Ad

100,000 ישראלים ישתתפו בניסוי "מס נסועה"

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בשנה הקרובה צפויים משרדי הממשלה להתחיל בגיוס של כ-100 אלף נהגים לניסוי שנועד לבחון מס חדש: "מס נסועה" שייגבה בהתאם למדדים של זמן ומרחק הנסיעה. בכלי הרכב של הנהגים יותקנו אמצעי ניטור, שיאפשרו מעקב רציף אחר כל נסיעה. במשרדי הממשלה מקווים שהמס העתידי יסייע לצמצם את עומסי התנועה וזיהום האוויר, אך נהגים רבים חוששים מהכבדת נטל המס ופגיעה בפרטיות

במה שצפוי להיות הניסוי הגדול ביותר שנערך אי-פעם בתחום התחבורה בישראל, משרדי התחבורה והאוצר יחלו ב-2015 בגיוס של כ-100 אלף נהגים לניסוי "מס נסועה" – מס שמוטל בהתאם למדדים כמו מרחק וזמן הנסיעה, האזור הגאוגרפי שבו בוצעה הנסיעה ורמת הזיהום של כלי הרכב. מטרת הניסוי היא לבחון האם גביית "מס נסועה" גורמת לשינוי בהרגלי הנסיעה ובכך תורמת לצמצום ההשפעות השליליות של שימוש בכלי רכב פרטיים, ובעיקר עומסי תנועה וזיהום אוויר.

גביית המס, שתיעשה תחילה במסגרת הניסוי הממשלתי אך עשויה בעתיד להפוך לחלק ממדיניות מס רשמית, מבוססת על ניטור רציף של כל נסיעה: בכלי הרכב של הנהגים יותקנו אמצעים ייעודיים שיתעדו את כל נתוני הנסיעה – זמן ההתחלה והסיום, מרחק, מיקומים מדויקים והעלות המשוקללת של כל נסיעה. כל נהג גם יצויד באפליקציה ייעודית למכשיר הטלפון הנייד, באמצעותה יוכל לראות מה העלות של כל נסיעה שהוא מבצע.

הניסוי ההמוני הוא למעשה חלק שלישי בניסוי שהחל ב-2013 במתכונת מצומצמת וכלל כמה מאות נהגים בלבד. בחברת נתיבי איילון, שתנהל את החלק השלישי של הניסוי, מסבירים כי "לשם הסקת מסקנות ברמת התקפות הנדרשת לשם יישום מדיניות שעניינה זיכוי או חיוב בתשלום ועשויה לחול על אזרחים רבים, הוחלט לקיים ניסוי נרחב וממושך במתכונת דומה למתכונת מבצעית". ההתייחסות למתכונת מבצעית בדברי ההסבר של חברת נתיבי איילון עשויה לרמוז על כך שמשרדי הממשלה מתקדמים בהכנותיהם לקראת גבייה בפועל של "מס נסועה".

גיוס הנהגים לניסוי הממשלתי יימשך כחמש שנים: בשנה הראשונה מבקשים משרדי התחבורה והאוצר לגייס כ-5,000 נהגים, בשנה השנייה יגויסו כ-10,000, ובשלוש השנים שלאחר מכן נדרש גיוס של בין 20 אלף ו-35 אלף נהגים בכל שנה. הניסוי אמור להימשך עד כעשר שנים, אולם משרדי הממשלה מבהירים כי יתכן שיוחלט על הפסקתו לפני המועד המתוכנן.

המס שייקצר את זמן הנסיעה?
מתווה הניסוי הממשלתי, שצפוי לשמש בסיס לגביית המס בפועל, פשוט יחסית: המס יוטל על נסיעות שאורכן יותר מארבעה ק"מ, והמחיר המרבי לנסיעה אחת הוא 25 שקלים. התעריף שיחושב לכל ק"מ ישתנה בהתאם לזמן ולמקום: נסיעה של קילומטר אחד בשעות העומס במטרופולינים הגדולים תעלה 1.5 שקלים, בזמן שאותו מרחק יעלה 30 אגורות באזור שיוגדר "שולי המטרופולין". במסגרת הניסוי, נסיעה בפריפריה תזכה את הנהגים ב-10 אגורות לכל ק"מ.

ניסוי "מס נסועה" נערך במסגרת בחינת שינוי כולל במדיניות המס בשוק הרכב, כאשר המטרה המוצהרת של משרדי הממשלה היא להפחית את מס הקנייה שמוטל על כלי רכב חדשים ולגבות מס בגין השימוש בפועל בכלי הרכב. במשרדי התחבורה והאוצר, בשיתוף רשות המסים, בוחנים את שינוי מדיניות המס כבר שנים ארוכות, כאשר בפני יישומה ניצבים כמה מכשולים – ובעיקר התנגדות ציבורית חריפה, וכן היבטים טכנולוגיים ומשפטיים.

על-פי ההסבר הרשמי של משרדי הממשלה, מדיניות המס העתידית "אמורה לגרום לשינויים שיצמצמו את העומס בדרכים ויקצרו את זמני הנסיעה, וכן יטיבו עם הסביבה". מנגד, רבים חוששים מכך שמדיניות המס המתוכננת תביא בסופו של דבר להכבדת נטל המס, שתפגע בעיקר בשכבות החלשות. חשש נוסף נוגע לפגיעה חמורה בפרטיות, שעלולה להיגרם כתוצאה מהצורך להתקין מכשירי ניטור בכל כלי הרכב הפרטיים.

שר התחבורה, ישראל כץ, הביע בעבר התנגדות להטלת מס נסועה על הנהגים. עם זאת, הניסוי של משרדי התחבורה והאוצר נערך מתוקף החלטת ממשלה, שמטרתה המוצהרת היא לבחון שינויים מרחיקי לכת במדיניות המס בשוק הרכב. בנוסף, התנגדותו של שר התחבורה עשויה אמנם לזכות אותו בכותרות בכלי התקשורת, אך בסופו של דבר נקבעת מדיניות המס על-ידי משרד האוצר ורשות המסים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad