• Ad
  • כמחצית מכלי הרכב החשמליים לא מספקים את טווח הנסיעה המוצהר שלהם

    רכב חשמלי: 100% מרוכשי המכוניות החדשות מוכנים לקנות מכונית חשמלית כבר היום

    מחקר אירופאי מצא שכל רוכשי המכוניות החדשות בבריטניה מוכנים לעבור לרכב חשמלי או היברידי-נטען, והחסם המשמעותי היחיד הוא המחיר. לפני 7 שנים רק 2% שקלו לקנות רכב חשמלי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יוזמת FairCharge הבריטית הציגה השבוע לפרלמנט הבריטי את התוצאות של מחקר כלל אירופאי שמצא ש-100% מרוכשי המכוניות החדשות והכמעט-חדשות בבריטניה מוכנים לקנות מכוניות חשמליות או היברידיות נטענות במקום מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל.

    המחקר מצא שהחסם העיקרי כרגע מפני אימוץ מוחלט של רכב חשמלי הוא מחירים גבוהים יותר של כלי רכב כאלה, והמסקנה – לטענת אנשי "טעינה הוגנת", היא שהממשלה הבריטית צריכה "לנצל הזדמנות של פעם בדור" ולסייע לציבור הבריטי לבצע באופן הוגן ונכון את המעבר לרכב חשמלי.

     

    רכב חשמלי: 100% מרוכשי המכוניות החדשות מוכנים לקנות מכונית חשמלית כבר היום

     

    "טעינה הוגנת" (מושג רב משמעי שכולל גם חיוב הוגן, טעינה טובה ועוד) היא יוזמה שממומנת על-ידי קרן האקלים האירופאית וארגון הנהגים הבריטי RAC. מטרתה המוצהרת היא "להבטיח שלבריטניה תהיה המדיניות הנכונה בקשר לרכב, לסביבה, לכלכלה ולנהגים", והיוזמה הזאת נתמכת בין השאר על-ידי יותר מ-30 חברי פרלמנט בריטים מכל המפלגות.

    הסקר החדש בוצע במקביל בקרב כ-14,000 רוכשי מכוניות חדשות בבריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד, ספרד, איטליה ופולין, שבכל אחת מהן מתקיימים תנאים שונים, ונתונים מפורטים אודות כל שוק יפורסמו בהמשך. בכתבה זאת אנו מתמקדים במסקנות ובהמלצות שהוגשו השבוע לפרלמנט הבריטי, ובעיקר בדרישות מעשיות שיכולות להוות דוגמא גם עבורנו בישראל – בעיקר בתקופת בחירות.

    המחקר בחן את עמדותיהם של 2,002 רוכשי מכוניות חדשות בבריטניה, ומבלי להתעמק במתודולוגיה המעניינת שלו נציג כבר כאן את השורה התחתונה החשובה: 100% מן הנשאלים, כל מי שמתעניינים ומתכוונים לקנות מכונית חדשה, היו בוחרים במכונית חשמלית טהורה או במכונית שאפשר לטעון מעמדת טעינה (היברידית-נטענת) אם המחיר שלה היה דומה למחיר דגם מקביל עם מנוע בנזין או דיזל. אגב, עורכי המחקר מסבירים שהמתודולוגיה שלו מנבאת גם את החלטות הרכישה של רוכשי מכוניות "כמעט חדשות", כלומר שהם מייצגים גם את מי שקונים מכוניות בנות פחות משנתיים.

    תגובה אינסטינקטיבית לגיטימית למקרא מסקנה זאת יכולה להיות: "נו, חוכמה גדולה, אבל מכוניות חשמליות יקרות יותר ולכן זה רק נתון תיאורטי חסר משמעות". אבל כאשר ממסגרים את הממצאים בקונטקסט המתאים מגלים שמדובר במהפכה עצומה בעמדות הציבור. בשנת 2011, רק לפני 11 שנים, פחות מאחוז אחד (1%) מן הרוכשים של מכוניות חדשות אמרו שישקלו רכישת מכונית חשמלית גם כאשר מחירה זהה למחיר מכונית עם מנוע בעירה, כלומר שמדובר בזינוק של אפס למאה בעשור אחד. אפילו בשנת 2015, לפני 7 שנים בלבד, עמד שיעור רוכשי המכוניות שהיו מוכנים לשקול רכישת רכב חשמלי באותם תנאים על 2%.

