• Ad
  • הלך המצבר? כך נחליף מצבר ונחסוך כסף
    מצברי רכב עולים בישראל הרבה יותר מאשר בחו"ל. כך תשמרו על המצבר שלכם, תימנעו מ"בעלי מקצוע" רמאים, ותחליפו מצבר רק אם באמת צריך.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "חוק מרפי" הראשון גורס שתקלה תמיד תתרחש ברגע שבו היא תגרום להכי הרבה נזק, וכך בדיוק קרה לא.מ, חייל צעיר בקבע, כאשר ניסה ללא הצלחה להתניע את המכונית שלו בצהרי יום שישי ביציאה מן הבסיס בדרך הביתה. משום מה, גם התנעת המכונית בסיוע מכונית אחרת, באמצעות כבלי ההתנעה שהוא שומר בתא המטען, לא הצליחה, וגם ניסיון להתניע באמצעות סוללת גיבוי – מן הסוג שהפך נפוץ מאד בשנים האחרונות, לא עלה יפה.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    לבסוף, אחרי שאחד החבר'ה הצליח להתארגן על כבלי התנעה עבים במיוחד – אשר משמשים להתנעת כלי רכב כבדים – הם הצליחו להתניע את המכונית וכולם יצאו לכיוון הבית. במהלך הנסיעה הופיעה על לוח המכשירים התרעה כתובה שמספרת על תקלה בתיבת ההילוכים, אבל המכונית נסעה פחות או יותר בסדר.

    לאחר שפיזר את החברים נסע א.מ. אל אחת הרשתות הגדולות שמוכרות ציוד ואביזרים לרכב, וגם מצברים. השעה כבר הייתה שעת צוהריים של יום שישי, אבל מכיוון שה"חשמלאי" – אשר בדק את המצבר עם מכשור אלקטרוני – הסביר לו שהמצבר בסך הכל נפרק ושאין צורך להחליף אותו – א.מ. שמח על כך שהוא לא נדרש לשלם 600-700 ש"ח תמורת מצבר חדש ויצא לדרכו.

    כחצי שעה לאחר מכן כיבה א.מ. את הרכב כאשר עצר לקנות דבר מה, אבל כאשר שב אליו הוא לא הצליח להתניע את המכונית מחדש. למזלו הוא נתקל בנהג חביב שסייע לו להתניע עם כבלים. בלית ברירה, לאחר שבחיפוש אינטרנטי נמצא רק מוסך חשמלאות אחד שנותר פתוח, א.מ. נסע לשם ולאחר בדיקה נאמר לו שהמצבר שלו "מת" ועליו להחליף אותו.

    לאחר שא.מ. והחשמלאי הסתדרו על מחיר המצבר החדש, והחשמלאי כבר התקין אותו במכונית – א.מ. שם לב שהמצבר שהותקן, מתוצרת ישראלית, הוא בהספק של 55 אמפר שעה בלבד, במקום 65 אמפר שעה של המצבר המקורי, התקול. לאחר דין ודברים עם החשמלאי הרמאי נאמר לו שאין במוסך מצבר אחר והוא יצא לדרכו עם המצבר המקורי, התקול.

    יום שישי, ערב כניסת שבת, הוא לא המועד האידאלי להיתקע בישראל עם מצבר מת, אבל למזלו של א.מ. הוא מצא בשיטוט אינטרנטי שירות להחלפת מצברים בדרכים. בשיחת טלפון נקבעו סוג המצבר שיותקן והמחיר שלו, נקבע מפגש בדרך, וכעבור כחצי שעה הותקן במכונית מצבר בהספק של 72 אמפר שעה, מתוצרת מותג בינלאומי מוכר ונחשב ועם אחריות לשנתיים. המחיר, אגב, היה יקר אך במעט מן המצבר הלא מתאים שהחשמלאי במוסך ניסה "לדחוף" לא.מ. (מצבר ישראלי עם שנה אחריות ובהספק נמוך). הבחור משירות המצברים הגיע אל הרכב של א.מ, בדק במקצועיות את המצבר התקול והראה לא.מ. שהוא מקצר, ואז התקין את המצבר החדש ומסר חשבונית ותעודת אחריות.

