Ad

DS3 קרוסבק במבחן דרכים

נמאס לכם לנהוג בכלי רכב שנראה בדיוק כמו עוד כמה אלפים כמוהו על הכביש? מחפשים כלי פרימיום בלי להיראות כאילו שאתם נוהגים במותג יוקרה פלצני? הגעתם למקום הנכון (אם יש לכם ארנק בגודל של הכלי הזה)
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שורה תחתונה תחילה

DS3 קרוסבק משלב עיצוב ייחודי, אופי צעיר ואווירת פרימיום אמיתית שאינם נפוצים במכוניות בגודלו. על אף שהמחיר שלו אטרקטיבי הוא צפוי להיות פריט אופנה נדיר לאנינים.

 

 

מי אתה DS3 קרוסבק?

לא פשוט להמציא מותג רכב חדש, ובמיוחד מותג יוקרה שמתמודד מול שמות שמשלבים מסורת ארוכת שנים עם טכנולוגיה מתקדמת. קבוצת פיג'ו-סיטרואן ניסתה ונכשלה בסיבוב ראשון כאשר קברניטיה סברו בטעות שמספיק לארוז דגמים של סיטרואן באריזה נוצצת. הגימיק שהם חשבו שיעשה את העבודה היה שימוש באזכורים למכוניות עבר יוקרתיות של סיטרואן אבל התוצאה, אם להתבטא בעדינות, היא שלקוחות לא אכלו את הבאגט הזה.

בניסיון הנוכחי הופרד DS מסיטרואן ומוצב כמותג עצמאי, ואם נשים בצד את קו הדגמים שמיוצר עבור השוק הסיני DS מציע כרגע רק שני דגמים, שניהם בתצורת קרוסאובר פופולרית. DS התחילה מן המרכז, שם נמצא הנתח הגדול של השוק, עם DS7 קרוסבק שמבוסס על פלטפורמה קומפקטית. לפני כשנה נוסף לצידו DS3 קרוסבק שמבוסס על גרסת הסופר-מיני של אותה פלטפורמה ומיועד לקהל של לקוחות עירוניים, עם דגש על צעירים שאינם מקובעים בהעדפה למותג יוקרה זה או אחר.

גם פלח השוק הזה, של קרוסאוברים קטנים, מתפתח בקצב מסחרר, יש שיאמרו "מדאיג", עד שהוא מאיים על אחד הז'אנרים הפופולריים באירופה – זה של מכוניות סופר מיני (שימו לב, למשל, כיצד מוצצת סיאט 'ארונה', את דמה של 'איביזה' שעליה היא מבוססת). למרות זאת, במחוזות הפרימיום עדיין אין יותר מידי קרוסאוברים ולכן DS3 קרוסבק הוא בין החלוצים.

DS3 קרוסבק חולק את הפלטפורמה שלו עם פיג'ו 208 ו-2008 החדשות ועם אופל קורסה החדשה, וזאת פלטפורמה שהונדסה מראש כדי להכיל גם מערכות הנעה היברידיות ואף חשמליות טהורות. גרסה חשמלית של DS3 קרוסבק הוצגה כבר בעולם ותגיע אלינו בשנה הבאה, ובינתיים בדקנו האם הגרסה הסטנדרטית שלו היא באמת מוצר פרימיום באריזה קטנה.

 

עיצוב, מיצוב

כדי לעורר עניין ולבלוט בשטח נדרשה DS לנכס לעצמה שפת עיצוב מזוהה ומובחנת ועם הקרוסבק הזה הצליחו מעצבי DS לא רע בכלל. מחד, אפשר למצוא כאן אלמנטים עיצוביים שנראו לראשונה ב-DS3 המקורית, שיצאה לפנסיה, ובהם המבנה של הקורה המרכזית, חלונות הצד ועיצובו של גג חצי צף. מצד שני, ניכר בברור שמדובר באחיו הקטן של DS7 קרוסבק, וזה ניכר למשל בשבכה הקדמית הגדולה עם הלוע הפעור שמשובץ ב"שיניים" ובאלמנטים מעויינים בפנסי החזית והאחוריים. אלה מאפייני עיצוב שיישזרו בכל מוצרי DS בדור הנוכחי. ידיות הדלתות הנשלפות, לעומת זאת, הן לא יותר מאשר גימיק חביב, בעוד שתאורת ה-LED בחזית ומאחור מרשימה מאד וחיונית יותר.

היות שבקרוסאובר עסקינן, חשוב יותר ש-DS3 קרוסבק נראה גבוה בזכות מרווח גחון נדיב וחישוקים גדולים. האורך שלו אמנם לא מרשים  (412 סנטימטרים) אבל הוא מזדקף לגובה של 153 סנטימטרים והתוצאה היא כלי רכב גבוה וגאה – שלא כמו קרוסאוברים שנראים כמו תצורת האצ'בק מוגבהת קלות (מישהוא אמר לקסוס UX?) .

כרגיל, העיצוב הוא עניין של טעם, אבל לדעתי זה כלי שנראה מיוחד ומרשים, בעיקר בצבע טורקיז-כחול עמוק של רכב המבחן. לא מעט אנשים סובבו מבטים אחריו ותהו באיזה רכב מדובר, וזה מוכיח, מצד אחד, שהמעצבים עשו עבודה טובה ומצד שני שהמותג לא מוכר. מה שברור זה שאת המטלות החשובות "להיות מובחן" ו"להיות גבוה" – DS3 מבצע בהצלחה.

מנוע, ביצועים

כמו רוב רובם המכריע של דגמי פיג'ו-סיטרואן-אופל גם הכלי הזה מונע באמצעות מנוע הטורבו-בנזין התלת-צילינדרי של הקבוצה, בנפח 1.2  ליטר, שמספק 130 כוחות סוס בגרסת הבסיס או 155 בגרסה הבכירה, שאותה בחנו כאן. בסך הכל זה מנוע נמרץ למדי שמחובר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם שמונה יחסי העברה. השילוב הזה מאפשר קצב התקדמות לא רע ותחושת נמרצות טובה – אך רק בתנאי שמתעלמים מן ההשתהות הקלה בעת זינוק, אשר נגרמת מן האופי והתכנות של תיבת ההילוכים. בכלל, התיבה הזאת – במצב רגיל – די הססנית, ומרגע שטיפסה עד להילוך השמיני יש לדרבן אותה בהורדת הילוכים או בטפיחות על המצערת כדי להוציא אותה מן השאננות.

התגובות של התיבה מחמיאות יותר לאופי של DS3 קרוסבק כאשר היא במצב "ספורט", וכך אפשר לקבל יותר מיץ מן המנוע הזה. אלא שכאן גם נחשפת אחת המגבלות של יצרנית שמתאמצת לבנות מותג פרימיום על-בסיס מוצרים עממיים, ונאלצת להשתמש במנוע סטנדרטי בבסיסו. כאמור, אנחנו מכירים את המנוע הזה גם מדגמים אחרים, ומכירים גם את המתחרים שלו מתוצרת יצרניות אחרות, ובאופן יחסי מדובר במנוע עם נטייה ברורה יותר לרעידות לא נעימות.

הופתעתי לגלות, ואפילו התאכזבתי, שאנשי DS לא רק שלא הצליחו להסוות את הרעידות האלה במוצר הפרימיום היקר שלהם אלא אפילו להיפך: הרעידות בסל"ד נמוך אפילו בולטות יחסית לדגמים אחרים, עממיים יותר, של הקבוצה, וגם שיכוך הרעשים אינו להיט. כאשר דוחקים במנוע אל מעל 3,500 סל"ד מתקבל שאון רב מידי, וזה ניכר במיוחד לנוכח העובדה ששיכוך רעשי הכביש הרבה יותר מרשים. תצרוכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן הייתה כ-12.5 ק"מ ליטר, כלומר עד 15-16 לליטר בנהיגה מתונה.

