קיה חשפה אמש (ב') את העיצוב החדש של הדור החמישי של ספורטאז', קרוסאובר שמבחינות רבות הוא הדגם החשוב ביותר שלה בישראל. הדגם החדש גדל – כדי להותיר מתחתיו מקום לשלל הקרוסאוברים הקטנים ממנו שהושקו לאחרונה, ועוצב באופן בוגר יותר, במתכונת העיצוב החדשה של קיה שנקראת "הפכים מאוחדים" (Opposites United) שאותה פגשנו לראשונה עם קיה EV6.
החשיפה הרשמית של ספורטאז', שבה יפורסמו גם פרטים טכניים מלאים אודותיו, מתוכננת לחודש יולי, והמכירות בפועל ברחבי העולם צפויות להתחיל ברבעון האחרון השנה. אצלנו, בישראל, ספורטאז' החדש יתמודד מול אותם מתחרים מוכרים שנמכרים בפלח השוק החם ביותר בארץ, וביניהם, כרגיל, אחיו לבית יונדאי – טוסון החדש.
בשלב זה אפשר להתרשם רק מן התמונות הרשמיות שקיה פרסמה, ויתכן שבמציאות נגלה כלי מעניין ומרשים, אבל לעומת עיצובו של ספורטאז' היוצא – שהוא אחד הכלים היפים, הצעירים ברוחם והמיוחדים בקטגוריה הזאת – נראה שהעיצוב החדש מבוגר מידי, שלא לומר משעמם וגנרי. עיצוב כזה מאבד את שמחת החיים והשובבות העגלגלה לטובת משהו שנראה כמו העתק מוקטן של סורנטו החדש, וזה אומר כלי עם עיצוב זוויתי שמזכיר קצת כלים שמגיעים בימינו משכנתה האדירה של קוריאה, סין.
גם לאחר עיון מעמיק בתמונות הרשמיות קשה לקבוע אם החזית המיוחדת של ספורטאז' נועדה להכין אותנו לעידן הרכב החשמלי או להיראות כמו הכנה לפחחות, אבל ניכר שמדובר בעיצוב שצריך לנשום קצת כדי לעכל אותו. שאר מאפייני העיצוב קלים יותר להכלה אבל נראים חסרי יחוד, אולי מפני שהם מזכירים יותר מידי יצירות יפניות מבית ניסאן או טויטה.
חלקה האחורי של המכונית הזאת נראה כמו משהו שהיה צריך לסיים איכשהו, אבל גם כאן יש סיכוי שבמציאות זה יראה לנו יותר "מיוחד לטובה" או אפילו מרשים. מה שבטוח זה שאנשי קיה מתהדרים שמאחורי השינוי הדרמטי עומדת "פילוסופיה עיצובית" מוגדרת, והשאלה היחידה היא אם הפילוסופים עבדו במחלקת העיצוב או רק במחלקת יחסי הציבור.
הסבר אפשרי אחר לתוצאה מסתתר בהודעתה של קיה לעיתונות, ממנו עולה שהכלי הזה עוצב בידי ועדה. "העיצוב הוא פרי מאמץ משותף של סדנאות העיצוב של קיה בקוריאה, גרמניה, צפון אמריקה וסין", נכתב שם – ולא מן הנמנע שכל המוחות כוונו כדי להביא לעולם את המוצר הגנרי ביותר האפשרי, כזה שיבוא טוב בעין של כל הלקוחות בכל השווקים בעולם.
במקרה הגרוע ביותר אפשר יהיה לסלוח לקיה מפני שהכלי הזה מושק אחרי שנה וחצי קשות במיוחד ובעיצומה של מגפת קורונה עולמית, אבל מצד שני אולי אנחנו צריכים להיות מוטרדים מן הציטוט מדבריו של קארים חביב, סגן נשיא בכיר וראש מרכז העיצוב הגלובלי של קיה, שאומר ש"אנחנו מאמינים שבספורטאז' החדש תוכלו לראות את העתיד של המותג שלנו ושל המוצרים שלנו"… אופס…
מה יהיה לנו כאן?
כאמור, מפרטים מלאים של הדור החדש של ספורטאז', ובהם תמהיל המנועים, מידות ומחירים יפורסמו בעוד כחודש, אבל יש כמה דברים שידועים כבר בשלב זה. כך, למשל, העובדה שהכלי גדל, פיזית, ומן הסתם גם יתייקר, כדי להותיר מתחתיו מקום לכלים כמו סלטוס החדש, וגם מכיוון שזה תאום למחצה של יונדאי טוסון החדש. בעברית זה אומר מרחב פנימי גדול מזה שמוכר לנו כיום וגם נפח תא מטען רב יותר, וככל הנראה תמהיל קונבנציונלי למדי של מנועי טורבו בנזין ודיזל.
עיצוב הפנים, למרות לוח המכשירים הרחב והמרשים שבנוי ממסך זכוכית מעוקל מאד איכותי למראה (לפחות בתמונות), קצת מאכזב מבחינה זאת שהוא קונבנציונלי מאד. למעשה, אם מסירים את הסמל של קיה מגלגל ההגה ושולחים את התמונה לקבוצת אנשים "מן הרחוב" כלל לא בטוח שהם יזהו ייחוד או התעלות כלשהי, או מותג שמתאמץ לעשות משהו שונה.
המסך עצמו, חשוב להדגיש, בהחלט מרשים ומתוחכם למראה, ומשולב בו מסך מולטימדיה בגודל משוער של בין 12 ל-13 אינטש, ולשם שינוי נדמה שפתחי האוורור – גם המרכזיים וגם הצידיים, ממוקמים במיקומים טובים. בנוסף, כיאה לכלי שגדל והתייקר, נראה שאפשר לזהות בתמונות הפנים את מה שנראה כמו רשימת אבזור ארוכה ומפנת שכוללת בורר הילוכים בתצורת חוגה, בורר יעיל להפעלת מערכת המולטימדיה ופונקציות נוספות, סט שלם של מערכות סיוע לנהיגה, בורר "מצבי שטח", בלם חניה חשמלי (כפתור), כיוון מושבים חשמלי, חימום וקירור למושבים, מצלמות חניה, ודיפוני עור יוקרתיים למושבים ולדיפוני הפנים.