליף ממיר קטליטי בישראל? כך תחסכו כסף בתיקון, תמנעו מתקלות נפוצות ותאריכו את חיי הממיר ברכב

    כמה זמן כדאי להחזיק מכונית משומשת? רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם

     

     

    תמונה של תהילה גבאי דויטש

    תהילה גבאי דויטש

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • מדריך תחזוקת רכב: טיפול קטן וטיפול גדול

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.