• Ad
  • רעידות חזקות של הרכב, רעשים, תקלות חשמל יקרות ותחושה ש"די, נמאס, צריך כבר למכור את הרכב הזה ודי!" – כל אלה נגרמים במקרים רבים בגלל אחת התקלות שהכי קל וזול לתקן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נהגים רבים שנוהגים במכוניות בנות 3 ויותר מתקשים לפעמים לזכור את הרגע שבו משהו ברכב שלהם התחיל לנג'ס, לרעוד ולזמזם. אבל ככל שנוקפים הימים מתגברת אצלם התחושה כאילו שהרכב שלהם מזדקן או סובל מבעיית תחזוקה, וכך גם מתחזק החשק שלהם להתחדש ולהחליף את המכונית.

    בהרבה מאוד מקרים יכול תיקון קטן, פשוט ולא יקר להחזיר לרכב את התחושה שהוא העניק בעבר – של נסיעה חלקה, נוחה ושקטה, מפני שמה שגורם לכל הצרות זה בסך הכל בלאי של רכיב שרוב בעלי הרכב כלל לא מודעים לקיומו ולתפקידו החשוב: תושבת מנוע.

     

     

    למרבה האבסורד, למרות שרבים מבעלי הרכב לא שמעו על הרכיב המכאני הזה אין כנראה ברכב שלנו אף רכיב אחר שהשם שלו מסביר בדרך המדויקת ביותר את התפקיד שלו: "תושבת מנוע" היא בדיוק מה שזה נשמע – החלק שעליו המנוע "יושב", זה שמחבר אותו אל המרכב בתוך תא המנוע.

    העניין הוא שתושבות מנוע, שלא כמו צמיגים או מגבים, נסתרות מן העין שלנו ואי אפשר לראות את הבלאי שלהן, ושלא כמו מצתים או שמן מנוע, או אפילו רצועת תזמון – רובנו לא מתייחסים אליהן כאל חלקים שדורשים תחזוקה מפני שלרוב הן באמת לא דורשות תחזוקה.

    במכונית נוסעים מצויה יש בדרך כלל שלוש או ארבע תושבות מנוע שאחת מהן תומכת גם (או רק) בתיבת ההילוכים, והתפקיד שלהן חשוב מאוד וכפוי טובה: לחבר באופן גמיש בין המנוע ותיבת ההילוכים – שמייצרים סוגים שונים של רעידות, לבין מרכב הרכב שחשוף לסוגים אחרים של רעידות. התושבות חייבות להציב את המנוע ואת תיבת ההילוכים במקום מאוד מוגדר בחלל תא המנוע כדי שהוא לא יזוז יותר מידי ויפגע במרכב עצמו או בחלקים אחרים, אבל הן חייבות לאפשר גמישות מסוימת כדי לבלום את תנודות המנוע ולמנוע מהם לעבור אל תא הנוסעים.

    ברוב המקרים ממוקמת תושבת אחת או שתיים בצמוד לחלקו העליון של המנוע באחד או שני צדדים שלו, ותושבת אחת או שתיים ממוקמת בחלקו התחתון. במכונית שנוסעת בעיקר על כבישים מהירים ואיכותיים יכולות תושבות המנוע לחיות ולתפקד היטב לאורך כל חיי הרכב.

    ככל שכלי רכב נוסע יותר על דרכים משובשות, או שנוהגים בו "נהגי שודים" שנהנים לקפצץ מעל באמפרים ולהתרסק לתוך בורות, או אם הרכב עבר פגיעה תאונתית – כך גדל הבלאי של התושבות והן לא מבצעות את תפקידן.

    גם במכונית שלא סבלה מטראומה משמעותית נוצר בדרך כלל בלאי של תושבות המנוע וההתדרדרות במצבן איטית והדרגתית. לכן גם מי שנוהג הרבה במכונית ספציפית יתקשה לזכור את הרגע שבו התחיל להישמע זמזום כלשהו בתנאים מסוימים – למשל בזמן שעומדים ברמזור, או במהלך תאוצה, או בעת התנעה או כיבוי של המנוע.

    בלאי כזה הולך ונצבר ובאופן ממוצע נדרשת החלפת תושבת או תושבות מנוע כמעט בכל המכוניות סביב גיל 5-7, אם כי אין סיבה לבהלה: התיקון שלהן בדרך כלל לא מאוד יקר.

     

    תושבות מנוע ברכב למה לא מספרים לכם שתיקון קטן יכול לעשות שינוי גדול ולחסוך הרבה כסף

     

    אז למה ואיך זה קורה, ואיך יודעים מה מצב תושבות המנוע ברכב שלנו ומתי נדרשת החלפה שלהן?

    ככלל ישנם שלושה סוגים עיקריים של תושבות מנוע ברכב נוסעים רגיל כשהנפוצה ביותר היא תושבת גומי שעשויה מגומי טבעי או ניאופרן, וזה משולב עם שרוולי מתכת וחלקי פלדה. המערך הזה מחזיק ותומך במנוע ומבודד, כאמור, את הרעידות, אבל במהלך הזמן הגומי "מזדקן", מתייבש, נסדק או נקרע, וכך גדל חופש התנועה של המנוע ומתקיים מגע לא משוכך בין מתכת למתכת, בלי תיווך של גומי.

    תושבות מנוע מותקנות במקומות נסתרים מן העין לכן קשה לראות מה מצבו של הגומי. אבל ישנם מספר סימנים ברורים לתושבת שסיימה את חייה, והראשון בהם הוא רעידות ורעשי חריקה או קרקוש. רעשים כאלה יכולים להגיע ממש מתוך תא המנוע אבל ברוב המקרים הם יגיעו דווקא מחלקי פלסטיק או מתכת בתוך תא הנוסעים, וזה מה שמבלבל בתופעה הזאת. תדרים ספציפיים של רעידות לא משוככות של המנוע חודרים דרך המרכב אל תא הנוסעים ומרעידים חלקי דיפון, מכסים, כפתורים או חלונות ואטמים ולמעשה "מנגנים" עליהם.

    בלאי חמור יותר של תושבת ישלח רעידות ורעשים חזקים מתוך תא המנוע וזה יכול לקרות בכל זמן שהמנוע מונע או רק במצבים ספציפיים, למשל כאשר מאיצים במהירות או בולמים בעוצמה.

    במקרים קשים יותר יהיה אפשר להרגיש את המנוע ממש זז בתוך תא המנוע בעת תאוצות חזקות, או יוצר תחושת קפיצה או שיהוק אחרי שמכבים אותו. במצב כזה עלולים להיגרם לרכב נזקים היקפיים יקרים הרבה יותר מפני שתנודות לא מרוסנות של המנוע עלולות לפגום בחיישנים יקרים או למגע בין המנוע לרכיבי מרכב מתלים. במצבים הקיצוניים ביותר מנוע יכול ממש להתנתק ממקומו ולצנוח בתוך תא המנוע, ואם זה קורה במהלך נסיעה הנזק עלול להיות בלתי הפיך ומאוד יקר.

     

    תושבות מנוע ברכב למה לא מספרים לכם שתיקון קטן יכול לעשות שינוי גדול ולחסוך הרבה כסף

     

    בטוח שזאת תושבת מנוע?

    רעידות מוגזמות ברכב, ורעשי חריקה, יכולים להיגרם גם בגלל תקלה חמורה יותר במערכת המתלים או בגלל בעיה באיזון או ביישור הגלגלים, בעיות בצמיגים או תקלה במערכת הפליטה. אבל עם קצת תשומת לב ונסיעה במגוון מצבים אפשר בדרך כלל לאתר את מקור הבעיה.

    מי שלא בטוח אם רעשים ורעידות שונים ברכב שלו נגרמים בגלל בלאי של תושבות מנוע או מסיבה אחרת יכול להאיץ ולבלום במהירויות שונות ולהרגיש עד כמה המנוע משדר תחושה שהוא "מחובר" לרכב. סימן מובהק לתושבת מנוע גמורה הוא שהמנוע נע וזז בתא המנוע קדימה, אחורה או מצד לצד. קשה לפספס את זה כאשר מאיצים במהירות, פונים חזק או בולמים חזק. אם מרגישים באחד המצבים האלה רעידות או חבטות שמגיעות מתחת למכסה המנוע – כנראה שהגיע זמן לבדוק ולהחליף תושבות.

    סימנים אופייניים נוספים כוללים בדרך כלל תחושת חבטה בעת החלפת הילוך (תיבה ידנית או רובוטית) או כאשר משלבים ממצב חניה (P) להילוך (D בתיבה אוטומטית. אם אחת התושבות גמורה המנוע פשוט יקפצץ יחד עם תיבת ההילוכים בעת ההכנסה להילוך. לחילופין, כאשר עומדים במצב סרק אפשר להרגיש מעין קפיצות של המנוע עם או בלי רעשי רעידות לא נעימים, וכאשר תיבת ההילוכים מעבירה הילוך (אוטומטי, רובוטי) מרגישים רעש חריג, רעד או קפיצה.

    כאשר מתדרדר מצבה של אחת התושבות מוטל יותר עומס על התושבות האחרות, כלומר שאחד הנזקים של התעלמות מן הבעיה הוא שבמקום להחליף תושבת אחת יהיה צורך להחליף שלוש. המשך ההזנחה, ונסיעה עם תושבת מנוע גמורה, עלול במצבי קיצון לגרום לפגיעה פיזית קשה בתיבת ההילוכים ובמערכת ההינע.

     

    תקלות אופייניות ברכב

     

    מה הנזק, והאם אפשר לתקן לבד?

    העלות של תושבת מנוע טיפוסית נעה בין 150-500 שקלים ובדרך כלל תושבות תחתונות יקרות יותר מן העליונות. חלק מיבואניות הרכב לישראל מקפידות לתמחר תושבות מנוע במחירים גבוהים ולפעמים גם הזויים, אבל אפשר להשיג חלקים תחליפיים באיכות מקורית – בין השאר מתוצרת אותן ספקיות משנה שמספקות ליצרניות עצמן – במחירים יותר סבירים.

    משך זמן העבודה להחלפת תושבת עליונה נע סביב 20 דקות עד שעה, והחלפת תושבת תחתונה אורכת בדרך כלל סביב שעה עד שעתיים, כלומר שעלות התיקון אמורה להיות כמה מאות שקלים בודדות. ישנם כלי רכב עם תושבות יקרות יותר – ודאי כשמדובר ברכבי יוקרה עם תושבות מתוחכמות – וישנם כלי רכב שבהם מסובך יותר להחליף תושבות והעבודה ארוכה ויקרה יותר.

    במדינת ישראל החוק אוסר על בעלי רכב לטפל בעצמם ברכב שלהם אבל במדינות אחרות יש לא מעט בעלי רכב שמחליפים תושבות מנוע בעצמם. לצורך זה נדרשים ציוד וכלים מתאימים ושתי ידיים ימניות, ואפשר למצוא לא מעט סרטוני הדרכה בנושא.

    מי שלא מעוניין ללכלך ידיים יכול לעשות סקר שוק טלפוני בין מספר מוסכי מכונאות ובאותה הזדמנות להחליט אם להחליף רק את התושבת הסוררת או את כל הסט. להחלטה כזאת אין "פתרון בית ספר" מפני שיש תושבות שישרדו את כל חיי הרכב וחבל להחליף אותן סתם, אבל ברכב שעבר חיים קשים אפשר לצפות לבלאי של כל התושבות.

    הבשורות הטובות הן שכבר במטרים הראשונים של נהיגה במכונית שהוחלפה בה תושבת מנוע פגומה אפשר להרגיש את ההבדל: הנסיעה פתאום שקטה ונינוחה יותר, אין רעשים, אין רעידות, והמכונית מרגישה לפתע צעירה בכמה שנים.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תושבות מנוע ברכב: למה לא מספרים לכם שתיקון קטן יכול לעשות שינוי גדול ולחסוך הרבה כסף?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.