    בבוקר יום ראשון, בדרך לבסיס, עבר א.מ. במוסך המכונאות שבו הוא מטפל כדי לבדוק את הודעת ההתרעה על תיבת ההילוכים. אנשי המוסך חיברו מחשב דיאגנוסטיקה ומצאו שמחשב תיבת ההילוכים נכנס ל"מצב מוגן" בגלל מתח לא סדיר ולא תקין שנשלח מן המצבר התקול. הצוות איפס את התקלה ושלח את א.מ. לדרכו מבלי לגבות ממנו כסף תמורת השירות.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    תקלת המצבר של א.מ. היא אירוע שהיה במציאות, ואפשר ללמוד ממנה הרבה גם בלי לחשוף את שמות העסקים והמותגים שמעורבים בה. תובנות אלה נכונות כמעט לכל אחד מאיתנו עם כל מכונית, וחלקן לא קשורות רק למצבר. למשל – העובדה היא שבכל תחום יש בעלי מקצוע ראויים וטובים, בעלי מקצוע גרועים (כמו החשמלאי הראשון שבדק את המצבר התקול וקבע שהוא תקין), וגם סתם רמאים כמו זה שניסה לנצל את המצב ולהתקין ברכב מצבר לא מתאים אשר היה עלול לגרום לנזקים. כמו בכל דבר בחיים – ככל שיש בידינו יותר ידע כך קל יותר להגיע אל בעלי המקצוע הטובים ולפתור תקלות ובעיות.

    בכתבה זאת נסביר את כל מה שצריך לדעת על מצבר הרכב, איך לשמור עליו, איך לתחזק אותו, כיצד להימנע מתקלה באמצע הדרך, וכיצד לבחור מצבר חדש בבוא יומו של המצבר שמותקן במכונית שלנו. חשוב לדעת שממש לא משנה באיזו מכונית אנחנו נוהגים – למצבר יש אורך חיים מרבי – בדרך כלל בין 3-5 שנים – ובשלב כזה או אחר נצטרך להתמודד עם מצבר מת.

    למה לעזאזל זה כל כך יקר?

    מחירי מצברי הרכב לצרכנים בישראל גבוהים, בממוצע, כ-50% יותר מאשר באירופה וכ-100% יותר מאשר בארה"ב. למה? מפני ששוק הרכב הישראלי הוא שוק ריכוזי והרגולטור הישראלי – הממשלה – לא ממש דואג לצרכן. התוצאה היא שמצברים שנמכרים במחיר ממוצע של בין 50-200 דולר בארה"ב עולים בישראל בין 500 ל-1,500 שקלים.

    בשונה מרכיבי רכב אחרים, כל אדם עם שתי ידיים ימניות יכול להחליף מצבר במכונית שלו, אבל ברוב המקרים כלולים התקנת המצבר החדש – והמחזור של המצבר הישן – במחיר של המצבר. עם זאת, ישנם ערוצים שבהם אפשר להשיג מצברים טובים במחירים נמוכים ולהחליף את המצבר לבד. במקרים כאלה חשוב לוודא שלא קונים "חתול בשק", ושיהיה מי שיעניק שירות ואחריות למצבר כזה.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    מצבר עשוי "לשדר" אותות מצוקה לפני שהוא שובק חיים, ולספק כמה התנעות קשות, אבל לרוב הוא מת "בבת אחת", בעיקר לאחר מספר ימים שבהם המכונית לא הותנעה, ולכן חשוב להיות ערוכים לסיטואציה כזאת עם מספר פעולות ואמצעים שאפשר לנקוט ממש כרגע, כאשר מסיימים לקרוא את הכתבה הזאת.

