• Ad
  • ערב תערוכת פרנקפורט חשפה פולקסווגן את המכונית הסדרתית הראשונה שמבוססת על פלטפורמה ייעודית למכוניות חשמליות. למעט העיצוב כבר לא נותר לה עם מה להפתיע
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתום חודשים רבים שבהם טפטפו אנשי פולקסווגן מידע רב אודות המכונית החשמלית הטהורה החדשה שלהם, ID3, וכארבעה חודשים לאחר שהחלה המכירה האינטרנטית של סדרת המכוניות הראשונה, נחשפה הלילה (ב') המכונית החשובה ביותר בתערוכת פרנקפורט באופן רשמי וגלוי.

     

     

    כמיטב המסורת של פרנקפורט, פולקסווגן ערכה ערב התערוכה חשיפה רשמית של רוב החידושים שלה בתערוכה, ובמסגרת זאת שיחררה תמונות רשמיות של המכונית.

    ID3 היא המכונית החשמלית הסדרתית הראשונה של יצרנית מסה אשר לא הוסבה להיות כזאת באמצעות החלפת מערכת ההנעה במערכת הנעה חשמלית אלא הונדסה מראש על-גבי פלטפורמה ייעודית שנקראת MEB ואשר לא תונע באמצעות מערכות הנעה קונבנציונליות. בדרך זאת יכולים המהנדסים להשיג אופטימיזציה מלאה של הצבת כל המכלולים במקומות היעילים והמתאימים ביותר, ולהשיג – למשל – את מרחב הפנים המרווח ביותר ביחס לממדים החיצוניים של המכונית.

     

     

    ID3 פותחת עידן חדש עבור המותג פולקסווגן, ויצרנית הרכב ניצלה את ההזדמנות כדי להשיק עליה את העיצוב החדש של סמל החברה, כמו גם את שפת העיצוב החיצוני והפנימי שתאפיין את הדור הראשון של מכוניות חשמליות מתוצרתה, ואת הדור החדש של מערכות קישוריות (Connectivity). אנשי פולקסווגן מספרים לנו שהמכונית הזאת "מתאפיינת בדינמיקת הנהיגה של מכוניות חשמליות", וזאת – אם לומר בעדינות – אמירה קצת משונה מכל בחינה, מפני שאם היא באה להרגיע את מי שאוהבים לנהוג וחרדים להפסיד את חוויית הנהיגה היא משיגה את התוצאה ההפוכה, ואם היא באה להלהיב לקוחות פוטנציאליים נראה שהיא עמומה מכדי להשיג כזה אפקט.

     

     

    מה שלא דורש הוכחה זה שבשונה מכל המכוניות החשמליות האחרות של יצרניות מסה, אשר מבוססות על הסבות של פלטפורמות קיימות – הסוללות החשמליות של המכונית הזאת טמונות עמוק בתוך חלקו התחתון של המרכב באופן שמהווה חלק מן החלק שנושא בעומס. בדרך זאת מושגת חלוקת משקל אופטימלית על ציר האורך של המכונית, והנמכה של מרכז הכובד ככל שאפשר לטובת שיפור היציבות וההתנהגות הדינמית.

    העתיד החשמלי כבר כאן

    מעצבי פולקסווגן נקרעו מן הסתם בין הרצון לעצב כלי רכב שייקח אותנו אל העידן החשמלי עם כמה שפחות דרמה ופאניקה לבין הצורך לאפשר ל"מאמצים מוקדמים" להראות לכל העולם שהם הראשונים לנהוג במכונית חשמלית טהורה וייחודית. התוצאה, ככל שאפשר להתרשם מן התמונות בלי לגעת במכונית בידיים, היא כלי רכב עם מראה טיפ-טיפה יותר מידי "עתידני", עם חרטום שמתעגל באופן ייחודי (ואולי ישיג תוצאות מעולות במבחני ההגנה על הולכי רגל), פנסים קדמיים שיוצרים הבעה קצת יותר מידי תמהה, קורה אחורית עם טקסטורה מתחכמת וחישוקי גלגלים משונים ולא מושכים במיוחד.

     

     

     

     

    עיצוב החזית, בעיקר חלקו התחתון של הפגוש הקדמי, מזכיר הבעה של מי שנגעל ממשהו וגם בו משולבת טקסטורה לא ברורה. לעומת זאת, החלק האחורי – עם שמשה אחורית כהה שמודבקת על חלק תחתון כהה, נראית (לפחות בתמונות) מאד "שיקית" וצעירה, אם כי חבל שהאלמנט הזה מזכיר קצת את העיצוב של ב.מ.וו. i3. במבט מאחור, בעיקר מזווית, נראה שמעצבי פולקסווגן שמרו על איזון נכון בין הרצון לאזכר את הזיקה לגולף האייקונית שלהם לבין הצורך ליצור מכונית מובחנת ושונה.

