• Ad
  • היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

    רכב חשמלי: היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת הן שועטות לישראל

    בסין מעריכים שהשנה יימכרו יותר מ-6 מיליון כלי רכב חשמליים, כפליים מאשר בשנה שעברה. גם מספר המותגים הסינים שנמכרים באירופה יוכפל בקרוב, ובדרך לאוסלו הם עוצרים בתל-אביב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במהלך חודש יולי השנה נמסרו בסין 486,000 כלי רכב חשמליים והיברידים-נטענים, ואלה היוו כמעט 27% מכלל המכירות של מכוניות בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם. היקף המכירות של "רכבי אנרגיה חדשה" בסין יותר מאשר הוכפל ביחס ליולי אשתקד, וזה העלה את צפי המכירות של איגוד יצרניות הרכב הסיני אל מעל 6 מיליון כלי רכב כאלה בסיכום 2022, לעומת כ-3 מיליון ב-2021.

     

    היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

     

    סך מסירות הרכב בשוק הסיני צמח מתחילת השנה בכ-20%, וזאת למרות תקופות ממושכות יחסית של סגר במספר ערים גדולות בסין בחודשים האחרונים, ובניגוד מוחלט למגמה העולמית של צניחה במסירות בגלל קשיי אספקה. טסלה ייצאה יותר משני שליש מן הייצור שלה אל מחוץ לסין, וזאת לאחר שצמצמה כמעט בשני שלישים את היקף הייצור כדי להכין את המפעל שלה להגדלת היקפי הייצור שלו. BYD, לעומתה, דיווחה על שיא של כל הזמנים עם 162,530 מכוניות חשמליות טהורות והיברידיות-נטענות שהיא סיפקה ביולי.

    חלק מן הזינוק בביקוש לרכב חשמלי בסין מוסבר על-ידי החזרת חלק מן הסובסידיות שמוענקות על-ידי הממשלה הלאומית ועל ידי ממשלות מקומיות, וזאת לאחר שאלה הופסקו בהדרגה לפני כשנתיים לאחר ששוק רכבי האנרגיה החדשה תפס תאוצה. הסובסידיות הוחזרו כדי לאזן מעט את הנזקים שגרמו שם סגרי הקורונה הממושכים.

    בשונה ממערכי ייצור באירופה ובארה"ב, נראה שתעשיית הרכב הסינית התגברה טוב יותר על בעיות לוגיסטיות וקשיים של שרשראות הייצור, וזאת – כאמור – למרות שבאירופה ובארה"ב לא היו סגרים ובסין נשמרת מדיניות של "אפס קורונה" שמכתיבה סגרים. היכולת הסינית לתפקד היטב גם במצב כזה מגיעה בתזמון מושלם עבור התעשייה הסינית: כאשר היא ממילא טענה סוללות וחיממה מנועים בדרך להסתערות מאסיבית על השוק האירופאי.

     

    היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

     

    כל העיניים נשואות לאירופה

    כבר לפני כשלוש שנים, בעקבות מהלכים של ממשל טראמפ ומלחמת הסחר שלו בסין, נאלצו יצרניות רכב סיניות אחדות לבטל תוכניות לשווק רכב בארה"ב ובצפון אמריקה. כתוצאה מכך הוסטו המבטים לכיוון אירופה, והממשלה הסינית, גם בתוך כדי משבר קורונה, עסקה בקביעת סטנדרטים לרישיונות יצוא והחלה למסור אותם למספר מוגבל של יצרניות רכב שעומדות בהם.

    את התוצאה אנחנו רואים כעת ונראה ביתר שאת בשנה הקרובה: יצרניות רכב סיניות, גדולות כקטנות, כרתו הסכמי שיווק והפצה עם גורמים באירופה ובישראל, והן מסתערות על השוק האירופאי. עד כה כבר הוכרז על תחילת היבוא לישראל של צ'רי ושל BYD, וגם של WM ושל LEAPMOTOR, וכעת אנחנו מתבשרים על כך שיצרנית הרכב 'גרייט וול' חתמה על הסכם עם חברת 'אמיל פריי' (Emil Frey) להפצת המותגים Ora ו-Wey באירופה.
    'אמיל פריי' היא רשת ההפצה הגדולה ביותר באירופה לכלי רכב, ואילו 'גרייט וול', אשר מכרה מספר קטן של כלי רכב בישראל בתחילת העשור הקודם, דורגה בסיכום השנה שעברה במקום השמיני בשוק הסיני מבחינת מספר המכירות של מכוניות, ובמיקום השישי מבחינת היקפי הייצור.

