• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רפורמת מבחני הנהיגה יצאה שלשום לדרך, וכעת מסתבר שהדבר הראשון שאותו ילמד תלמיד נהיגה ישראלי רגע לפני שהוא מקבל רישיון הוא כיצד לעבור על החוק.

     

     

    בשיטת המבחן החדשה, אשר נהגתה באופן בלעדי וייחודי לישראל על-ידי אנשי משרד התחבורה שלנו, חייבים הבוחנים להשתמש במחשב נישא בתצורת "טאבלט", שאיתו הם מאמתים את פרטי הזיהוי של התלמיד שנבחן, באמצעותו נמסר להם מסלול המבחן, ודרכו הם מסמנים אם לדעתם תלמיד ביצע כראוי את משימות המבחן או לא.
    לאורך כל המבחן, החל משלב הזיהוי של התלמיד ועד לסיום הבחינה, נישא מחשב הטאבלט בידי הבוחנים או מונח על ברכיהם, באופן שנוגד את תקנות התעבורה 28א' ו-23ג', עבירות שבגינן מושתים על נהגים קנסות בסך 500 עד 1,000 ש"ח ו-6 עד 10 נקודות.

    תקנה 28 א' מתייחסת באופן מפורש ל"תצוגה הנראית לנהג", והנוסח שלה הוא: "(א) ברכב מנועי המצוי בנסיעה לא תופעל תצוגה הנראית ממושב הנהג, יותקן ברכב מנגנון לניתוקה בהיות הרכב בנסיעה ולא ינהג בו אדם אלא אם נותקה התצוגה כאמור…
    (ב) האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על תצוגה המיועדת לבקרה או ניווט של הרכב או על מערכות תצוגה בכלי רכב המשמשים את משטרת ישראל או את הרשות הארצית לכבאות והצלה או את שירות הביטחון הכללי לצורך מילוי תפקידם או את צבא הגנה לישראל למטרה ביטחונית.
    (ג) על אף האמור בתקנה זו, רשאי השר ליתן היתר להפעלה למטרה בטיחותית של תצוגה הנראית לנהג גם בעת נסיעת הרכב, ובלבד שהתצוגה אינה מחייבת צפייה רצופה בה והנהג ברכב שבו מותקנת תצוגה כאמור קיבל הכשרה לשימוש בה תוך כדי נהיגה".

    לידי TheCar הגיעו עשרות דוחות ותיאורי מקרים שבהם אכפה המשטרה את התקנה הזאת כנגד מורי נהיגה בשעה שאלה ישבו עם תלמידיהם בעת שיעור, וזאת מתוך ידיעה שתלמיד נהיגה עדיין לא שולט במכונית בעצמו, ותגובותיו המהירות של המורה נחוצות כדי למנוע מצבי סכנה.
    באחד המקרים קיבל מורה נהיגה הזמנה למשפט לאחר שנטען כלפיו שהוא השתמש בטאבלט בעת שיעור נהיגה. המורה שלח אלינו את התמונה של הטאבלט שבו נעשה שימוש וניכר ממנה שזהו מכשיר שמקובע באופן יציב וקבוע לדאש בורד של המכונית. זאת בשונה לגמרי מן הטאבלטים הנישאים של בוחני הנהיגה, אשר ממוקמים נמוך יותר על ברכיהם.

     

     

    בהנחיה פנימית שפרסם אגף התנועה ב-28 בנובמבר האחרון, שכותרתה "רישום דו"ח נגד נהג המוריד את עיניו מן הדרך", נכתב בין השאר כך: "לאור התופעה החמורה של נהגים העושים שימוש בטלפון באופן שהוא מונח על רגליהם, על המושב או בכל מקום אחר שהוא איננו התקן חוקי ומבטם מופנה מטה ולא לדרך, עם כל הסכנות הכרוכות בדבר, יש לפעול נגד נהגים אלו מעתה כדלקמן:
    א. שוטר המבחין בנהג שרכבו בתנועה ואשר ראשו מוטה מטה וניכר כי מבטו אינו מופנה לדרך וכי הוא מתעסק בעניין שאינו חלק מפעולות הנהיגה – יירשם לנהג דו"ח בגין נהיגה בחוסר זהירות – עבירה על תקנה 21 ג' – קנס בסך 500 ש"ח, 6 נקודות.
    ב. בסעיף העבירה יירשום השוטר "נהגת ברכב הנ"ל בלא זהירות בכך שבעת הנהיגה ראשך / מבטך (בחר את המתאים) היה מופנה לתוך הרכב ולא לדרך".

