• Ad
  • ביקוש צונח למכוניות פתוחות מחשב את קיצה של מיני קבריו לאחור, ואנשי ב.מ.וו. מתכננים להחליף אותה בשני דגמי קרוסאובר. אבל מה הקשר להולנד, למיצובישי כריזמה ולרכב סיור צבאי של מרצדס?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הקרוסאוברים הורגים כל חלקה טובה בשאר פלחי שוק הרכב, ואחרי שפורד הפסיקה לייצר מכוניות סדאן בארצות הברית עלו המכוניות הפתוחות, קבריו, על הכוונת.

     

     

    "קבריולה", בצרפתית, או "קונברטיבל" באמריקנית מדוברת, מתאר תצורת מרכב של מכונית עם מעט מאד גג, או בלי גג בכלל, ולמרות שב-70 השנים האחרונות זאת תמיד הייתה נישה זעירה מבחינה מספרית – אף עין לא נותרת אדישה כאשר מכונית כזאת עוברת ברחוב.

    אחת הגרסאות המתוקות של אחת המכוניות היותר מתוקות בעולם היא גרסת קבריו של מיני, שמכונה על-ידי היצרנית 'מיני קונברטיבל', ויש לכולנו בערך שלוש שנים להכין את עצמנו לפרידה ממנה. כתב העת החשוב של תעשיית הרכב, אוטומוטיב ניוז, דיווח לא מכבר שהספקים השונים של המכונית הזאת, שמיוצרת במפעל נדקאר של חברת VDL בעיר בורן שבהולנד, קיבלו הודעה על הפסקת הייצור של מיני קבריו מיד לאחר תחילת הייצור של הדור הבא של המכונית הנוכחית, ברבעון הראשון של 2024.

    מכוניות ייחודיות כמו גרסאות קבריו נמכרות תמורת "פרימיום", מחיר גבוה יותר שלקוחות מוכנים לשלם (וגם שומרות על ערכן טוב יותר בשוק המשומשות, אגב). למרות זאת, באופן טבעי, יצרנית חייבת שיהיה לה נפח מכירות שיצדיק את הלוגיסטיקה המורכבת שכרוכה בייצור, שיווק ותחזוקה של כל דגם. אלא שבסיכום 2019 נמכרו בארצות הברית – שוק הרכב העשיר בעולם – רק כ-4,000 יחידות של מיני קונברטיבל, בין השאר מכיוון שבארצות הברית מוצעות (עדיין) מתחרות פחות יקרות כמו מאזדה מיאטה וגרסאות קבריו של פורד מוסטנג ושברולט קמארו.

    בסיכום 2019 יוצרו במפעל ההולנדי רק 30,426 יחידות של מיני קבריו, וזה מספר נמוך בכ-14 אחוזים יחסית לשנת 2016. גם כאשר מניחים בצד את פלחי השוק הרווחיים באמת בארצות הברית – שוק היוקרה, שוק הטנדרים, ושוק הקרוסאוברים הגדולים, מסתבר שבסיכום מחצית השנה הראשונה היוו המכירות של מכוניות קטנות לא יוקרתיות 9.2 אחוזים מכלל המכירות, וזאת לעומת כמעט 17 אחוזים לפני חמש שנים בלבד. לעומת זאת, קרוסאוברים לא יוקרתיים מהווים כבר 34.7 אחוזים מן המכירות, וזה נובע מזינוק של כמעט 25 אחוזים באותה תקופה.

    אז גם קברניטי ב.מ.וו. ומיני יודעים לקרוא את הנתונים, ועם הדור הבא של מיני הם מתכוונים לעבות את היצע הקרוסאוברים שלהם עם שני דגמים חדשים. אחד מהם, שעשוי להחיות את השם 'פייסמן', יהיה דגם חשמלי טהור אשר מפותח יחד עם השותפה הסינית של ב.מ.וו. – חברת גרייטוול, וגם ייוצר על-ידה בסין. הדגם השני, שייקרא אולי 'טראוולר', יהיה קרוסאובר יותר קונבנציונאלי שמיועד בעיקר לשוק האמריקני ויתברג בדיוק באמצע הדרך בין X1 ל-X3 של ב.מ.וו. מבחינת הגודל. הדגם הזה יתבסס על פלטפורמת CLAR המודולרית של החברה הגרמנית, שעליה בנויות, למשל, מכוניות סדרה 3. אגב, בשלוש השנים שנותרו לנו להיפרד מגרסת הקבריו צפויה מיני לבצע מתיחת פנים ולהוסיף למכונית אי אילו שדרוגים אלקטרוניים ואחרים. כרגיל, דובר מטעם 'מיני' בארה"ב סירב להתייחס לתוכניות עתידיות של החברה.

    ההולנדים עומדים על הסכר

    הפסקת הייצור של גרסת קבריו מחייבת את קבוצת VDL, מי שרכשה ממיצובישי את מפעל נדקאר בסוף 2012, להיערך לייצור דגמים אחרים עבור ב.מ.וו. או למצוא לעצמה במהירות לקוחות אחרים. המפעל שבבעלותה, עם כושר ייצור של כ-200,000 מכוניות בשנה, החל את דרכו בשנת 1968 כמפעל יצור של יצרנית הרכב ההולנדית הייחודית דאף (שכיום מייצרת משאיות וציוד כבד אך בעבר ייצרה גם מכוניות נוסעים וציוד חקלאי וצבאי).

     

     

    בתחילת שנות ה-70 רכשה וולוו את פעילות הרכב של דאף, ויחד איתה גם את המפעל בהולנד (שהוא, אגב, מפעל ייצור המכוניות היחיד במדינה השטוחה), ובשלב ראשון פשוט מיתגה את דגם 66 של דאף כ"וולוו 66". בסוף שנות ה-80, כאשר וולוו התכוונה לנטוש את הולנד, נכנסה ממשלת הולנד לפעולה והשקיעה בהצלת המפעל תוך שהיא מגייסת גם את מיצובישי היפנית, ובתחילת שנות ה-90 החלו להישלח משם לישראל דגמי 'כריזמה' של מיצובישי (שהחליפו בשעתו את 'סופר לאנסר') ו-S40 של וולוו, שחלקו איתם את אותה פלטפורמה.

     

     

    בהמשך שלחה אלינו מיצובישי את המונובוקס הקטן 'ספייססטאר', ואילו וולוו פרשה מהשותפות ומכרה את חלקה למיצובישי. המפעל ההולנדי החל לייצר את מיצובישי 'קולט', ועל בסיסה גם את אחת המכוניות החמודות בתולדות 'סמארט' – 'פורפור' המקורית (Forfour) אשר יוצרה בין השנים 2004-2006. בשנת 2012 נשברה גם מיצובישי ומכרה את המפעל ל-VDL, אשר בנוסף למיני קבריו מייצרת שם גם את מיני קאנטרימן וגם חלק מן הייצור של X1, שחולק עם קאנטרימן את אותה פלטפורמה. בעתיד הקרוב צפויים ההולנדים להתחיל לייצר במפעל הזה רכב סיור צבאי עבור מרצדס.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תגידו שלום ולא להתראות למיני קבריו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.