     

    היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

     

    גרייט וול הכריזה על כוונתה להיכנס לאירופה לפני כשנה, בתערוכת המכוניות של מינכן, וכחודשיים לאחר מכן היא חנכה את המטה האירופאי שלה באותה עיר, כשהיא מכריזה על כוונתה לאכלס אותו בסגל של כמה מאות עובדים. הקמת המטה האירופאי בשוק הרכב הגדול והעשיר ביותר באירופה היא סימן אחד מיני רבים למידת הרצינות שבה החברה הזאת לוקחת הפעם את הפרויקט, וזאת כמעט שני עשורים לאחר שהחלה בניסיונות בוסריים לייצא מכוניות לשווקים שונים בעולם.

    Automobilwoche – כתב העת החשוב ביותר של תעשיית הרכב הגרמנית – דיווח לאחרונה שקברניטי גרייט וול שקלו אף להקים בעצמם רשת שיווק ומכירות אירופאית אך בשלב הזה בחרו להסתמך על רשת הפצה חיצונית ועצמאית בזכות הגישה שלה למאות נקודות מכירה ולוגיסטיקה קיימת לשירות וחלקים. עם זאת, בסיכום השנה שעברה מסרה רשת 'אמיל פריי' כ-555 אלף כלי רכב, והיא מייצגת באירופה 28 מותגי רכב שונים, כך ש'גרייט וול' תהיה עוד יצרנית אחת נוספת ברשימה שלה.

     

    היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

     

    כזכור, 'גרייט וול' יוצגה בישראל משנת 2000 על-ידי 'חברת המזרח' – אז יבואנית לנד-רובר וכיום גם היבואנית של יגואר, אולם המוצרים שלה בתחילת העשור הקודם לא תאמו את הסטנדרטים המערביים, והיא נסוגה מאירופה. זאת אחת הסיבות לכך שהכניסה המחודשת לאירופה, אך ורק עם מכוניות חשמליות והיברידיות-נטענות, מבוצעת באמצעות שני מותגים חדשים. Ora הוא המותג החשמלי ה"עממי", שמייצר מכוניות קטנות בעיצוב עגלגל ומשעשע ועם שמות שכוללים בהם 'חתול', ואילו Wey הוא מותג פרימיום שמייצר קרוסאוברים יוקרתיים עם שמות משעשעים של סוגי קפה איטלקי.

    ככל הידוע, 'גרייט וול' בחרה את 'כלמוביל' – יבואנית מרצדס, מיצובישי, יונדאי וג'נסיס כנציגתה החדשה בישראל, אם כי אנשי כלמוביל טרם אישרו (או הכחישו) את העובדה הזאת. לכאורה קיימת אפשרות למאבק משפטי כזה או אחר בין חברת המזרח ל'גרייט וול' – וזה תלוי כמובן בתנאי ההסכם שנכרת בעבר בין השתיים, אבל העובדה שהשיווק יבוצע מעתה עם מותגים חדשים עשויה לשמוט את הקרקע מתחת לטענות של 'המזרח'. אגב, גרייוט וול תוכל גם לעשות אצלנו שימוש במותג האבל (Haval) ששייך לה, ומוכר מזה שנים ברחבי העולם, והיא תוכל להפקיד אותו בידי מי שתרצה. מצד שני, כלמוביל לבדה מחזיקה כבר כעת יותר מ-26% משוק הרכב בישראל, וזה עשוי להדליק נורות אדומות אצל הממונה על ההגבלים העסקיים.

     

    היצרניות הסיניות הכפילו את המכירות וכעת שועטות לישראל

     

    'גרייט וול' הכפילה בסיכום השנה שעברה את היקף הייצוא שלה, שעבר כבר את ה-10% מכלל נפח הייצור של החברה, והיא גם מניחה "רגליים על הקרקע" במקום שיכול לסייע לה לעקוף את החסמים שמעמידה ממשלת ארה"ב ואת מלחמת הסחר איתה: בשנה שעברה רכשה החברה מפעל של מרצדס (דיימלר) בברזיל, וזמן קצר קודם לכן החל לפעול מפעל חדש שהיא הקימה בתאילנד. בנסיבות המתאימות, ובהתאם לצורך, 'גרייט וול' תוכל לייצא גם לישראל משני המפעלים האלה.

     

    פלישה אדומה

    לאחר ש'טסלה' החלה לייצא מכוניות מסין לאירופה, לפני כשנתיים, זינק שם נתח השוק של כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים" מתוצרת סין, ובסיכום שנת 2021 הוא עמד על כ-16% מבין קרוב ל-1.2 מיליון כלי רכב. השנה, יחד עם BYD ושאר מותגי הרכב הסינים שנוחתים באירופה, צפוי מספר שמות המותג הסינים שם להכפיל את עצמו. כאשר לוקחים בחשבון שגם מותגים אירופאים כמו ב.מ.וו, ואפילו דאצ'יה, מוכרים באירופה מכוניות חשמליות שהם מייצרים בסין אפשר לצפות שבסיכום 2023 תהיה תוצרת סין מאד דומיננטית בטבלת המסירות של רכב "מחושמל" ואולי אף תוביל אותו.

