• Ad
  • האמר: עשרה דברים שחשוב לדעת על לידתו מחדש של מותג מעצבן

    לאמריקנים יש דרכים משלהם להתמודדות עם משבר האקלים, ואף אחת מהן לא עוברת דרך מחויבות אישית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביום ראשון, באחד מרגעי הפרסום היקרים של הטלוויזיה האמריקנית – משחק הסופרבול – חשפה ג'נרל מוטורס באופן רשמי את כוונתה להשיק מחדש את המותג 'האמר' תחת חטיבת GMC שלה.

     

     

    שמועות אודות הכוונה להחזיר את 'האמר' לחיים בדרך כזאת או אחרת מתרוצצות ברחבי האינטרנט כבר מאז שנת 2014, אבל עד לאחרונה לא היה בהן כל היגיון מסחרי או מעשי. 'האמר', לפחות ככל שהמותג הזה מוכר וידוע כרגע, מסמל את השפל העמוק ביותר שאליו הגיעה תעשיית הרכב האמריקנית, אולי גם התרבות האמריקנית בכלל, בכל הנוגע לאדישות מוחלטת של כלי רכב כלפי הרס הסביבה, צריכת דלק וזיהום אוויר, ובעצם כלפי כל שאר המשתמשים בכביש.

    כעת – לפחות מצידם האחד של הדברים – מדובר בסוג של "חזרה בתשובה": 'האמר' יחזור אלינו בתוך פחות משנתיים בתור כלי רכב חשמלי טהור, כזה שלכאורה לא מזהם את הסביבה ולא פוגע בכדור שלנו. בתצורה כזאת, כפי שיוסבר בהמשך, לא רק שיש היגיון כלכלי מאחורי המיזם המתחדש – הוא אפילו יוכל להמשיך לעשות את מה שהוא עשה כבר מיומו הראשון: לעצבן ולעורר מהומה.
    אז לרגל התחיה של מותג שעשה עד היום הרבה יותר רעש מאשר מספר כלי הרכב שייוצרו ממנו – אנחנו מגישים לכם עשרה דברים שכדאי לדעת על האמר בכלל, ועל האמר חשמלי בפרט.

    1. מה יודעים, ומה לא?

    ג'נרל מוטורס פרסמה עד כה רק 'טיזר' של קצה פרצופו של האמר החשמלי החדש, ופרסומת וידאו בכיכובו של להברון ג'יימס. לכן אין לדעת עדיין כיצד ייראה המפלץ החדש. מה שברור זה שכדי לשאת בגאון את השם 'האמר' הוא יהיה חייב להיות מעוצב בעיצוב מאסיבי, ריבועי, עם שבכה קדמית בת לפחות שש צלעות (כמו של דגמי H2 ו-H3 מן העבר) שעל כל אחת מהן חרוטה אחת מאותיות המותג HUMMER. באופן כללי האמר החדש ייראה ענק, חזק, ו"לא מתנצל".

     

     

    אנשי GM מספרים לנו שהכלי יונע באמצעות מנוע חשמלי (או מנועים) חזק ביותר שיספק יותר מאלף (1,000) כוחות סוס ומומנט של יותר מ-160 קג"מ. כך, למרות שהוא ישקול המון קילוגרמים, הוא יאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך קצת יותר מ-3 שניות בלבד, שזה הרבה יותר מהר מהמון דגמים של מכוניות ספורט בימינו.

    2. גם בשטח, גם בכביש

    רוב לקוחותיו החזויים של האמר לא באמת ילכלכו את הצמיגים שלהם בעפר או בוץ. בכל זאת, לטנדרים ולג'יפים של GMC יש יכולות שטח מוכחות, ו'האמר' צריך יהיה להתמקם בשפיץ של הפירמידה. במילים פשוטות, הכלי עצמו ייבנה על פלטפורמה חשמלית חדשה של החברה, במפעל של GM, ויהיו לו יכולות שטח טובות – לכל הפחות יותר מאשר של כל מוצר אחר של החברה. כדי לספק עבירות בשטח האמר החשמלי יונע באמצעות לכל הפחות שני מנועים – אחד לציר הקדמי ואחד לאחורי, אבל לא מן הנמנע שיהיו שם אפילו ארבעה מנועים, אחד לכל גלגל.
    במקביל, היות שהוא צפוי להיות כלי (או סדרת כלים) יקר ויוקרתי, אפשר לצפות ליכולות טובות בכל הקשור לשיכוך מהמורות ובליעת מפגעי כביש.

    3. מתי יום הולדת?

    האמריקנים מבטיחים להציג את האמר החדש ב-20 במאי 2020, והוא אמור להיות מוצע למכירה ברבעון האחרון של השנה. מצד שני, כאשר בוחנים את תוכניות העבודה של המפעל שבו הוא ייוצר, בדטרויט, מישיגן, יש מצב שייצור סדרתי מעשי שלו לא יתחיל לפני שנת 2021.

    4. טנדר? משאית?

