• Ad
  • אופנת הקרוסאוברים מחסלת כל חלקה טובה בשוק הרכב העולמי, והישראלי, אבל המכוניות הקטנות הצליחו לעמוד על שלהן, פחות או יותר, בסיכום 2019. העלאת המס השנה עלולה לטרוף את הקלפים ולהפוך אותן לפחות אטרקטיביות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    קטגוריית מכוניות המיני צפויה לעבור טלטלה בשנים הקרובות, וזאת גם בגלל תקנות זיהום האוויר האירופאיות, שנועדו לצמצם את כמות הפליטות אבל יהפכו את המכוניות הקטנות והקלות ביותר ליקרות לצרכן ולא מספיק רווחיות ליצרניות הרכב. סיבה נוספת, ייחודית לישראל, היא עדכון נוסחת "המיסוי הירוק" שמעלה את המס האפקטיבי על המכוניות האלה ומייקר אותן. בסיכום המכירות של 2019 נותר לפי שעה נתח השוק של המכוניות הקטנות דומה לזה שהיה בשנה שעברה, וכך גם יחסי הכוחות בין רוב השחקניות המרכזיות.

    קטגוריית המיני נשלטת באופן אבסולוטי על ידי צמד האחיות הקוראניות קיה פיקנטו ויונדאי i10 ובסיכום 2019 מסתבר שהקרב השנה היה אף יותר צמוד מבעבר. מכירות 'פיקנטו' הצטמקו מעט והסתכמו ב-8528 יחידות, בעוד שיונדאי i10, לעומת זאת, נמכרה ב-8333 עותקים, כלומר התחזקה. 

    במקום השלישי התמקמה שברולט ספארק בזכות זינוק של כ-41% בסך המכירות בהשוואה ל-2018, אבל עם 3290 יחידות היא רחוקה מאד מלאיים על ההגמוניה של עמיתותיה הקוריאניות. רביעית בקטגוריית המיני ממוקמת סוזוקי איגניס, היקרה יחסית, עם 1618 מסירות, ואחריה סוזוקי סלריו ששיווקה הופסק לפני מספר חודשים לאחר שנמכרו ממנה 623 יחידות בלבד. צמד דגמי סוזוקי ממחיש מגמה ברורה  בקטגוריה: לקוחות פחות מעוניינים בדגמים זולים (או ידניים) ומעדיפים לשלם סכומים קרובים למחירי גרסאות הבסיס בקטגוריית הסופרמיני תמורת שם מותג פופולרי או עיצוב טוב.

    מאידך – דווקא דגמי המיני ה"שיקיים" והיקרים – פיאט 500 ואופל אדם איבדו את הקסם שלהם ב-2019 וסך המכירות שלהם צנח באופן  משמעותי. כל שאר דגמי המיני נמכרו במספרים צנועים של מאות בודדות בלבד.

     

    דגם מסירות 2019 מסירות 2018
    קיה פיקנטו 8528 9011
    יונדאי i10 8333 7784
    שברולט ספארק 3290 2328
    סוזוקי איגניס 1618 2102
    סוזוקי סלריו 623 916
    טויוטה אייגו 437 333
    אופל אדם 382 432
    פיאט 500 315 315


     

    סופרמיני

    קטגוריית הסופרמיני התאפיינה לאורך מספר שנים ביציבות רבה של היקפי המכירות בה, עם מספר דגמים מבוקשים ודומיננטים. בשנה החולפת חלה טלטלה בפלח השוק הזה, אשר מאויים כעת על-ידי דגמי מיני-קרוסאוברים אופנתיים שמבוססים על מכוניות סופרמיני. אחת הדוגמאות המוחשיות ביותר למגמה הזאת היא הקניבליזציה בתוך המותג סיאט: מכירותיה של איביזה, בעבר מובילת הסגמנט, נפגעו משמעותית על-ידי 'ארונה' שמבוססת עליה. איביזה איבדה 35% ממכירותיה בשנה החולפת ואילו מכירות ה'ארונה' זינקו. קיה סטוניק, שזינקה לצמרת טבלת המיני-קרוסאוברים (ראו בהמשך) דחקה את 'ריו' שעליה היא מבוססת, וזאת נאלצה להסתפק במסירת מאות בודדות של יחידות.

    תמורות מעניינות נוספות בקטגוריה הזאת כוללות למשל את סוף עידן ניסאן מיקרה (סוף סוף, יש לומר) – אשר בדור הקודם שלה ממילא התנדנדה על גבול קטגוריית המיני (מבחינת הממדים), והחלפתה במכונית גדולה ומודרנית יותר. מיקרה נמכרה בשנים האחרונות לחייה במחירי חיסול ובאמצעות שוק ה"אפס קילומטרים", תופעה שטפחה בשנה האחרונה של הדגם היוצא, ואילו את ראשות הטבלה תפסה טויוטה יאריס – למרות שהיא בין הדגמים היותר יקרים בקבוצה. 5524 יחידות של יאריס נמכרו בשנה החולפת, מה שמציב אותה מעט מעל יונדאי i20, אשר שילשה (כמעט) את מכירותיה בזכות מנוע חדש והוספת מערכות בטיחות. יונדאי מסרה ממנה 5468 יחידות.

    מחיר תחרותי משחק תפקיד בקטגוריה הזאת וזה יכול להסביר את הצלחתה של סוזוקי באלנו שהתברגה במקום שלישי עם 2865 מסירות, וזאת על אף חיסרון משמעותי של מערכות בטיחות. במקום הרביעי מדורגת מאזדה 2 עם 2540 מסירות ואחריה סיאט איביזה שכאמור צנחה בשנה החולפת ל-2521 יחידות.

    דגם מסירות 2019 מסירות 2018
    טויוטה יאריס 5524 4822
    יונדאי i20 5468 1628
    סוזוקי בלאנו 2865 2530
    מאזדה 2 2540 2931
    סיאט איביזה 2521 3837
    הונדה ג'אז 1481 2606
    מיצובישי ספייס סטאר 1470 1180
    רנו קליאו 1450 2385
    סוזוקי סוויפט 1437 1675
    סיטרואן C3 1426 1106


     

    מיני קרוסאוברים

    קטגוריית המיני קרוסאוברים (או קרוסאובריים עירוניים) צומחת במהירות הגדולה ביותר בשנתיים האחרונות, והכוכבת הבלתי  מעורערת של 2019 היא קיה סטוניק – למרות ממדים צנועים ועיצוב לא מאד מנופח. כושר המכירה של קיה, תמחור נוח, ובעיקר גרסת ציי רכב פופולרית הביאו את התוצאה, עם 4670 יחידות של סטוניק שעלו על כבישינו. לא צריך להתרגש מכך שהמספר הזה גדול פי 4 מאשר בשנת 2018, מכיוון שזאת הייתה שנת ההשקה והדגם על לכביש רק לקראת סופה.

    סיאט ארונה, במקום השני פרחה עם זינוק של 67% במכירות, ועם 3833 מסירות זה בהחלט יכול להיחשב ללהיט. מיצובישי ASX, אשר הובילה את הקטגוריה בשנה שעברה הגדילה מעט את סך המכירות, אבל עם 3142 יחידות היא נדחקה למקום שלישי. סוזוקי ויטארה, יונדאי קונה והונדה H-RV  פרחו גם הן ב-2019, וכל אחת מהן העלתה כ-1000 יחידות יותר מאשר ב-2018. במורד העשיריה הראשונה נמצא MG ZS עם 1072 מסירות (פי 2 מאשר ב-2018) וזה מוכיח שעם מחיר זול יחסית (אבל לא מספיק) החיבה לקרוסאוברים עוזרת להתגבר על המוצא. אגב, מייסד הקטגוריה – ניסאן ג'וק – הפך בשנתו האחרונה למתמודד זניח (669 מסירות), אבל דגם חדש שלו צפוי להגיע במהלך השנה ולהחזיר אותו למרכז הבמה.

    דגם מסירות 2019 מסירות 2018
    קיה סטוניק 4670 1117
    סיאט ארונה 3833 2287
    מיצובישי ASX 3142 3000
    סוזוקי ויטארה 2675 1617
    יונדאי קונה 2307 1653
    הונדה HRV 1733 732
    פיג'ו 2008 1073 863
    MG ZS 1072 511
    ניסאן ג'וק 669 643
    מאזדה CX3 617 789

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מסירות 2019: הקטנות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.