• Ad
  • ועדת הכספים צפויה לאשר מחר מס נוסף על בעלי הרכב, והוא יעלה לכם הרבה כסף. עדיין לא מאוחר להעביר את החוק הזה לזירה שבה יתאפשר לעצב אותו באופן יותר מועיל ופחות כואב.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מחר, ה-30 בספטמבר בשעה 10:00, תדון ועדת הכספים של הכנסת ב"מס הגודש" שנועד, במקור, להפחית את העומס על הכבישים. בנוסח הנוכחי שלו, ובדרך הערמומית שבה הוא מועבר בכנסת, החוק הזה יהיה בסך הכל מס שנוסף לשלל המיסים האחרים שמוטלים על "הפרה החולבת" האהובה ביותר על משרד האוצר – בעלי הרכב.

     

     

    הבעיה החמורה ביותר של המס הזה היא לא עצם הטלתו אלא הדרך שבה הוא עוצב והאופן שבו מחוקק החוק, וגם התוצאה הצפויה: מס הגודש לא יפחית עומסי תנועה אלא יפגע בראש ובראשונה במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות בישראל.

    רוב הדברים שנכתבו עד כה אודות מס הגודש עסקו בנושאים הטכניים: מתי הוא יוטל (החל מעוד שנתיים) והיכן הוא יחול (בשלוש טבעות סביב תל-אביב). אבל עד היום אף אחד לא סיפר לכם מה יש בחוק הזה ובמה הוא שונה מתוכנית "אגרת הגודש" המקורית שעליה עבדו במשרדי ממשלה שונים בשנים האחרונות. יותר מכל מקוממת העובדה שבעקבות העבודה שכבר נעשתה אפשר היה לבנות מערכת מס יעילה אשר תשיג את התוצאות הרצויות, אלא שלצורך זה נדרש מהלך חקיקה רגיל, ולא "מהלך עוקף כנסת". את זה אפשר יהיה לבצע רק אם מס הגודש המוצע לא יהיה חלק מחוק ההסדרים שנדון כעת לקראת אישור התקציב.

    אז איך אפשר לשנות את רוע הגזירה? בסוף כתבה זאת מוצגת האפשרות לפנות אל חברי ועדת הכספים כדי לדרוש מהם לא לכלול מחר את מס הגודש בחוק ההסדרים.

    הנה לפניכם תשע סיבות שבגללן יגרום מס הגודש בנוסח הנוכחי שלו יותר נזק מתועלת.

    1: כי נפלו כל המסכות

    "אגרת הגודש" – כפי שנוסחה בקפדנות לאורך חמש השנים האחרונות – אמורה הייתה לעודד בעלי רכב להשאיר את המכוניות בבית ולעבור לאמצעי תחבורה אחרים, או – במקרה הגרוע – להפחית את מספר הנסיעות או לצאת לדרך מחוץ לשעות הלחץ. בדרך זאת אפשר לצמצם את עומסי התנועה ולחסוך זמן, אנרגיה וזיהום אוויר.
    מרגע ש"אגרת הגודש" הועברה ל"מסלול המהיר", עוקף הכנסת, של "חוק הסדרים במשק המדינה" נפלו כל המסכות והחוק קיבל את הכותרת שראויה לו: "חוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן 2021". במילים פשוטות, אין יותר טעם להסתיר שאנחנו מדברים על מס, ממש כמו מס הכנסה, מס בריאות, מס שבח וכל מס אחר שנכנס לקופת המדינה ללא ייעוד עתידי ספציפי, ובלי קשר למקור שלו.

    2. כי הוא מוטל על מי שמצמצמים גודש

    "חוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן 2021" מוטל, בין השאר, גם על אופנועים וקטנועים שהם כלי רכב שמצמצמים את גודש התנועה, וזה לבד שומט פחות או יותר את השטיח מתחת לכוונה המקורית. יותר פשוט לקרוא לחוק הזה "מס שימוש ברכב" ולהודות שהוא נוסף למיסוי הכבד על רכישת רכב, למיסוי הדלק, לאגרות הרישוי הכבדות ולביטוח החובה היקר ביותר בעולם.

