על בסיס הפלטפורמה החשמלית E-GMP של יונדאי וקיה תשיק קיה מאוחר יותר השנה את ספינת הדגל החשמלית שלה, הקרוסאובר השבעה-מושבי EV9. קיה חשפה את דגם התצוגה המקורי בתערוכת המכוניות של לוס אנג'לס, בשנת 2021, וידוע שהוא יחלוק לא רק את הפלטפורמה אלא גם את הסוללה ואת רוב המכלולים העיקריים עם 'איוניק' 5 ו-6 של יונדאי ועם קיה EV6. אבל עד עכשיו עדיין לא נחשפו תמונות רשמיות או מפרטים של הדגם.
אתר האינטרנט Electrek דיווח אתמול (ג') שאל המערכת התגלגל סקר לקוחות של יצרנית הרכב שנשלח ללקוח של קיה שהוא גם אחד מגולשי האתר. הסקר חושף לכאורה את הגרסאות השונות שקיה מתכננת להציע בשוק האמריקני, כמו גם את המחירים המשוערים ואת תצורות ההנעה. לא ברור אם סקר זה נהגה לפני שטסלה הממה את שווקי העולם עם הורדת מחירים דרסטית, וצריך לקוות שהמחירים שמצוינים בו גבוהים מאלה שאיתם יושק EV9 בסופו של דבר.
מה שמעניין, וככל הנראה מתאר את המציאות, אלה טווחי הנסיעה הרשמיים ותצורות ההנעה. לרכב יהיו ככל הנראה חמש רמות אבזור ומחיר, והבסיסית ביניהן, עם מנוע אחורי בודד שיספק 200 כוחות סוס, תציע טווח לא מרשים במיוחד של 354 קילומטרים ולא יהיה לה כושר גרירה בכלל. גרסה זאת תעלה כנראה 56,000 דולר, יהיו לה שבעה מושבים בשלוש שורות, והיא תתגלגל על גלגלי 19 אינטש.
לגרסה הבכירה ביותר יהיו שני מנועים שיספקו 400 כוחות סוס והיא תתגלגל על גלגלי 21 אינטש גדולים. גרסה זאת תוצע בתצורת שישה מושבים בלבד, שניים בכל שורה. טווח הנסיעה שלה טוב יותר, 386 קילומטרים בין טעינות, אבל עדיין לא פורץ גבולות ואולי אפילו מאכזב. סוללה עם תכולת אנרגיה של 77.4 קילוואט שעה מספקת טווח מתאים לאיוניק 5 ולקיה EV6, אבל למכונית הדגל החשמלית של אחת מחלוצות התחום מגיעה סוללה גדולה יותר שתאפשר למי שמשלם 73,000 דולר (בארה"ב) לשנע משפחה לטיולים ארוכים ולגרור ציוד לנופש. א-פרופו לגרור – לגרסה זאת יש כושר גרירה של כשתי טונות ומשך התאוצה שלה מעמידה ל-100 קמ"ש הוא 5.2 שניות.
מי שזקוק לטווח נסיעה ארוך (ומי לא?) עשוי להעדיף את גרסת האבזור השנייה מלמטה, עם מנוע אחורי בודד ו-200 כוחות סוס, שישה מושבים וכושר גרירה צנוע של כ-900 קילו. הטווח המוצהר בתצורה הזאת הוא 466 קילומטרים מכובדים יותר, אבל לצורך זה מוקרבים ביצועי התאוצה: 8.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש. דגם זה יעלה כ-5,000 דולר יותר מן הדגם הבסיסי ביותר.
אם הנתונים האלה מדויקים אזי נראה שמהנדסי קיה לא ניצלו את הממדים הגדולים יותר של ספינת הדגל כדי להתקין סוללות גדולות מאלה שמותקנות ב-EV6, וחבל שכך. מצד שני, אל כל התכונות הטובות שמוצעות ב-EV6, למשל אפשרות להשתמש בחשמל מתוך הסוללה להפעלת תאורה ומכשירים חשמליים (V2L) יתווספו כמה פינוקים נוספים, כמו אפשרות להחזיר חשמל לרשת (V2G) ברמות האבזור הגבוהות.
אגב, רמת האבזור הגבוהה ביותר מתגלגלת על חישוקי 21 אינטש שחורים ומציעה מרווח גחון גבוה יותר עם זוויות גישה ונטישה משופרות, אבל כמובן שזה די משעשע מפני שהחתך של הצמיגים שעוטפים את החישוקים לא בנוי לירידה מן האספלט.
אבל עזבו לרגע את המפרטים. מבחינת רוב הלקוחות של קרוסאוברים גדולים (נכון יותר – "קרוסאוברים בכלל") – העיצוב חשוב לרוב הרבה יותר מן היכולות (למשל, תאוצות משוערות של בין 5.2 ל-8.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש במקרה הזה), ואם לשפוט לפי דגם התצוגה – קיה שיחקה אותה הפעם עם עיצוב נועז במיוחד אפילו ביחס ליצרנית שכבר הפציצה עם עיצובים נאים, וגם בכל הקשור לרמות האבזור היא לא צפויה לאכזב.