ערכות להתנעת רכב – למעשה סוללות ליתיום-יון נטענות עם סט כבלים תואם, נמצאות כיום בעשרות אלפי מכוניות בישראל, ובצדק. בזכות ערכות אלה לא צריך להיסחב עם סט מסורבל של כבלי התנעה ברכב, וחשוב מכך: אף נהג או נהגת לא תלויים יותר בסיוע של רכב נוסף או במצבר חיצוני כאשר המצבר ברכב שלהם מת. פשוט מחברים את הסוללה הקטנה אל קטבי המצבר ומתניעים.
אלא שסוללות הליתיום האלה מסכנות את היושבים ברכב, בעיקר בימי קיץ לוהטים ובזמן הטעינה שלהן בבית, ומספר יצרניות סוללות גדולות ביצעו לאחרונה קריאה לתיקון של מוצרים פגומים. הבעיה היא שרוב הסוללות מיוצרות ומיובאות על-ידי גורמים עלומים – ואף אחד לא מפקח על האיכות שלהן ולא מטפל בהחלפתן כאשר מתגלה כשל מסוכן.
אף אחד גם לא טורח להסביר לציבור אודות הסכנות וכיצד לצמצם את הסיכון לשריפה, ולכך נועדה כתבה זאת.
לפי נתוני רשות הכבאות הארצית, בכל שנה נשרפות בישראל בין 230 ל-250 דירות בגלל התלקחות של סוללות ליתיום-יון – רובן של אופניים חשמליים וקורקינטים ואחרות של טלפונים סלולריים ומחשבים ניידים. סוללות דומות נמצאות בכל ערכת התנעה לרכב והן עלולות להבעיר את הרכב או את הבית.
מה זאת ערכת התנעה?
ערכת התנעה, כשמה כן היא – מאפשרת להתניע מנוע בנזין או דיזל, כלומר שהיא צריכה לספק עוצמת חשמל די גדולה תוך שברירי שניה. לב ערכת ההתנעה הוא סוללת ליתיום-יון דומה לסוללות שמשמשות אותנו לטעינת טלפונים סלולריים או מחשבים ניידים וגם לסוללות של כלי רכב לניידות אישית כמו קורקינטים ואופניים חשמליים.
את ערכת ההתנעה טוענים פעם אחת מרשת החשמל הביתית באמצעות שנאי, והיא אוגרת חשמל למשך זמן רב יחסית. כעבור מספר חודשים יש לטעון אותה שוב מפני שהיא מאבדת חלק מן האנרגיה עם הזמן.
ההבדל בין סוללה בערכת התנעה לרכב לבין כל "בנק אנרגיה" אחר הוא תכולת אנרגיה גדולה, ובעיקר היכולת שלה לספק זרם גבוה שמאפשר הספק חזק להפעלת מתנע ("סטארטר") של כלי רכב.
לערכת התנעה יש יציאה אחת או מספר יציאות לשימושים שונים, ואל אחת מהן מחברים צמד כבלים עם "קליפסים" שאותם מצמידים אל קטבי מצבר הרכב. חלק מן הערכות כוללות גם פנס מובנה או אפילו מדחס אוויר לניפוח צמיגי הרכב, רובן מאפשרות טעינת מכשירים שונים באמצעות שקעי USB, וכולן ארוזות עם שני כבלים – אחד לחיבור למצבר והאחר לטעינת הערכה.
ערכות שונות מגיעות עם סוללות בעלות תכולת חשמל שונה ומיועדות לייעודים שונים: יש שמתאימות להתנעת אופנועים, אחרות למכוניות, ויש ערכות גדולות וחזקות שמותאמות לכלי רכב כבדים עם מערכות חשמל במתח 24 וולט. יש ערכות עם מספר יציאות חשמל במתחים שונים, בדרך כלל 19 וולט, 12 וולט ו -5 וולט, ויש כאלה שכוללות שנאי ואפשר לטעון אותן ישירות מרשת החשמל.
מה הבעיה?
ערכות התנעה לרכב נמכרות תחת מאות מותגים ומיובאות גם ביבוא אישי (למשל ברכישה ב'עליאקספרס') וגם על-ידי עשרות יבואניות קטנות וגדולות. לב ערכת ההתנעה הוא מארז סוללה, וכל מארז בנוי מעשרות או מאות תאים.
תאי סוללה מיוצרים רק על-ידי קומץ קטן של יצרניות שמוכרות אותם ליצרניות מארזים (למעשה: סוללות), ואלה אורזות את התאים במארז שמתאים לגודל, לתכולה ולייעוד של הסוללה. ככל שתהליך הייצור של תא סוללה משוכלל ונקי יותר, ובקרת האיכות טובה יותר – כך קטן הסיכון לקצר פנימי, ולהיפך. אבל אפילו יצרניות סוללות מפורסמות ומכובדות נאלצו לקרוא לתיקון של מוצרים פגומים, ורבים זוכרים את הסוללות המתלקחות של סאמסונג או את המכוניות המתלקחות של שברולט ויונדאי.