    3. כי המס לא יגרום לויתור על נסיעה ברכב

    עם קצת יותר מאמץ ועבודה אפשר לבנות מערכת ש"תצבע" את הפדיון מן המס החדש ותשתמש בכסף כדי לפתח תחבורה ציבורית יעילה ואטרקטיבית, כזאת שתציע פתרונות אלטרנטיביים לשימוש במכוניות. בדרך זאת אפשר להציע "מקל וגזר": להכביד את היד על מי שגודש את הכבישים שלא לצורך אבל לספק ניידות אלטרנטיבית למי שחייב להגיע ממקום למקום.
    כל עוד שאין אלטרנטיבה כזאת אי אפשר לגרום למי שנוסע יום יום לעבודתו ובחזרה הביתה לוותר על הרכב הפרטי שלו. כל מה שאפשר – וזה בדיוק מה שנעשה – זה למצוץ את חשבון הבנק שלו.

    4. כי זה לא דמוקרטי

    "חוק ההסדרים", שהומצא בשנת 1985 כצעד חרום במטרה להיחלץ ממשבר כלכלי הוגדר בשעתו על ידי נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין, כ"חוק עוקף כנסת", ולאורך השנים נמתחה עליו ביקורת רבה מכל הכיוונים, בעיקר בהקשר המשפטי והדמוקרטי. הפעם נראה שמנסחי החוק החליטו "להשתין מהמקפצה" ובראשית הפרק שמוקדש למס הגודש הם קובעים שהוא מהווה, בעצם, "מתכונת חדשה היוצרת דבר חקיקה עצמאי…" במקום חוק אשר "לו היה מוצע ונקבע שלא במסגרת חוק התוכנית הכלכלית… היה נחקק כחוק נפרד. במתכונת זו נעשה שימוש בפרקים נוספים… היוצרים דבר חקיקה עצמאי". בתרגום לעברית: "ברור שזה נושא שצריך להיות מוסדר בחוק ייעודי, אבל אנחנו מנצלים את ההזדמנות ומכניסים את העז פנימה רק בגלל שאנחנו יכולים".

     

     

    5. כי זה יפגע גם במי שלא נוהג ברכב

    כדי להרגיש עד כמה כולם יסבלו מהחוק החדש, ולאו דווקא בעלי הרכב, דמיינו לעצמכם שליח של מסעדה שמביא לכם אוכל הביתה או לעבודה וכעת יצטרך לשלם כמה שקלים נוספים לכל נסיעה. עומס על הכבישים הוא ככל הנראה לא יצר, אבל הפיצה שלכם בהחלט תתייקר.
    גם הטכנאי שמתקן לכם את המקרר, ומי שבא להתקין לכם תריס, והמורה הפרטי של הילד, והפיזיותרפיסט – כולם ישלמו יותר ויפילו עליך את החשבון, וזה נקרא "עליית יוקר המחייה".

    6. כי זה נותן לאוצר מוטיבציה להמשיך לתקוע אותנו בפקק

    קל להטיל מיסים חדשים אבל מאד קשה להיגמל מהם, ומינהל הכנסות המדינה יתרגל מהר מאד לדבר שמייצר עבורו יותר הכנסות מן המס ככל שאנשים תקועים יותר בפקקים. החוק הזה, בניגוד למובטח, לא רק שלא ישמש לחיזוק התחבורה הציבורית אלא עלול אפילו לפגוע בה. מתוך הסכומים שייכנסו לקופה כתוצאה מן המס החדש מוגבל ההחזר המיועד להשקעה בתחבורה ציבורי למקסימום 700 מיליון שקלים. חמור מכך: אף אחד לא אמר שהכסף הזה יהיה "כסף חדש". אנשי האוצר יכולים לקצץ ממקורות אחרים את כל מה שלכאורה יתווסף באמצעות המס החדש בשעה שלנהגים אין אפשרויות אלטרנטיביות להימנע מנסיעה.