    מותר להמר על כך שמעצבי האמר שירטטו כלי בתצורת ג'יפ/SUV כלומר "מוביל אנשים" סגור עם חמש דלתות מאסיביות או עם ארבע דלתות ומשטח העמסה קטן מאחור. אבל כאשר אנשי ג'נרל מוטורס מדברים על Truck הם יכולים באותה מידה לחשוב גם על מה שאנחנו קוראים לו 'טנדר', כלומר שתיים או ארבע דלתות מלפנים ומשטח העמסה מאחור. שתי התצורות סבירות, ושתיהן כנראה ייבנו במוקדם או במאוחר. כמובן שאנחנו לא שוכחים גם את דגם התצוגה HX משנת 2008.

     

     

    5. כמה זה יעלה?

    מוקדם כמובן לדבר על מחירים אבל לא מוקדם לעשות עליהם ספקולציות. 'האמר' החשמלי יתגלגל אל שוק שבו משובצות כבר מפלצות חשמליות דומות לו (פחות או יותר), כמו R1T של ריביאן (Rivian) שצפוי לעלות קצת פחות מ-69,000 $ או מן ה'סייברטראק' החדש של 'טסלה' שיעלה כנראה סביב ה-40,000 $. GMC 'סיירה' הנוכחי, עם מנוע בנזין, עולה כעת כ-30,000 $ בגרסת בסיס ועד 55,000 $ לגרסאות היוקרתיות. אז בסביבת מתחרים כזאת, אם מניחים שג'נרל מוטורס בונה כלי פרימיום שנועד לייצר לה רווחים נאים, אפשר להמר על אזור ה-70,000 $ בארה"ב, לפני מיסים מחד וסובסידיות מאידך.

    6. נו, יופי – האמר שלא מזהם את הסביבה!

    הצחקתם. ברור כמובן שמבחינת עתיד כדור הארץ ואיכות האוויר עדיף לנהוג במפלצת עם מנועים חשמליים מאשר בבהמה הקודמת, למשל H2 עם מנוע V8 אדיר ושתיין. אבל בסופו של יום תזכרו כמה אנרגיה צריך כדי להזיז כלי רכב כבד וגדול ביחס לכלי רכב קטן וקל. האמר חשמלי אולי יעזור ללקוחות שלו למרק קצת את המצפון שלהם, אבל איפה שהוא בעולם יהיה צריך לייצר את כל האנרגיה שהוא ישרוף, וצריך גם להוליך אותה. אם כל החשמל הזה יגיע ממקורות מתחדשים זאת חצי צרה, אבל אם לא, אז לא עשינו יותר מידי טוב.

    מה שבטוח זה שהאמר חדש, חשמלי ככל שיהיה, אמור להקנות ללקוחות שלו את אותם ערכים מאסיביים, אנטי סוציאליים ולכל הפחות לא מתחשבים, שאיפיינו את האמר הגדול והמזהם. אז גם אם נשים בצד את הזיהום – מאסיבי ולא-מתחשב-באחרים הוא בטח יהיה.

    7. מתחרים?

    כאמור, האמר לא מגיע לחלל ריק והוא לא יישאר בודד לאורך זמן. נהפוך הוא. העובדה שאנשי ג'נרל מוטורס חילצו מתהום הנשייה את סמל ה… נו, תחליטו אתם איזה סמל זה, מעידה שאנשי השיווק והמכירות הזריזים שלהם מבינים שמתפתחת כאן נישה רווחית ומעניינת.

    הנישה הזאת תאוכלס במהרה על-ידי ריביאן, כאמור, לאחר שאמזון כבר השקיעה במיזם הזה יותר מ-700 מיליון דולר, וגם על-ידי בולינגר מוטורס, שתציע בקרוב טנדר חשמלי בשם B1, עם תג מחיר שמנמן של 125,000 $. כלי זה נראה לא רק עתידני אלא אפילו "צבאי" לפחות כמו האמר.

    בכלל, אם חשבתם שמשבר הנפט או התחממות כדור הארץ עשו משהו לאמריקנים אז טעיתם בגדול: בסיכום 2019 היוו טנדרים, ג'יפים ו"משאיות" לא פחות מ-72% מכלל המכירות של כלי רכב בארה"ב, ופורד – כפי שכבר סיפרנו לכם פעם – הכריזו שהם מפסיקים לייצר "סתם" מכוניות נוסעים לשוק האמריקני. מי ששולט כיום בכיפה באמריקה הם טנדרים מסדרה F של פורד, דודג' ראם ושברולט סילברדו, והיקרים שבהם נמכרים במחירים מופרכים שיכולים להגיע גם ל-90,000 $.

     

     

    8. תזכירו רגע מה זה האמר ולאן הוא נעלם?

