• Ad
  • רכב חשמלי: גם במאזדה הבינו שהגבינה זזה
    המעוז האחרון של מנוע הבעירה הפנימית מתנדנד. מאזדה תייצר עד לסוף העשור 700,000 מכוניות חשמליות בכל שנה על גבי פלטפורמה עצמאית שלה. הניסיון ההיסטורי רומז שהיא תעשה את זה טוב מאחרות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מאזדה אמנם זכורה בישראל כ"מלכת המכירות של פעם", אבל מי שמכירים את ה-DNA הייחודי לה ואת מקומה ההיסטורי בתעשיית הרכב יודעים שזה ארגון מאד שונה מיצרניות אחרות, כזה שחושב "מחוץ לקופסה" ופעם אחר פעם מוצא את עצמו מטפס מתוך בורות משבר עמוקים אל הישגים ראויים לציון.

     

    רכב חשמלי: גם במאזדה הבינו שהגבינה זזה

     

    עד לפני חודשים בודדים נראתה מאזדה כאחרונת המוהיקנים, בין יצרניות הרכב הבודדות שהצהירו שעתידו של מנוע הבעירה הפנימית עוד לפניו. מי שעוקבים מקרוב אחר המהפכות ההיסטוריות שעוברות על תעשיית הרכב בימינו שאלו את עצמם האם מדובר ב"צל"ש או טר"ש": האם מאזדה יודעת או מרגישה משהו שאחרים מפספסים, או שהיא מטיחה את הראש בקיר בדרכה לעוד התרסקות מפוארת. בזמן שרוב היצרניות האחרות הצהירו על מועדים שבהם יפסיקו לייצר מנועי בעירה – אנשי מאזדה הכריזו על מנועי 'ואנקל' ודיזל חדשים, על שימוש מסחרי בביו-דלק, ועל שותפות עם טויוטה ויצרניות אופנועים יפניות להמשך הפיתוח של מנועים צילינדריים.

    אז אם שמעתם אתמול "בום" חזק זה כנראה היה הרעש שהשמיעה נפילת המעוז האחרון של מנוע הבעירה. זה קרה בעת שקברניטי מאזדה כינסו מסיבת עיתונאים בטוקיו ובה הכריזו על השקעת כמעט 11 מיליארד דולר בתוכנית "חישמול" חדשה שבאמצעותה ינסו לצמצם את הפיגור שצברו בתחום ההנעה החשמלית.

     

    רכב חשמלי: גם במאזדה הבינו שהגבינה זזה

     

    כדרכה מאז ומעולם, גם את המהלך הזה מאזדה תעשה אחרת מכל היצרניות האחרות, ובמקום לקנות זכויות לשימוש בפלטפורמות החשמליות שמפתחת טויוטה – שותפתה למספר פרויקטים ובעלת מניות קטנה במאזדה, היא תפתח לעצמה את הפלטפורמה החשמלית הייחודית לה. מאזדה תשתף פעולה עם מספר חברות ויצרניות של אלמנטים שונים שנדרשים לייצור רכב חשמלי, אבל לא עם יצרנית רכב אחרת כפי שעשתה פורד הענקית כאשר קנתה מפולקסווגן זכויות שימוש בפלטפורמת MEB החשמלית.

    וזה לא הכל: מאזדה לא תסתפק בפלטפורמה, שזה מושג כללי וגמיש שיכול לכלול הרבה דברים טובים ומושקעים או לא לכלול אותם, אלא גם תפתח בעצמה, לעצמה, סוללה חשמלית. כמובן שמוקדם מידי להבין במה דברים אמורים אבל זה לא אומר שאסור להתלהב ולפתח תקוות: אם יצרנית הרכב שהתעקשה לשמר את רעיון מנוע ה'ואנקל' ולעשות בו שימוש מבטיחה לעשות דברים לבד – מותר לקוות שגם אותם היא תעשה אחרת, ויש למה לצפות.

     

    כויות לשימוש בפלטפורמות החשמליות

     

    הסיבה לשינוי הדרמטי באסטרטגיה פשוטה, ודיווחנו עליה מוקדם יותר השנה: ממשל ביידן בארצות הברית הקציב מאות מיליארדי דולרים לתוכנית תשתיות לאומית חדשה וחסרת תקדים, מהם כ-36 מיליארד ב"חוק הפחתת האינפלציה" שמקפל בתוכו השקעה ציבוריות אדירה בתחום הרכב החשמלי. השוק האמריקני הוא החשוב ביותר מבין כל השווקים של מאזדה, ומבחינתה מדובר במצב של להיות או לחדול: או שהיא תתאים את עצמה למה שמתחולל שם, או שהיא תיאלץ לתלות את הכפפות.

