• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בנובמבר 2013 הבטיח שר התחבורה להוזיל בכ-50% את המחיר שגובים מורי נהיגה עבור השימוש ברכב הלימוד בזמן מבחן מעשי. מאז חלפו שמונה חודשים, והמחיר שמשלמים תלמידי הנהיגה לא ירד בשקל אחד

    שמונה חודשים עברו מאז הכריז שר התחבורה, ישראל כץ, על כך ש"בקרוב" יוגבל המחיר שמשלמים תלמידים בגין השימוש ברכב הלימוד במבחן נהיגה מעשי ("טסט"). כבר בנובמבר 2013 הצהיר השר שהמחיר יוזל בכ-50%, מכ-400 שקלים בממוצע כיום לכ-200 שקלים. "אתם, ציבור הנהגים הצעירים, תחסכו כך למעלה מ-70 מיליון שקלים מדי שנה – ההפרש עשוי להגיע למאות שקלים לנבחן", הבטיח השר.

    הבטחת השר כץ לא התממשה עד עתה, למרות ניסיונות (שנראים כנים) לשנות את המצב והבטחות חוזרות ונשנות של נציגי המשרד לועדת הכלכלה. ועדת מחירים בין-משרדית אמורה להחזיר את מחיר השימוש ברכב הלימוד לפיקוח, וזאת יותר מ-17 שנים לאחר שהפיקוח הוסר עקב מה שמוגדר כ"טעות". אלא שהוועדה, כמו גם פקידים בכירים במשרד התחבורה, נתונים תחת לחץ כבד מצד מורי הנהיגה, שדורשים כי במקביל להטלת פיקוח על מחיר השימוש ברכב הלימוד, יוחלט על העלאת מחירם של שיעורי הנהיגה.

    ומה קורה בינתיים? תלמידי הנהיגה ממשיכים לשלם מחיר מופרז. על-פי מסמך של מרכז המחקר של הכנסת, בתהליך הוצאת הרישיון משלמים תלמידי נהיגה כ-1,300 שקלים בממוצע עבור השימוש ברכבם של המורים. החישוב שערך מרכז המחקר פשוט: תלמיד נהיגה נדרש בממוצע לשלושה מבחנים מעשיים בטרם יקבל את הרישיון הנכסף. כעת הכפילו את העלות הזו (1,300 שקלים) בכ-120 אלף תלמידי נהיגה, ותקבלו סכום-עתק של כ-156 מיליון שקלים שמשלמים תלמידי נהיגה מדי שנה רק עבור השימוש ברכב הלימוד ב"טסט".

    "אף אחד לא ידע שיש בעיה"
    סכום העתק שנגבה מתלמידי הנהיגה הוא תוצאת מחדל של משרד התחבורה, שנמשך כבר כ-15 שנים: מחיר השימוש ברכב הלימוד היה תחת פיקוח ממשלתי במשך שנים ארוכות, עד שכתוצאה מטעות בלתי מוסברת הופסק הפיקוח והמחיר זינק בכ-300% עד 400%. לדברי בכירה במשרד התחבורה, "כאשר בשנת 1996 הוחל חוק חדש של פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים… בטעות התחום הזה נפל ולא הועבר לפיקוח".

    לא פחות מטרידה מהסרת הפיקוח היא העובדה שמשרד התחבורה כלל לא היה מודע לטעות עד שנת 2000. לדברי בכירת משרד התחבורה, "אף אחד לא ידע שיש בעיה עד שנת 2000, (אז) מורי הנהיגה פנו למשרד התחבורה… באותה עת בדקנו וראינו הלכה למעשה שזה לא חל מתוקף חוק הפיקוח, ולכן מאותו רגע המחיר התחיל לעלות כי לא היה עליו פיקוח".

    ולמרות שכבר בשנת 2000 נודע למשרד התחבורה על הטעות החמורה, עד עתה לא הצליחו פקידי המשרד להחזיר את הפיקוח על מחיר השימוש ברכב הלימוד. איך דבר כזה קורה? נראה שתשובה מקיפה תתקבל רק אם מבקר המדינה יחליט לחקור את המחדל, אולם יש כמה "רמזים" לסיבות להתמשכותו הבלתי סבירה של המחדל.

    למשל, במשך תקופה ארוכה היה לכאורה למשרד התחבורה אינטרס לדחות את החזרת הפיקוח, ולכרוך אותו ביישומה של רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, אשר במסגרתה תוכננה הקמת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים) שיחליפו את הלימוד באמצעות מורים "פרטיים". מאחר שהרפורמה הייתה צפויה לייקר את לימודי הנהיגה, החזרת הפיקוח במקביל ליישומה אמורה הייתה "לקזז" חלק מהייקור. אלא שהרפורמה בוטלה כבר לפני כשלוש שנים, והחזרת הפיקוח ממשיכה להתעכב.

    "מדובר פה בלקוח שבוי"
    בקרב פקידים מקצועיים במשרדי האוצר והתחבורה יש תמימות דעים באשר לצורך לפקח על מחיר השימוש ברכב לימוד הנהיגה. בכירים במשרדי הממשלה גם דוחים את הניסיון של מורי הנהיגה לכרוך את הפיקוח על מחיר השימוש ברכב הלימוד בהעלאת מחירם של שיעורי הנהיגה.

    לדברי בכירה במשרד התחבורה, "אנחנו רואים צורך לפקח על הנושא הזה (מחיר השימוש ברכב לימוד, ש.ה). לשיטתנו מדובר פה בלקוח שבוי… אנחנו כן רואים את המקרה הזה בשונה ממחיר שיעור נהיגה שבו התלמיד רואה לפניו מגוון מורים לנהיגה והוא יכול לקבל את ההחלטה, בין בגלל המחיר, בין בגלל יכולת הלימוד שלו, בין בגלל מקום המגורים. הוא יכול לבחור. יש שם תחרות עזה".

    מנגד, מורי נהיגה טוענים שהגבלת מחיר השימוש ברכב הלימוד לכ-200 שקלים תפגע כלכלית במורים רבים. לדברי מורה ותיק, "אם אני עובד בנתניה ויש לי תלמיד אחד בכפר ויתקין ואחד בבצרה, ואני צריך להביא אותם ולקחת את הטפסים חזרה מהרישום וללכת להחזיר אותם ולנחם אותם, כל הדברים האלה הם זמן ואתם לא בוחנים את זה". על-פי הערכות, מורי הנהיגה עשויים להסכים להגבלת המחיר לכ-300 שקלים, אך לאור הצהרות שר התחבורה בנובמבר 2013 – לפיהן המחיר ירד לכ-200 שקלים – קשה לראות כיצד יסכימו משרדי הממשלה לפשרה שכזו.

    הוויכוחים בין פקידי משרד התחבורה ומורי הנהיגה אינם חדשים. ועדות הכנסת מקיימות דיונים בנושא מחיר השימוש ברכב הלימוד מאז שנת 2009, ועמדות הצדדים לא השתנו מהותית בתקופה זו. הבעיה היא שחוסר יכולתו של משרד התחבורה לתקן את המחדל גובה מחיר יקר מתלמידי הנהיגה, שנדרשים כבר שנים ארוכות לשלם מחיר אשר לדעת כל גורמי המקצוע הינו מופרז.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    156 מיליון שקלים בשנה, על-חשבון תלמידי הנהיגה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.