אחרי שלושה דגמים חשמליים שמבוססים על פלטפורמות של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית השיקה אאודי בערב יום העצמאות את Q4 E-tron – כלי הרכב החשמלי הטהור הראשון בתולדותיה.
Q4 E-tron מוצע בשתי תצורות מרכב, האחת תצורת קרוסאובר "האצ'בקית" סטנדרטית והאחרת תצורת קרוסאובר "קופה", אבל מתחת לברזלים מדובר בשתי גרסאות של אותה מכונית. Q4 E-tron מבוסס על הפלטפורמה החשמלית הטהורה של קבוצת פולקסווגן – MEB – ומותר להניח שהוא מושק כשנה לאחר שפולקסווגן השיקה את ID.3 וכחצי שנה אחרי השקת סקודה 'אנייק' פשוט מפני שלאאודי כבר יש שלושה דגמים חשמליים שנמכרים היטב – יחסית לסגמנט כולו כמובן.
Q4 E-tron ייוצר במפעל "החשמלי" הראשון של קבוצת פולקסווגן, בעיר זוויקאו שבגרמניה, לצד ID.3 ובקרוב גם לצד קופרה 'בורן'. השוק הסיני יקבל כלים דומים אשר ייוצרו במסגרת השותפות בין פולקסווגן לבין 'סאיק' בעיר אנטינג שבסין.
חלוקה לשתי גרסאות מרכב אמנם ייחודית כאשר מדובר בכלי רכב חשמליים, וזה רק אחד מתוך שורת חידושים של אאודי, אבל בל נשכח שהיא מקובלת בעולם הרכב מזה עידן ועידנים. תצורת ה"האצ'בק" המוגבה מדגישה את השימושיות, כמקובל, ואילו תצורת ה"קופה" – 'ספורטבק', שמה דגש על עיצוב ספורטיבי יותר.
אחד הדברים המעניינים מבחינה עיצובית הוא הדמיון הרב, כמעט מוחלט, בין גרסאות הייצור לבין דגמי התצוגה, והשמירה על קווים נעימים לעין שלא מתאמצים להדגיש את העובדה שמדובר במכוניות חשמליות. למעשה, למעט החזית החסומה, ומספר מאפיינים שנועדו לשפר את היעילות האירודינמית, כמעט ואי אפשר להבחין שמדובר בכלי רכב חשמלי.
מהנדסי אאודי טיפסו מדרגה נוספת עם טכנולוגיית ה-LED מטריקס של פנסי החזית, ובין השאר מאפשרת לנהג לבחור באחת מתוך ארבע תצורות שונות של תאורה, שכולן עומדות בתקני התאורה הקיימים אך אל אחת יוצרת חתימת אור שונה. בהתאם לגרסאות השונות יתגלגלו כל הדגמים על גלגלים עם חישוקי 19 עד 21 אינטש, וכל הגלגלים מעוצבים כך שישיגו מקדם גרר נמוך ככל האפשר.
אורכו של Q4 E-tron 549 סנטימטרים בלבד, אורך בסיס הגלגלים שלו 276 סנטימטרים, רוחבו 186.5 סנטימטרים וגובהו 161.3 סנטימטרים, כלומר שהוא מעט יותר גדול מאאודי Q3 ומשמעותית יותר צנוע מאאודי Q5. למרות זאת, אנשי אאודי טוענים שבזכות ההתבססות על פלטפורמת MEB החשמלית הוא מציע מרחב פנימי דומה לזה של אאודי Q5.
כמו בשאר הגרסאות שמבוססות על MEB מותקנת הסוללה החשמלית בתחתית המרכב, בין הסרנים, וכך יוצרת מרכז כובד נמוך. השקעה בפרטי עיצוב שונים אפשרה להשיג מקדם גרר של 0.28 בלבד לגרסת ההאצ'בק, ו-0.26 בלבד לגרסת ה'ספורטבק'. Q4 E-tron מוצע עם שני גדלים של סוללה ועם מספר הספקי מנוע ותצורות הנעה. בדגם הבסיסי – 35 – מותקן מנוע חשמלי בודד שמספק 168 כוחות סוס ומניע את הסרן האחורי כשהוא מוזן מסוללה עם תכולת אנרגיה של 52 קילוואט שעה שמספיקה לטווח נסיעה של 340 קילומטרים (350 בגרסת ספורטבק). הרכב שוקל 1890 קילוגרם (1895 ק"ג לגרסת 'ספורטבק'), ולכן מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 9 שניות.