    7. כי זה יפגע בעיקר בתושבי הפריפריה הקרובה והרחוקה

    תושבי תל אביב – העיר העשירה ביותר בישראל – הם מי שייפגעו הכי פחות מן המס החדש, תושבי ערי המעגל הקרוב יפגעו קצת יותר ומי שיפגעו הכי הרבה הם מי שמגיעים לגוש דן מרחוק ואין להם ברירה אחרת.

    8. כי אין בחוק אף גזר

    חקיקת חוק מס הגודש ב"דרך המלך" ובמסלול חקיקה רגיל של הכנסת תאפשר לכלול בו אינטרסים נוספים לאלה של רשות המיסים, ועל קצה המזלג אפשר להביא כדוגמא תוכנית לעידוד נסיעות שיתופיות. באמצעות אפליקציות קיימות אפשר לנהל פטור ממס לרכב שיסיע נוסעים שייאספו בדרך ויעניקו הטבות מס – למשל הפחתת מס שווי שימוש – לעמיתים לעבודה שישאירו את הרכב הצמוד בבית וייסעו יחד.
    לא מיותר להזכיר שהניסויים שמבוצעים בשנים האחרונות לקראת הפעלת "אגרת גודש" כוללים תמריץ כספי למי שישנה בפועל את הרגלי הנסיעה שלו ויגדוש פחות את הפקקים – אבל תמריצים כאלה נחוצים רק כאשר מחוקקים חוקים רגילים ולא כאשר כופים אותם באמצעות חוק ההסדרים.

    9. כי צריך לעודד תחבורה דו-גלגלית

    אחת האלטרנטיבות הטובות ביותר לנסיעה במכוניות שגודשת את הכבישים היא עידוד שימוש בתחבורה דו-גלגלית, כפי שמקובל במדינות שונות בעולם

    אז מה אפשר לעשות?

    אם כל אדם שמסכים עם מה שכתוב כאן ישלח מייל אחד עם העתק לכל אחד מחברי ועדת הכספים של הכנסת, ויבקש מהם לדרוש מן האוצר שלא לכלול את חוק מס הגודש בחוק ההסדרים הנוכחי – יש סיכוי שהם ייאלצו אותם לחזור לכנסת עם חוק חדש ומסודר.
    אז כתבו לחברי ועדת הכספים מה רע בעיניכם בחוק מס הגודש ובקשו מהם לשלוף אותו החוצה מחוק ההסדרים.

    להלן רשימת כתובות המייל של חברי ועדת הכספים של הכנסת:

    מזכירות הוועדה: vksafim@knesset.gov.il

    יו"ר ועדת הכספים: אלכס קושניר, ישראל ביתנו – akushnir@knesset.gov.il
    ניר אורבך, ימינה – norbach@knesset.gov.il
    ולדימיר בליאק, יש עתיד – vbeliak@knesset.gov.il
    אימאן ח'טיב יאסין, רע”מ – רשימת האיחוד הערבי – ayasin@knesset.gov.il
    אחמד טיבי, הרשימה המשותפת- atibi@ knesset.gov.il
    מאיר יצחק-הלוי, תקווה חדשה – mhalevy@ knesset.gov.il
    עופר כסיף, הרשימה המשותפת – ocassif@knesset.gov.il
    נעמה לזימי, העבודה הישראלית – naamalazimi@ knesset.gov.il
    יעל רון בן משה, כחול לבן – yaelron@knesset.gov.il
    ג'ידא רינאוי-זועבי, מרצ – ghaidar@knesset.gov.il
    נירה שפק, יש עתיד – nshpak@knesset.gov.il

    שלחתם מייל לחברי הכנסת?
    שלחו העתק גם אלינו ל-editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תשע סיבות להוציא את מס הגודש מחוק ההסדרים, ואיך אפשר לעשות את זה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.