חוסר הרגישות, ובעיקר חוסר המקצועיות, של השר ישראל כץ בכל הקשור למאבק בתאונות דרכים באו היום (ה') לידי ביטוי בפוסט אומלל במיוחד שפורסם בעמוד הפייסבוק שלו.
תחת הכותרת "כל האמת על המלחמה בתאונות הדרכים" נכתבו הדברים הבאים:
"ב-7 שנות כהונתי כשר התחבורה הייתה ירידה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים – לעומת 7 השנים שקדמו לכהונתי.
2002-2008: 3285
2009-2015: 2375
סה״כ: 910 הרוגים פחות. ממוצע של 340 הרוגים בשנה לעומת 470 קודם לכן.
כל הרוג הוא עולם ומלואו ולכן נמשיך לעשות הכל ולהשקיע בתשתיות, בתחבורה ציבורית, בבטיחות הרכב, בהכשרת הנהג ובתחומים רבים נוספים, לצד מתן אפשרות למשרד לבטחון פנים ומשטרת ישראל להגביר את פעילות האכיפה – כדי להציל חיים".
לפוסט צורפו שתי טבלאות מספרים, האחת מסכמת לכאורה את 7 השנים שקדמו לתקופת כהונתו של כץ, והאחרת את 7 השנים שבהן הוא מכהן כשר האחראי על הבטיחות בדרכים.
כאשר מסכמים את המספרים לכשעצמם, כפי שעלול לסכם כל מי שאין לו מושג בתאונות או בבטיחות בדרכים, אכן מתקבלת ירידה לכאורה במספר ההרוגים.
אבל כאשר מביטים בשתי הטבלאות נחשף לא רק טפח מן הכשלון הגדול של כץ אלא גם הרמה המקצועית הירודה של מי שחשב שיש במה להתגאות.
בשבע השנים שקדמו לתקופתו של כץ ירד מספר ההרוגים השנתי מ-548 ל-433, כלומר ירידה של 21%.
הירידה במספר ההרוגים הייתה עקבית ורצופה, למעט בשנה אחת בין 2003 ל-2004.
לעומת זאת, בשבע השנים שבהן מכהן כץ כאחראי על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עלה מספר הרוגי התאונות ביותר מ-3% (מ-346 ל-357 הרוגים).
בכל אחת משנותיו של כץ כשר תחבורה עלה מספר ההרוגים באופן עקבי, למעט שנה אחת ( שנת 2012).
הסיבה לפער העצום בין מה שכץ עשה בפועל כשר התחבורה לבין מה שהוא מנסה להראות באמצעות משחק במספר ההרוגים פשוטה: באופן נורמלי, גם אם המדינה לא תעשה שום דבר, אמורה להתקיים ירידה קבועה ועקבית במספרי הנפגעים וההרוגים, פשוט מכיוון שכלי הרכב החדישים טובים יותר, הסיכוי שלהם להיות מעורבים בתאונה קטן יותר ובמקרה תאונה הם מספקים הגנה טובה יותר ליושביהם.
המצב, ברוב המדינות המפותחות בעולם, תואם את המציאות הזאת ומספרי הנפגעים וההרוגים נמצא בירידה מתמדת.
ישראל היא המדינה המפותחת היחידה בעולם שיכולה "להתגאות" בגרף הפוך: שש שנים של עליה במספרי ההרוגים בתוך שבע השנים האחרונות, ולשר שאחראי על כך יש שם. שמו הוא ישראל כץ – שר התחבורה והבטיחות בדרכים.