    כדאי לזכור שמצבר עלול להיפרק ולהתרוקן גם אם הוא תקין לחלוטין, ואפילו אם הוא עדיין במסגרת תקופת האחריות – וזה קורה כאשר יש תקלה של מערכת החשמל ברכב, למשל באלטרנטור. במקרה כזה אין טעם לרוץ ולהחליף מצבר מכיוון שזה לא יפתור את הבעיה.
    הדבר הראשון שחשוב לדעת לגבי המצבר ברכב שלנו זה בן כמה הוא, והאם הוא מכוסה באחריות. אם מעולם לא החלפתם מצבר כדאי לגשת לרכב, להסיר בעדינות את המכסה שמכסה על המצבר ולבדוק את התאריך שמוטבע עליו. באותה הזדמנות כדאי לבדוק את ההספק של המצבר (רשום עליו, ביחידות של אמפר שעה), ואז לצלם באמצעות הטלפון הנייד שלנו כמה תמונות של המצבר עצמו בדגש על המיקום שלו בתא המנוע ועל מיקום הקטבים (חיובי ושלילי) והחיבורים לרכב.

    מצברי רכב מיוצרים במספר גדלים ומיקומים שונים של קטבים, ואם אנחנו נרצה להחליף מצבר בעצמנו – או לבצע סקר שוק כדי להשיג מחיר משתלם – נצטרך לדעת איזה מצבר מתאים לרכב שלנו. את התמונות, תאריך הייצר של המצבר, ואת נתון ההספק שלו חשוב לשמור במקום נגיש שיהיה לנו קל לזכור.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    באותה הזדמנות צריך לשים לב למצב הקטבים של המצבר (חיבורי החשמל שלו לרכב): האם הם נקיים או מלוכלכים ומלאי קורוזיה. במקרה השני כדאי לקחת מברשת ולהסיר בעדינות את האבקה הלבנה-ירקרקה שמצטברת לפעמים על המצבר. היות שזה חומר חומצתי חשוב שלא לגעת בו ביד חשופה. אפשר למרוח "גריז מצברים" שמונע הצטברות אבקה נוספת, אבל חשוב לשים לב שלא ייכנס חומר בין קטבי המצבר לבין חיבורי הכבל, היות שזה יפגע בהולכת הזרם. אם מערכת החשמל והמצבר תקינים אין צורך במריחת חומרים כלשהם, חשוב פשוט לבדוק מידי פעם את קוטבי המצבר ולנקות אותם במקרה הצורך. הצטברות חומר עלולה להעיד על תקלה "מתבשלת" במצבר או במערכת הטעינה.
    רוב מצברי הרכב בימינו אטומים, כלומר לכאורה לא דורשים תחזוקה, אבל אם מפלס הנוזל בתוכם יורד, והלוחות שבתוכם נחשפים לאוויר – המצבר ימות מוות מוקדם. אם יש אפשרות לפתוח את פתחי המילוי ולבדוק את מפלס הנוזל חשוב להקפיד למלא מים מזוקקים במידת הצורך.

    כעת, כאשר אנחנו יודעים איזה מצבר מותקן ברכב שלנו, בן כמה הוא, והאם הוא עדיין תחת אחריות, יהיה לנו קל יחסית להעריך אם ומתי צפויה לנו תקלה. אם, למשל, המצבר שלנו בן 4 או 5 כדאי להתחיל להתעניין ברכישת מצבר חדש כדי שלא לאפשר ל"חוק מרפי" לפעול. עדיף "לבזבז" כמה חודשי חיים של מצבר ישן מאשר להיתקע בשיא החום או בגשם שוטף ואז לקנות מצבר במחיר מופקע.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    הדבר הבא שכדאי לעשות הוא לרכוש לעצמנו כבלי התנעה באיכות טובה, ובנקודה הזאת צריך להדגיש שעדיף לא לקנות כבלים בכלל מאשר לקנות כבלים זולים עם כושר הולכה נמוך. כבלים טובים הם כבלים עבים – אבל מה שחשוב זה שמה שיהיה עבה זה כבל הנחושת ולא הכיסוי הפלסטי שמבודד אותו. כאשר מביטים בכבל התנעה – בחיבור שבין הכבל לבין ה"קליפס" שבקצה שלו – אפשר לראות בעין את עובי הנחושת (קוטר הכבל). אין טעם לקנות כבל התנעה זול עם כבל נחושת צנום מכיוון שבעת הצורך הוא פשוט לא יעשה את העבודה שלו.

