• Ad
  • על רקע הכאוס הכלכלי שנוצר במזרח אירופה אחרי קריסת הגוש הקומוניסטי, בדיוק לפני 25 שנה פולקסווגן רכשה את השליטה על יצרנית הרכב הצ'כית סקודה. רבע מאה מאוחר יותר אין ספק שמדובר באחד המיזוגים המוצלחים שנעשו בעולם הרכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    small_skoda_octavia_by_wind_0006 השבוע לפני 25 שנה התרחש אחד המיזוגים המוצלחים בעולם הרכב במסגרתו קונצרן פולקסווגן רכש 31 אחוזים מיצרנית הרכב הצ'כית סקודה.

    השנים שאחרי נפילת מסך הברזל היו שנים מטלטלות מאוד לכלכלה במדינות הגוש הסובייטי לשעבר. חברות, מפעלים ואוצרות טבע שהיו בידי המדינה מצאו את עצמם ביום אחד ללא בעלים. חלקם פשטו את הרגל, אחרים נבזזו על ידי מקורבים לצלחת ועבריינים ורק בודדים שרדו בהצלחה את ההפרטה.
    בניגוד ליצרניות רכב מזרח אירופאיות דוגמת לאדה הרוסית, דאצ'יה הרומנית ופולסקי מפולין, לסקודה הייתה מורשת מוטורית אמיתית והיה מדובר בהרבה יותר ממפעל להרכבת מכוניות מיושנות מפסי ייצור שנקנו מיצרניות במערב.

    עוד ב-TheCar:
    סידור למשפחה: קיה ספורטאז' במבחן דרכים מול סיטרואן C4 פיקאסו וסקודה אוקטביה
    מבחן השוואתי: מאזדה 2 מול אופל קורסה, יונדאי i20 וסקודה פאביה
    מבחן דרכים: סקודה סופרב החדשה 

    למעשה סקודה היא אחת מיצרניות הרכב הותיקות בעולם. החברה נוסדה בשנת 1895 כסדנה לייצור אופניים וכעבור שנים ספורות החברה נכנסה גם לתחום האופנועים ולאחר מכן אל עולם המכוניות.

    SMALL_DSCF9632בשנות ה-30 של המאה ה-20 לסקודה היה ליין דגמים מודרני יחסית והחברה זכתה להצלחה לא מבוטלת. בתקופת הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השניה הייצור במפעל פסק ואחרי המלחמה, עם הצטרפותה של צ'כיה לגוש הקומוניסטי, המפעל הולאם ובהתאם לאידאולוגיה המרקסיסטית התמקד בייצור מכוניות עממיות ופשוטות.
    אולם, כאמור, באופן יחסי ליצרנים המזרח אירופאים האחרים, המכוניות של סקודה נהנו מתכנון עצמאי, מאיכות בניה טובה וממפרט מתקדם יחסית וחלק לא מבוטל של התוצרת יוצא למדינות שונות בעולם שם זכו רכבי המותג למוניטין טוב כרכב חסון המתאים גם למדינות מתפתחות עם כבישים גרועים.
    יש שיאמרו שהפשטות והיעלות שמאפיינת את רכבי המותג גם היום עוצבה למעשה באותן שנים.
    לצד הדגמים האפרוריים, המהנדסים הצ'כים הוציאו תחת ידיהם גם כמה מכוניות די מעניינות כמו למשל ה- 110Rומכונית קופה נאה ומהנה לנהיגה שזכתה לכינוי "פורשה לעניים".

    SMALL_DSCF9629

    SMALL_DSCF9604הפייבוריט שהושק בשנת 1987 היה הדגם האחרון שתוכנן תחת השלטון הקומוניסטי ועל אף שבסטנדרטים מערביים לא היה מדובר ברכב מוצלח במיוחד, בפולקסווגן הטיבו לזהות את הפוטנציאל הטמון ביצרנית הותיקה וכאמור במרץ 1991 חתמו על הסכם לרכישת השליטה במותג בתמורה ל-620 מיליון מארקים גרמניים.

    ההצלחה אמנם לא הגיעה בן לילה, אבל הגב והמזומנים של פולקסווגן אפשרו ליצרנית הצ'כית לגשר במהירות על הפערים הטכנולוגיים כתוצאה משנים מעבר למסך הברזל ובשנת 1994 הושקה הפליסיה הקטנה שכבר עשתה שימוש חלקי במכלולים של הקונצרן הגרמני וסימנה את החזרה של המותג הצ'כי לשווקים המערביים.
    המכונית אמנם לא הציגה שום פסגה טכנולוגית אבל העניקה תמורה טובה לכסף וזכתה לדירוגים גבוהים בסקרי שביעות הרצון של לקוחות.
    אך הפריצה הגדולה של סקודה התרחשה שנתיים מאוחר יותר ב-1996 עם השקת האוקטביה – משפחתית קומפקטית שהציגה עיצוב מודרני, מבנה נוצ'בק מעניין, תא מטען ענק, רמת בניה מצוינת וקבינה יעילה.

    בשנת 2000 פולקסווגן רכשה את כל מניות החברה והיא הפכה לבעלת הבית הבלעדית של המותג ומאז שרכשה את המותג ועד היום הקונצרן השקיע בסקודה כ-11 מיליארד יורו.
    עם זאת, ההשקעה ככל הנראה הייתה משתלמת וכיום סקודה מוכרת את תוצרתה ב-100 שווקים שונים, מייצרת כמיליון כלי רכב בשנה ונחשבת לאחד מעמודי התווך של הכלכלה הצ'כית.
    כך למשל, בשנת 2014 היצרנית הייתה אחראית לקרוב ל-5 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי.

    small_skoda_octavia_by_wind_0005

    SMALL_DSCF9571סקודה היא, כצפוי, מותג הרכב הפופולרי בצ'כיה וכ-85 אלף כלי רכב מתוצרת המותג נמכרו במדינה בשנה החולפת.
    יתר 92 האחוזים שיוצרו נמכרו בשווקים זרים והיוו 8 אחוזים מכלל היצוא הצ'כי.
    סין היא השוק הגדול ביותר של המותג עם מעל לרבע מיליון מכוניות בשנה, ואחריה ברשימה מגיעה גרמניה עם מעל ל-150 אלף כלי רכב בשנה המבטאים נתח שוק של 5.6 אחוזים באחד משווקי הרכב התחרותיים והאיכותיים בעולם.
    בישראל כמות כלי הרכב שסקודה מוכרת אמנם נמוכה בהרבה, אך כבר מספר שנים מדובר במותג המצליח ביותר של קונצרן פולקסווגן בארץ ובאחד המותגים הפופולריים בישראל ובמהלך שנת 2015 נמכרו כאן מעל ל-17.5 אלף סקודות שמיקמו את המותג במקום השישי עם נתח שוק של 6.7 אחוזים.

    מוזיאון סקודה. צילומים: נעם וינד

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חתונת הכסף: סקודה ופולקסווגן חוגגות חצי יובל יחד

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.