התפתחות חשובה בפרשת כשל המנועים הסדרתי של יונדאי: יצרנית הרכב הקוריאנית הגיעה להסדר עם התובעים הייצוגיים בתביעה שהוגשה כנגדה בקנדה, והסכימה לפצות אותם.
כנהוג בהסדרים מסוג זה, אנשי יונדאי טוענים כמובן שהם הסכימו להגיע לפשרה "למרות שלא נפל כל פגם במנועים ורק כדי להימנע מהתדיינות משפטית יקרה וממושכת", אבל מבחינת נפגעי הפרשה הסמנטיקה פחות חשובה. מה שמעניין אותם זה שיונדאי מכירה בכשל הסדרתי ובבעיות שנגרמו ללקוחותיה, וגם תפצה אותם.
השאלה, כמובן, היא מה תהיה עמדתה של יונדאי לגבי השוק הישראלי אחרי שכבר פעלה לתיקון סדרתי במאות אלפי מכוניות בארה"ב, והתפשרה בתביעה הייצוגית בקנדה.
כזכור, חלק ממנועי ה'תטא' של יונדאי, בנזין בנפחי 2.0 ו-2.4 ליטרים, סובלים מכשל סדרתי שגורם לחוסר שימון שכתוצאה ממנו נגרמים נזקים פנימיים ובמקרים קיצוניים אף מתרחש נקב של בלוק המנוע ונגרמות הצתות ושריפות. קבוצת כלי הרכב שהוגדרה בתביעה הייצוגית בקנדה כוללת את דגמי סונטה משנות הדגם 2011-2019, סנטה פה ספורט משנות הדגם 2013-2019, וטוסון משנות הדגם 2014-2015 – אשר מונעים במנועי תטא 2 בנפחי 2.0 ליטר או 2.4 ליטר. כל מי שיבקש להיכלל בקבוצה הייצוגית יוכל לקבל את הפיצוי המוסכם, אבל לאחר מכן לא יוכל לתבוע את יצרנית הרכב מעבר לכך.
ההסדר שאליו הגיעה יונדאי עם מייצגי הקבוצה כולל מתן אחריות לכל החיים לכלל מערכת ההנעה, החזר כספי תמורת תיקונים שבוצעו בעבר במנועים, כמו גם עבור הוצאות שהוצאו בהקשר לתיקונים כאלה, פיצוי מוסכים לבעלי רכב שמכרו כבר את מכוניותיהם ויוכלו להוכיח שנאלצו למכור (או לבצע עסקת טרייד-אין) בהפסד, פיצוי כולל (בערך הרכב) למי שכלי הרכב שלו נפגע בשריפה, וכן הטבות בעת ביצוע עסקת טרייד-אין לרכב חדש מתוצרת יונדאי. ההסדר יובא כעת לאישור פורמלי של בית המשפט בקנדה, וזה צפוי לאשר אותו בחודש פברואר הקרוב.
אגב, למרות הדמיון הרב, פרשה זאת שונה, ונוספת, מבעיה אחרת שגרמה ליונדאי לבצע לאחרונה קריאה לתיקון בגלל תופעה דומה במנועים של סנטה פה משנות הדגם 2011-2013 , סונטה היברידית משנת הדגם 2016 ו'וולוסטר' משנות הדגם 2015-2016, שם מעורבים גם מנועי ה-1.6 ליטר טורבו וגם מנועי 2.0 ו-2.4 ליטר.
בדף מיוחד לנושא זה, שהעלתה יונדאי קנדה, נכתב, בין השאר, כך: "ברוכים הבאים לאתר המידע אודות הסדר בתביעה הייצוגית בנוגע למנועי יונדאי תטא II בקנדה… הושגה פשרה בתובענות ייצוגיות… שטוענות שכלי רכב מסוימים של יונדאי, שמצוידים במנוע הזרקת בנזין ישירה בנפחי 2.0 ליטר או 2.4 ליטר… סובלים מפגם שעלול לגרום לתפיסת מנוע, כשל מוחלט או שריפה. יונדאי מכחישה את הטענות הללו.
הצדדים הסכימו להסדר על מנת להימנע מהעלות והסיכון להתדיינות נוספת… אנשים שבבעלותם או בהסכם חכירה היו כלי רכב שכלולים בתביעה הייצוגית… עשויים להיות זכאים לפיצויים… אם יגישו תביעה תקפה שתאושר על פי תהליך הבדיקה שאושר על ידי בתי המשפט…
זכויותיך והאופציות המשפטיות שלך בהסדר זה: אתה יכול להגיש תביעה. הליך התביעות טרם החל. אם ברצונך להשתתף בהסדר אינך צריך לעשות דבר עד לאישור ההסדר על ידי בתי המשפט. אם ההסדר יאושר… יהיה עליך להגיש תביעה לקבלת הטבות… אתה רשאי להדיר את עצמך מההסדר (ביטול הסכמה), ובמקרה זה לא תהיה זכאי לקבל הטבות כלשהן. זו האפשרות היחידה המאפשרת לך לשמור על זכותך להגיש או להיות חלק מכל תביעה תלויה ועומדת נגד יונדאי הנוגעת לנושאים במקרה זה…"
יונדאי גם הכינה עמוד שאלות ותשובות לנושא, ובין השאר מדגישה שאחריות לכל החיים למנועים תינתן רק למי שבמנוע שלו יבוצע עדכון תוכנה לחיישן הנקישות של המנוע.
הקריאה לתיקון הרגה את 'קונה' החשמלית
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע שאנשי יונדאי בקוריאה החליטו להפסיק את הייצור והמכירה של דגמי 'קונה' החשמלית בקוריאה, וזאת לאחר ביצוע קריאה לתיקון למכוניות שכבר נמכרו בגלל כשל סדרתי שגרם לסדרת קצרים ושריפות של סוללות חשמליות, כמו גם לסדרת תקלות במערכות הבלימה הרגנרטיבית.
ערוץ YTN הקוריאני, שמשדר חדשות בכבלים, דיווח על כך שיונדאי צפויה להפסיק את המכירות של קונה החשמלית בדרום קוריאה, ואילו היומון הקוריאני JoongAng Daily ציטט מקור לא מזוהה ביונדאי שהצהיר שמכירות של קונה החשמלית באירופה יימשכו כסדרן.
קונה החשמלית היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר של יונדאי באירופה, והביקוש הרב לדגם זה שם מונע, לפי שעה, את שיווקו בישראל. הדגם שנקרא לתיקון יוצר ונמכר בשנים 2017-2020.
אנשי יונדאי סירבו לאשר את הדיווחים אבל אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס: "אנחנו בוחנים אפשרויות שונות לקראת השקת הרכב החשמלי הבינוני הבא שלנו, 'איוניק 5'".