    'האמר' נולד בשנת 1983 כאשר חברת AM General – אחת ההתפצלויות של חברת AMC אשר רכשה את שרידי 'ג'יפ' (וויליס אוברלנד) ו'סטודבייקר' ונרכשה לימים על-ידי קרייזלר – זכתה בחוזה של משרד הביטחון האמריקני, בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, לפיתוח "רכב גלגלים רב תכליתי בעל כושר גבוה לנהיגת שטח". רכב זה ידוע יותר בראשי התיבות שלו: HMMWV, אשר נטמעו מהר מאד בשפת החיילים שהשתמשו בהם, והפכו ל'האמר', כלומר "זמזמן" או "מהמהם".
    כלי ראשונים הפכו למבצעיים בשנת 1985, הצבא האמריקני הצטייד בעשרות אלפים כאלה, והם שימשו כרכבי פיקוד, רכבי הובלה ותספוקת, אמבולנסים, ועשרות דיגומים שונים אחרים. עם יכולת טיפוס מתלולים בשיפוע של 60% וגלגלים בקוטר 30 אינטש ההאמרים לא התקשו לטפס גם על מדרגות בגובה של 35 ס"מ.

    הביקוש האזרחי לכלי הצבאי הזה נוצר לאחר שהוא התפרסם במלחמת המפרץ הראשונה. AM General שיחררה גרסה אזרחית ראשונה שלו, שנקראה H1 בשנת 1992, והיא אפילו העניקה זיכיון יבוא שלו לישראל, לחברת סמל"ת. למרות זאת, אנחנו עדיין מדברים על משאית בהמתית אפילו במונחים של אמריקה, ובכל 14 שנותיה של הגרסה האזרחית של H1 נמכרו ממנה בסך הכל פחות מ-12,000 יחידות בעולם כולו. אחד הרוכשים המפורסמים של H1, שגריר של המותג אם תרצו, הוא ארנולד שוורצנגר.

     

     

    ג'נרל מוטורס רכשה את הפעילות של האמר בשנת 1999 ומהר מאד עשתה את מה שהיא עושה כעת: לקחה גרסאות של GMC ושברולט ובנתה עליהן דגמים שמותגו כ'האמר'. בשנת 2002 הציגה GM את האמר H2 – שהיה למעשה שברולט 'טאהו' בתחפושת, ולזכותו צריך לומר שהוא לא איבד את כושר הטיפוס והעבירות שלו. בשנת 2005 הושקה גרסת טנדר שנקראה H2 SUT, ואילו בשנה שלאחר מכן השיקה ג'נרל מוטורס את H3 – שהיה למעשה שברולוט 'קולרדו' בתחפושת והוצע במחיר סביר, יחסית, של 29,500 דולר.

    המשבר הכלכלי של 2008-2009 הכניס את ג'נרל מוטורס לפשיטת רגל שבמהלכה היא חיסלה מספר מותגים ותיקים שלה. את רוב לקוחותיה הכניס המשבר הכלכלי לאוברדראפט, ולכל הפחות לעוצר הוצאות, מה שגרם לצניחה ברכישת דברי מותרות. בשנת 2009 הופסק הייצור של H2 ובשנה שלאחר מכן גם ייצורו של H3. ג'נרל מוטורס ניהלה מו"מ עם מספר חברות למכירת המותג 'האמר', ובשלב מסוים דווח שהוא נרכש על-ידי יצרנית משאיות סינית שלא עשתה איתו יותר מידי.

    הכוונה להחיות את המותג התגלגלה, כאמור, עוד משנת 2014, ובשנת 2017 חשף ארנולד שוורצנגר, האיש, המושל והאגדה, אב טיפוס של H1 חשמלי שנבנה על ידי חברת קרייזל אלקטריק.

    9. נוסטלגיה?

    יכול להיות, אבל אם כן אז אנחנו מדברים על מגמה די רחבה בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, שבמסגרתה גילו יצרניות הרכב שקיים ביקוש ער לשמות אהובים מן העבר. תחשבו על פיאט '500' ועל 'מיני', או, בתקופה הקרובה יותר, על טויוטה 'סופרה', דרך פורד 'ריינג'ר' ולנד רובר 'דיפנדר', וכלה בפורד 'ברונקו' החדש.

     

     

    10. מפעל חדש, סוללות קוריאניות

    האמר החדש ייבנה במישיגן במפעל ההרכבה של ג'נרל מוטורס 'דטרויט-המטרמיק', שממוקם במרחק של 6.4 קילומטרים בלבד מן המטה המרכזי של הנהלת החברה במרכז העיר דטרויט. מפעל זה מוגדר על-ידי היצרנית כמפעל ההרכבה הראשון שלה שהוסב במלואו לייצור של רכב חשמלי.

    ג'נרל מוטורס השקיעה בהסבת המפעל הזה סכום צנוע של 2.2 מיליארד דולר, וזאת במטרה לייצר בו מגוון "משאיות" ו"רכבי שטח" חשמליים. מה שמוזר זה שלדברי האמריקנים ייצור הדגם הראשון שם אמור להתחיל בסוף 2021, וזה סותר קצת את הטענה לפיה האמר יוצג במאי השנה וישווק ברבעון האחרון. אנחנו נמתין בסבלנות ונראה.
    סוללות לכל כלי הרכב החשמליים של ג'נרל מוטורס שייוצרו בדטרויט יסופקו על-ידי חטיבת הסוללות של התאגיד הקוריאני הענק LG. אלה השקיעו לאחרונה 2.3 מיליארד דולר במפעל לייצור סוללות בלורסטאון, אוהיו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.