• Ad
  • רגע האמת: הוכרז איחוד פיג'ו סיטרואן ואופל

    הפרטים החשובים אודות מבנה האיחוד בין יצרניות הרכב הצרפתית והגרמנית יתבררו היום בשלושה אירועים שייערכו בגרמניה, צרפת וארה"ב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עדכון אחרון: 09:00

    בעוד שעות ספורות, החל מ-10:45 שעון ישראל ועד ל-17:30 על פי שעוננו, צפויים להתקיים שלושה אירועים שונים שבמהלכם יפורסמו הפרטים העיקריים אודות המיזוג של קבוצת פיג'ו-סיטרואן (PSA) הצרפתית עם אופל-ווקסהול ששייכת לג'נרל מוטורס (GM).

     

     

    האירוע הראשון צפוי להתקיים ברוסלסהאיים, גרמניה, לא הרחק מן העיר פרנקפורט – שם נמצא המרכז של חברת אופל שבו יכונסו כמה מאות מעובדי החברה ויקבלו תדרוך רשמי אודות המהלכים הצפויים.

    כחצי שעה לאחר מכן תיפתח בפריז, צרפת, מסיבת עיתונאים משותפת לפיז'ו-סיטרואן וג'נרל מוטורס, שבה צפויים המוכרים והקונים של אופל-ווקסהול לתאר באופן רשמי את מבנה העסקה.

    בשעה 17:30 שעון ישראל, 10:30 שעון דטרויט, מישיגן, תתקיים מסיבת עיתונאים במפקדת ג'נרל מוטורס ובה יוצג ככל הנראה הצד של ג'נרל מוטורס – וזה כבר מכוון מן הסתם בעיקר כלפי בעלי המניות של החברה האמריקנית, המוכרת.

    שעות ספורות לפני כן פרסמו ג'נרל מוטורס ופיג'ו הודעה משותפת לעיתונות ובה הפרטים הבאים אודות העסקה:

    שווי העסקה כולה הוא 2.3 מיליארד דולר, והאיחוד של פיג'ו-סיטרואן עם אופל-ווקסהול ייצור את יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה, עם נתח שוק של 17%.

    האיחוד צפוי ליצור חיסכון שנתי של 1.7 מיליארד אירו בשנה החל משנת 2026, אופל צפויה לעבור מהפסד לרווח ולהשיג רווח תפעולי בשיעור של 2% החל משנת 2020 ושל 6% (כמו פיג'ו-סיטרואן כיום) משנת 2026.

    העסקה כוללת את אופל ואת ווקסהול, וכן את יחידת המימון האירופאית של ג'נרל מוטורס אשר מחציתה תירכש על-ידי פיג'ו-סיטרואן תמורת קרוב לחצי מיליארד דולר נוספים.

    עבור GM מדובר בהשתחררות ממחוייבויות כלכליות בהיקף של בין 4 ל-4.5 מיליארד דולר, ולפי ההצהרה המשותפת היא תפנה עבורה כ-2 מיליארד דולרים שבאמצעותם GM עשויה לרכוש מניות של פיג'ו-סיטרואן אשר מוצעות בשלב זה כאופציות במסגרת העסקה, וזאת "בהתאם לתנאי השוק".

    אופל תוסיף לספק מכוניות מתוצרתה להולדן האוסטרלית (חברה בבעלות ג'נרל מוטורס) וגם עבור ביואיק האמריקנית. בנוסף, שתי החברות ישתפו פעולה בפיתוח מערכות הנעה אלטרנטיביות ובעיקר תאי דלק.

    כפי שפרסמנו כאן, המבנה הכללי של העסקה אושר כבר על-ידי מועצת המנהלים של פיג'ו-סיטרואן – שבה יושבים נציגי שלושת בעלי המניות העיקריים – משפחת פיג'ו, ממשלת צרפת וחברת דונגפנג הסינית (שכל אחד מהם מייצג קרוב ל-14% בעלות) וכן נציגי בעלי המניות מן הציבור. כעת ממתינה כל תעשיית הרכב בקוצר רוח לפרטים המדויקים שמעבר לשמועות ולפיסות המידע שכבר פורסמו, אם כי ההערכה הכללית היא שמדובר כנראה בעסקה טובה לשלושת הצדדים, בתקווה שהדברים יסתדרו כמתוכנן.

    ג'נרל מוטורס תיפטר מנטל שגזל מקופתה כ-15 מיליארד דולרים ב-17 השנים האחרונות, לאופל-ווקסהול יש סיכוי אמיתי להשתקם תחת ידיו האמונות של קארלוס טוואראס אשר הוכיח את עצמו היטב בשלוש השנים האחרונות בהבראת פיג'ו-סיטרואן, ואילו הצרפתים צפויים להרוויח מהגדלת כושר הרכש והוזלת עלויות הפיתוח. ההערכה היא שהחברה המאוחדת תחסוך מידי שנה כשני מיליארד דולר יחסית לעלויות הנוכחיות שלה.

     

     

    בעוד שעות ספורות נדע כנראה גם מה היו הסיכומים בין הצדדים בנוגע לנושאים אחרים שפיז'ו-סיטרואן וג'נרל מוטורס נדרשו ללבן ולפתור כדי להוציא את העסקה הזאת לפועל. אחד מהם, למשל, הוא מידת התחרות העתידית בין החברות.

    אופל מוכרת כיום כמעט את כל המכוניות שלה באירופה ומייצאת מספר קטן מהן לאוסטרליה. גם פיז'ו-סיטרואן נסמכת יותר מידי על השוק האירופאי, שם היא מוכרת כ-61% מן התוצרת שלה, וזאת נקודת תורפה משמעותית עבורה מכיוון שכל שינוי לרעה במצב הכלכלי באירופה עלול לפגוע בה קשות.

    ב-23 בפברואר השנה הצהיר מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן, קארלוס טאווארס, שהוא מעוניין שאופל תרחיב בשנים הקרובות את הפעילות שלה בשווקים העולמיים (הוא סרב להגיב לשאלה האם מדובר בשוק הצפון אמריקני), אבל ברור שהדבר האחרון שג'נרל מוטורס צריכה הוא שפיג'ו-סיטרואן-אופל תתחיל מחר בבוקר לייצר בסין מכוניות עם סמל של אופל במפעלים של דונגפנג – ולהתחרות שם במכוניות של ביואיק, שחלקן מבוססות על טכנולוגיות של אופל.

    אנשי ג'נרל מוטורס גם לא היו רוצים לפגוש מחר בבוקר את אופל בארצות הברית או בדרום אמריקה כשהיא מתמודדת מולם עם מכוניות דומות לאלה של ביואיק ושברולט.

    במהלך היום נדע, בסבירות רבה, מה כולל "הסכם אי התחרות" בין החברות, ומה זה אומר אודות החלק השני של המשוואה: האם המותג שברולט יוכל לחזור לאירופה ולהתחרות שם, שוב, באופל ובפיז'ו?

    קראו גם: בור ללא תחתית: מדוע GM רוצה להיפטר מאופל

    כפי שפרסמנו, חברה צרפתית-גרמנית מאוחדת תייצר בשלב ראשון 4.3 מיליון מכוניות בשנה אבל קארלוס טוואראס, שבדרך כלל מצהיר על יעדים בתחום הרווחיות ויעילות הייצור ונזהר מלדבר על יעדי מכירות, אמר שהחברה המאוחדת צריכה להגיע להיקף ייצור ומכירות של 5 מיליון כלי רכב בשנה, וכך לצמצם את עלויות הפיתוח והייצור של כל יחידה.

    טאווארס, בעבר יד ימינו של קרלוס גוהן ברנו-ניסאן, החל לנהל את פיז'ו-סיטרואן בינואר 2014 ובתוך כשנתיים העביר אותה מהפסדים גדולים לרווח. בשנת 2015 הרוויחה פיג'ו-סיטרואן 1.32 מיליארד דולר לאחר שהפסידה כ-8.8 מיליארד דולרים בשנים 2012-2014. בחודש שעבר דיווחה החברה על רווח נקי של 3.4 מיליארד דולר לשנת 2016 ושהרווח התפעולי שלה צמח מ-5% ל-6%.

    ה"אובססיה" של טאווארס, כפי שהצהיר לא אחת, היא "להפוך את פיג'ו-סיטרואן ליצרנית המכוניות הכי יעילה בעולם", אלא שאנליסטים מעריכים שהדרך לשם כרוכה בפיטוריהם של כ-6,000 מעובדי אופל ואולי גם סגירת אחד המפעלים בגרמניה. גם לפיג'ו-סיטרואן וגם לאופל יש מפעלי ייצור בספרד ובבריטניה, אלה אמנם נחשבים פחות יקרים מן המפעלים בגרמניה אבל גם שם עשוי להתקיים איחוד כלשהו כדי לצמצם עלויות.

    החברה המאוחדת מחזיקה כיום בנתח שוק משותף של 36% מכלל המכוניות הקומפקטיות (308/C4/אסטרה) שנמכרות במערב אירופה ו-37% מכל מכוניות הסופרמיני (208/C3/קורסה) שנמכרות שם, ובעוד שלצרפתים יש פלטפורמה קומפקטית מודרנית אין להם עדיין פלטפורמת סופרמיני מודולרית. הדרך להשגת היעילות צפויה לכלול, לכן, פיתוח מהיר של פלטפורמת סופר-מיני חדשה (ואולי כבר יש אחת כזאת בפיתוח) שתהווה בסיס לדור הבא של פיג'ו 208, סיטרואן C3, אופל קורסה ומספר רב של קרוסאוברים, טנדרונים וכלי רכב אחרים מתוצרת ארבעת המותגים (בהם גם DS). במקביל, אופל תזנח במוקדם או מאוחר את פלטפורמת ה'קרוז' ותבסס את אסטרה ואת אינסיניה העתידיות שלה על פלטפורמת EMP2 המודולרית של הצרפתים.

    לפיג'ו-סיטרואן ולאופל כבר היו מספר פרויקטים משותפים עוד מתקופת הבעלות הקצרה של ג'נרל מוטורס (2012-2013) אבל לאחר האיחוד סביר שכל דגמי אופל יהיו מבוססים על הפלטפורמות הצרפתיות, בין השאר מפני שכבר כיום מתחרים תשעה מתוך תשעת המוצרים שאופל מייצרת במוצרים של פיג'ו או של סיטרואן. כדי לצמצם קניבליזציה בין המותגים יצטרכו אנשי אופל להקפיד על ה"גרמניות" של המוצרים החדשים, וכפי שטאווארס אמר בעצמו – המוצרים של אופל חייבים להמשיך ולהתאים למי ש"לא שוקלים רכישה של מוצרים צרפתיים".

    מה שבטוח זה שהתייעלות תושג על-ידי הטמעת טכנולוגיות צרפתיות בדגמי אופל ו"פעולות משרד אחורי" כמו איחוד הרכש ושרשרת האספקה. עם זאת, טאווארס הצהיר שהוא לא מתכוון להכנס בין הרגליים של מנהלי אופל, אשר לדבריו עושים עבודה טובה, והוא יניח אצלם את האסטרטגיה של החברה המאוחדת ויאפשר להם ליישם אותה.

    כאמור, במהלך היום צפויות חלק מן ההשערות שהועלו כאן להתבהר, ואולי גם נגלה פרטים נוספים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.