התנהגות ונוחות

כיול המתלים נוטה לצד הקשיח והם מציגים יכולת טובה של ריסון תחת עומס ורמת אחיזה גבוהה. ההיגוי מהיר וחד, והתוצאה היא קרוסאובר די מהנה לנהיגה, כזה שכיף להשליך אותו אל תוך פניות. זאת ממש לא GTI מוגבהת, אבל בשונה מקרוסאוברים מגודלים, כבדים ורכים –  DS3 קרוסבק משדר תחושה מחוברת שמשתפת פעולה עם הנהג, כאילו שמדובר יותר בסופרמיני מאשר בקרוסאובר. להגה יש תחושת משקל טובה אבל הוא לא מתקשר במיוחד ומרכז הכובד הגבוה גובה מחיר בזוויות גלגול מוחשיות יותר מאשר בסופר-מיני סטנדרטית.

זה המקום להיזכר, ושוב להתאכזב, מכך שאנחנו נוהגים במה שאמור להיות מוצר פרימיום, ועוד כזה שנושא סמל צרפתי שאמור לייצג נוחות עילאית וריחוף בסגנון של מרבד קסמים. בפועל, נוחות הנסיעה לא מבריקה וקשיחות המתלים מציקה בעת מעבר על פני מהמורות גדולות. החתך הנמוך של הצמיגים לא מאפשר סינון יעיל של פגעי כביש קטנים במהירויות נמוכות, על אף שלא נוצרת תחושת "התרסקות" לתוך בורות או קופצנות מטלטלת. על כבישים בינעירונים משתפרת נוחות הנסיעה ותחושת הנינוחות נשכרת מריסון המתלים.

 

 

תא נוסעים ושימושיות

העיצוב הייחודי ל-DS ניכר גם בתוך תא הנוסעים ובסביבת הנהג, עם מוטיב המעויינים/יהלומים שמשובץ מכל עבר. מתגים מעויינים מקובצים במרכז לוח המכשירים לקבוצות שיוצרות מעויין גדול יותר, פתחי המיזוג (העגולים דווקא) תחומים במסגרת מעויינת, ודיפון לוח המכשירים, הדלתות וריפוד המושבים תפור, ניחשתם נכון, בתפירת מעויינים.

שיבוץ המתגים נאה לעין אבל לא בהכרח יעיל מבחינת הנדסת האנוש והמרחק בין מתג למתג. למעשה אלה בכלל לא מתגים אמיתיים אלא מתגי מגע, וזה דורש תרגול ותשומת לב מסיחת דעת. מתגי מערכת המולטימדיה מפריעים במיוחד בגלל זמן השהיה ארוך בין המגע בהם לבין פעולה על המסך.

פדיחה גדולה אחרת, עם פוטנציאל מסוכנות, היא תפעול עילג של ממשק המשתמש על מסך המגע, וזאת תקלה שחוזרת על עצמה ברוב דגמי פיג'ו-סיטרואן בני הדורות האחרונים. גם התפריטים לא מספיק ידידותיים, ולכן זה לא מפצה על התצוגה הצבעונית שיוצרת תחושה הייטקית ועשירה בתא הנוסעים.

דיפוני עור מכל עבר, ותפירה נאה, יוצרים תחושת פרימיום מבורכת, וזאת למרות שישנם מספר מקומות שבהם הפלסטיקה נראית פחות איכותית. האווירה ב-DS3 קרוסבק היא בין היותר מחניפות ביחס לגודל המכונית, אלא ש"גודל" הוא נקודת התורפה כאן, ואולי עדיף היה לומר "קוטן". מרחב הפנים במכונית הזאת יספק שני מבוגרים על המושב האחורי הנוח, אבל מרחב הרגליים שהם מקבלים לא מאד מרשים. המושב עצמו צר מכדי לקבל שלושה מבוגרים, ואפילו ילד צנום מידות לא ישמח להידחק באמצע. קו חלונות גבוה, והמבנה של הקורה המרכזית, יוצרים תחושה קלסטרופובית מאחור, ואילו תא המטען – בנפח 350 ליטר עם מבנה עמוק יחסית – נראה סביר ביחס לגודל הרכב אבל שפת ההטענה שלו גבוהה.

 

 

אבזור ותמחור

מי שיבחר בגרסת הבסיס, עם מנוע ה-130 כוחות סוס, יקבל את רמת האבזור הבסיסית, 'סו שיק', שכוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, מצלמת חניה, בקרת אקלים, בלם יד חשמלי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, חיישני גשם ותאורה, לוח מחוונים דיגיטלי, ריפודי וגימורי אלקנטרה וחישוקים קלים בקוטר 18 אינטש. המחיר: 175 אלף ש"ח.