    זה, אגב, צרוף נסיבות שמאיר פנים לתוצרת סין: בעוד שיצרני הרכב האירופאים והאמריקנים נאנקים תחת קשיי שרשראות האספקה – נראה שהסינים, כאמור, התגברו על הבעיות והן מסוגלים לספק מספר גדול מאד של כלי רכב (ספרו את זה ללקוחות של ג'ילי שכבר מתים לקבל את המכוניות שהוזמנו…). בסיכום השנה שעברה סין ייצאה קצת פחות מ-2 מיליון מכוניות לשווקים מערביים (וזאת בנוסף למכירות, ייצור והרכבה בשווקים מתפתחים), וכאשר בוחנים רק את השוק החשמלי קל להבחין בדומיננטיות שלה: יותר מ-60% מכלל כלי הרכב החשמליים בעולם מיוצרים כרגע בסין.

    נכון להיום, מי שמוביל את הייצוא הסיני היא חברת 'סאיק' – יצרנית הרכב הגדולה בסין, שמוכרת לנו (ובאירופה) בזכות המותג (האירופאי לשעבר) MG. 'סאיק' ייצאה בסיכום השנה שעברה כ-470,000 כלי רכב, וכמעט 10% מהם נמכרו באירופה (ובישראל). אגב, 'סאיק' מוכרת אצלנו את כלי הרכב המסחריים שלה תחת המותג 'מקסוס', ואילו מותג יצוא מעניין אחר שלה, וולינג (Wuling), עשוי להופיע אצלנו במוקדם או במאוחר.

    צ'רי, שמתכננת לעשות את צעדיה הראשונים בישראל השנה תחת כנפי חברת 'קרסו מוטורס', היא אחת מיצרניות הרכב הסיניות עם הכי הרבה ניסיון בשיווק ברחבי העולם, והיא מיוצגת כיום כבר בכ-80 מדינות. יחד עם סאיק החזיקו שתי היצרניות האלה בשנה שעברה כמחצית מהיקף היצוא מסין. צ'רי גם מפעילה מפעלי ייצור והרכבה במזרח אירופה ובדרום אמריקה, ולפני כשנתיים הבטיחו קברניטיה שיש להם כוונות להעצים את הנוכחות שלהם גם באירופה וגם בארה"ב.

     

     

    את ג'ילי – יצרנית הרכב הסינית הנועזת והשאפתנית ביותר – כולנו מכירים וסביר להניח שאם היא הייתה מסוגלת לספק יותר מכוניות היא הייתה מכפילה את היקף השוק החשמלי בישראל. בסיכום השנה שעברה היא ייצאה קרוב ל-120,000 כלי רכב וגם היא נמצאת בעבודה להרחבת רשת המכירות שלה באירופה.

    ג'ילי היא אשפית בבריאת מותגים חדשים ובשיתופי פעולה עם יצרניות רכב רבות, ובסיכום השנה שעברה היווה הייצוא כמעט 9% מהיקף הייצור שלה תחת שם המותג ג'ילי (שלא לדבר על Lynk &Co, וולוו ומותגים נוספים).

     

    יהלומים בכתר

    בפסגה הטכנולוגית האוטומוטיבית הסינית אוחזות כיום 'ניו' ו'קספנג' (Nio ו-Xpeng), שכבר עברו את שלב הסטארט-אפ ומציעות מוצרים יקרים וסופר-מעניינים. חברות אלה עובדות באינטנסיביות על הייצוג שלהן מחוץ לסין, וכמו טסלה גם הן יבחרו באפיקי שיווק ושירות שונים מן המקובל ומתחכמים יותר.

     

    ניו מושקת באירופה

     

    כמעט כל יצרנית רכב סינית שמציעה רכב חשמלי עושה את צעדיה הראשונים בנורבגיה – המדינה שהשכילה להוביל את מהפכת הרכב החשמלי באירופה, 'ניו' כבר משווקת שם מכוניות והיא אף מכרה כמה מאות בסיכום השנה שעברה, והצעדים הבאים שלה מתוכננים לגרמניה, הולנד, שוודיה ודנמרק. עד לשנת 2025 מתכננת ניו להימצא ב-25 שווקים, וישראל בוודאי תהיה על המפה הזאת. Xpeng נכנסה לנורבגיה לפני כשנתיים וכיום מוכרת מכוניות גם בדנמרק, שוודיה ובהולנד, ומותר לשער שבכל מקום שבו תופיע 'ניו' גם היא תגיע במוקדם או במאוחר. אצלנו, בישראל, היא עשויה אפילו להקדים את 'ניו'.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.