     

     

    במילים פשוטות: הציבור הבריטי עשה את הדרך והפנים את השינוי. כיום, להבדיל מאשר לפני 7 שנים – הוא מוכן לעשות את הצעד וכל שנדרש זה לאפשר לו לעשות את זה. בתנאים המתאימים – שאין כל בעיה להגיע אליהם – הציבור הבריטי ייענה בחיוב למהלך, ואין אף סיבה להאמין שהציבור הישראלי ינהג אחרת. השאלות שנותרות הן כיצד יוצרים את התנאים המתאימים, האם זה חשוב ומועיל למדינה ולאזרחיה, ומי אחראי לכך שזה יקרה?

    מה מונע מאיתנו לעבור לרכב חשמלי?

    ראשית לכל ראוי להציג את התמונה המלאה ולהדגיש את ההבדלים בין בריטניה לבין ישראל, כמו גם את נקודות הדמיון. המחקר מצא ש-47% מבין רוכשי המכוניות החדשות בבריטניה היו בוחרים לקנות מכונית חשמלית טהורה במצב שבו מתקיים שוויון מחירים בינה לבין דגם מקביל עם מנוע בעירה. כמעט כל 53% הנותרים מעדיפים מכונית "מחושמלת", כלומר היברידית-נטענת, וזה עשוי להוכיח שהשיקול הכלכלי משחק תפקיד עיקרי ואף יותר חשוב מאשר הרצון לנהוג ברכב לא מזהם ולהגן על הסביבה.

    בהיברידיות-נטענות לא קיימת "חרדת טווח" או "חרדת טעינה" היות שהן סוחבות איתן מנוע בעירה, אבל מכיוון שאין למדינה דרך לקבוע אם נהג ניצל את פוטנציאל הנסיעה החשמלי שלהן, או שמא הוא משתמש במכונית מבלי לטעון אותה – אין היגיון לתמיכה ממשלתית בהנחה שהמטרה היא הפחתת שימוש בדלק וצמצום פליטות פחמן.

    מאידך, בזכות התנאים הייחודיים לבריטניה מסתבר שהזמינות של עמדות טעינה ציבוריות עשויה למנוע רק מכ-9% מרוכשי המכוניות להימנע מרכישת מכונית חשמלית טהורה. זה נתון שעוד נשוב אליו בהמשך אך בינתיים הוא חשוב כדי למקד את הדיון בתנאים שיאפשרו לרוכשי מכוניות לעשות את המעבר לרכב חשמלי.

     

     

    בשנים האחרונות העניקה ממשלת בריטניה הטבות שונות במטרה לעודד רכישת רכב חשמלי, והראשונה בהן הייתה סבסוד מחירי הרכישה בסכומים שהתחילו ב-5,000 ליש"ט, ירדו אל 2,500 ליש"ט ומשם ל-1,500 ליש"ט, והופסקו לגמרי בחודש שעבר. הסובסידיה ניתנה למכוניות שמחיריהן לא עלו על 35,000 ליש"ט. בנוסף, רוכשי רכב חשמלי קיבלו הטבה בסך 500 ליש"ט לצורך התקנת עמדת טעינה, וסכום זה צומצם ל-350 ליש"ט בהמשך, והם כמובן נהנים, גם בבריטניה, מכך שהם לא משלמים בלו על דלק. הטבות נוספות כוללות מענק של 350 ליש"ט להתקנת עמדת טעינה נוספת במקום העבודה (או עד 75% מעלות העמדה, הנמוך מבניהם), מהטבת "מס רכב חברה" מופחת, ואילו הטבת מס נפרדת מוענקת בבריטניה גם למעסיקים באמצעות מענקים והכרה מוחלטת בהוצאות של תשתיות טעינה לרכב חשמלי.

    התוצאה היא שבבריטניה חל זינוק בביקוש לרכב חשמלי וכעת מתגלגלות על כבישי הממלכה המאוחדת יותר מ-470,000 מכוניות חשמליות והיברידיות-נטענות. למעשה, אחד החסמים הגדולים כרגע – כמו במדינות נוספות – הוא שתעשיית הרכב לא מצליחה לעמוד בביקוש ולספק מספיק מכוניות (זאת גם אחת הסיבות לצמצום הטבות המס).

