יצרנית הרכב טסלה הכריזה בסוף השבוע על שתי קריאות לתיקון של מודל 3 ושל מודל Y, שמבוסס עליו, ואלה נוספות לקריאה אחרת שפורסמה בשבוע שעבר. שלוש הקריאות – למכוניות שחלקן יוצרו החל בשנת 2018 וחלקן עד 2021, עלולות להיות קשורות לבקרת איכות בעייתית על קווי ההרכבה במפעלי החברה.
הקריאה הראשונה לתיקון נוגעת לכשל אפשרי בחיזוק ברגים של קליפרים של מערכת הבלמים (הקאליפרים כוללים את הבוכנות שדוחקות את דיסקיות הבלימה אל הדיסקים). כתוצאה מכשל זה עלולות להיגרם בעיות בבלימה או אף אובדן לחץ אוויר בצמיגים. כשל זה התגלה בעקבות מקרה שהתגלתה בשטח, במכונית נוסעת שבה השתחרר בורג בקליפר של בלם שמאלי אחורי במודל Y. עם זאת, לחברה לא דווח על אף תאונה או נפגעים כתוצאה מכשל כזה.
חקירה שביצעו אנשי טסלה בעקבות כשל סדרתי אחר העלתה שקיים אצלם נוהל התקנה שגוי על קווי ההרכבה במפעלי הייצור, וכתוצאה ממנו עלולות להיות בעיות בחיזוק ברגים אחרים – למשל של חגורות בטיחות של הנהג והנוסע לצידו, ושל חגורות הבטיחות במושבים האחוריים. זאת הסיבה לשתי קריאות נוספות לתיקון שפורסמו בסוף השבוע האחרון.
התקלה הראשונה קשורה לחיבור לא תקין של שני ברגים שמחברים את חגורות הכתף של הנוסעים מלפנים לקורה האמצעית (קורה B), ובהודעתה של החברה למינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני נכתב שבגלל שעובדים התקשו לחבר את חגורות הבטיחות בדרך הנכונה עלולות חגורות אלה שלא לתפקד כמתוכנן, ולכן להגדיל את הסיכון לפציעה. בקריאה זאת מעורבים (בארה"ב בלבד) 5,530 מכוניות מדגם 3 שיוצרו בין 2018 עד 2020 ודגמי Y שיוצרו בין 2019 ועד 2021.
הקריאה השנייה לתיקון נוגעת ל-2,166 מכוניות מדגמי Y שיוצרו בין השנים 2019 ועד 2021, וכאן מדובר בחגורות הבטיחות של הנוסעים מאחור. "במהלך ההרכבה", מתוארת התקלה במסמכי NHTSA, "אם הפועל המרכיב ביצע מספר ניסיונות לא מוצלחים להבריג את מהדק חגורת הבטיחות לפי המפרט הנכון… יתכן שנפגע המומנט של המהדק לפעול לפי המפרט… לעיתים עלול להישמע רעש לא תקין שהמצביע על בעיית חגורות בטיחות בכלי הרכב שבהם קיימת תקלה".
סך המכוניות שכלולות בכל שלוש הקריאות לתיקון לא גדול, כ-12,000 בסך הכל, אבל זאת בעיקר מכיוון שעד לשנה שעברה היו היקפי הייצור של טסלה נמוכים יחסית. בתחקיר שפרסמה רשת הטלוויזיה האמריקנית CNBC טענו עובדים במפעל של טסלה שהאצת קצב הייצור גרמה לכך שאין להם מספיק זמן כדי לבצע כראוי את משימותיהם במהלך הרכבת הרכב, ולכן הם נאלצים לבצע קיצורי דרך.
כאמור, אנשי טסלה הצהירו שלא ידוע להם על אף תאונה או פציעה שקשורה בתקלות האלה, ושהחברה תתקן אותן על חשבונה בנוהל הרגיל של קריאות לתיקון.
רצף של מבוכות
רוב הקריאות לתיקון בתעשיית הרכב, לפחות אלה שמבוצעות ברגע שמתגלה תקלה (להבדיל מאלה שמוסתרות או מעוכבות משיקולים כלכליים), מייצגות תהליך בריא שנועד למנוע תקלות ולהציל חיים. אחרי הכל – אי אפשר שלעולם לא יהיו תקלות, והשאלה החשובה היא אם יצרנית רכב מתמודדת עם תקלה באומץ ונחישות או שמא מתוך שיקולים ציניים של עלות-תועלת.
אלא שרצף הקריאות לתיקון של טסלה מייצג תופעה מדאיגה, ראשית לכל מפני שלא מדובר בתקלות שנגרמו על-ידי צדדים שלישיים כמו ספקיות משנה של יצרניות הרכב (למשל כמו פרשת טקאטה המזעזעת שנבעה משיקולים זרים של יצרנית כריות האוויר). שלוש תקלות של הידוק ברגים מייצגות כשלים בתהליכי הרכבה שמצויים בשליטה מלאה של יצרנית הרכב וזה עלול להעיד על חוסר ניסיון או חוסר ידע בבניית מכוניות.
לא פחות מטרידה העובדה שטסלה הפסידה לאחרונה, הלכה למעשה, את ציון הבטיחות הגבוה שקיבלו מודל 3 ומודל Y שלה במבחני הריסוק של שני הגופים החשובים שמבצעים מבחנים כאלה בארה"ב. הסיבה: מנהלי טסלה החליטו להסיר את חיישן הרדאר מן המכוניות החדשות, מן הסתם משיקולי עלות.
מינהל הבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA) ומכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקניות (IIHS) הודיעו לפני שבועות אחדים על החלטתם להפחית, למעשה, את הציון הגבוה שהעניקו למודל 3, וזה עלול להעיד על גישה מסוכנת של טסלה בכל הקשור לבטיחות המשתמשים במכוניות מתוצרתה.
בהצהרה שפרסם NHTSA נכתב שכל המכוניות מדגמי 3 ו-Y אשר נבנו אחרי ה-27 באפריל 2021 לא יקבלו את אישור הסוכנות הזאת אודות התרעת סטייה מנתיב נסיעה ובלימה אוטונומית מפני שטסלה החליפה את הרדאר בטכנולוגיית Tesla Vision שלה. אנשי המינהל, כמו גם אנשי מכון המחקר, בדקו ומצאו שההצהרות של טסלה, לפיהן מצלמות בשילוב עם חיישני סונאר מייצגות "דרך אינטליגנטית ומדויקת יותר עבור מכוניות מתוצרת טסלה לזהות את סביבתן", לא משכנעות. בעקבות החלטת מינהל הבטיחות בדרכים החליט גם מגזין הצרכנות האמריקני החשוב 'קונסומר ריפורטס' להסיר את המלצת הבטיחות שלו לדגמים אלה.
"טסלה ויז'ן" חוסכת את העלות הנוספת של חיישני הרדאר ומשתמשת במקומם במצלמות, חיישני קול (סוניק) ובתוכנת AI של טסלה שאותה הם מכנים "רשת עצבית" (תוכנת למידת מכונה). אחת הבעיות של שיטה זאת – כפי שאנשי טסלה מודים בעצמם – היא שבמצבים שונים (למשל בזמן ביצוע עדכונים מהאוויר – OTA) תכונות מסוימות לא פעילות באופן זמני.