חברת קרסו מוטורס, יבואנית קבוצת רנו-ניסאן לישראל, חתמה ב-29 באוגוסט השנה על הסכם להשקעה של 25 מיליון שקלים בחברה בי אי-וי מוטורס (B-EV Motors) – היבואנית העתידית של יצרנית הרכב הווייטנאמית 'וינפאסט' לישראל – תמורת כמחצית מן הבעלות בחברה שעדיין לא החלה לשווק מכוניות. בנוסף, קרסו מוטורס התחייבה להזרים לחברה הזאת עד 50 מיליון שקלים נוספים במסגרת תכנית עסקית שתסוכם בין הצדדים, וזאת מבלי שההשקעה תגדיל את נתח הבעלות של קרסו מוטורס בחברה.
B-EV MOTORS הוקמה על-ידי ניב אורון וברק כהן, שניהם בכירים לשעבר בצ'מפיון מוטורס (וברק כהן גם בדלק מוטורס) עם קבוצת משקיעים בשם NOVARD אשר מנוהלת על-ידי שון בייטנר. במבחן התוצאה נראה שאנשי הקבוצה החליטו לצמצם את החשיפה שלהם ולפעול יחד עם יבואנית רכב קיימת, על מערכיה הלוגיסטיים, במקום להשקיע לבדם ולשאת גם בסיכון. לא מן הנמנע שאנשי 'וינפאסט' – חברה שהוקמה רק לפני כחמש שנים ופועלת מאז בקצב מהיר באופן מעורר השתאות – הציבו בפניהם יעדים שלא קל לממש ללא השקעה כספית ניכרת. חשוב להדגיש גם שתוקף הסכם הבלעדיות של בי-אי-וי לייבוא והפצת וינפאסט בישראל הוא חמש שנים בלבד.
החברה הישראלית מחזיקה כבר ברישיון יבואן רכב ישיר ממשרד התחבורה אך טרם החלה לשווק מכוניות, בין השאר מפני שלוינפאסט עדיין אין תקינה אירופאית. ואכן – הסכם רכישת מחצית הבעלות בבי-אי-וי מותנה בין השאר בכך שוינפאסט תקבל תקינה אירופית לכלי הרכב שמיועדים ליבוא לישראל, ולאישורים רגולטוריים שעדיין נדרשים כדי להשלים את העסקה ואת תנאי ההתקשרות בינה לבין וינפאסט, וזאת בתוך כחודשיים מהיום (120 ימים ממועד החתימה).
ההסכם יפקע מאליו ב-31 בדצמבר במקרה שלכלי הרכב לא תהיה תקינה אירופאית, או אם אחד או יותר מן התנאים המתלים שנקבעו בין הצדדים לא יתקיימו וקרסו מוטורס לא תודיע שהיא מוותרת עליו.
קרסו מוטורס היא חברה נסחרת בבורסה ולכן עסקה מהותית כזאת חייבת בדיווח, אלא שלדברי החברה – פרסום בטרם שוינפאסט עודכנה בעסקה, ולפני שנשמעה עמדתה בנושא, היה עלול לסכל את ההתקשרות איתה או להרע באופן ניכר את התנאים שלה. אתמול (יום א') הודיעו אנשי וינפאסט שהם לא מתנגדים לעסקה ולכן קרסו מוטורס דיווחה אודותיה לבורסה היום, תחת ההסתייגות שאין ודאות שהעסקה המתוארת אכן תושלם.
לקריאה נוספת:
האם מכוניות מוייטנאם יקדימו את הסיניות בישראל?