    יוזמת "טעינה הוגנת" קוראת כעת לממשלה הבריטית לקבוע יעדים שאפתניים יותר ולהיות אקטיבית מתוך הנחה שהגברה משמעותית של הביקוש תעודד את יצרניות הרכב להגדיל גם את ההיצע. "הלקוחות והציבור הם לא הבעיה", אומרים אנשי היוזמה החברתית הזאת, "חובתה של הממשלה ליצור את התנאים שיאפשרו לזה לקרות במהירות". בתעשיית הרכב מעריכים כעת שהמועד שבו עלויות הייצור של רכב חשמלי ישתוו לאלה של מכוניות עם מנועי בעירה נדחה מעט משנת 2023-2025 – כפי שסברו מומחים בעבר – אל סביב שנת 2028, וזאת בגלל התייקרות עלויות הייצור של רכב חשמלי.

     

     

    כדי שהממשלה הבריטית תעמוד ביעד של איסור מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית בשנת 2030 עליה להיות ערוכה לכך בכל ההיבטים, ובין השאר גם מבחינת תשתיות טעינה ותשתיות טכניות לתחזוקת רכב חשמלי. קובעי המדיניות צריכים להיות משוכנעים שהציבור איתם, כלומר שברגע האמת הוא יבצע את המעבר מבלי שתהיה התנגדות ציבורית. המחקר החדש מוכיח שעם הציבור לא תהיה בעיה, ואילו יוזמת "טעינה הוגנת" מנסה ללחוץ על הממשלה להיות יותר אקטיבית ולהאיץ את המהלך.

    למשל, בהינתן שהחסם העיקרי הוא המחיר – הממשלה יכולה לסבסד או לתמוך ברכישת מכוניות חשמליות כדי להשוות את מחיר הרכישה עם מכוניות מזהמות, או להעמיד לרשות הרוכשים הלוואות מדינה ללא ריבית כדי להקל עליהם ולעודד אותם להעדיף את החלופה החשמלית על-פני מנועי בעירה.

    לבריטים קל יותר

    נתון מאד מעניין שהסקר העלה ויש לו משמעות בהקשר הישראלי הוא, כאמור, שמצב תשתיות הטעינה הציבוריות מעכב רק 9% מרוכשי רכב חדש, וזה הגיוני לנוכח העובדה שלכ-81% מרוכשי המכוניות החדשות שהשתתפו בסקר יש גישה כזאת או אחרת לחניה פרטית או כזאת שאפשר להתקין בה עמדת טעינה פרטית. זאת, אגב, בניגוד מוחלט לטענה של מספר יצרניות רכב שמנסות לדחות את המועד שבו יחול איסור על מכירת מכוניות חדשות עם מנועי בנזין ודיזל.

    אצלנו, בישראל, אחוז בעלי הרכב שיש להם חניה פרטית ולא זקוקים לתשתיות טעינה ציבוריות נמוך משמעותית מאשר בבריטניה, ולכן האופן שבו מוצגת הבעיה הזאת על-ידי אנשי "טעינה הוגנת" ראוי להערכה ולחיקוי במקומותינו. אנשי המיזם מסבירים שלמרות שמצב התשתיות הציבוריות בבריטניה לא נמצא כגורם מאד משפיע על החלטות הרכישה (רק על 9% כאמור) – מחובתה של הממשלה להשקיע בתשתיות ציבוריות במטרה לצמצם פערים חברתיים.

     

     

    אנשי היוזמה מסבירים שלמשקי בית עם הכנסות נמוכות יש ממילא פחות גישה לרכישת רכב חשמלי חדש בגלל המחירים הגבוהים שלו, ובנוסף לכך רובם גרים בבתי דירות ללא חניה פרטית ובלי אפשרות להתקנת עמדת טעינה פרטית. דרישת אנשי היוזמה היא: "אסור להשאיר אותם מאחור באמצעות חסם תשתיות טעינה".
    כאמור, אצלנו בישראל מעט מידי בעלי רכב מתגוררים בבתים פרטיים או בבתים משותפים ומחירי המכוניות החדשות גבוהים שבעתיים, וזה מגביר עוד יותר את החשיבות של פעולה ממשלתית בכלל ובפרט תוך הימנעות מיצירת אפליה לרעת שכבות חלשות.
    מצד אחד זה אומר שבפני ממשלת ישראל עומד אתגר גדול יותר: לא רק להשוות את מחירי הרכב החשמלי אלא גם לפתח במהירות תשתית טעינה ציבורית נרחבת שתתמוך בהם. מצד שני, בגלל המיסוי הכבד על רכב בישראל קל ליצור הפרשי מיסוי לטובת הרכב החשמלי, וראינו את הצד השלילי של האפשרות הזאת כאשר בשנת 2019 עלו על כבישי הארץ עשרות אלפי מכוניות היברידיות (רגילות, לא נטענות) כתוצאה של עיוות מס שגוי.

