• Ad
  • האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

    טויוטה מסתבכת: תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" מצביע על כך שטויוטה פועלת מאחורי הקלעים במטרה לעכב את מהפכת הרכב החשמלי, ולא רק בארה"ב.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע האחרון פרסם ה'ניו יורק טיימס', אחד העיתונים החשובים ביותר בעולם, כתבת תחקיר מטרידה מאד שטוענת שטויוטה מפעילה לובי מול הממשל האמריקני במטרה לעצור, או לעכב, את מהפכת הרכב החשמלי. תחקירני העיתון טוענים שטויוטה מפעילה לחצים דומים גם במדינות אחרות – והכל בגלל אינטרסים כלכליים.

     

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

     

    הניו-יורק טיימס טוען שבעלי תפקידים בטויוטה ארה"ב פעלו ופועלים במסדרונות הממשל האמריקני בניסיון לעכב תקנות מהפכניות למדי שמקדם ממשל ביידן, ובהן תמריצים חיוביים לרכב חשמלי ושליליים למנועי בעירה – שהמשמעות המעשית שלהן תהיה זריקת עידוד למהפכת הרכב החשמלי בארצות הברית.

    הנזק התדמיתי מבחינת טויוטה, בעקבות תחקיר זה וידיעות קודמות שפורסמו אודות פעילות הלובי שלה, עלול להיות עצום גם בארה"ב וגם בשאר חלקי העולם. זאת בגלל פגיעה שעלולה להיגרם למותג ולתדמית ה"ירוקה" של יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם. אחרי הכל – טויוטה היא חלוצת ההנעה ההיברידית, אשר הימרה על הטכנולוגיה הזאת כבר לפני כשלושה עשורים. במהלך השנים טויוטה פיתחה ומכרה את המספר הגדול ביותר של מכוניות היברידיות, וגם את המערכות ההיברידיות המתוחכמות ביותר.

    לאורך שנים לא מעטות שבהן יצרניות רכב אחרות צחקו על טויוטה, וחלקן התמקדו במנועי דיזל, טויוטה סבסדה את הטכנולוגיה ההיברידית והתעקשה להתגלגל נגד הזרם ולבנות לעצמה תדמית של "מחבקת עצים". אם לא די בכך – טויוטה גם הייתה בין חלוצות הפיתוח של הדור הבא של כלי רכב "ירוקים" כאשר השקיעה משאבים עצומים בהנעה באמצעות מימן.

    הפגיעה התדמיתית הפוטנציאלית גדולה במיוחד בארה"ב, שם – עוד לפני המהפכה ההיברידית – טויוטה השקיעה מאמצים עצומים כדי להיתפש כ"יותר אמריקנית מאמריקנית". היפנים ניסו לשכנע את הציבור האמריקני הפטריוטי שכשהוא קונה מכונית יפנית שמיוצרת בארה"ב הוא תומך בכלכלה האמריקנית ובמקומות עבודה של אמריקנים. כעת, אם פעולות הלובי של היצרנית יגרמו לה להיראות כתככנית פוליטית שמתערבת בענייניה הפנימיים של ארה"ב – זה לא יועיל במיוחד.

     

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

     

    על רקע זה נשאלת כעת השאלה מה גורם ליפנים לקחת סיכון כל כך גדול לנזק תדמיתי חסר תקנה – ולסכן עבודה קשה שבוצעה לאורך עשורים? התשובה, כך טוענים תחקירני הניו-יורק טיימס, היא ההימור הלא נכון של אנשי טויוטה, וניסיון שלהם לתקן את הטעות בדרך בעייתית אחרת.

    אנשי טויוטה, כך כתבנו גם אנחנו לא מעט פעמים, שגו כאשר הימרו בעשור שעבר על כך שהנעה באמצעות מימן תהיה "הצעד הבא" של תעשיית הרכב. היפנים האמינו שהנעה היברידית תגשר על תקופת הדמדומים של מנוע הבעירה הפנימית עד שהוא ייעלם ויוחלף ב"תאי דלק". אלא שמה שהם לא יכלו לקחת בחשבון בתוכנית האסטרטגית שלהם זה את הסנטימנט הסביבתי החזק שפרץ בעולם בחמש השנים האחרונות לנוכח משבר האקלים, ואת היישום המהיר שלו בתחום הרכב – כאשר רוב הממשלות של מדינות מובילות או גדולות בעולם קבעו כבר תאריכי יעד שלאחריהם אסור יהיה למכור כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית.

    טויוטה לא התעשתה מספיק מהר כדי להבין את המגמה הזאת, ועדיין הייתה "נעולה" בקונספט הקודם שלה בזמן שיצרניות כמו קבוצת פולקסווגן ויונדאי-קיה מיהרו לפתח פלטפורמות חשמליות טהורות ואמצעי ייצור של רכב חשמלי וסוללות.

    למזלה של טויוטה ארה"ב – בדיוק בשנים שבהן התרחש המהפך הרגולטורי האדיר בסין ובאירופה – נתקעו האמריקנים למשך 4 שנים עם דונלד טראמפ (2017-2021), והוא התגלה כמנהיג הבולט ביותר של כת מכחישי ההתחממות הגלובלית. טראמפ השיג לאחור רבות מן הרפורמות שקידם הממשל של ברק אובמה בתחום הזה, והוא אף התעמת עם מדינת קליפורניה שניסתה לקדם תקנות זיהום אוויר מקומיות להגבלת הזיהום מכלי רכב. טויוטה תמכה, בפועל, בטראמפ בעימות מול קליפורניה, והייתה בין יצרניות הרכב היחידות אשר לא הגיעו להסכמה עם מדינת קליפורניה לגבי סטנדרטים מחמירים יותר כנגד זיהום אוויר מכלי רכב.