סוללות נטענות חשופות לשתי תקלות עיקריות שמובילות לאותה תוצאה: קצר פנימי שגורם להתחממות מהירה והתלקחות של ליתיום, מה שנקרא "בריחה תרמית". אש פורצת מתא סוללה אחד ומבעירה את התאים הסמוכים לו בתגובת שרשרת, ומרגע שסוללה החלה לבעור כמעט שאין אפשרות לכבות אותה.
תוך פחות מ-4 שניות לאחר תחילת ה"בריחה התרמית" מגיעה הטמפרטורה בתוך מארז הסוללה ל-1,350 מעלות צלזיוס, וטיפות של ליתיום רותח מותזות למרחק ועלולות להבעיר חומרים אחרים או לגרום לכוויות קשות.
קצר בתא סוללה יכול להיגרם מפגיעה פיזית – אבל זה שכיח יותר בסוללות של אופניים חשמליים ופחות בערכות התנעה, או בגלל תקלת ייצור – בדרך כלל שבבים שנותרו בתוך תא הסוללה במהלך הייצור, שימוש בחומר מפריד פגום, או אטימה לא טובה.
סוללה עלולה להתלקח גם בגלל חשיפה לחום רב או לאש, וזה יכול לקרות בזמן טעינה – במיוחד כאשר תקלה במטען או שימוש במטען לא מקורי גורמים לטעינת יתר.
בעירת סוללת ליתיום משחררת כמות גדולה של גזים רעילים מאוד, בהם גם חומצה הידרופלואורית שעלולה לגרום לכוויות קשות במערכת הנשימה, להרעלה ולמוות.
בשנים האחרונות מתרבים הדיווחים אודות מספר גדל והולך של התלקחויות ספונטניות של כל סוגי הסוללות הנטענות, וחדשות לבקרים אנחנו שומעים על דירה שנשרפה או כלי רכב שעלה באש. שירותי הכבאות בישראל, מדווחים כאמור על כ-250 דירות שנשרפות בכל שנה כתוצאה מהתלקחות סוללות נטענות מכל הסוגים.
שלהבת בארזים
מעט חברות אלקטרוניקה שולטות בתהליך הייצור משלב התא הבודד ועד לסוללה המוגמרת ולמוצר עצמו, אבל רוב היצרניות של מוצרים אלקטרוניים רוכשות מארזי סוללה מיצרניות מתמחות.
המחיר של תא סוללה נגזר מן הכימיה שלו, מן הזהות והאיכות של החברות שמייצרת אותו, ומרמת בקרת האיכות והאחריות שכל יצרנית מעניקה לתוצרת שלה. יצרניות תאים מוכרות את התאים המוצלחים ביותר שלהן במחירים גבוהים, ולהיפך, וכך מגיעים התאים הזולים והכי פחות איכותיים אל "תחתית הפירמידה" – "יצרניות מדבקה" עלומות שמוכרות את המוצרים הכי פחות יקרים.
ערכות התנעה לרכב הן חפיץ (גאדג'ט) פופולרי שמיוצר על-ידי מאות יצרנים שונים ברמות שונות של איכות ומחיר. טווח המחירים שלהן בישראל נע בדרך כלל בין כמאה שקלים לכמה מאות שקלים.
מוקדם יותר השנה הצטרפה אוסראם (OSRAM) לרשימה מתארכת של חברות שנאלצו לבצע קריאה לתיקון של ערכות התנעה. אוסראם קראה לתיקון של ערכות התנעה שנקראות '260', והיא בוצעה פחות מחודש לאחר קריאה לתיקון של דגם אחר של אותה חברה, שנקרא '360'.
אוסראם היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של מערכות תאורה וחשמל, ויש לה מוניטין מכובד יותר מאשר אלף יצרניות עלומות שאף אחד לא מכיר. כחברה גדולה ומבוססת שמוכרת מוצרים במחירים גבוהים היא רוכשת רכיבים איכותיים מספקים ידועים ומחליפה ללקוחותיה מוצרים פגומים בעיקר מפני שהיא חשופה לתביעות עתק אם לא תעשה זאת.
לעומתה, רוב ערכות ההתנעה שמונחות בכלי רכב בישראל יוצרו על-ידי יצרניות אנונימיות שאין להן "אבא ואמא", וצריך לצאת מנקודת הנחה שעל כל מבצע החזרה לתיקון של יצרנית כמו אוסראם יש בוודאי עשרות תקלות דומות או חמורות יותר אצל יצרניות עלומות שלא טורחות לעדכן את הלקוחות או להחליף מוצרים פגומים. בנוסף – מלכתחילה יש סיכוי גדול יותר לתקלה במוצרים של יצרניות חסרות מוניטין שנלחמות על החלק הזול של השוק ולכן רוכשות רכיבים פחות איכותיים.
כך תשמרו על הרכב ועל החיים שלכם
1. הסכנה הגדולה: טעינה
רוב ההתלקחויות של סוללות נטענות מתרחשות בעת טעינה. כאשר טוענים סוללה – גם של מחשב נייד או של אופניים חשמליים וגם של ערכת טעינה – יש להשתמש במטען מקורי ותקין.
תמיד יש לטעון סוללה תחת השגחה ולמשך זמן מוגבל. לכן אסור לטעון במשך הלילה, ואסור להציב מטען במקום חשוף למזג אוויר או לחומרים דליקים.
לעולם אל תטענו סוללה במסדרון, מעבר או מוצא מחדר או מדירה: אם סוללה תתלקח לא תהיה לכם אפשרות לחלץ או להיחלץ ולברוח דרך מעבר בוער.
לעולם אל תטענו סוללה בחדר ילדים, עדיף להציב את המטען במרפסת מקורה ולהרחיק ממנה כל דבר שעלול להתלקח בקלות. יש לחבר את המטען לשקע חשמל תקין.
2. לתא המטען ולא לתא הכפפות
סוללות עלולות להתלקח באופן ספונטני כאשר הן נחשפות לטמפרטורה גבוהה, והטמפרטורה בחלקים שונים בתוך רכב בצהרי יום באמצע הקיץ מגיעה בקלות ל-100 מעלות צלזיוס. המסקנה: זה לא רעיון טוב להשאיר ערכת התנעה בתא הכפפות של הרכב.
מצד שני – כל הרעיון של ערכת התנעה הוא שהיא תהיה שם בשבילכם כאשר צריך אותה ואם מוציאים אותה מן הרכב היא לא תהיה זמינה ברגע האמת.
פשרה סבירה, לכן, היא לאחסן את ערכת ההתנעה בתא המטען של הרכב ולא בתא הכפפות, ורחוק ככל האפשר מקרינת חום ישירה. תא הנוסעים ברכב מתחמם לטמפרטורה גבוהה יותר מאשר תא המטען מפני שקרינת שמש חודרת מבעד לשמשות.
3. קנו באחריות
קנו ערכת התנעה איכותית ולא כזאת שמגיעה ממקור עלום. נכון, בהרבה מקרים תגלו שאתם משלמים "סתם כסף" רק תמורת שם מותג – אבל יש בכך סוג של תעודת ביטוח. אם ייגרם נזק לפחות תהיה כתובת לפנות אליה.
בנוסף, יצרנית שמכבדת את עצמה תכריז על קריאה לתיקון ותאסוף בחזרה אפילו ערכות בנות כמה שנים אם היא תגלה פגם סדרתי, וזה לא יקרה במותג עלום שמיובא על-ידי יבואן מזדמן.
חשוב לפענח מבעוד מועד את מפרט הסוללה בערכת ההתנעה שמתעניינים בה, ועדיף להתמקד בסוללות מסוג LiFePO4. יצרניות איכותיות מפרטות את נתוני טמפרטורות הפעולה והאחסון המקסימליות המומלצות. בנוסף – מי שיכול להשיג שקית LiPo-safe גדולה מספיק כדי לעטוף בה את ערכת ההתנעה יכול להגן על עצמו ועל רכושו במקרה הלא נעים של "בריחה תרמית" מן הסוללה.
4. תיפרדו בזמן
סוללות ליתיום-יון מזדקנות, והרבה יותר מהר מכפי שאנחנו רוצים. כעבור 3-5 שנים כבר אי אפשר לסמוך עליהן וחבל לסחוב אותן סתם. עדיף לשלוח למחזור או להשתמש לשימושים קלים יותר כמו סוללת גיבוי ביתית.
5. לא לטעון סוללה חמה
טעינה מחממת את הסוללה, לכן חשוב להתחיל אותה כשהסוללה בטמפרטורת החדר. אם נקודת המוצא היא טמפרטורה גבוהה זה מגדיל את הסיכון.
6. לא לכבות עם מים
אל תנסו לכבות ליתיום בוער באמצעות מים: זה גורם לתגובה שמעצימה את בעירת הליתיום. נצלו את הרגעים היקרים האלה כדי להרחיק את כל מי שאפשר מן הגזים הרעילים שנפלטים ובמידת האפשר גם להרחקת חומרים דליקים אחרים. נשימת גזים רעילים עלולה לגרום לאובדן הכרה, לכן חשוב להתרחק במהירות ולסגור אחריכם דלתות כדי למנוע דליפת עשן וגזים ולעכב את התפשטות האש.
נתקלתם בבעיה עם ערכת התנעה? יש לכם נושא מעניין לחלוק עם הקוראים שלנו? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת
יצרנית הרכב הסינית MG מעניקה אחריות לסוללה לכל חיי הרכב החשמלי
המחיר של סוללות לרכב חשמלי צנח ב-90% ב-15 שנים ויצנח ב-40% נוספים תוך שנה
לראשונה ברכב חשמלי מייצור סדרתי: סוללות נתרן-יון
המרוץ של ענקיות הסוללות אל טעינה בעשר דקות: CATL מול BYD