תמורת 24 אלף שקלים נוספים אפשר לקנות את גרסת ה-155 כוחות סוס (שאותה בחנו), וזאת נקראת 'גרנד שיק' וכוללת בנוסף גם תאורת LED מטריקס מלפנים, מסך מגע מרכזי בגודל 10.3 אינטש, מערכת שמע משודרגת עם עשרה רמקולים, תצוגת נתונים עילית, מושב נהג מתכוונן חשמלית עם עיסוי, חימום למושבים הקדמיים וריפוד וגימורי פנים מעור.

בתת-הנישה של DS3 קרוסבק יש כרגע שני מתחרים: אאודי Q2 ומיני קאנטרימן. ביחס לאלה מציעה הצרפתיה יתרון משמעותי ברשימת האבזור וציוד הבטיחות בשתי רמות האבזור שלה. אאודי Q2 עולה "החל מ-" 170 אלף ש"ח לגרסה הבסיסית, עם מנוע תלת-צילינדרי בנפח  1.0 ליטר, ואילו גרסת ה-1.5 ליטר שמקבילה ל-DS3 הבכיר עולה (גם היא) 200 אלף ש"ח. מיני קאנטרימן עולה "החל מ-" 181 אלף ש"ח לגרסת One החלושה ו-191אלף ש"ח לגרסת 'קופר'. גרסאות קופר S ו-SE ההיברידית עולות הרבה יותר מ-200 אלף ש"ח.

 

 

בטיחות

8 כריות אוויר וחבילת מערכות בטיחות אקטיביות עם בלימת חירום אוטונומית עד למהירות של 140 קמ"ש וזיהוי הולכי רגל הם הסטנדרט, יחד עם מערכת לשמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, התרעה מפני תנועה בשטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורים. בתצורה זאת קיבל הכלי הזה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP, אבל בלעדיהן הוא קיבל 4 כוכבים בלבד. ליבואנית הישראלית מגיעה, לכן מחמאה על כך שלא חסכה בסעיף חשוב זה (כפי שנוהגות למרבה הצער כמה ממתחרותיה). באותו מבחן השיג הכלי הזה ציונים של 96% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים בכיסאות בטיחות ו-64% בהגנה על הולכי רגל.

 

 

שורה תחתונה

יש שמצדדים בסיסמא לפיה "דברים טובים באים באריזות קטנות", ומשווקי DS3 קרוסבק בוודאי יכולים לעשות בו שימוש. עיצוב ודיפון סביבת הנהג ותא הנוסעים מרשימים, רמת האבזור נדיבה, ובאופן כללי ההגשה טובה ונסמכת על שילוב של מסכים ותצוגות הייטק עם גימורי עור איכותיים.

DS3 קרוסבק מציע עיצוב קרוסאוברי מובחן ואופנתי שעונה על דרישת הלקוחות לנראות ולייחודיות, והאופי הצעיר שלו מתבטא היטב גם בתחושת הנהיגה עם כיול מתלים מהודק, היגוי זריז ומנוע יעיל. כל אלה בולטים אמנם לטובה ביחס לקרוסאוברים, אבל את המחיר משלמים הנוסעים בסעיף נוחות הנסיעה.

הכלי הזה מכוון אל פלח שוק מצומצם של צעירים מבוססים שמבקשים קרוסאובר יוקרתי ומובחן, ובטווח המחיר של 170-200 אלף ש"ח הם יכולים לבחור בינו לבין לא מעט קרוסאוברים משפחתיים, מרווחים, מאובזרים ושימושיים יותר – אבל לא "יוקרתיים". כל הערכים האלה מוקרבים על-ידי DS3 קרוסבק לטובת אופי צעיר ואווירה יוקרתית, והתוצאה הסופית היא פריט אופנה על גלגלים. לא יהיה זה הימור גדול מידי להעריך שהכלי הזה מיועד למתי מעט, ושכל מי שיבחר בו יהיה חלק מקבוצה מאד, מאד, קטנה ומובחנת.

 

  • Ad
  • Ad
  • עוד באתר

    Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות