• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מעל שוליו הדרומיים של עמק החולה מתנשאים הר יבנית והר הנועזים. הנוף מרהיב, ולמדיטציה הרוחנית מסייעת המסורת שאופפת את קברי האמוראים וגדולי הדור הקדומים. במעלות קדושים

    על ראש הר אבנית, שמתנשא לגובה של כ-900 מטרים מעל לשוליים הדרומיים של עמק החולה, קבורים, כך על פי המסורת, האמוראים אביי ורבא.
    אל המערה האפלולית שנמצאת בחירבת יבנית, אשר ביער ביריה, יורדים באמצעות כעשרים מדרגות, ומיד אופפת אותנו אווירת קדושה, ולכל הפחות מסתורין, שמוארת על ידי נרות רבים.

    לצד קברי האמוראים קבור, גם זאת על פי המסורת, דימי מנהרדעא, אחד מראשי ישיבת פומבדיתא.

    בסמוך למערה ניצב מבנה אבן גדול ובו קבור יהודה נשיאה, נכדו המכובד אף הוא של רבי יהודה הנשיא, חותם המשנה.

    dubi zakai 31.7.14-2

    מאמינים ובני מאמינים לא יתפלאו על ההקפדה היתרה שמקפיד היושב במרומים על הנוף המרהיב שנשקף מכאן, אבל גם מי שאינו מאמין לא יאמין למראה עיניו.

    מידי ערב, עם שקיעת החמה, כאילו ונפתחת פלטת צבעים עשירה ומכחול הפלא מרחף וצובע את העולם בצבעים ובגוונים מרהיבים.

    נגיעות של צהוב מלטפות את עצי האורן, הרי גולן שממזרח טובלים בגוונים של חום, הבריכות למטה, בעמק, נצבעות בגוונים של כחול ואפור שעליהם מתפזרים זהרורים אדמדמים.

    כתמי השדות הירוקים משורטטים בדייקנות, תחומים בצבעם החום של שדות חרושים וגווני חיטה זהובה מקשטים את צמחיית הבר משולחת הרסן. פה ושם בולטות גם נקודות אדומות של גגות הבתים ומשלימות תמונה מהממת.

    כאשר השמש שוקעת לבסוף במערב נשלח הצל הכבד של הר יבנית מזרחה ומכסה את כל היופי הזה בשמיכה אפלה אשר מתערבבת היטב עם אקוורל הצבעים האחרים ומעלימה אותם אט אט.

    הלילה יורד ופלטת הצבעים של אומן העל נסגרת, הקדושים נחים בשלום על משכבם, רשת עדינה של אפור-שחור נפרשת על עמק החולה, הירח נדלק מעל וחיות הלילה יוצאות לעבודתן.

    מבט מלמעלה

    הר יבנית והר הנועזים תוחמים את הגליל העליון ומציעים נקודת תצפית נפלאה מזרחה, אל עמק החולה ואל הגולן. למרגלות ההר נפרשים מצפון בתי חצור הגלילית, עיירה יפיפייה וקסומה אליה גולשים שולי יער ביריה.
    מן העבר האחר מציצים מתוך צמחיה ירוקה גגותיה האדומים של ראש פינה, המושבה הוותיקה שעברה בשנים האחרונות מהפך של ממש והתרחבה מאד.

    לעת ערב נדלקים עוד ועוד אורות מישובי רמת הגולן, ואלומות האור של פנסי המכוניות נמתחות ונמרחות על הכבישים שלמרגלות ההר.

    dubi zakai 31.7.14-1

    נקודת התצפית ממרום הר יבנית אהובה מאוד על תלמידי חכמים אשר באים כדי להתפלל על קברי הקדושים. בלילות של ירח מלא מגיעות אל ראש ההר נשים אשר כורעות לפני קבריהם של אבא שאול ורעייתו, או יורדת עם הכביש אל קבר יונתן בן עוזיאל, מבקשות על עצמן או אל אחרים, מייחלות לבריאות, שידוך או לפרי בטן.

    כך מגיעים: כביש 8900 מתפתל במעלה ההר מראש פינה ועד לצפת. שם, מול הכניסה לעיר, פונים צפונה לכיוון מצודת ביריה. בכיכר הבאה פונים ביציאה השלישית, ממשיכים ימינה לאורך כקילומטר אחד עד אשר נחסם הכביש באמצעות מחסום של מחנה צבאי. פונים שמאלה בדרך עפר ולאחר כקילומטר נוסף מגיעים למבנה גדול עם כיפה, שמאחוריו נמצאת מערת אביי ורבא.

    הנוהגים בכלי רכב בעלי עבירות שטח יכולים לרדת ב'דרך נוף ביריה' וכאשר מגיעים אל מבנה שלצידו ממוקמת מרפסת תצפית לזכרו של טוביה אשבל ימצאו שביל אשר מטפס בחדות בין עצי היער. מכאן נדרשת כבר הנעה כפולה.

    בסביבה 1: דרך נוף יער ביריה. זו דרך נוף מרהיבה שמתפתלת בתו יער ביריה עד לקבר יונתן בן עוזיאל. מצפון לדרך הנוף ניצב מבנה קטן עם גג רעפים ובתוכו "פרוסה" ענקית של גזע עץ ענק. זו אנדרטה לזכר טוביה אשבל ז"ל, בעבר אחד ממנהלי קק"ל בצפן הארץ. מרפסת קטנה שלוחה אל היער ואל תצפית לאחד מיערות הארזים היחידים שניטעו בארץ.

    dubi zakai 31.7.14-4

    בסביבה 2: מכאן יורד כביש אספלט סלול עד קבר יונתן בן עוזיאל, מפת טיולים וסימון שבילים מס' 2. עם כביש זה אפשר להגיע עד לאזור התעשייה של חצור, ומשם אפשר להמשיך אל רמת הגולן או להצפין למטולה והרי נפתלי.

    בסביבה 3: מצודת ביריה. בכיכר שממנה פונים אל הר יבנית אפשר לפנות מערבה ולהגיע אל מצודת ביריה. בשנת 1945 שימש המקום כבסיס של הפלמ"ח, אולם הוא נלקח מהם על-ידי הבריטים. ארגון ההגנה הפיק עליה המונית אל המצודה והבריטים נאלצו לסגת.
    כיום משמשת מצודת ביריה כתחנת מידע של הקרן הקיימת לישראל וכמוזיאון קטן, וסביבה פזורות פינות ישיבה מסביב.

    לרעבים: ב'בת יער' הסמוכה מסעדת בוקרים לחובבי הבשר. מומלץ להזמין מקום מראש. מכאן יוצאים טיולי רכיבה על סוסים וסיורים מודרכים אל יער ביריה ואל נקודות תצפית בסביבה. בת יער 04-6921788.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: הר יבנית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.