• Ad
  • טסלה שיחקה עם טעינת הסוללות ותשלם 1.5 מיליון דולר כפיצוי
    גם אילון מאסק מודה שטסלה טעתה כאשר הפחיתה באמצעות עדכון תוכנה את הספק הטעינה של סוללות דגמי S ו-X שלה. כעת, לאחר שכבר שילמה פיצויים עצומים בנורבגיה, היא תשלם פיצויים סמליים בארה"ב. השאלה היסודית יותר היא אם מותר לטסלה להתעסק עם הרכוש של הלקוחות שלה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    טסלה מודה בכך שעדכון תוכנה שהחדירה למכוניות מודל S ומודל X בחודש מאי 2019 הפחית את הספק הטעינה של הסוללות ובמקביל קיצר גם את הטווח האפקטיבי של המכוניות. למרות שהעדכון הוחל רק ב-1,743 מכוניות יש לתעלול הזה מחיר כבד מבחינת טסלה: בהסכם פשרה שנחתם ביום רביעי האחרון בבית משפט בסן פרנסיסקו, קליפורניה, היא הסכימה לשלם 1.5 מיליון דולר כפיצוי לתובעים הייצוגיים (ובעיקר לבאי כוחם, עורכי הדין).

    בעוד שכל אחד מבעלי הרכב יקבל סכום לא ממש משנה חיים של 625 דולרים (לעומת נזק נטען של כ-175 דולרים לכל אחד), עורכי הדין גוזרים קופון שמן יותר. כמעט שליש מן הפיצויים – 410,000 דולרים, ישולמו להם תמורת "כיסוי הוצאות משפטיות".

     

    טסלה שיחקה עם טעינת הסוללות ותשלם 1.5 מיליון דולר כפיצוי

     

    עורכי הדין, אגב, טענו בתביעה הייצוגית שהוגשה בארה"ב שחקירה שהם יזמו מצאה שהגבלת הטעינה הייתה זמנית. עדכון התוכנה גרם לכך שלמשך שלושה חודשים הופחתו 10% מהספק הטעינה המוצהר, ובעקבות עדכון תוכנה שני הופחתו למשך שבעה חודשים נוספים 7% מן ההספק המוצהר. עדכון תוכנה שלישי השיב את המצב לקדמותו כאשר בוצע בחודש מרץ 2020. אגב, האופן שבו יקבלו בעלי הרכב את הפיצויים שהוסכמו לטובתם טרם פורסם, וצפוי להיות מוכרע עד ל-9 בדצמבר – מועד שבו ייערך הדיון המשפטי המסכם.

    אגב נוסף, וחשוב יותר, נראה שללקוחות האמריקנים של טסלה מותר להרגיש פראיירים לנוכח תוצאות הייצוג המשפטי שלהם. בתביעה דומה שהוגשה בנורבגיה בעניין דומה חוייבה טסלה בחודש מאי האחרון לשלם לכל אחד מבעלי המכוניות הנפגעים לא פחות מ-16,000 דולר, ושם מדובר באלפי בעלי רכב.

    משחקים ברכוש שלנו

    השאלה המשמעותית ביותר שעולה מן התביעות כלפי טסלה מזכירה טענות מוכרות כנגד ענקית הטכנולוגיה אפל: למי בדיוק שייך המוצר שנקנה מהן, והיכן עובר גבול ההתערבות של היצרנית במוצרים שנרכשו ממנה תמורת סכומים לא קטנים?

    בפועל נחשפה העובדה (הידועה) שטסלה משתמשת באפשרות עדכוני התוכנה האוטומטיים (OTA) שלה כדי לבצע שינויים בביצועים של הסוללות ושל מערכות אחרות ברכב, וזאת מבלי ליידע או לקבל את האישור של הלקוחות. במקרה הזה החליטו אנשי טסלה להפחית את עוצמת הטעינה לכאורה כדי להגן על הסוללות מפני נזקים, וזאת לאחר שמכונית ממודל S התלקחה באופן ספונטני בהונג-קונג במהלך טעינה.
    אחת מן התוצאות החשובות יותר של התביעה הייצוגית, אגב, היא שטסלה הסכימה להוסיף לתוכנת ההפעלה של המכוניות פיצ'ר אשר יידע את בעלי הרכב אם וכאשר הסוללות שלהם זקוקות לתיקון כלשהו. היצרנית גם החליפה סוללות ב-57 מכוניות מתך הקבוצה הייצוגית, ושאר חברי הקבוצה קיבלו הארכת אחריות לסוללות שלהם.

     

     

    אילון מאסק, אשר סגר את מחלקת הדוברות של טסלה כבר לפני כשנתיים ומתנהל מול הציבור בציוצי טוויטר, הגיב לפסיקה כאשר צייץ ש"כאשר אנחנו טועים, אנחנו טועים. במקרה הזה טעינו". בציוץ אחר, ביום שישי, חשף מאסק טפח מן החשיבה של טסלה בנוגע לתביעות משפטיות כלפיה, כאשר כתב ש"המדיניות של טסלה היא לעולם לא להיכנע לטענות שווא, גם אם נפסיד, ולעולם לא להילחם בטענות אמיתיות, גם אם ננצח".

    עם זאת – תביעה זאת, ואחרות, חושפת גם את עקב אכילס של החברה שמתעקשת "ללכת על הקצה" ולבצע פעולות שיצרניות רכב מסורתיות לא מרשות לעצמן. אם יש משהו שבאמת מסכן את החברה, ובעיקר את החופש המחשבתי ואת החדשנות שלה – זאת האפשרות שלקוחות שלה, או עוברי אורח, ייפגעו ויתבעו אותה.

    לקריאה נוספת:

    למרות הביקורת: טסלה מפיצה את גרסת הנהיגה האוטונומית המלאה.

    קונסומר ריפורטס: טסלה מבצעת ניסויים בבני אדם.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.