• Ad
  • עשרות אלפי נוסעים נחשפים לזיהום מסוכן, אבל לרכבת יש זמן

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני יותר משבע משנים התריע המשרד להגנת הסביבה מפני ריכוזים חריגים של מזהמים מסוכנים באחת מתחנות הרכבת העמוסות בישראל – תחנת השלום בתל-אביב. אך רק בשבוע שעבר החלה הרכבת לקדם מכרז, שבסופו תיבחר חברה שתתקין אמצעים לצמצום ריכוזי המזהמים. על-פי הערכות, התקנת האמצעים לא תסתיים לפני סוף 2015

    כבר ב-2007 התריע המשרד להגנת הסביבה מפני זיהום אוויר חריג בתחנת השלום בתל-אביב, אך רק כעת החלה רכבת ישראל לקדם התקנת אמצעים לצמצום הזיהום. תחנת השלום היא אחת התחנות העמוסות ביותר של הרכבת, ומדי יום חולפים בה עשרות אלפי נוסעים, אשר נחשפים לריכוזים חריגים של מזהמים המסכנים את בריאותם.

    מבנה התחנה, ביחד עם מיקומה בתוך נחל איילון – לצד אחד מצירי התנועה העמוסים בישראל – גורמים לחריגות רבות ותכופות מתקני זיהום האוויר הקבועים בחוק. למרות שבעיית הזיהום בתחנה מוכרת כבר שנים רבות, רק בשבוע האחרון פרסמה הרכבת מכרז לבחירת חברה שתתקין אמצעים לפתרון בעיית הזיהום.

    התקנת האמצעים, שנועדו להקטין את ריכוזי המזהמים המסוכנים ברציפי התחנה, אינה צפויה להסתיים לפני סוף השנה הנוכחית (2015). על-פי הערכות, אחד הפתרונות העיקריים שהוצעו לרכבת, אשר מבוסס על "מהילת" האוויר בתחנה עם אוויר מהסביבה, יפתור רק באופן חלקי את בעיית הזיהום החמורה, וזאת בגלל שהאוויר בסביבת התחנה מכיל ריכוזים גבוהים של מזהמים.

    ראוי לציין כי חברת ייעוץ שנשכרה על-ידי הרכבת במטרה ללוות את המכרז שפורסם בשבוע שעבר, הביעה התנגדות לקידומו. בחברה הסבירו כי "עקב לוח הזמנים הלחוץ ותהליכים פנימיים ברכבת ישראל אשר לוקחים זמן רב, הוחלט לקדם את היציאה למכרז למרות התנגדות של (החברה) והעובדה כי חסר ידע חיוני רב".

    לב, ריאה ומחלות נגיפיות
    בתחנת השלום חולפות בשעות השיא יותר מ-25 רכבות בשעה, ומספר הנוסעים שחולפים בתחנה מדי יום הוא כ-30 אלף. לזיהום האוויר החריג תורמת תנועת הרכבות הערה, וגורם משמעותי נוסף הוא זיהום האוויר שנפלט מכ-600 אלף כלי רכב שחולפים בנתיבי איילון מדי יום. בעיית אוורור בתחנה מחמירה את המצב, וכך נחשפים עשרות אלפי נוסעים למזהמים מסוכנים.

    בשנים האחרונות בוצעו בתחנת השלום בדיקות על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועל-ידי חברה פרטית שנשכרה על-ידי הרכבת. בכולן נמצא אישוש לכך שהתחנה סובלת מבעיית זיהום אוויר חמורה. בבדיקות שנערכו ב-2013 נמצאו ריכוזים חריגים של חלקיקים נשימים (PM) ותחמוצות חנקן (NOx) – מזהמים שנחשבים מסוכנים לבריאות הציבור.

    לפי המשרד להגנת הסביבה, חשיפה לחלקיקים נשימים משפיעה על מערכות הלב והריאה, וגם על מערכת החיסון. החשיפה לתחמוצות חנקן, ובעיקר לחנקן דו-חמצני (NO2), עלולה לגרום לתגובות דלקתיות במערכת הנשימה ועלייה ברגישות למחלות נגיפיות, כאשר בסיכון מוגבר נמצאים חולי אסתמה ונשים בהריון.

    כבר בעקבות הבדיקות שערך המשרד להגנת הסביבה ב-2013, התבקשה רכבת ישראל לפעול לצמצום ריכוזי המזהמים המסוכנים בתחנה. אולם, הרכבת בחרה לבחון את הנתונים שעלו בבדיקות שערך המשרד, תוך ניסיון להפריד בין השפעת הזיהום שנפלט מהרכבות והזיהום שנפלט מכלי הרכב בנתיבי איילון.

    מסקנות הבדיקה שנערכה עבור הרכבת היו ברורות: "מתוך ממצאי מחקר זה ניתן לראות שלרכבים יש תרומה לא מעטה על הריכוזים ברצי)… כאשר לחוסר האוורור ברציף יש משקל משמעותי לעלייה בריכוזי המזהמים הנובעים הן מעצירת הרכבות והן מתנועת הרכבים… עיקר הבעיה היא בשעות העומס, בהן יש כמות חריגות גבוהה ביותר".

    "סקר חלופות בינלאומי"
    ברכבת ישראל לא התייחסו לשאלות הנוגעות להתרעת המשרד להגנת הסביבה משנת 2007, והתייחסו רק לבדיקות שנעשו בתקופה מאוחרת יותר. "במהלך שנת 2013 בוצע ניטור לאיכות האוויר בתחנה", אמרו שם היום (ה'), בתגובה לדברים. "תוצאות המדידה הראו שקיימות חריגות מתקני האוויר, כאשר חלק ניכר מהחריגות מקורן בתנועת כלי הרכב באיילון".

    ברכבת אומרים שלאחר השלמת המדידות בוצע "סקר חלופות בינלאומי לאיתור פתרונות במתקנים בעלי מאפיינים דומים". תוצאות הסקר העלו שלתחנת השלום יש מאפיינים ייחודיים, ולכן הוחלט ברכבת לבצע "סימולציה לתנועת מזהמים בתחנה, במטרה להמליץ על הפתרון הטוב ביותר". ברכבת מבטיחים שהמכרז אשר פורסם לאחרונה נועד "לממש את הפתרון במהירות האפשרית". ברכבת גם מציינים כי "אולם הנוסעים בתחנה, הנמצא במפלס נפרד מרציפי התחנה, עומד בתקני האוויר הנדרשים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.