יצרנית הרכב החשמלי טסלה פרסמה השבוע דוח קיימות ואחד הנתונים המעניינים בו הוא רמת ההתדרדרות של "בריאות" הסוללות, כלומר תכולת האנרגיה היעילה שלהן כעבור מספר שנות שימוש. לדברי טסלה, בדגמי 'מודל S' ו'מודל X', שחלקם (מודל S) כבר בני כעשור, הסוללה מאבדת כ-12% מן הקיבולת שלה כעבור 200,000 מיילים שהם כ-322,000 קילומטרים.
הנתון הזה מתקן נתון דומה, מעט יותר אופטימי, שטסלה פרסמה בדוח הקיימות הקודם שלה, בשנה שעברה, לפיו הסוללות איבדו רק 10% מן הקיבולת המרבית שלהן כעבור 200,000 מייל. ההבדל לא מאד גדול ובכל מקרה, לפי הנתונים החדשים מדובר על אובדן ממוצע של כ-1% מתכולת הסוללה לכל 16,667 מיילים (26,817 קילומטרים).
אנשי טסלה מדגישים שקילומטראז' הוא רק אחד המשתנים שמשפיעים על בריאות הסוללה. משתנה נוסף הוא הגיל שלה, ובמילים שלהם – "קילומטראז' הוא רק גורם אחד בשימור קיבולת הסוללה; גם גיל הסוללה הוא גורם מרכזי. נתוני השימור בקילומטראז' נמוך יותר משקפים ככל הנראה את השפעת הגיל, בעוד שערכי קילומטראז' גבוהים יותר שמייצגים כלי רכב עם נסועה רבה משקפים ככל הנראה פחות השפעה מאשר גיל הסוללה… ביצועים של סוללה בת 4 במכונית שעברה 50,000 מייל לא דומים לאלה של סוללה בת 10 שעברה את אותו מרחק".
מה שיותר בעייתי עבור מי שרוצה להתחקות אחר אופן איסוף הנתונים והרלבנטיות שלהם לכלל המשתמשים זה שטסלה לא מגיבה לשאלות עיתונאים ולא פרסמה כיצד בדיוק היא אספה, מיינה וניתחה את הנתונים, למעט האמירה הכללית לפיה "מכיוון שאנחנו מוכרים כלי רכב חשמליים כבר יותר מעשור יש לנו מערך נתונים אמין שמראה לנו את התדרדרות הסוללה לאורך זמן".
מאידך – טסלה מציעה אחריות נדיבה יחסית לסוללות שמותקנות במודל S ו-X: שמונה שנים או 150,000 מיילים (241,000 קילומטרים) ובמקרה שהסוללה מאבדת יותר מ-30% מהקיבולת שלה החברה מבטיחה להחליף אותה.
ב'מודל 3' עם הנעה אחורית מוצעת אחריות לשמונה שנים או 100,000 מיילים (161,000 קילומטרים) ואילו גרסאות אחרות של מודל 3 וכל גרסאות מודל Y מקבלות שמונה שנות אחריות או 120,000 מיילים (193,000 קילומטרים). מכוניות משומשות שנרכשו ישירות מטסלה מקבלות את יתרת האחריות המקורית.
חשוב להדגיש שהנתונים שטסלה פרסמה נוגעים רק לסוללות היותר ישנות, מתוצרת פנסוניק היפנית, אשר הותקנו בדגמי S ו-X, ואין עדיין אף נתון רשמי שמתייחס לסוללות החדשות (עם כימיה שונה) שמותקנות במודל 3 ובמודל Y.
בטסלה מדגישים, אגב, ש"רכב נגרט לאחר כ-200,000 מיילים של שימוש בארה"ב וכ-150,000 מיילים באירופה", אלא שהאמירה הזאת לא עולה בקנה אחד עם ההצהרות של אילון מאסק בשעתו לפיהן הערך של מכוניות טסלה צפוי לעלות ככל שהן יתיישנו בזכות שדרוגי תוכנה.
אנשי טסלה מבטיחים לפרסם נתונים דומים אודות הסוללות האחרות והדגמים האחרים "ברגע שיהיו לנו מספיק נתונים". בדגמים אלה, עם סוגי כימיה אחרים (כמו גם מבני תא שונים), עשויות להתקבל תוצאות שונות באופן ניכר.