     

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

     

    כפי שכבר פרסמנו כאן, לפני מספר חודשים נחשפה העובדה שטויוטה תרמה כספים לקמפיינים של סנטורים שקידמו את רעיון "גניבת הבחירות" של טראמפ, ורק לאחר מעין היתממות ראשונית פורסמה בשמה הודעה שתרומות כאלה הופסקו.

    בתחקיר של הניו-יורק טיימס נטען שכריס ריינולדס, מנהל בכיר בטויוטה שאחראי על קשרי הממשל של החברה, נפגש במהלך יוני האחרון בוושינגטון עם חברי קונגרס כדי לשכנע אותם להאט את מגמת הסטת השוק לכיוון של כלי רכב חשמליים, ותחת זאת לתמוך בטכנולוגיות היברידיות למשך תקופת ביניים עד לכניסת כלי רכב מימניים. ריינולדס מכהן גם כיו"ר של "הברית לחדשנות בתחום הרכב", אשר בניגוד לשם שלה היא קבוצת לובי של התעשייה אשר פועלת כדי לעכב את מהפכת החשמול. קבוצה זאת, כך טענו בפני הניו-יורק טיימס ארבעה אנשים שנכחו בפגישות הסגורות, טענה שם שהפשרה שהושגה בקליפורניה וצפויה להיות מודל לסטנדרטים החדשים מממשל ביידן – לא אפשרית מבחינה מעשית.

     

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

     

    תחקיר ה'טיימס' מאשים את טויוטה בכך שפעלה באופן פחות או יותר דומה והתנגדה לתקני פליטה מחמירים לא רק בארה"ב אלא גם בבריטניה, באיחוד האירופאי, באוסטרליה ואפילו בהודו – שם טענו נציגיה שהיעד שהציבה הממשלה למכירות של 100% רכב חשמלי בהודו עד לשנת 2030 אינו מעשי. טויוטה אף תבעה את ממשלת מקסיקו בגלל תקנות תצרוכת דלק ונלחמה נגד מיסי פחמן במדינת מולדתה – יפן.
    אנשי הטיימס מצטטים את דני מגיל, אנליסט ב- InfluenceMap – קבוצת לובי סביבתית שבסיסה בלונדון, אשר עוקבת אחר תאגידים גדולים שמפעילים "שתדלנות אקלים": "טויוטה עברה ממעמד מוביל (כיצרנית "ירוקה" – ג.מ.) לפיגור בתעשייה בכל הקשור למכוניות נקיות, וזאת בשעה שיצרניות רכב אחרות דוחפות קדימה עם תוכניות שאפתניות לייצור רכב חשמלי".

    אגב – חשוב לזכור שגם מנהלי טויוטה בעצמם התעשתו והבינו שהם לא יכולים לעצור את המהפכה ולכן עליהם להצטרף אליה במהירות. מעכשיו ועד לשנת 2025 מתכוונת היצרנית היפנית להשיק ולמכור ברחבי העולם 15 דגמים של מכוניות חשמליות טהורות ועוד 55 דגמים היברידיים ומימניים, שרובם יעמדו בתקני זיהום האוויר הבינלאומיים השונים.

    בתגובות שונות של טויוטה – לניו-יורק טיימס ולכלי תקשורת אחרים, מסרו דוברים מטעמה שבשום אופן היא לא מתנגדת לכלי רכב חשמליים. בתגובה אחת צוטט אריק רות', דובר מטעם טויוטה, כאומר ש"אנחנו מסכימים ומאמצים את העובדה שכלי רכב חשמליים הם העתיד… אבל מעט מדי תשומת לב מוקדשת לפרק הזמן בין מה שקורה היום, כאשר 98 אחוזים של המכוניות והמשאיות מונעים על ידי מנועי בנזין או מערכות היברידיות ועד לעתיד המחושמל לחלוטין".

     

    האם טויוטה מתאמצת לעכב את מהפכת הרכב החשמלי?

     

    בתגובת טויוטה לניו-יורק טיימס נאמר ש"טויוטה מאמינה ששינויי האקלים הם אמיתיים ואנחנו פועלים ברצינות להפחתת גזי החממה בכלי הרכב ובפעילות שלנו, והכל במטרה להשיג ניטרליות פחמן. אנחנו מסכימים ומאמצים את העובדה שכלי רכב חשמליים הם העתיד, ויש אפשרויות רבות להשיג את זה – גם עם כלי רכב חשמליים וגם עם כלי רכב חשמליים שמופעלים באמצעות מימן. בשנת 2015 הכרזנו על התוכניות שלנו להפחית ב-90% את פליטת ה-CO2 הממוצעת העולמית שלנו מכלי רכב חדשים עד לשנת 2050 (בהשוואה לרמות של טויוטה ב-2010). כדי לעזור להשיג מטרה זאת בטווח הקצר אנחנו ממנפים את כלי הרכב החשמליים-היברידיים ואת רכבי הפלאג-אין שקיימים וזמינים כבר כיום למכירה, וכך משיגים גם השפעה מינימלית על אורח החיים (של הלקוחות – ג.מ.). במקביל אנחנו ממשיכים לפתח טכנולוגיות, שרשראות אספקה ומוצרים שיהפכו את עתיד הניידות לבר השגה, בטוח ואמין… זה כולל השקעה משמעותית בכלי רכב חשמליים טהורים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.