    פניית הפרסה הדרמטית של מאזדה כוללת לא רק מחויבות לרכב חשמלי ולפיתוח עצמאי, אלא גם ייצור רכב בשטח ארצות הברית, מפני שזה אחד התנאים לקבלת סובסידיות ממשלתיות שם. כרגע מאזדה מייצרת בעיקר במקסיקו וכן במפעל משותף עם טויוטה באלבמה, ארה"ב, ואנשיה עדיין לא מפרטים האם הם מתכוונים להסב את המפעל הקיים או להקים אחד חדש בסיוע ממשלת ארצות הברית.

    אז מאזדה מתחייבת להשקיע 10.6 מיליארד דולר בתוכנית החישמול שלה, לבנות קשרי עבודה עם יצרניות סוללות ושבבים, ולהגיע לכך שרכב חשמלי יהווה בסוף העשור הנוכחי בין 25% ל-40% מכלל המכירות העולמיות שלה, כאשר בשוק האמריקני היא תתייצב על החלק העליון של הסקאלה הזאת. ראש חץ נוסף במתקפה החשמלית שנחתה על מאזדה יהיה שוק הרכב הסיני, שבו היא מתכוונת להגביר את הנוכחות שלה, וזה ברור מכיוון שמדובר בשוק הגדול ביותר בעולם ובתקופה שבה יצרניות רכב מערביות כמו 'סטלנטיס' מדגימות שהן לא יודעות כיצד להתמודד שם (סטלנטיס פרקה לאחרונה מיזם משותף בסין ונראית אובדת עצות).

    ויש עוד: אחד הלקחים שהופקו כנראה בהירושימה, מקום מושבה של מאזדה, הוא שלא בריא להסתמך בעיקר על שוק אחד ולכן החברה הקטנה הזאת מתכוונת להגדיל את מאמצי השיווק והמכירות שלה בשווקים גלובליים נוספים, מה שעשוי להתממש כבשורה טובה לשוק שלנו.

     

    רכב חשמלי: גם במאזדה הבינו שהגבינה זזה

     

    ומתי כל זה עומד לקרות?

    ככל שאפשר להבין מדבריו של אקירה מרומוטו, מנכ"ל החברה, בטווח הזמן המיידי מאזדה משיקה ותשיק באירופה ובישראל את צמד הקרוסאוברים CX-60 ו- CX-80 ובארצות הברית את הקרוסאוברים CX-70 ו- CX-90, ולאלה יהיו גרסאות היברידיות-נטענות כמו גם היברידיות-קלות. במקביל תושק גם "מכונית הילה" חדשה בדמותן של RX-7 ו-RX-8 האהובות וזאת במטרה להחזיר קצת את הדם לפנים ואת ההתלהבות מן המותג. עד לשנת 2025, שזה ממש "מעבר לפינה", מאזדה תשיק כבר את הפלטפורמה החשמלית הטהורה שלה, ובין 2025 לבין 2027, היא תשיק מכונית או מכוניות חשמליות ותימצא בשלבים כאלה או אחרים של הקמת מפעל ייצור בארצות הברית.

     

    רכב חשמלי: גם במאזדה הבינו שהגבינה זזה

     

    מאזדה תשתף פעולה עם Envision AESC Group, יצרנית סוללות יפנית שמשתפת פעולה גם עם ניסאן, ועם יצרנית השבבים היפנית Rohm Co שאיתה היא תפתח את הארכיטקטורה האלקטרונית. במסגרת מיזם משותף חדש בשם MHHO Electric Drive Co שמאגד בתוכו מספר ספקים מאזדה תיקח חלק בפיתוח מנועים חשמליים, ואילו במסגרת מיזם משותף אחר שבו היא מחזיקה במחצית מן הבעלות יפותחו ממירי מתח.

    הבשורה הפחות נעימה לאוזן ישראלית היא שבמאזדה לא מתכוונים לשנות את האסטרטגיה שהורידה אותם מראשות טבלת המכירות בשוק שלנו: הם יוסיפו להעדיף את הרווח על כל רכב שהם מוכרים על-פני נפח מכירות, כלומר שהם רוצים לחזק את מעמדם כיצרנית פרימיום-למחצה שמוכרת במחירים גבוהים מן הממוצע. בהתאמה, גם יעד המכירות שלהם צנוע: רק 1.8 מיליון מכוניות בשנה בשנת 2025 וככל הנראה פחות מ-2 מליון מכוניות בשנה בסוף העשור, מהן כ-700,000 חשמליות טהורות.

     

    לקריאה נוספת

    מה זה דלק סינתטי והאם הוא יכול להחליף את הנפט?

    מאזדה הציגה שתי פלטפורמות לרכב חשמלי והיברידי

    רק לא חשמל: מאזדה משתעשעת עם מנועי שתי פעימות, רוטורי והיברידי קל

    מאזדה CX-60: שבעה דברים שחשוב לדעת על ניסיון להתמודד מול אאודי, מרצדס וב.מ.וו

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.