חמש תובענות ייצוגיות הוגשו בשבועות האחרונים כנגד רוב יצרניות הרכב היפניות החשובות בגלל כשל סדרתי במשאבת הדלק אשר עלול לתקוע את בעלי הרכב ולסכן את חייהם. מדובר בפגם סדרתי שהתגלה בדגמים שונים של חמש יצרניות רכב יפניות בדגמי 2013 עד 2020.
כרגיל, עולה מן התובענות שיצרניות רכב שמבצעות תיקונים סדרתיים במדינות שונות בחו"ל, שבהן הן חשופות לסנקציות – לא חשות צורך לבצע אותם באותו אופן גם בישראל – מן הסתם מתוך ידיעה שאנשי משרד התחבורה שלנו עייפים מכדי לפעול כנגדם. כך, למשל, טויוטה כהרגלה מיהרה לבצע קריאה לתיקון בישראל בחלק מן הדגמים כבר בשנת 2020, אך יצרניות אחרות החלו אצלנו בתיקון חלקי רק השנה. אף אחת מכל היצרניות – כך נטען – לא החליפה עדיין את כל המשאבות הפגומות בכל הדגמים, ואף יצרנית טרם העניקה בישראל את האחריות המורחבת שהיא מעניקה בחו"ל.
הכשל שמתואר בתובענות נובע, כך נטען, מהנדסה שגויה שביצעה חברת דנסו, ספקית החלקים היפנית הגדולה ביותר ומי שבונה את משאבות הדלק האלה. בתביעה נטען שדנסו בחרה לבנות את המאיץ ("אימפלר") של המשאבה מחומר פולימרי שלא מתאים לייעודו כחלק שטבל כל ימיו בתוך בנזין. מגע עם הדלק גורם לו להתפוררות או לעיוות, ובמצבים מסוימים עלולה המשאבה להפסיק לפעול באופן פתאומי. הבעיה מוחרפת מפני שמספר יצרניות רכב בחרו לבצע תיקון סדרתי שבמסגרתו הוחלפו חלקים אחרים, וזה לא פותר את הבעיה מיסודה. כתוצאה מכך שבה התקלה והתרחשה בחלק מכלי הרכב שבהם בוצע תיקון.
יצרנית משאבות הדלק, חברת דנסו, ויצרניות הרכב טויוטה, הונדה, סובארו, מאזדה, מיצובישי ולקסוס, החלו כבר לפני כשנתיים לבצע ברחבי העולם תיקון סדרתי של התקלה בחלק מן הדגמים, ואחדות מהן אף הכריזו על קריאות לתיקון של מקצת הדגמים בישראל. אלה שבתביעות נטען שהתהליך הזה איטי מידי, לא יעיל בחלקו, ושאצלנו, בישראל, הוא לא כולל את כל הדגמים שבהם מותקנות משאבות הדלק הפגומות.
עורכי הדין אורלי בן עמי, עמית מנור ויוקי שמש הגישו ארבע תובענות ייצוגיות נפרדות כנגד הונדה, סובארו, מאזדה ומיצובישי והיבואניות שלהן לישראל, ובכולן נתבעת גם חברת דנסו, ואילו עורכי הדין מיכאל בך ורון לדרמן הגישו תובענה כנגד טויוטה ולקסוס, דנסו, יבואנית טויוטה ולקסוס, וגם כנגד חברת 'אוטו מקס' אשר מייבאת לישראל כלי רכב ביבוא מקביל.
בתובענות השונות מובאות עדויות וטענות של בעלי רכב מן הארץ ומחו"ל הן אודות תיקונים שבוצעו בכלי הרכב שלהם על חשבונם, והן אודות מצבים שבהם נהגים נתקלו בתופעות האופייניות לכשל במשאבת הדלק, שהן קושי בהתנעה, האצה חלשה, הידלקות נורת "בדוק מנוע", וכן התופעה המסוכנת ביותר של כיבוי מנוע – אשר עלולה להתרחש בפתאומיות באמצע כביש מהיר ולחשוף את יושבי הרכב ואת משתמשי הדרך האחרים לסכנת חיים.
כאמור – במדינות שבהן הרגולטורים דואגים לשמור על חי האזרחים ולהעניש יצרניות רכב שמעדיפות את האינטרס הכלכלי שלהן על פני ביטחונם של המשתמשים ברכב בוצעו עד היום קריאות לתיקון של מיליוני כלי רכב. היצרניות מחליפות משאבות פגומות בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, יפן, סין, ואפילו בוייטנאם ובפיליפינים.
בישראל, כך נטען, עדיין לא זומנו לתיקון דגמים כמו הונדה סיוויק והונדה H-RV משנות הדגם 2016-2017, הונדה C-RV משנת הדגם 2017, סובארו אימפרזה, אאוטבק, פורסטר ולגאסי מדגמים שיוצרו בין 2015 ל-2020 (חלק מן הדגמים רק בשנים מסוימות), מאזדה 6, 3, 2, CX-3, MX-5 ו-CX-5 משנות הייצור 2013-2017, מיצובישי אאוטלנדר 2018-2019 ודגמים שונים של מתוצרת טויוטה ולקסוס בהם קורולה, אוריס, יאריס ו-RAV4 מן השנתונים הרלבנטיים.
יתרה מכך: אצל חלק מן היצרניות בוצע תיקון של משאבת הדלק באמצעות החלפת חלקים שונים והחזרת המשאבה המתוקנת כביכול, אלא שלטענת התובעים לא הוחלף החלק שגורם מלכתחילה לבעיה ולכן מדובר בניסיון תיקון חסר כל טעם.
במקביל לביצוע קריאות לתיקון של מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, כאמור, הוגשו כנגד היצרניות השונות תביעות יצוגיות במדינות שונות בארה"ב, שחלקן עדיין מתנהלות ואחרות כבר הסתיימו בהסכמי פשרה. דנסו, וחלק מן היצרניות, הסכימו להאריך את אחריות היצרן למשאבות, לאחר ביצוע תיקון סדרתי, ל-15 שנים מיום שהרכב עלה על הכביש או עד 150,000 מייל. בתובענות נדרשות היצרניות להחיל את האחריות המורחבת גם בישראל ולהעניק לבעלי הרכב השונים פיצוי כספי.
תגובת היצרניות והיבואניות לתובענות שהוגשו בישראל צפויה בתוך מספר חודשים, ואם אתם הבעלים של מכונית מתוצרת טויוטה, הונדה, סובארו, מאזדה, מיצובישי או לקסוס שיוצרה בין השנים 2013-2020 ונתקלתם עד היום בבעיות שנבעו ממשאבת הדלק (כיבוי מנוע, קושי בהתנעה, האצה חלשה או הידלקות נורית 'בדוק מנוע') – כתבו לנו על כך לכתובת הדוא"ל: editor.thecar@gmail.com