הדגם הבא במבחר הוא '40' שמצויד באותה תצורת הנעה אבל עם מנוע שמספק 201 כוחות סוס וסוללה גדולה יותר עם תכולה של 77 קילוואט שעה. דגם זה מזנק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.5 שניות וטווח הנסיעה שלו 520-528 קילומטרים. גם גרסה זאת, כמו ה-30, מוגבלת אלקטרונית כדי לחסוך אנרגיה.
גרסת הדגל, נכון להיום, היא ה-'50 קוואטרו' שבה מותקנים שני מנועים, מלפנים ומאחור, כדי להניע את ארבעת הגלגלים לפי דרישה: המנוע הקדמי נכנס לפעולה רק כאשר יש צורך בהספק גבוה או באחיזה גבוהה. ההספק המשותף של שני המנועים הוא 295 כוחות סוס וגם בגרסה זאת מותקנת סוללת 77 קילוואט שעה. גרסת הדגל מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 6.2 שניות ומוגבלת אלקטרונית ל-180 קמ"ש. טווח הנסיעה: 488-497 קילומטרים.
המציאות רבודה
עיצוב הפנים נקי מאד אך על פניו נראה מאד שימושי, והוא מבוסס על מסכים גדולים וקונסולה מרכזית "צפה" בין המושבים הקדמיים. גלגל ההגה קטום למעלה ולמטה ועליו מותקנים פקדי מגע, תצוגת המולטימדיה מופיעה על גבי מסך מרכזי בגודל 10.25 אינטש, ותצוגת מערכת המידע על מסך בגודל 10.1 אינטש עם אופציה למסך גדול יותר, בגודל 11.6 אינטש.
האתגר הגדול ביותר של אאודי במהלך המעבר לכלי רכב חשמליים הוא לשמר את בסיס הלקוחות שטיפחה במשך עשורים, מי שהתרגלו לתחושה הייחודית של דגמי אאודי. אחת הדרכים שננקטו היא לשמר את תחושת הפרימיום ואת החומרים האופייניים למותג (אם כי ברוח התקופה הושם דגש על שימוש בחומרים ממוחזרים ומתמחזרים), אבל זה לבד לא מספיק. הסיסמא של אאודי היא "קדמה באמצעות טכנולוגיה", ולכן היא נדרשת להציג רעיונות מתקדמים ופורצי דרך.
נראה שהפתרון של אאודי הוא מערכת ייחודית, ראשונה מסוגה, של תצוגת "מציאות רבודה" (AV) – אשר מקרינה לנהג – על גבי השמשה הקדמית – תצוגה מפורטת מאד וגדולה מאד של נתונים אודות הסביבה שהרכב נמצא בה, נתוני ניווט, ונתונים אודות הרכב עצמו. אגב – מדובר במערכת כל כך מורכבת, שנסמכת על מחשוב ברמה כל כך גבוהה, שהיא תופסת נפח רב במה שפעם היה תא המנוע ולא מותירה שם מקום לתא מטען קדמי.
אאודי התקינה ב- Q4 E-tronמשאבת חום ייחודית אשר חוסכת אנרגיה באמצעות איסוף חום שנוצר בסוללה כדי לחמם את תא הנוסעים בימים קרים במקום להשתמש במיזוג האוויר. אצלנו, בישראל, נראה שזאת לא תהיה גולת הכותרת של הרכב. מה שכן, אאודי מציעה שלוש רמות שונות של עוצמת רגנרציה, כלומר שבמקום לבלום בלימה רגילה יכול הנהג לבלום באמצעות הבלמים הרגנרטיביים שממירים את התאוטה לחשמל שנאסף בחזרה לתוך הסוללה.
בארצות הברית יוצע Q4 E-tron תמורת "החל מ-" $45,000 לפני הטבות מס וסובסידיות פדרליות ומקומיות.