    כיום מוצעות בשוק "ערכות התנעה" רבות ושונות, אלה סוללות נטענות עם כבלי התנעה שאפשר לחבר במקביל לכבלי המצבר כדי להתניע מכונית עם מצבר מת. גם במקרה הזה יש שפע של אפשרויות ומחירים, אבל צריך לקחת בחשבון ש"ברגע האמת" – כפי שקרה לא.מ, זה פשוט לא יעבוד. ייתכן שערכה כזאת לא תהיה מספיק טעונה, וייתכן שהיא לא חזקה מספיק כדי להתניע מכונית מסוימת. מצד שני, ערכה כזאת יכולה לסייע בשעת התקנה עצמית של מצבר או טעינה של מצבר פרוק. בכל מקרה לא כדאי לוותר על כבלי התנעה ברכב.

    כך נשמור על המצבר

    מצבר רכב, אם יוצר על-ידי יצרן מוכר וטופל בדרך סבירה, אמור לפעול היטב במשך 3 עד 5 שנים ולמרות זאת רוב המצברים נמכרים עם אחריות ל-12 או 24 חודשים. ישנם מצברים שנמכרים עם אחריות ל-3 חודשים – לרוב מדובר במצברים מחודשים שנועדו לספק פתרון זמני או לפצות את מי שהמצבר שלו "מת" בסמוך לסוף תקופת האחריות, ויש מי שמעניקים אחריות דווקא ל-18 או 20 חודשים. מותר להניח שאורך תקופת האחריות מעיד על איכות המצבר, אבל גם למזל, למצב המערכת החשמלית של הרכב ולאופי השימוש ברכב יש השפעה על אורך החיים של המצבר.

    במכוניות עם מערכת "דומם והתנע", אשר מכבה את המנוע בכל עצירה ומתניעה אותו מחדש ברגע שעוזבים את דוושת הבלמים, מוטל עומס רב על המצבר ולכן נדרשים מצברים חזקים ויקרים יותר שמיוצרים בטכנולוגיית AGM או EFB, ומי שנוהג להטעין את המצבר יזדקק גם ל"מטען חכם" ולא למטען סוללות רגיל.

    מצבר יכול להינזק בגלל מערכת טעינה מקולקלת אבל זה המקרה הנדיר, ברוב המקרים הוא פשוט ייפרק – כלומר יתרוקן, וזאת פעולה שבדרך כלל לא מוסיפה לו בריאות אלא להיפך. הכלל הראשון לשמירה על אורך החיי המצבר – חוץ מאשר בדיקת מפלס הנוזל במצברים מסוימים – הוא לוודא שמערכת הטעינה תקינה. כאמור, במקרים רבים מצברים מתים בבת אחת, אבל לפעמים יש סימנים מקדימים בדמות התנעות חלשות או נורות אזהרה על לוח השעונים. במצבים כאלה חשוב להגיע לחשמלאי רכב או למוסך כדי שיבדוק את מערכת הטעינה.

    אם מכונית עומדת למשך זמן רב ללא שימוש כדאי מאד לחבר אותה למטען שמחובר לסוללת גיבוי או לרשת החשמל. ניתוק מצבר – במכונית בת 10 שנים או פחות – מאד לא מומלץ מכיוון שכך עלולות להתאפס מערכות שונות ברכב וזה עלול לסבך ולגרום לצורך לכניסה למוסך וחיבור למחשב דיאגנוסטיקה. מאותה סיבה גם לא מומלץ לסחוב מצבר גוסס ולהתניע מספר פעמים באמצעות כבלים. לאחר שווידאנו שמערכת החשמל ברכב תקינה עדיף להחליף מצבר מוקדם ככל האפשר.

