הרבה דברים בעלי משמעות לא מבוטלת התרחשו בדיוק לפני יובל שנים בתקופה זו באביב של שנת 1967; ישראל יצאה למלחמה ששינתה את פניה לתמיד, הביטלס הוציאו את האלבום "סרגנ'ט פפר" ששינה את פני המוזיקה, סדנת AMG הוקמה על ידי שני מהנדסים עצמאיים שישנו את פני מרצדס וב-30 במאי באותה שנה מאזדה הקטנה חשפה את הקוסמו ספורט 110 – המכונית הראשונה מתוצרתה עם מנוע ונקל רטורי.
בניגוד למנוע בעירה פנימית רגיל המשתמש בבוכנות, שסתומים ומספר צילינדרים, מנוע ונקל רוטורי, כפי שניתן להבין משמו, עובד בצורה סיבובית בעזרת רוטור משולש.
מבנה זה, שכולל מספר חלקים נעים קטן במיוחד, מאפשר להשיג הספקים גבוהים מנפחים קטנים.
מאזדה לא המציאה מנוע הונקל, הוא פותח בשנות ה-50 של המאה העשרים על ידי המהנדס הגרמני פליקס ונקל שפיתח את הטכנולוגיה עבור יצרנית הרכב NSU. מתוך אמונה כי טכנולוגיה זו תכבוש את עולם הרכב, NSU החליטה למכור את זכויות השימוש בפטנט ליצרניות רכב נוספות בהן פורד, ג'נרל מוטורס, אלפא רומיאו, פורשה, רולס רויס וגם מאזדה.
עוד ב-TheCar:
מאזדה RX-VISION נחשפה בטוקיו
טויוטה ומאזדה משתפות פעולה בתכנון מכונית המחר
מאזדה צפויה להחזיר את מנוע הונקל הרוטורי כמאריך טווח
אבל תיאוריה לחוד ומציאות לחוד, ואבות נטיפוס שפיתחו היצרניות השונות שרכשו את הטכנולוגיה והמכוניות הראשונות בייצור סדרתי מתוצרת NSU שעשו שימוש במנועי ונקל סבלו, למרות מספר החלקים הנע הקטן, מבעיות אמינות קשות שהביאו בסופו של דבר לפשיטת רגל של החברה ולהתמזגותה עם אודי.
בזמן שכל יצרני הרכב החליטו לנטוש את הטכנולוגיה במהירות, במאזדה היפנית בחרו לא לוותר ולמרות שאב הטיפוס הראשון למנוע ונקל שנבנה על ידי החברה שבק לאחר שעה, בנחישות יפנית המהנדס הראשי של מאזדה החליט לקבץ את האנשים הטובים ביותר שלו לצוות שזכה לכינוי "47 הסמוראים" וזה והבהיר להם שכישלון אינו אופציה ושעליהם לעשות את מה שנדרש כדי לפתור את מחלות הילדות ובעיות האמינות מהן סבלו המנועים.
הקוסמו מודל 1967, רודסטר ספורטיבית דו מושבית שכעבור קצת יותר משני עשורים (יחד עם הלוטוס אלן) תשמש מקור ההשראה למאזדה מיאטה, הרודסטר הנמכרת בעולם, הציגה מראה מחוטב שהיווה קפיצת מדרגה משמעותית עבור היצרנית היפנית הקטנה וביצועים מצוינים ביחס לתקופה עם האצה למהירות תלת ספרתית בתוך פחות מ-10 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. אבל הדבר המעניין ביותר בקוסמו היה, לראשונה במאזדה בייצור סדרתי, מנוע ונקל כפול רוטורים שהפיק 110 (ובהמשך 130) כ"ס מנפח של 1.0 ליטרים.
המכונית והמנוע זכו למחמאות רבות ומאזדה החליטה לעשות שימוש בתצורת מנוע זה בדגמים נוספים ובין היתר במהלך השנים הוצגו גרסאות לרכבי נוסעים ואפילו לטנדרי פיק אפ עם מנועי ונקל רוטורים.
