מערכות בלימה אוטונומיות שמבוססות על זיהוי התנועה ומצב הכביש ועל מערכות התרעה מפני התנגשות מתקשות לזהות משאיות מחד ואופנועים מאידך, וזה גורם לתאונות. כך עולה מדוח מיוחד שפרסם היום (ה') מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח בארה"ב.
חוקרי המכון בדקו נתונים של יותר מ-160,000 תאונות ומצאו שמערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) במכוניות מדגמי 2016-2020 צמצמו את מספר ההתנגשויות במשאיות בינוניות או כבדות ב-38%, ובאופנועים ב-41%, ואלה נתונים טובים אבל פחות טובים מן היכולת של מערכות אלה לזהות התקרבות מסוכנת למכוניות נוסעים. מספר התאונות האלה צומצם, לדברי החוקרים, בכ-53%.
החוקרים ביצעו "מחקר שולחני" שבחן את נתוני תאונות הדרכים שהתרחשו בשנים 2017 עד 2021 ב-18 מדינות בארה"ב, כפי שנאספו על-ידי המשטרות המקומיות, והשוו בין דגמים שצוידו במערכות בלימה אוטונומית לבין כאלה שלא צוידו בהן. החוקרים התמקדו בסוג תאונה מאוד ספציפי: פגיעה מאחור במשאיות בינוניות וגדולות (לא כולל טנדרים) ובאופנועים.
בהודעה שפרסם המכון צוטטה ג'סיקה צ'יצ'ינו, סגנית נשיא המחקר של ה-IIHS, שאמרה: "יתרונות הבטיחות (של מערכות בלימה אוטונומית) יכולים להיות גדולים עוד יותר אם הן היו טובות בהפחתת ומניעת תאונות עם משאיות ואופנועים גדולים כפי שהן טובות עם מכוניות". עוד נכתב בהודעה ששיפור המערכות האלה יכול למנוע בכל שנה 5,500 תאונות נוספות שבהן מעורבות משאיות ועוד 500 פגיעות באופנוענים.
רוב המכוניות החדשות בימינו מצוידות במערכת לזיהוי והתרעה מפני אפשרות של התנגשות קדמית (FCW) ובלימת חירום אוטומטית (AEB). התרעת ההתנגשות מלפנים מתריעה מפני הסכנה שנחשפה על-ידי החישנים של המערכת כפי שעובדה על-ידי האלגוריתמיקה שלה, ורכיב הבלימה האוטונומית -AEB – מפעיל עצמאית את הבלמים אם הנהג לא מגיב בזמן.
מנתוני מחקר אחר שערך המכון בשעתו עולה ש-43% מכל תאונות החזית-אחור הקטלניות שנחקרו בארה"ב הן פגיעה של מכונית נוסעים או קרוסאובר באחוריה של משאית בינונית או כבדה, וזאת למרות שתאונות כאלה מהוות פחות מ-3% מכלל תאונות החזית-אחור. ב-97% האחרים מעורבים שני קרוסאוברים או מכוניות נוסעים.
"אופנועים ומשאיות גדולות מהווים סיכונים ייחודיים", אמרה צ'יצ'ינו. "לצד העובדה שקשה לנהגים אחרים לראות אופנועים אין להם מרכב שמקיף את הרוכב ומגן עליו כמו במכוניות. בקצה השני של הספקטרום, משאיות גדולות הן כל כך מאסיביות שכאשר רכב נוסעים פוגע במשאית גדלה הסבירות שהתאונה תהיה קטלנית לנוסעי הרכב הפוגע. גם הגובה של משאיות גדולות מגביר את הסיכון לקטלניות התאונות".
ממחקר לפעולה
אנשי מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח לא מסתפקים בפרסום התוצאות של מחקרים אלא הולכים בדרכם של אנשי פרויקט הבטיחות Euro NCAP ומשפיעים באופן אקטיבי על שדרוג הבטיחות. עד כה, יחד עם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני הם הצליחו לגרום לתעשיית הרכב לאמץ את מערכות הבלימה האוטונומית כציוד תקני בכל רכב חדש.
מעתה, "כדי לוודא שמערכות הבלימה האוטונומיות יהיו מיומנות באותה מידה במניעת תאונות עם משאיות ואופנועים גדולים ולטפל בחלק הגדול של תאונות אחוריות המתרחשות במהירויות גבוהות יותר", IIHS ניסח פרוטוקול בדיקה חדש למבחני הריסוק שהוא מבצע ומתכנן לפרסם דירוגים ראשונים של מכוניות שנבחנו לפיו כבר בתחילת השנה הבאה. כך יוכלו צרכנים להעדיף מכוניות שבהן מותקנות מערכות בלימה אוטונומית טובות יותר.
פרוטוקול הבדיקה החדש נוסה כבר על חמישה דגמים סדרתיים ומצא ממצאים שמתכתבים "אחד לאחד" עם נתוני המחקר. המערכות שנבחנו הציגו סיכוי נמוך משמעותית לזהות, להתריע ולמנוע התנגשות עם כלי רכב גדולים מסוימים או אופנוע.
"אופנועים קטנים וצרים יותר ממכוניות, מה שמקשה על מערכות מבוססות מצלמה ורדאר לזהות, במיוחד במהירויות גבוהות יותר", אומר דוד קיד, חוקר בכיר במכון. "כלי רכב גדולים במיוחד הם לכאורה קלים יותר לזיהוי, אבל נראה שהממדים שלהם מבלבלים את האלגוריתמים של המערכות… תוכניות מבחני הריסוק צריכות להשתמש במגוון מטרות שמייצגות סוגי רכב שונים כדי להבטיח ביצועים טובים בעולם האמיתי, והמבחן המעודכן שלנו יעשה שימוש בשתי מטרות אופנוע סטנדרטיות, במטרה חדשה של מכונית נוסעים וכמו כן נבחן את תגובות המערכות למשאיות פול-טריילר.
נקודה קריטית שאנשי מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח שכחו להדגיש, וחבל, היא שגם במקרה הטוב ביותר מערכות בלימה אוטונומית יכולות למנוע חלק מן התאונות ולהפחית את החומרה של אחרות. אבל לא רק שמערכות כאלה לא יכולות למנוע את כל התאונות – הן גם גורמות לתאונות נוספות.
נהגים רבים נכנסים לשאננות מתוך הנחה שמערכות סיוע לנהיגה יזהירו אותם במצבי סכנה ואף ינהגו את המכונית במקומם ויבלמו אותה, ובין אם במודע או לא במודע הם מרשים לעצמם לבצע פעולות שונות בזמן נהיגה כמו שימוש באפליקציות בטלפון הנייד או על מסך המולטימדיה. כך נגרמות תאונות רבות נוספות, חלקן קטלניות.
לכן, הכלל הפשוט והחשוב ביותר הוא לעולם לא לסמוך על מערכות הסיוע לנהיגה ולא להיכנע להסחות דעת. כשאתם נוהגים – פשוט תנהגו!