    אגב, מצבר עלול להתרוקן גם בגלל אופי שימוש שכולל הרבה מאד נסיעות קצרות עם כיבוי והתנעת מנוע (או מערכת דומם והתנע שלא זכתה במצבר מתאים לה). השארת תאורה ברכב – אפילו תאורה פנימית – יכולה לרוקן את המצבר, ולפעמים מסתבר שהנורה הסוררת נמצאת דווקא בתא המטען ולכן בכלל לא רואים שהיא דולקת.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    נקודה חשובה מאד היא הצורך להתאים למכונית את המצבר הנכון, וזאת בראש ובראשונה לפי הנחיות יצרנית הרכב. לעולם אסור להתקין מצבר עם הספק נמוך מדרישות יצרנית הרכב (למשל להתקין מצבר חדש בהספק של 50 אמפר שעה כאשר היצרנית התקינה במקור 60 אמפר שעה), אבל לרוב אין מניעה להתקין מצבר גדול יותר, אם הוא נכנס פיזית למיקום המתאים בתא המנוע.
    לאחר החלפת מצבר – בין אם על-ידי חשמלאי או באופן עצמאי, כדאי לנסוע עם המכונית למשך כחצי שעה לפחות כדי לטעון אותו.

    ניתוק והתקנת מצבר

    מי שמבקש להחליף מצבר באופן עצמאי צריך בראש ובראשונה לרשום לעצמו את הקודים (PIN) של מערכת המולטימדיה אם יש כאלה, ולזכור לאפס את השעון לאחר מכן. אם יש לך ערכת התנעה, כדאי לחבר אותה מבעוד מועד לכבלי המצבר כדי שהמכונית לא תאבד זרם (מה שיחסוך איפוס מערכות).

    כאשר מנתקים את הסוללה יש לנתק את הקוטב השלילי תחילה ולאחר מכן את הקוטב החיובי, ובכל מקרה צריך למנוע מגע של הכבלים בגוף המכונית או בחלקי מתכת במנוע. אפשר לטעון סוללה באמצעות מטען חיצוני שמחובר לזרם – במידת האפשר עדיף לעשות את זה מחוץ לרכב במקום מאוורר ולעולם לא בתוך הבית – גם בגלל גזים רעילים וגם בגלל סכנת התלקחות. טעינה מלאה של סוללה פרוקה עשויה לארוך 24 שעות.

    כאשר טוענים מצבר ממטען חיצוני צריך לוודא שהוא כבוי ומנותק לפני שמתחילים לטעון, ואז יש לחבר תחילה את הכבל החיובי של המטען לקוטב החיובי של המצבר. לאחר מכן מחברים את הכבל השלילי. לאחר שווידנו שהכל מחובר נכון אפשר להפעיל את המטען, ורצוי להתחיל בעוצמה נמוכה. אם יש למטען טיימר צריך להגדיר אותו למשך הטעינה המתאים.

     

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

     

    בעת ניתוק המצבר והתקנתו ברכב יש לבצע את סדר הפעולות באופן הפוך, כלומר לחבר קודם כל את הקוטב החיובי ולאחר מכן את השלילי.
    אפשר לקנות מצבר ולהרכיב אותו לבד, אפשר להזמין שירות התקנה, ואפשר להגיע עם המכונית לחשמלאי רכב. הפרשי המחירים לא תמיד גדולים, וכמו תמיד – כדאי לעשות סקר שוק, להשוות "תפוזים לתפוזים" (מותג, הספק ותקופת אחריות), ולהשתדל לבדוק את מערכת הטעינה של הרכב במידת האפשר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הלך המצבר: כך תבדקו או תחליפו מצבר במכונית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.