    מה שחסר כרגע בישראל יותר מכל זה שהממשלה תציג מתווה מס ברור וגלוי עד לסוף העשור. רק כך יוכלו בעלי רכב, ארגונים וחברות לתכנן את המהלכים שלהם, וזה גם יעיד על רמת הרצינות של הממשלה. עם זאת – אם יש דבר אחד חשוב שאפשר ללמוד מן המחקר הבריטי הרי זה ש"הכסף משחק": תנו לנו מכוניות חשמליות במחיר זהה למחירן של מכוניות עם מנועי בעירה ולקוחות יעברו אליהן במהירות וברצון.

    לצמצם פערים

    אחד הערכים של "טעינה הוגנת" הוא הנגשת הרכב החשמלי לכלל הציבור ולא רק לבעלי אמצעים, וזה גם יכול לפתור את אחת הטענות הלגיטימיות כנגד תמיכות ממשלתיות ברכב חשמלי. אחרי הכל, תעשיית הרכב עובדת "מלמעלה למטה" ומטמיעה טכנולוגיות חדשות ויקרות ראשית לכל בדגמי יוקרה.

    בהקשר הישראלי, כאשר בוחנים את הציבור שנהנה, למשל, מהטבות מס שמוענקות לרכב היברידי-נטען – ברור לכל שהן הוענקו בעיקר ללקוחות שרכשו מותגי יוקרה (זה, אגב, מצדיק גם את תקרת הטבת המס כתלות במחיר הרכב). אנשי היוזמה הבריטית מדגישים שלממשלה לא יהיה קל למצוא דרכים להנגיש רכב חשמלי "למשפחות רגילות עם תקציבים מצומצמים שאין להן חניה צמודה", אך בה בעת האתגר שכולנו מתמודדים איתו הוא לא קידום הרכב החשמלי אלא הפחתת פליטות פחמן ושריפת דלק. "לצורך זה", אומרים אנשי היוזמה, "עלינו להיות הוגנים, אינטליגנטיים, ולקדם מדיניות ממשלתית מרחיקת ראות… המחקר מוכיח שהצרכנים בבריטניה כבר אימצו את המכונית החשמלית, ועל הממשלה, יצרניות הרכב והמשקיעים (חלה החובה) לבצע את השינוי ההיסטורי הזה… באמצעות שיפור ההיצע, התמחור והזמינות של רכב חשמלי, במטרה לנצל הזדמנות שמתגלה פעם בדור".

    בשונה מאשר בישראל – אצלנו יש הרבה הצהרות אבל אין תוכנית ממשלתית קונקרטית להמרת צי הרכב לחשמל – לבריטים יש תוכנית ממשלתית סדורה ומתוקצבת, והיעד שלהם הוא ש-50% מכל המכוניות החדשות שיימכרו בממלכה בשנת 2028 יהיו חשמליות טהורות, יותר מ-60% עד לשנת 2029 ו-80% עד לשנת 2030. מאותה שנה ועד לשנת 2035 אסור יהיה למכור מכוניות עם מנועי בעירה אבל מותר יהיה למכור היברידיות-נטענות.
    אנשי "טעינה הוגנת" מציגים את תוצאות המחקר לממשלה כדי לומר שהציבור הבריטי מוכן לבצע את המהלך הזה בקצב יותר מהיר, ולראיה: יעד של כ-50% יכול להיות מושג כבר השנה ואין צורך להמתין חמש שנים כדי להשיג אותו. "בהתחשב בכך שמחיר הרכישה הוא הגורם החשוב ביותר המשפיע על בחירת מכונית חדשה חשוב שהממשלה תציב יעדים שאפתניים כדי לעורר השקעות, להפחית עלויות ולאפשר לשוק להגיע לשוויון מחירי רכישה מוקדם יותר", אומרים אנשי היוזמה.

     

     

    "השינוי המדהים בהעדפות במשך עשר שנים בלבד מעיד על תמיכה אמיתית ברכב חשמלי, התלהבות מן החיסכון בעלויות לטווח ארוך, ונכונות להתרחק מרכבי בנזין ודיזל… זה מבטל את הטענה לפיה מעבר לרכב חשמלי נכפה על ציבור לא מעוניין על ידי קובעי מדיניות". הדרישה שהוצגה השבוע לפרלמנט הבריטי היא להעצים את המאמצים במסגרת תוכנית ה"חשמול" הקיימת מתוך ידיעה שהביקוש קיים וצריך לחזק את הצרכנים מחד ומאידך להפעיל לחץ על היצרניות כדי שיספקו את הביקוש.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.