• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רישום "הערת אזהרה" ברישיונו של רכב שנפגע בתאונה יבוצע אם סך הנזקים מסתכם בעשר נקודות או יותר לפי טבלת דירוג חדשה שמציע איגוד השמאים

    מסתמן פתרון למחלוקת שבין איגודי השמאים, המוסכים ומכוני הבדיקה לרכב לבין משרד התחבורה בסוגיית הרישום של תאונות קשות ברישיון הרכב.

    ועדה מקצועית של איגוד שמאי הרכב, בראשות השמאי ועו"ד אורי גורביץ', גיבשה לאחרונה כללים מנחים שיאפשרו את הפעלת נוהל 23 ונוהל 126 – שני הנהלים של משרד התחבורה אשר מחייבים את השמאים, מכוני הבדיקה והמוסכים לפעול לרישום הערת "נזק בטיחותי מהותי" ברישיון הרכב של מכוניות שנפגעו פגיעה בטיחותית "מהותית" בתאונה, תוקנו, והוחזרו לכביש.

    כזכור, שלושת האיגודים טוענים שהנהלים שפרסם משרד התחבורה אינם ברורים וחדים מספיק, והם מותירים תחום אפור רחב מידי שבו מוטלת על השמאים ובעלי המוסכים חובה להכריע אם נדרש רישום "הערת אזהרה" ברישיון הרכב או לא.

    רישום הערה כזאת פוגע בערך הרכב ועלול לסבך את בעלי המקצוע עם בעלי הרכב, ולעומת זאת אי-רישום הערה עלול לסבך אותם עם רוכשים של מכוניות שנפגעו אולם לא נקבע לגביהן שהן היו חייבות ברישום אזהרה.

    לטענת אנשי המקצוע, בהיעדר הגדרה ברורה מתי חייב להתבצע רישום ומתי לא, הם חשופים לתביעות נזיקין הן של בעלי רכב והן של רוכשי רכב ששוקם.

    כל גורמי המקצוע אף איימו שלא להפעיל את הוראת הנוהל, ובעקבות איום זה הם נפגשו עם נציגי אגף הרכב במשרד התחבורה, והוחלט על כינוס ועדה מקצועית של איגוד השמאים, לצורך גיבוש כללים ברורים כנ"ל.

    לאחר שישבה על המדוכה גיבשה הועדה "סרגל מדידה" מומלץ לקביעת קריטריונים להגדרת "נזק בטיחותי מהותי", שבעקבותיו תירשם ברישיון הרכב ההערה: "נזק בטיחותי תוקן ונבדק".

    הועדה המקצועית הדגישה שהכללים שגובשו לא מחייבים אלא הינם בגדר המלצה מקצועית, ושיקול הדעת המלא לקביעה אם הנזק הינו "נזק בטיחותי מהותי" נתונה בסופו של יום לגורם המדווח, קרי: שמאי רכב או מכון בדיקה.

    "סרגל המדידה" הוא טבלת ניקוד שקובעת ניקוד לכל "מוקד נזק": פגיעה בעמודי מרכב, למשל, שקולה ל-3 עד 5 נקודות, בהתאם לעמוד המרכב שבו מדובר, פגיעה במסגרת הגג שקולה ל- 5 נקודות, ואילו פגיעה בקורות השילדה ובריצפת הרכב שווה בין 7 – 9 נקודות.

    ההמלצה המקצועית של הועדה היא שכאשר סיכום הניקוד יעלה על 10 נקודות ייחשב הנזק יחשב כ"נזק בטיחותי מהותי" אשר יחייב דיווח לרשות הרישוי בהתאם לנוהל, ורישום "הערת אזהרה" קבועה ברישיון.

    כאשר אחד החלקים שכלולים בטבלה זאת הוחלף באמצעות חיתוך וריתוך (גם אם בהתאם להוראות יצרן הרכב), ממליצה הוועדה להגדיר את הפגיעה כ"נזק בטיחותי מהותי" ולדווח עליו לרשות הרישוי. במקרה כזה אין אפילו צורך לסכם את הניקוד, אם כי גם זאת בכפוף לשיקול דעתו של שמאי הרכב.

    הועדה המקצועית קבעה גם שכאשר שמאי הרכב בודק לראשונה את הרכב ועורך אומדן נזק ראשוני, ובטרם תחילת התיקון, עליו ליידע את בעל הרכב (לו חב השמאי חובת נאמנות) אם הוא סבור יהיה עליו לדווח לרשות הרישוי על "נזק בטיחותי מהותי" בסיום התיקון.
    על השמאי להסביר לבעל הרכב את משמעות הדיווח, ובמקביל לדווח על כך גם לחברת הביטוח.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נקבעה אמת מידה להגדרת "נזק בטיחותי מהותי" ברכב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.