חטיבת הרכב המסחרי של סטלנטיס בצפון אמריקה, Ram, הכריזה על קריאה לתיקון של כ-1.22 מיליון טנדרים מדגם Ram 1500 לנוכח תקלת תוכנה שעלולה להשבית את מערכת בקרת היציבות האלקטרונית של הרכב, מה שכמובן מגדיל את הסיכון לתאונה.
הדגמים שנקראו לתיקון יוצרו בין ה-31 באוקטובר 2017 ועד ל-14 בפברואר 2024. באופן חריג מאוד – היצרנית מאשרת שהתוכנה הפגומה מותקנת בכל 100% מכלי הרכב שנקראו לתיקון, וזאת בשונה מקריאות לתיקון אחרות שמבוצעות גם כאשר אחוז הכשל עומד על 1-2% בלבד מכלל סדרת הייצור.
עם זאת, ככל הנראה בחלק מן הטנדרים קיים בנוסף גם כשל פיזי של מחשב ניהול בקרת היציבות, ובכלים אלה יוחלפו גם מודולי בקרת ABS שיוצרו על-ידי ספקית הרכיבים הענקית קונטיננטל.
מעניין לציין ששתי תקלות במערכת בקרת היציבות כבר אילצו בעבר את Ram לבצע החזרה לתיקון של טנדרים אחרים מתוצרת החברה, מדגמי 2500 ו-3500 שיוצרו בין השנים 2019-2021. במסגרת זאת תוקנו או הוחלפו מכלולי מחשב בקרת היציבות – כלומר שבוצע תיקון פיזי יקר ולא רק עדכון תוכנה – בכלי רכב שיוצרו לאורך שנת 2022. בנוסף בוצע עדכון תוכנה לכלי רכב שיוצרו בין 2019-2022.
אבל הרבה יותר מעניין לציין שבמדינת ישראל בוצע אותו תיקון על חשבון היצרן רק בחלק מכלי הרכב שנמכרו כאן, בשעה שבעלי רכב אחרים נדרשו (ועדין נדרשים) לשלם יותר מ-4,000 שקלים תמורת התיקון. כך עולה מפניות של בעלי רכב אל מערכת TheCar.
ובחזרה לכשל בדגם ה-1500: אנשי Ram למדו על התקלה כבר לפני 7 חודשים, ב-15 בפברואר, וב-18 ביוני, לאחר בדיקות וניסויים, הם מצאו לטענתם את מקור הבעיה. ההחלטה לבצע קריאה לתיקון (Recall) התקבלה אצלם ב-31 באוגוסט.
למרות שמדובר בתקלת תוכנה – סטלנטיס לא יכולה לבצע את עדכון התוכנה "דרך האוויר", ובעלי הרכב הרלוונטיים נדרשים להגיע למוסכים מורשים של היצרנית.
האם גם בטנדר שלך (או בכל רכב אחר) קיימת תקלה סדרתית לא מטופלת? כתבו אלינו אל editor.thecar.com או מלאו את הטופס הבא:
בקשה לבדיקת האפשרות שברכב שלי יש תקלה סדרתית
אני, בעל/ת רכב שאת פרטיו אמסור להלן, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לבדוק עבורי אם תקלה שקיימת ברכב שלי הינה תקלה סבירה או שמא זאת תקלה שנובעת מכשל ייצור או מסיבה אחרת שמגדירה אותה כ"תקלה סדרתית".
ידוע לי שמערכת TheCar פועלת לעניין זה באופן התנדבותי ושאין היא מתחייבת להשיב או להתייחס לפניה שלי, ובוודאי שלא מתיימרת להשיג או לדעת כל מידע רלבנטי אשר עשוי להשפיע באופן כלשהוא עלי או על השיקולים שלי.
* אני מצהיר/ה בזאת שאין ולא תהיה לי כל טענה או תלונה כלפי מערכת TheCar או כנגד כל גורם אחר שקשור אליה בנושא פנייתי זאת ושלא קיימת כל מחוייבות כלכלית או אחרת בין מערכת TheCar לביני.
* אני מצהיר/ה בזאת שהפרטים שנמסרים על-ידי נכונים, שהרכב הנדון בבעלותי או בחזקתי ושאינני פועל/ת מטעם אף גוף בעל אינטרס כלשהו שאיננו זה שמוצהר בכותרת טופס זה.
לקריאה נוספת:
ראם לקחה אחריות על תקלה סדרתית במגדש הטורבו (אבל לקוחות ישראלים משלמים ביוקר)
האמר: עשרה דברים שחשוב לדעת על לידתו מחדש של מותג מעצבן
ה'דיזלגייט' של קאמינס: מכשירי הרמאות במנועי 'ראם' יעלו לה בקנס של 1.675 מיליארד דולר