• Ad
  • טיול לסופ"ש אל ראש הר תבור

    טיול לסופ"ש: אל ראש התבור

    התבור, בזכות צלליתו הייחודית, הוא ככל הנראה ההר הקל ביותר לזיהוי מבין כל הרי ישראל. בדרך כלל אנחנו רואים אותו כמעט מכל נקודה בגליל התחתון ועמק יזרעאל, אבל הפעם יצאנו לראות איך נראה העולם ממרומי ההר. רמז: המראה מעלף.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כביש 767 מטפס בתלילות מן הכנרת אל כפר תבור. באחד מקטעי הדרך, מעט לפני הישוב 'שדמות דבורה', נגלה הר תבור במלוא יופיו, ואם תנאי התנועה מתאימים כדאי לעצור בצד, במקום בטוח, כדי להפנים במלואה את התמונה הנהדרת הזאת. כאשר מגיעים ברגע הנכון חוזים בשמש השוקעת בגווני צהוב וארגמן, ובהר שאי אפשר לטעות בזיהוי שלו כשהוא מתרומם מעל סביבתו כצללית כהה ומושלמת. מעל כיפתו המעוגלת של התבור נראה "צ'ופצ'יק" בולט, זו הכנסייה שעל פסגת ההר, וקרעי עננים מקשטים את התמונה ומוסיפים לה נופך תנ"כי.

     

    טיול לסופ"ש אל ראש הר תבור

     

    היפה בין ההרים ניצב מולנו במלוא הדרו, בודד בשולי עמק יזרעאל, הגבוה בין הרי הגליל התחתון בולט במראהו העגלגל כ-400 מטרים מעל לסביבתו וכ-562 מטרים מעל לפני הים, וכאילו אין צורך להסביר שהוא נראה כמו טבור, "פופיק", מה שככל הנראה זיכה אותו בשמו.

    התבור, אולי בגלל מיקומו הגיאוגרפי החשוב – בין נחלותיהם של שלושה משבטי ישראל ועל צומת דרכים חשוב שבו התחברה 'דרך הים' לכיוון דמשק עם דרכים מבקעת הירדן ומבקעת בית שממזרח ומכיוון מפרץ עכו שממערב והגליל בצפון, ואולי בגלל צלליתו הייחודית – זכה לאזכורים במסורת היהודית, הנוצרית והמוסלמית. זה החל במלחמת ישראל בכנענים, כאשר צבאו של ברק בן אבינועם הביס את צבאו של יבין מלך חצור, והמשיך עד לתבוסה שספג כאן אלכסנדר השני במרד של יהודה כנגד המושל הרומאי של סוריה ובנפילת מבצר שהוקם על ההר בימי המרד הגדול ברומאים.

     

    טיול לסופ"ש אל ראש הר תבור

     

    מבחינה דתית, התבור קדוש בעיקר לנוצרים מכיוון שעליו – לפי המסורת שלהם – התרחשה ה"השתנות" (מֵטַאמורְפוסִיס) של ישו שמתוארת בהרחבה במספר מקורות נוצריים. במהלך ה"השתנות" נראה ישו מדבר עם משה רבנו ועם אליהו הנביא, ובת קול אישרה את מעמדו כבן האלוהים (אם כי הזיהוי של הר תבור עם המיקום שבו התרחשה הסצינה הזאת החל רק במאה החמישית לספירה).

    הר תבור הפך למוקד עלייה לרגל של צליינים, ובמאה השישית לספירה נמצאו במרומי ההר שלוש כנסיות (ארבע ומנזר במאה השמינית). בתקופה הצלבנית נטשו מספר קרבות בין נוצרים למוסלמים על ההר והצלבנים אף ביצרו את מתחם הכנסיות והמנזר. הסולטאן האיובי אל-מלכ אל-עאדל כבש את ההר והקים עליו מבצר גדול יותר, אך איבד אותו לצלבנים שבסופו של דבר ניגפו מפני ביברס הממלוכי אשר עשה שם את מה שעשה בכל מקום אחר בארץ: החריב עד עפר את כל המבנים שעל ההר.

    בשנות ה-60 של המאה ה-19 נבנה על ראש התבור 'מנזר ההשתנות' היווני-אורתודוקסי, ובו כנסייה המוקדשת לאליהו, ואחרי מלחמת העולם הראשונה נבנתה דרומית מזרחית למנזר הזה 'כנסיית ההשתנות הקתולית', אשר תוכננה בידי האדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצי אשר שאב השראה מכנסיית שמעון סטיליטס שבצפון-מערב סוריה.

     

    טיול לסופ"ש אל ראש הר תבור

     

    אחת העובדות המעניינות אודות הר תבור היא שלמרות כמות המשקעים הרבה שהוא זוכה לה, ובורות המים המלאים שלו, התכסית שלו לא נוחה להתיישבות ולאורך רוב ההיסטוריה האנושית הוא לא היה מיושב. הצמחייה הטבעית שגדלה על ההר נשמרה היטב במשך עשרות אלפי שנים, עד לתחילת המאה ה-20 כאשר השלטונות הטורקים כרתו את היער הטבעי שצמח על ההר כדי להסיק את קטרי הרכבות שלהם. רק בסמוך להקמת מדינת ישראל החלו ניסיונות שיקום, ואנשי הקרן הקיימת שתלו על ההר יערות אורן ועצי חרוב.

    הכביש שמתפתל בתלילות במעלה ההר דורש מאמץ לא פשוט מכל כלי רכב, אם כי הפורד F-250 שבה נהגתי לא התקשתה להרים את משקלה העצמי נטול המטען. עם האורך שלה, לעומת זאת, נאלצתי להתמודד במספר פיתולים הדוקים באמצעות כמה נסיעות לאחור. הפיתולים – בחלקים שלא מוסתרים באמצעות צמחייה – מאפשרים לנוסע להביט לכיוונים שונים מן העמדה השולטת והגבוהה של ההר, ולחזות במראות נוף נהדרים לכיוון עמק יזרעאל. מאד כדאי למצוא מקומות לעצור בהם לאורך הדרך, כדי לצאת וללגום את מראות הנוף המשכרים. שדות עמק יזרעאל מפולחים בצבעי ירוק וחום, בתי גבעת המורה נראים כעדר כבשים שגולש במדרון, והר חרמון נראה כאילו שהוא בטווח היד.

     

    טיול לסופ"ש אל ראש הר תבור

     

    סביב התבור בנויים שלושה כפרים ערבים: למרגלות ההר בנוי הכפר דבוריה, במזרח השליש התחתון נמצא הכפר הבדואי אום אלע'נם, וממנו יוצאת דרך עפר נוחה אשר מקיפה את ההר מצפון ומסתיימת בכפר הבדואי ערב א-שיבלי. כאשר מגיעים אל ראש ההר אפשר להמשיך אל הכנסייה הקתולית על גבי שביל שיוצא מחורש אורנים אפלולי בסמוך למגרש החניה, מתחת לשתי שורות ברושים שמסודרת מצידי השביל. ככל שממשיכים לצעוד נחשף אט אט נחשף מראה המבנה המרשים שבנוי לצד גן עתיקות ובו שרידי הכנסיות שהוחרבו כאן. מאחורי הכנסייה יש שתי נקודות תצפית על הנוף, ומאחת מהן אפשר לראות את שרידי הביצועים שהוקמו כאן בתקופה הצלבנית.

     

     

     

     

    את התבור מקיף 'מסלול סובב ההר' שמסומן בסימון שבילים שחור, וזאת הליכה קלה יחסית שאורכת כשעה וחצי, רובה סביב הפסגה. השעות המופלאות ביותר לביקור על ראש התבור הן עם הזריחה, כאשר השמש מטפסת מעל ההרים הרחוקים במזרח והשמיים מתכסים בגווני זריחה אדומים, או לקראת ערב עם תצפית מרגיעה לכיוון מערב אל עבר השדות והבתים שנצבעים בוורוד ארגמן.

     

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 65 ("ואדי ערה") מכיוון חדרה לכיוון צפון מזרח (או דרומה על אותו כביש מכיוון צומת גולני) ופונים מערבה על כביש מספר 7266 שמוליך לכיוון הכפר דבוריה. מכאן מתפתל הכביש צפון מזרחה במעלה ההר.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.