    בהמשך המסמך נכתב "יודגש – לצורך רישום הדו"ח אין חובה על השוטר בכל שלב שהוא… לראות טלפון נייד ברשותו של הנהג ודי אם הבחין בביצוע העבירה כמפורט בסעיף א'".

    במילים אחרות, הנחיית אגף התנועה לא מתייחסת אפילו לשימוש בטלפון אלא לכל מצב שבו נהג מסיר את עיניו מן הכביש שלפניו. פנינו אל דובר אגף התנועה ושאלנו מה מדיניות האכיפה של המשטרה, ואם היא חלה באופן זהה על מורי נהיגה ועל בוחני נהיגה, ונענינו כך: "עמדת אגף התנועה בנוגע להחזקת טאבלטים ע"י מורי נהיגה ובוחני נהיגה בשעת שיעור נהיגה ומבחן היא שבהתאם לחוק אסור למורי נהגיה ולבוחנים להשתמש בטלפון נייד או בטאבלט בשעת שיעור נהיגה ומבחן. גם במשרד התחבורה מודעים לכך". הדובר אף הבהיר לנו באופן מפורש שכל שוטר תנועה שנתקל בעבירה מסוג זה חייב לאכוף אותה, ושהאגף לא מתכוון לנקוט במדיניות אכיפה בררנית, כלומר לאכוף רק כנגד ציבור זה או אחר.

     

     

    משמעויות התגובה הזאת הן ראשית לכל שאין ספק שמדובר בעבירת תנועה, וזה אומר שממש כמו בסדרת הפרסומות של חברת הביטוח AIG בכיכובו של מורה הנהיגה ה"אגדתי" אפי, הדבר הראשון אליו נחשף מעתה תלמיד נהיגה בישראל, בבואו להיבחן במבחן לקבלת רישיון הוא – עבירת תנועה.

     

     

    בנוסף, כל בוחן נהיגה בכל מבחן נהיגה מבצע עבירת תנועה מתמשכת החל מרגע כניסתו למכונית ועד לסיום המבחן, וזה אומר גם שהוא חשוף לדוחות תנועה מצד שוטרי התנועה, לקנסות כספיים, לרישום נקודות ובסופו של דבר לאובדן רישיון הנהיגה שלו, שמשמעותו שהוא גם לא יכול להיות בוחן נהיגה…

    בהנחה שמשטרת התנועה מבצעת את עבודתה כראוי וללא משוא פנים, ושהיא תאכוף את אותה עבירה בין אם מדובר במורה נהיגה או בבוחן, הרי שמשרד התחבורה חשוף לתביעות של בוחני נהיגה במקרה שאלה ייפגעו כתוצאה משימוש במערכת שהוכתבה להם על-ידי המשרד.

    אבל הדבר המדהים ביותר במצב שנוצר הוא שעבירת התנועה שמבצעים הבוחנים נגזרת מן האפיון של המערכת, אפיון אשר בוצע על-ידי אנשי משרד התחבורה אשר אמורים להבין משהו בתקנות תעבורה. המשמעות היא מי שאיפיין את המערכת לא מכירים את תקנות התעבורה או שהוא לא מכיר בחוק או שהוא סבור שחוקים חלים רק על אחרים.

    תגובת משרד התחבורה: "אתה טוען שאנשי משרד התחבורה לא מכירים את תקנות התעבורה. לצערי, אתה לא בקיא בפרטי הרפורמה, ומפיץ נתונים מוטעים, ולכן אין בכוונתי להתייחס לטענותיך".

    תגובת אגף התנועה במשטרה: משטרת ישראל ממשיכה במאבק העיקש בקטל בדרכים, תוך אכיפה אפקטיבית ונחושה נגד עבירות הבריונות ומסכנות החיים למען כלל משתמשי הדרך הנורמטיביים וכן ליצור הרתעה שתביא לצמצום תאונות הדרכים והנפגעים.

    צילומים: AIG, א.ש. 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רפורמת מבחני הנהיגה מדגימה לתלמידים כיצד לעבור על החוק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.