     

     

    עיצוב הפנים פשוט ונקי מאד וניכר בו שהוא מגיע מבית פולקסווגן. את עיקר תשומת הלב גוזל מסך מגע ענק, בגודל 10 אינטש, שמוצב מעט גבוה מידי בתא הנוסעים ודרכו מבוצעות רבות מפעולות השליטה במכונית. אנשי פולקסווגן מתגאים בעובדה שהמתגים הפיזיים היחידים שהם הותירו ב-ID3 הם מתגי ההפעלה של מרימי החלונות ומתג תאורת החרום ("hazard") אבל הניסיון שלנו עם מכוניות שבהן אין מתגי שליטה פיזיים למערכת מיזוג האוויר ולכיוון עוצמת השמע לא גורם לנו להיות אופטימיים לגבי ההחלטה הזאת.

     

     

    רק לאחר ישיבה במושב האחורי של ID3 נוכל לדווח אם אנשי פולקסווגן באמת הצליחו למקסם את המרחב הפנימי של המכונית ולנצל היטב את בסיס הגלגלים הארוך שמאפשרת פלטפורמת MEB, אבל ככל שאפשר להתרשם מן התמונות ומן המפרט הטכני נראה שיש למה לצפות בתחום הזה.

    גרסת הבסיס של ID3 מוצעת למכירה באירופה תמורת 30,000 אירו, שווה ערך ל-117,000 ש"ח, ובהתחשב בכך שהמיסוי על מכוניות חשמליות טהורות בישראל עומד כרגע על 10% (אך צפוי לשלש את עצמו בשנים הקרובות) יש ליבואנית פולקסווגן לישראל הזדמנות היסטורית לחולל מהפך קטן בשוק הזה – בעיקר לנוכח חוסר היכולת שהפגינה עד היום קבוצת רנו-ניסאן.

    ID3 הבסיסית מסופקת עם סוללה בעלת קיבולת של 45 קילוואט שעה שאמורה להספיק לטווח נסיעה מכובד של 330 ק"מ בין טעינות (לפי תקן WLTP), ואפשר לבחור גם בגרסה משודרגת של המכונית, עם סוללה בעלת קיבולת של 58 קילוואט שעה שמספקת טווח נסיעה של 420 ק"מ בין טעינות. הגרסה הבכירה ביותר מוצעת עם סוללה בעלת תכולה של 77 קילוואט שעה, וזאת מספקת טווח נסיעה של כ-550 ק"מ. לכל הגרסאות יש יכולת טעינה מהירה, והמשמעות היא שלאחר חיבור של 30 דקות לעמדת 100 קילוואט מתקבל טווח נסיעה של 290 ק"מ.
    המנוע החשמלי של המכונית מספק יותר מ-200 כ"ס ויותר מ-31 קג"מ של מומנט, ולמען חיסכון באנרגיה מוגבלת מהירותה ל-160 קמ"ש. באופן תמוה, שקע הטעינה של המכונית ממוקם בחלקה האחורי – ימני, במקום שיהיה ממוקם במרכז החזית או במרכז החלק האחורי, וזה עלול להגביל מעט את ההתמקמות בעמדות טעינה שונות.

    עדיין אין הסתערות

    למרות ה"בילט-אפ" הארוך שביצעו אנשי פולקסווגן במשך יותר משנה, והזינוק המהיר בביקוש למכוניות חשמליות בעולם בכלל ובאירופה בפרט, נראה שלא נרשמה הסתערות חסרת תקדים של לקוחות על המכונית החדשה. פולקסווגן החלה, כאמור, במכירה מוקדמת של המכונית בחודש מאי, כאשר הציעה (מבלי לחשוף יותר מידי פרטים עיצוביים) מהדורת השקה מוגבלת של מכוניות עם סוללת 58 קילוואט במחיר של 40,000 אירו (כ-156,000 ש"ח לפני מיסים), וזאת לאחר הפקדת דמי רצינות של 1,000 אירו בלבד. לא ברור כמה מכוניות נמנות על סדרה זאת (אשר בוודאי תהיה בעלת ערך אספני אי פעם בעתיד), אבל מסתבר שעדיין אפשר לקנות כאלה מכוניות.

     

     

    כל אופציות הסוללה מוצעות בשלוש רמות אבזור, כאשר כבר הגרסה הבסיסית ביותר מצוידת במערכת ניווט, מערכת מולטימדיה עם רדיו דיגיטלי, חימום מושבים וחימום ההגה, חישוקי גלגלים בקוטר 19 אינטש וכבל טעינה "מוד 2". גרסת האבזור השנייה מוסיפה לכך גם מצלמת חניה, בקרת שיוט אדפטיבית, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים מעוצבים, שני חיבורי USB-C ותאורת אווירה, תאורת חזית מסוג LED מטריקס, חלונות כהים וחישוקי גלגלים בקוטר 19 אינטש.

    גרסת האבזור הבכירה ביותר מוסיפה לכל אלה גם תצוגה עילית מסוג "מציאות מדומה" (AR) מערכת שמע מתוצרת Beats, גג שמש גדול מזכוכית כהה וחישוקי גלגלים בקוטר 20 אינטש. באופן מוזר, שצריך לקוות שלא ישפיע על רמות האבזור בישראל, מערכות הבטיחות האלמנטריות כמו מערכת שמירה על נתיב הנסיעה עם היגוי אקטיבי ומערכת בלימת חרום אוטונומית מוצעות רק ברמת האבזור הגבוהה ביותר.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.