• Ad
  • קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל
    ספורטאז' החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה וכולל טכנולוגיות מתקדמות גם בגזרת מערכות הבטיחות וגם במערכת ההנעה. השאלה הלא פתורה היא אם נותר לו כעת יתרון מול התחרות שהתעצמה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה
    הדור החמישי של קיה ספורטאז' התברגן והתייקר, וברמת אבזור 'פרימיום' מחירו נושק ל-200,000 שקלים. האיכות גבוהה, וכך גם רמת הנוחות והאבזור, אבל העיצוב פושר ואין בו אף יתרון בולט או גימיק מגניב וייחודי.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

     

    מי אתה קיה ספורטאז'?

    לא לפני שנים רבות מילאו רבבות קיה ספורטאז' 1.6 ליטר מן הדורות השלישי והרביעי את מגרשי החניה של ציי רכב וחברות ליסינג, וזה קרה רגע אחרי המהפך שקיה חוללה בתחילת 2015 עם גרסת בסיס אטרקטיבית במחירה. החלום של לקוחות ישראלים "להשתדרג לגובה" אל קרוסאובר דמוי ג'יפון נרקם עוד קודם לכן, אלא שמחירי הכלים האלה במחצית הראשונה של העשור הקודם נמצאו היכן שהם נמצאים היום: בין 170 ל-230 אלף שקלים.
    ההבדל, בשעתו, היה שרוב הקרוסאוברים נמכרו עם מנועי 2.0 ליטר אטמוספריים והיוו סוג של סמל סטאטוס לאנשי מעמד הביניים, בשעה שהמכוניות הפופולריות ביותר בציי הרכב היו סדאן קומפקטיות עם מנועי 1.6 ליטר אטמוספריים. מאז השתנו סדרי עולם, וספורטאז', אשר למשך שנה אחת היה הדגם הנמכר ביותר בישראל ולאורך תקופה לא קצרה נמצא בחמישיית הדגמים המובילה – נחשב לאחד ממחוללי המהפכה.

    קרוסאוברים חיסלו בכל העולם את מכוניות הסדאן וההאצ'בק, וקיה, כמו כל יצרניות הרכב האחרות, לא נותרה אדישה לאופנה הזאת. תחת הקרוסאובר הקומפקטי שלה – שהוא בעצם מכונית קומפקטית ('סיד' במקרה של ספורטאז') אשר נופחה לגובה – היא טיפחה שני קרוסאוברים קטנים יותר (סטוניק וסלטוס). ספורטאז' היה חייב לגדול מעט בממדים שלו, ובעיקר להתייקר, וזה אומר שהוא הוחזר למקום שבו הוא נמצא לפני שנת 2015 מבחינת המיצוב באולם התצוגה של קיה.

    הדור הרביעי של ספורטאז' התבסס על פלטפורמה משודרגת של הדור השלישי. הוא הושק ב-2015 ועבר מתיחת פנים בשנת 2018 (בישראל ב-2019). אצלנו ב- TheCar כיכב הקרוסאובר הזה בכל המבחנים ההשוואתיים גם בזכות עיצוב וביצועים אבל מעל הכל בזכות תמורה מצוינת למחיר.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

     

    בשנה שעברה השיקה קיה דור חמישי של ספורטאז', וכעת הוא מבוסס על פלטפורמה חדשה לגמרי שעליה בנוי (כרגיל ב-16 השנים האחרונות) גם 'טוסון' – אחיו לבית יונדאי. אגב, בהשוואה ל'טוסון' קיה תמיד הקפידה לבדל את הכלים שלה, ובמיוחד את ספורטאז', באמצעות עיצוב מושחז יותר ועם כיול מתלים יותר קשיח אשר הקנה תחושה קצת יותר ספורטיבית. בדור הזה עברו שני האחים לבית יונדאי-קיה שדרוג דרמטי בעיצוב שלהם, וגם בתכולה וביכולות של מערכות הבטיחות האקטיביות ומערכות הסיוע לנהג. אם בעבר קיה שמרה על יתרון ברור בתחום העיצוב הרי שכעת זה ממש עניין של טעם: טוסון נראה מודרני ומיוחד וגם ספורטאז' מתאמץ להיראות מתקדם ו"טכנולוגי", אלא שנדמה שספורטאז' איבד את האופי הצעיר והספורטיבי שאפיין אותו בעבר.

    למעט סקודה קארוק, שהצטרף למשחק בערך במחצית חיי הדור הרביעי ותפס נתח שוק מרשים, רשימת המתחרים של ספורטאז' בישראל לא השתנתה וכוללת את טוסון, כמובן, ואת מאזדה CX-5, טויוטה RAV-4, ניסאן קשקאי, פיג'ו 3008, סיאט אטקה ובמידה מסוימת גם את סובארו פורסטר.

    כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר המחמירים הוחלפו או שודרגו כל המנועים, אך למרבה הצער בשלב הזה אנחנו עדיין לא נהנים מן האפשרות לקבל את הגרסה ההיברידית-נטענת – מן הסתם בגלל שכל יחידה שלה נחטפת בימים אלה באירופה.

    עיצוב, מיצוב

    ספורטאז' נראה טוב אפילו בצבע לבן-משמים שבו צבוע רכב המבחן שלנו (ויהיה כנראה אחד הצבעים הפופולריים בישראל אם לא הפופולרי מכולם), אבל כנראה שההגדרה המתאימה לו ביותר היא שהוא נראה "בוגר". אפשר להתווכח לגבי המסר שמשדר הפרצוף המאסיבי, עם שבכה שחורה שכוללת חרכים גדולים ומוקפת משני צדדיה בפנסים דמויי יהלום, אבל אני לא הצלחתי למצוא בו את האלגנטיות והשריריות שאהבתי בדור היוצא.
    מצד שני, אין ספק שמדובר בכלי המתקדם ביותר בתולדות הדגם, והוא גם נראה כזה. טוב שמעצבי קיה בחרו בקו אירופאי מאופק לנוכח כל השיגועים שמגיעים בימים אלה משכנתם הגדולה, סין.

     

     

    המיצוב של ספורטאז' בשוק הישראלי עדיין לא ברור, וצפוי להיות סוגיה מרתקת מפני שאנחנו מדברים על דגם שבעצמו נחשב לשם מותג מוכר לאחר שבשבע השנים האחרונות היה אחד הדגמים הנמכרים ביותר בארץ. כעת, לאחר שהתייקר וכאשר הוא מוקף במספר עצום של קרוסאוברים בכל הגדלים המינים והסוגים – ספורטאז' זקוק בדחיפות למוטיב משיכה חדש, וזה כבר לא יכול להיות המחיר. אגב, לא מיותר להדגיש שספורטאז' השיג אמנם את מסת המכירות שלו בזכות דגמי הבסיס אשר נרכשו בשעתו במספרים גדולים על-ידי חברות ליסינג. אבל גם בשיאו העדיפו לקוחות פרטיים לקנות את הגרסאות היקרות עם מנועי 2.0 ליטר או 1.6 ליטר טורבו וברמות אבזור גבוהות ויקרות יחסית.

    עיצוב פנים, שימושיות

    הדור החמישי הוא גם הארוך והגדול ביותר בתולדות הדגם, ובארצות הברית אף מוצעת גרסה מוארכת שלא תגיע לישראל. אלא שההפרשים בממדים (של הגרסה הישראלית) ביחס לדגם היוצא לא דרמטיים והם מסתכמים בסך הכל בהארכה של סנטימטר בודד באורך בסיס הגלגלים, 3.5 סנטימטרים באורך הכולל וסנטימטר בודד לרוחב. נפח תא המטען גדל ב-100 ליטרים חשובים והוא מרווח ושימושי, אבל תא הנוסעים לא הוגדל באופן משמעותי והמרחב הפנימי בשורת המושבים האחוריים נותר סביר לשלושה ונוח לשניים, אבל לא מרווח באופן יוצא דופן. מה שכן השתנה, ומדובר בשיפור מאד חשוב, הוא הנמכת הדאש בורד – מה שהיה אחד ממאפייני העיצוב החביבים בדור הקודם אבל בדיעבד יצר תחושה מעין קלסטרופובית.

    הנמכת הדאש ובסיס השמשה הקדמית, שמלווה בשינוי דרמטי של עיצוב הפנים, השיגה שני יתרונות: שדה הראיה נפתח והשתפר, בעיקר אל כל מה שנמצא בקרבת הרכב, ונוצרה תחושת מרחב מרווחת ונעימה מבעבר.
    בכלל, עיצוב הקוקפיט וסביבת הנהג הם השיפור הכי חשוב בדגם החדש, וזה ניכר במיוחד בגרסת האבזור הבכירה, פרימיום, שבה נהגנו. את הפלסטיקה הקשיחה והכהה של הדגם הקודם החליפו חומרי דיפון וריפוד איכותיים וגימור "פיאנו" מבריק על הקונסולה המרכזית בין המושבים. המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית ומספקים רמת נוחות גבוהה, ומול הנהג מוצבים שני מסכים גדולים, בגודל 12.3 אינטש, שמתחברים לכלל יחידה אחת.

