אין ספק שחלק לא מבוטל מהשיפור האדיר ברמות הבטיחות של כלי הרכב בשני העשורים האחרונים צריך להזקף לזכותו של ארגון יורו NCAP שנוסד בשנת 1997.
ב-NCAP אמנם לא המציאו את מבחני הריסוק ובוודאי לא את מערכות הבטיחות השונות בכלי הרכב, אבל הציגו לראשונה מבחנים פומביים עם שקיפות מלאה בפני כולם וציון ברור של רמת הבטיחות של כל רכב לפני דירוג כוכבים.
במהלך השנים מאז הקמתו, יצרני הרכב למדו לייצר מכוניות אשר יצלחו את המבחן המרסק בדירוג גבוה והארגון מצידו החמיר את הסטנדרטים מעת לעת. בעוד שבעבר הלא רחוק כמעט כל מכונית מודרנית הצליחה להשיג ציון מלא של 5 כוכבים, כיום כדי לזכות בדירוג מלא יש צורך גם לכלול ברכב שלל מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. אתמול פרסם הארגון את התוצאות שהשיגו שני רכבים יפניים חדשים ורלוונטיים מאוד גם לשוק הישראלי: טויוטה פריוס ההיברידית בדורה הרביעי ששיווקה החל בישראל לפני כחודש וסוזוקי באלנו החדשה שצפויה להגיע לכאן מתישהו במהלך השנה הקרובה.
עוד ב-TheCar:
סובארו: מבחני ריסוק לנוסעים פרוותיים על ארבע
20 אחוז מהרכבים הנמכרים בעולם לא עומדים בסטנדרטיים בטיחותיים בסיסיים
טויוטה פריוס
הדור הרביעי של המכונית שהמציאה את הטכנולוגיה ההיברידית זוכה במפרט האירופאי שלה לדירוג בטיחות מקסיאלי של 5 כוכבי יורו NCAP.
במבחן השיגה הפריוס החדשה טבלת ציונים מרשימה עם 92 בהגנה על נוסעים מבוגרים, 82 בהגנה על ילדים, 77 בהגנה על הולכי רגל ו-85 על מערכות עזר אקטיביות למניעת תאונות.
בוחני NCAP ציינו לשבח את תכנון המרכב שמספק הגנה טובה על אזורי הגוף הקריטיים בכל סוגי התאונות ומאפשר למכונית לשרוד בהצלחה יתרה את המבחן המדמה פגיעה צידית.
ציון מקסימלי ניתן גם למערכת הבלימה האוטונומית המסוגלת לזהות בהצלחה רבה סכנת התנגשות עם מכוניות אחרות והולכי רגל מתפרצים לכביש.
חבילת הבטיחות של הפריוס באירופה כוללת כסטנדרט ללא תוספת תשלום גם בקרת שיוט אקטיבית, מערכת בקרת סטייה מנתיב אקטיבית עם תיקונים בהגה, מזהה שלטים, מערכת התראה על רכבים בשטחים המתים ועמעום אוטומטי של האור הגבוה.
חבל מאוד שלארץ הפריוס, דגם הדגל של טויוטה המבטא קדימה טכנולוגית, מגיע ללא כל המערכות החשובות הללו ולדעתנו ב-2016 יש לצפות שדגמים חדשים המציעים מערך בטיחות מתקדם יגיעו לארץ עם אותו מפרט כסטנדרט.
סוזוקי באלנו
בעוד שהפריוס (במפרט האירופאי) משווקת כסטנדרט במדינות גוש האירו עם חבילת בטיחות מלאה, הבאלנו החדשה של סוזוקי מוצעת במספר רמות אבזור וגימור שונות שרק חלקן כולל מערכות בטיחות מתקדמות.
בהתאם לכך, ב-NCAP החליטו להעניק לבאלנו, לראשונה בתולדות הארגון בהתאם לתקנה שנכנסה לתוקף בראשית השנה, ציון כפול – 4 כוכבים לגרסה המצוידת במערכות העזר למניעת תאונה ו-3 לגרסה "הערומה" ללא אבזור בטיחות מתקדם.
הגרסה שהסתפקה ב-3 כוכבים מציגה ציונים של 80 בהגנה על נוסעים מבוגרים, 73 בהגנה על ילדים, 65 בהגנה על הולכי רגל ו-25 בציוד בטיחות.
לעומת זאת, הגרסה המאובזרת המצוידת במערכת בלימה אוטונומית במהירות עירוניות מבוססת רדאר זכתה לציונים גבוהים יותר בסעיפי ההגנה על מבוגרים ובעיקר בסעיף אבזור הבטיחות, דבר שכאמור אפשר לה להשיג ציון של 4 כוכבי בטיחות בהתאם לסטנדרטים המחמירים העדכניים של הארגון.
לטענת הארגון, הדירוג הכפול יקל על הלקוחות הפוטנציאלים להבין איזו רמת בטיחות הרכב בכל מפרט מעניק ותעודד רכישה של גרסאות מאובזרות בטווח הארוך, מה שיגרום ליצרנים לכלול את כל אותן מערכות כסטנדרט בכל רמות בגימור.
לנו נותר רק לקוות שכאשר הבאלנו תגיע לארץ היבואן יצייד אותו כסטנדרט באותה חבילת בטיחות מצילת חיים.