לקראת סוף השבוע שעבר, ותערוכת המכוניות בפריז שתיפתח בשבוע הבא, נפוצו באירופה שמועות חדשות לגבי מיזוג אפשרי של רנו לתוך סטלנטיס. שמועות כאלה הושמעו לא מעט פעמים בעבר – בין השאר כאשר דובר על איחוד אפשרי של רנו עם פיג'ו-סיטרואן עוד לפני המיזוג שלה עם פיאט-קרייזלר וגם כאשר דובר על מיזוג בין רנו לבין פיאט-קרייזלר.
ביום חמישי האחרון ביקר מנכ"ל סטלנטיס, קרלוס טבארס, באחד ממפעלי הרכב של פיג'ו-סיטרואן במזרח צרפת ובתשובה לעיתונאים שם הוא דחה את השמועות אודות שיחות בין החברות. לדבריו מדובר ב"ספקולציות טהורות".
לעומת זאת, פחות או יותר במקביל השתתף מנכ"ל רנו, לוקה דה מאו, באירוע שנערך בפריז וגם הוא נשאל שאלה דומה. דה מאו לא השיב בשלילה אבל כינה את הדברים "שמועות" ונמנע מלהתייחס לכך.
העיתון האיטלקי Sole 24 Ore פרסם קודם לכן כתבה אודות האופן שבו, לטענת אנשי העיתון, התגבשו בין שתי יצרניות הרכב דיונים בנוגע למיזוג אפשרי, כאשר כמו תמיד – המוטיבציה משני הצדדים יכולה להיות ניסיון להשיג "יתרון לגודל".
מוקדם יותר השנה נפוצו בעיתונות האיטלקית ידיעות קודמות אודות מיזוג אפשרי בין סטלנטיס לרנו והנרטיב שלהן היה שמי שעומדת מאחורי מהלך כזה היא לא אחרת מאשר ממשלת צרפת שמחזיקה נתח משמעותי יחסית ברנו ונתח פחות משמעותי בסטלנטיס (היות שממשלת צרפת החזיקה בבעלות חלקית בפיג'ו-סיטרואן ערב המיזוג שלה עם פיאט-קרייזלר).
הדוחפת העיקרית: ממשלת צרפת
רנו עוברת בשנים האחרונות טלטלות עזות שמסכנות את עצם קיומה העצמאי, וקברניטיה מנסים לנווט את הספינה במים סוערים בתוך כדי ביצוע רפורמות נחוצות.
הברית האיתנה עם ניסאן – אשר הפיחה ברנו רוח חיים במשך כל העשור האחרון – עמדה בסכנה מפני שנמאס ליפנים לתמוך בצרפתים והם נלחמו להשתחרר מעולם. בסופו של דבר נחתם הסכם הפסקת אש שבמסגרתו נאלצה רנו למכור את נתח השליטה בניסאן ולהשוות את יחסי הבעלות ההדדיים.
בינתיים רנו ביצעה ארגון מחדש משמעותי והפרידה את הארגון שלה לשתי חברות נפרדות – 'אמפר' שמפתחת כלי רכב חשמליים ו'סוס' שמפתחת כלי רכב עם מנועי בעירה, והיא אף הבטיחה השקעה משמעותית של ג'ילי הסינית ב'סוס' ושל ניסאן ב'אמפר'.
אלא שבממשלת צרפת, שמחזיקה את נתח הבעלות הבודד הגדול ביותר ברנו, חוששים לגבי עתיד החברה הצרפתית ובמיוחד מן ההשלכות שעלולות להיות לכך על פיטורי עובדים בצרפת.
בינתיים, בלי קשר, מתמודד קרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס, עם ביצועים כספיים חלשים מאוד של החברה בשנה האחרונה ועם קריאות שנשמעות להדחתו.
סטלנטיס חתכה בשבוע שעבר את תחזית הרווח שלה לשנה הנוכחית והזהירה שהיא צפויה "לשרוף" יותר מזומנים מכפי שצפתה תחילה, במיוחד בגלל דשדוש של קרייזלר בארה"ב.
בחצי השנה האחרונה נחתך ערך המניה של סטלנטיס ביותר מ-55% והערך של החברה צנח ביותר מ-50 מיליארד דולר. אלה הביצועים הגרועים ביותר של מניות מבין כל יצרניות הרכב האירופאיות.
בשבוע הבא, ערב תערוכת פריז, תחשוף רנו באופן רשמי את רנו 4 החשמלית החדשה ואת תוכניות החישמול שלה לשנים הבאות. באותה הזדמנות ייפגשו מנכ"לי שתי החברות על זירה אחת ומן הסתם גם יענו לשאלות עיתונאים. האם הם יכחישו את הדיבורים ואת אפשרות המיזוג הזאת? נמתין לשבוע הבא.
לקריאה נוספת:
מיצובישי תצטרף לברית בין הונדה לניסאן
רנו ביטלה את ההנפקה המתוכננת של חטיבת הרכב החשמלי. מה זה אומר לגבי תעשיית הרכב?
רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש
ניסאן רנו וג'ילי מקימות בריתות חדשות ומחודשות