    שילוב של ריפודי עור איכותיים עם אינסרטים של פלסטיקה חלקה יוצרים תחושת איכות גבוהה מאד, גבוהה מזו שמתקבלת ביונדאי טוסון, אבל זה מבליט מעט את העובדה שאנשי קיה יכלו להתאמץ עוד טיפ טיפה עם הפלסטיקה שמסביב – בעיקר בחלקו התחתון של הדאש בורד וסביב הרגליים. יחד עם זאת – ספורטאז' החדש, ברמת האבזור פרימיום, מקבל את הבאים בשעריו עם תחושת האיכות הגבוהה ביותר מכל המכוניות הקומפקטיות של קיה, ומאופיין בעיצוב "אירופאי" נקי ונעים לעין.

     

     

    מעצבי קיה התחכמו להם עם פאנל השליטה שמתחת למסך המולטימדיה והפכו אותו לדו-שימושי עם בורר מצבים שמאפשר בחירה בין שליטה במיזוג האוויר לבין שליטה בקיצורי דרך אל מערכת המולטימדיה. לטעמי התוצאה לא טובה, והיא מדגישה את העובדה שהאתגר הגדול ביותר של יצרניות הרכב בימינו הוא לבנות ממשקי משתמש אינטואיטיביים וקלים לתפעול. חבל על ההתחכמות הזאת, אבל זה מה יש.

    גם בורר ההילוכים, בתצורת חוגה (רק ברמת האבזור 'פרימיום'), לא מחדש מצד אחד ולא הכי אינטואיטיבי לשימוש מצד שני. עדיף היה לבחור בבורר קטן שמדמה את הפעולה המוכרת של "מעלה ומטה" או "קדימה ואחורה" לבחירה בין מצבי נסיעה. לפני בורר ההילוכים יש תא חפצים קטן ושימושי ובתוכו משטח טעינה לטלפונים ניידים ושקעי USB ו-12V, מימינו מספר כפתורי חימום ואוורור למושבים, ולצידו מחזיק כוסות נוח לשימוש. חלל אחסון שימושי נוסף נמצא בחלקה האחורי של הקונסולה המרכזית, כמקובל, וכל העסק הזה מורכב באופן איכותי, אבל סך הנפח הכולל של תאי האחסון לא מרשים.

    היושבים מאחור נהנים מפתח מיזוג ושליטה במיזוג, וגם משקעי USB שימושיים, ומסעדי המושב האחורי מתפצלים ומתקפלים אבל קיפול קל שלהם מתאפשר רק מתוך תא המטען.

    התנהגות כביש, נוחות

    התבססות על פלטפורמה חדשה היא נקודת מוצא טובה עבור ספורטאז' החדש, ואנשי קיה ניצלו אותה היטב כדי לייצר כלי מהודק מאד, שקט, אשר מרגיש "בחתיכה אחת" גם תחת לחץ. תצורת קרוסאובר מפחיתה מראש את הציפיות שלנו מבחינת התנהגות כביש, ובסופו של דבר מדובר ברכב משפחתי צנוע. אבל עם היגוי מדויק ומתלים שמכוילים לקשיחות יחסית מתקבל כלי רכב שלא מתרגש מכבישים מפותלים, לא מגזים בנטיית הגלגול שלו, ולא מפתיע את הנהג עם חרדת ביצוע גם כאשר מתאמצים לאתגר קצת את הפיזיקה.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

     

    קשיחות המתלים לא מוגזמת, וכך מתקבל כלי די נוח גם על כבישים משובשים וגם בנהיגה עירונית, אבל היא מספיק מהודקת כדי שספורטאז' לא יתחיל להתבדר ולאבד את עצמו עם שינויי כיוון מהירים. כאמור – זה לא כלי ספורטיבי והוא גם לא מתיימר להיות כזה, כך שהפשרה שהושגה מתאימה מאד לכלי משפחתי. למעט מעט רעשי רוח מכיוון החלונות והדלתות – ספורטאז' הוא כלי רכב שקט, וקרדיט מיוחד מגיע ליכולת השיכוך המצוינת של רעשי מנוע ודרך.

    מנוע, ביצועים

    יונדאי וקיה סוחבות על גבן בשנים האחרונות מוניטין לא מבריק במיוחד בכל הקשור למנועים שלהן, ובנוסף להחמרת תקנות זיהום האוויר זאת אולי הסיבה שהם חידשו את מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר. יש לו בלוק מנוע חדש ועדכונים לתאי הבעירה, ועוד כל מיני שפצורים שאמורים להפחית חיכוך ולשפר את תצרוכת הדלק.

    ליונדאי-קיה יש את אחת מתיבות ההילוכים הרובוטיות היותר טובות, ובשונה מיצרניות אחרות היא תכננה אותה "בתוך הבית" ושם היא גם בונה אותה. בכל זאת הוחלט לשדרג את התיבה הזאת ובין השאר להגדיל את המצמדים שלה כדי לשפר את אמינותם.

    הפעולה המשולבת של המנוע והתיבה הרובוטית עם שבעת ההילוכים שלה מעולה ברוב מצבי הנסיעה "המשפחתיים", ולשם היא גם מכוונת. גם עם רכב עמוס לא מתקבל מחסור בכוח כמעט באף מצב, ובנהיגה מנהלתית או עירונית מתקבלת מסירת כח לינארית ונעימה למדי. מצד שני, למרות נתון תיאורטי של 180 כוחות סוס ומומנט של 27 קג"מ זה ממש לא מנוע "חורך אספלטים". כאשר לוחצים אותו הוא "חושב" לרגע, מתאפס על עצמו, מתאמץ, אבל לא מספק תחושת מומנט מרשימה במיוחד.

    תצרוכת הדלק במהלך המבחן נעה בגזרות שבין 12 ל-14 קמ"ל, שזה נחמד אבל לא מיוחד, וזה גם עשוי לעודד את מי שנוסע מרחקים ארוכים לבחור בגרסת הטורבו-דיזל (136 סוסים, 32.6 קג"מ), או להמתין לגרסה ההיברית-נטענת.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

    אבזור, בטיחות

    עם מחירים שמתחילים בגזרת ה-170,000 שקלים ספורטאז' חייב להציע רמת אבזור מכובדת, וככל שהדברים אמורים במגוון ואיכות מערכות הבטיחות והסיוע לנהיגה הוא עושה את זה בכבוד. נוסף למערכות שהפכו זה מכבר לסטנדרט, כמו בלימת חרום אוטונומית והיגוי אקטיבי, ספורטאז' מציע בלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור והתרעה מפני מעבר לנתיב חסום עם תיקון היגוי אקטיבי – ואלה לא מערכות שכיחות ברמת כניסה של מותגים עממיים. בנוסף, מהנדסי קיה שיפרו את היכולות של מערכות הסיוע לנהג, וההיגוי האקטיבי, למשל, הרבה פחות נוירוטי מבעבר וכבר לא מפריע לנהג עם אינסוף תיקוני כיוון.

    ברמת האבזור הבסיסית, אורבן, מוצע ספורטאז' תמורת 170,000 שקלים ומציע 7 כריות אוויר (אחת מהן בין הנהג לנוסע), בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, שמירה על נתיב נסיעה עם היגוי אקטיבי, התרעה מפני מעבר לנתיב נסיעה חסום עם היגוי אקטיבי וניטור תנועה חוצה מאחור עם בלימה אקטיבית במהירויות חניה.

    מסך המולטימדיה המקורי, בגודל 12.3 אינטש, כולל תפריטים בעברית, ווייז מובנה, קישוריות אנדרואיד ואפל (עם כבל) ומצלמת חניה מקורית. יש גם בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח ובלם יד חשמלי.
    תמורת 5,000 שקלים נוספים אפשר לקבל את אותו כלי באותה רמת אבזור אבל עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר, וזאת רמת האבזור היחידה שבה אפשר לקבל את הדיזל.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

     

    בגרסת האבזור 'טופ' נוסף גם גג פנורמי, אבל היא עולה 10,000 שקלים לא ממש מוצדקים ביחס לגרסה הבסיסית, ובגרסת EX, שעולה 185,000 שקלים, יש גם מערכת בטיחות משודרגת עם בלימה אוטונומית בעת פניה שמאלה בצומת. יש גם בקרת שיוט אדפטיבית, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינטש, כיוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם חימום מושבים, ועוד.

    גרסת האבזור הבכירה ביותר, שעליה נהגנו, כוללת כאמור גם את בורר ההילוכים בצורת חוגה, ריפוד עור בשילוב זמש, אוורור למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית ותאורה קדמית מסוג LED מטריקס. תג המחיר: 195,000 שקלים.

    שורה תחתונה

    ספורטאז' איבד זה מכבר את היתרון האדיר שהיה לו ביחס לכל מתחריו בימים שבהם הציע תמורה-למחיר חסרת תחרות. כיום, עם מחירים דומים לאלה שמציעים מתחריו הוא חייב לסמוך על היכולות שלו ככלי משפחתי מרווח ואיכותי. לזכותו עומדת כרגע העובדה שזה "הילד החדש בעיר" בשעה שרוב מתחריו כבר מתיישנים או מוכרים, ולחובתו צריך לומר שלפחות מבחינת פוזה חיצונית הוא לא יוצר נחשקות שקשה לעמוד בפניה.

    כדי לקבוע אם ספורטאז' מציע הצעה טובה יותר או פחות ממתחריו צריך לעמת אותו מולם ראש בראש, ואנחנו מתכוונים לעשות את זה מוקדם ככל שנוכל.

     

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    קיה ספורטאז' 1.6 טורבו במבחן ראשון בישראל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.