עשר שנים לאחר פשיטת הרגל הקודמת שלה, וארבעה חודשים לאחר שביקשה וקיבלה את הגנת בית המשפט מפני הנושים שלה נכנסה ביום חמישי האחרון יצרנית הרכב הקוריאנית סאנגיונג לכינוס נכסים תחת הגנת בית המשפט.
בשונה מן ההליך הקודם, שנועד להקנות לסאנגיונג די זמן לסכם עסקה (שלא הבשילה) עם חברת HAAH האמריקנית אשר הביעה עניין ברכישתה – ההליך הנוכחי נועד לנסות להבריא את סאנגיונג בחסות בית המשפט כדי להימנע מן הפירוק שלה. בית המשפט בקוריאה מינה את חברת רואי החשבון הקוריאנית EY Hanyoung לחבר דו"ח כלכלי להערכת כדאיות הקיום של סאנגיונג כעסק חי. הדו"ח אמור להציג לבית המשפט את כלל הנכסים וההתחייבויות של היצרנית, בין השאר כדי לבחון אם סך הנכסים שלה גבוה או נמוך מהערכת השווי של החברה, ואם הוא מכסה את ההתחייבויות שלה או לא.
מבחינה טכנית – אם סך ערך הנכסים נמוך מהיקף ההתחייבויות הרי שהחברה תימצא בפשיטת רגל. כך או אחרת, בית המשפט עשוי להציע את החברה במכירה פומבית לכל המרבה במחיר. ההליך הנוכחי צפוי להתחיל ב-15 במאי ולהימשך עד ל-1 ביולי, וזה המועד המאוחר ביותר שבו תוכל יצרנית הרכב להגיש תוכנית הבראה לעיון בית המשפט.
המצב, נכון לעכשיו, הוא שסאנגיונג אמנם הצליחה "לקנות זמן" ולהוסיף לפעול, אבל גורמים בתעשייה אומרים שהדרך היחידה שבה היא תוכל לשרוד תהיה מציאת משקיע חדש, רצוי משקיע אסטרטגי שזקוק לבסיס לייצור רכב. נקודות האור היחידות כרגע הן העניין שמגלות בה יצרנית האוטובוסים החשמליים הקוריאנית אדיסון מוטורס, אשר מתכננת להשיק בקרוב מכונית נוסעים עם טכנולוגיה מתקדמת, יצרנית המכוניות החשמליות K-Pop Motors, וכן פארק סוק-ג'און – שהיא חברת השקעות קוריאנית.
גם מנהלי סאנגיונג רוצים לקצר את תהליך הארגון מחדש באמצעות תהליך של "מכרז פתוח" אשר לדעתם יזרז את המשא ומתן עם משקיעים פוטנציאלים, ובמקביל גם ייצור תחרות בין המתעניינים השונים וימנע מצב של משא ומתן בלעדי – כפי שהתקיים עד א מכבר עם HAAH.
בינתיים החלו אנשי הכספים של סאנגיונג לבצע הערכה כלכלית חדשה של הנכסים הפיזיים של החברה, ולהעמיד למכירה כל נכס שלא נחוץ באופן מיידי להמשך פעילות הייצור שלה. אנשי הכספים פנו גם להנהלת הבורסה בסיאול בבקשה להפוך את החלטתה למחוק את מניות סאנגיונג מן המסחר, וזאת בטענה שסך מאמצי ההתייעלות שיפרו כבר את תזרים המזומנים ואת מצבה הכלכלי.
אנשי סאנגיונג אמנם הבטיחו להציג בקרוב תוכנית הבראה, אבל אנליסטים בקוריאה צוטטו בעיתונות הקוריאנית כמי שאמרו שהסיכויים לשיקום עצמי של החברה נמוכים עד לא קיימים לנוכח מצבה הכלכלי הרעוע והעובדה שאין לה טכנולוגיה מתאימה לייצור רכב חשמלי. השקעה כספית נוספת של משקיע עסקי, כך טוענים האנליסטים, לא תתאפשר מבלי שסאנגיונג תפחית באופן דרסטי את היקף כוח העבודה שלה כדי לצמצם עלויות, אלא שפעולה כזאת תיתקל בהתנגדות עזה של איגודי העובדים המיליטנטיים בקוריאה.
אנליסטים אחרים, שניסו להסביר מדוע אסור לממשלת קוריאה להשקיע כספי ציבור בהצלת יצרנית הרכב הקטנה, אמרו שהרבה יותר הגיוני, מבחינה כלכלית, לסגור את סאנגיונג מאשר "לשמור עליה מעל המים".
העינוי הסיני שעוברת סאנגיונג בחודשים האחרונים מגיע בעיתוי מבאס במיוחד, לאחר השקת דגם חדש של קוראנדו ומתיחת פנים לרקסטון. גם אצלנו, בישראל, מדובר בעיתוי לא טוב – ברבעון שבו נמסרו כבר 55 יחידות (לעומת 38 בלבד ברבעון הראשון של 2020, ערב משבר הקורונה). המספרים אמנם זעומים ביחס לשוק כולו, אבל מפתיע לגלות שיותר ממחצית הכלים שנמסרו כאן ברבעון הראשון (33 'קוראנדו' ו-22 'רקסטון') עלו על הכביש בחודש מרץ – כאשר מצבה הרעוע של סאנגיונג היה ידוע לכל.