עם זאת, לאחר זמן מה במאזדה החליטו להתמקד בגרסאות ספורטיביות של הונקל בסדרת דגמי ה-RX קופה של החברה.
בשנת 1982 במאזדה החליטו לשדך, בערוב ימיו, לדור הראשון של ה-RX7 מנוע ונקל מוגדש טורבו ויחד עם הזרקת דלק ההספק מנפח של 1.2 ליטרים עמד על 165 כ"ס.
הדור השני של ה-RX-7 הושק ב-1985 ועשה שימוש במנוע ה-13B בנפח 1.3 ליטרים וההספקים הגיעו ל-215 כ"ס.
ב-1991 מאזדה רשמה הישג מרשים מאוד כאשר מכונית מרוץ המצוידת במנוע ונקל עם 4 רוטורים זכתה במרוץ 24 השעות של לה מאן.
ב-1992 הושק הדור השלישי המבוקש והאייקוני ביותר של ה-RX7 ובעזרת צמד מגדשי טורבו ההספק הגיע עד ל-276 כ"ס ממנוע ונקל בנפח -1.3, זאת תוך שמירה על אמינות טובה ואורך חיים ממוצע של מעל ל-160 אלף קילומטרים לפני פתיחת מנוע.
ב-2002 מאזדה החליטה לשנות כיוון והשיקה את ה-RX8 שהייתה יותר מכונית GT והציגה מבנה קופה ייחודי עם דלתות אחריות קטנות נסתרות.
כדי להתמודד עם שני החסרונות המרכזיים של מנועי הונקל – פליטת המזהמים וצריכת הדלק הגבוהות, לקראת השקת ה-RX8 מנוע הונקל תוכנן מחדש ובין היתר הוחלט לוותר על השימוש במגדשי הטורבו.
כצפוי, הספק המנוע ירד אבל עדיין נשאר מרשים מאוד ביחס למנוע בנפח 1.3 אטמוספרי ועמד על בין 189 ל-228 כ"ס.
בניגוד לקודמתה, ה-RX8 לא זכתה להצלחה גדולה ויחד עם הדרישה לעמוד בתקני זיהום הולכים ומחמירים ב- 2012 הופסק הייצור של הדגם ולא הוצג לו מחליף ולמעשה, 45 שנה לאחר שהשיקה את הקוסמו, מאזדה חלדה לייצר מכוניות עם מנועי ונקל בייצור סדרתי.
ב-2013 מאזדה רמזה על שימוש עתידי אפשרי לטכנולוגית הונקל כשחשפה אב טיפוס חשמלי למאזדה 2 שצויד במנוע ונקל זעיר עם רוטור בודד בנפח 0.3 ליטר המתפקד כגנרטור מאריך טווח.
ב-2015, בתערוכת טוקיו, חשפה מאזדה את רכב התצוגה RX VISION המרהיב שזכה לביקורות נלהבות וצויד במנוע ונקל רוטורי מוגדש טורבו.
אבל שנה מאוחר יותר, מנכ"ל מאזדה אכזב את קהל מעריצי הונקל כשהצהיר כי ה-RX VISION לא צפויה להגיע לייצור ואין, לפחות בעתיד הנראה לעין, בכוונת החברה לייצר מכונית ספורטיבית מעל למיאטה.
עם זאת, זמן קצר לאחר מכן בכירים במאזדה רמזו שבחברה לא זונחים באופן סופי את הרעיון להחזיר את מנוע הונקל לייצור ובהחלט יתכן שבשנים הקרובות נראה אותו במכוניות חשמליות בייצור סדרתי כמאריך טווח.
על אף שבדיעבד ניתן לקבוע שההימור של מאזדה על מנוע שהתיימר לשנות את עולם הרכב וההחלטה של החברה הקטנה להשקיע ממון רב בפיתוח טכנולוגית הונקל התבררו כמוטעים, אין ספק שכ-2 מיליון מכוניות עם מנועי ונקל שיוצרו על ידי החברה הקטנה הם עדות חיה ובועטת ליכולות הגבוהות של מאזדה ואבן ייסוד בעיצוב דמותם ואופיים של כלל רכבי המותג עד עצם היום הזה.