• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    SEAT LEON CUPRA-027Lבקיצור:

    ליאון קופרה 280 היא המכונית הסדרתית החזקה והמהירה ביותר בתולדות סיאט, בינתיים.
    מבוססת על המכלולים העיקריים של פולקסוואגן גולף GTI, אבל מציעה הרבה יותר כח ואמצעים להשתמש בו, קופרה לא תהיה זולה אבל נראה שתציע עלות-תועלת טובה יותר מרוב מתחרותיה.
    גרסת החמש דלתות שבה נהגנו היא מכונית אידאלית למי שיכול להרשות לעצמו רק מכונית אחת, אבל רוצה ליהנות מכל העולמות: נוחות ועידון בחיי היום-יום, כח, דיוק, מהירות והנאה בשעות הפנאי.
    יבואני סיאט טרם פרסמו את המחיר בישראל, אך הוא צפוי לנוע סביב ה-210 אלף ש"ח, וקופרה צפויה להתגלגל על כבישינו החל ממאי השנה.

    בפירוט:

    מסלול מירוצים, מבחינות רבות, הוא סוג של מראה. זה המקום שבו אתה יכול להביט בעצמך ביושר, לזהות אם משהו עקום, לשפר את ההופעה ככל שאפשר וגם לשים את עצמך בפרופורציות הנכונות.
    כמו מראה, גם המסלול לא משקר. רגע של אובדן ריכוז, פיספוס בהעברת הילוך, מבט לכיוון הלא נכון, היסוס בבלימה או בלימה במקום הלא נכון – הלכו רבע שניה כאן וחצי שניה שם, ובסוף נותרת מאחור.
    שלא כמו על כביש ציבורי, כאן אין תירוצים, שוטרים, משאיות או מפריעי-תנועה אחרים – רק אתה, או את, המכונית והאספלט. מצד שני, שלא כמו על כביש ציבורי כאן שומרים עליך (ברוב המקרים) שולי ביטחון די רחבים אשר יחלצו אותך (אבל לא את האגו שלך) כמעט מכל טעות וצרה.
    בניגוד למראה שלנו, את הביצועים על המסלול בפרט, ושל נהיגה בכלל, אפשר לשפר גם ללא ניתוחים יקרים וכואבים, אם כי לצורך זה צריך להבין מה עקום, ולתקן בהתאם.
    אז אם מסלול הוא מראה, או פורטרט עצמי, סיאט ליאון קופרה על מסלול היא הפורטרט שלנו תחת תוכנת 'פוטושופ': כמעט לא משנה כמה גרוע תנהג, ואילו טעויות טיפשיות תנסה לעשות – קופרה תייפה את המציאות. היא תטפח על האגו שלך הלוך ושוב, תספר לך בכל רגע שאתה הוא המלך, ותמשוך אותך במהירות מפניה לפניה, מסיבוב לישורת, תוך שהיא גורמת לך לחשוב שאתה ממש, אבל ממש, נהג מוכשר מבטן ומלידה.
    שלושה נדבכים יש למבנה שבנו מהנדסי סיאט עם קופרה החדשה, הראשון בהם הוא המכונית עצמה אשר מבוססת על גרסאות ה-3 וה-5 דלתות של ליאון הסדרתית.
    מבין ארבע מכוניות הנוסעים שבנויות על הפלטפורמה החדשה של קבוצת פולקסוואגן (ליאון, אאודי A3, פולקסוואגן גולף וסקודה אוקטביה), ליאון היא היותר משתלמת כ"חבילה" כאשר משקללים לתוך זה, ומול המחיר, את העיצוב, ההנאה מנהיגה, הנוחות והאיכות.
    כשנקודת המוצא היא חבילה כזאת זהו יסוד לא רע בכלל, והמצב רק הולך ומשתפר כאשר מוסיפים את הנדבך הבא: מנוע שמספק 280 כוחות סוס, שהוא נגזרת של המנוע שמניע את גולף GTI  לאחר האבסתו בסטרואידים (כלומר תוספת של כמעט 60 כ"ס).
    כדי שמנוע כל כך חזק יהיה יעיל בתוך הגולף-לבית-סיאט נבנה הנדבך השלישי והחשוב מבין כולם: סדרת תוספות ושידרוגים שמאפשרת לשים את כל הכח על הכביש, ולכוון אותו לכיוון שאליו רוצים להגיע.
    ראש וראשון ברשימה הוא דיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה, ונשלט אלקטרונית, אשר מזהה כאשר אחד הגלגלים הקדמיים מתחיל לאבד אחיזה ומעביר חלק מהכח, או אפילו את כולו, לגלגל השני אשר עדיין אוחז. גם בגולף GTI תוכל לקבל כזה, בתוספת תשלום. בקופרה זהו ציוד סטנדרטי.
    בנוסף, בולמי הזעזועים של ליאון קופרה נשלטים גם הם אלטרונית באופן שקובע את רמת השיכוך של המתלים, המתלים עצמם חוזקו, מוט הפיתול האחורי עבה  יותר, המרכב כולו הונמך (ע"י הנמכת המתלים) ב-1 ס"מ מלפנים ובחצי ס"מ מאחור, הבלמים חוזקו, מערכת בקרת היציבות כויילה מחדש, ובקרת השילדה (שהחלה את דרכה, במקור, בדור הקודם של מכוניות אאודי) מאפשרת לנהג לקבוע את רגישות הבולמים, המצערת, ההיגוי, בקרת-היציבות ובקרת האחיזה, ואפילו את צליל המנוע. אפשר לבחור בין מצבי "נוחות", "ספורט", "קופרה" (שזה סופר-ספורט) ו"התאמה אישית" (שם אפשר לקבוע מצב לכל אחת מן המערכות בנפרד), והכל במספר לחיצות על כפתור.

    SEAT LEON CUPRA-019L

    פול גז, באמצע הפניה

    על הנייר מאיצה קופרה בעלת תיבת ההילוכים הרובוטית מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.7 שניות, כלומר שמדובר בטיל בליסטי קטן שאמור לכווץ לנו את האיברים הפנימיים בכל לחיצה על הגז. במציאות אין ספק שקופרה היא מכונית מאד מהירה, הטבלה לא משקרת, אבל תחושת הכח שלה שונה מאד מכפי שאפשר היה לדמיין.
    קופרה מאיצה מהר, אבל איכשהו לא משדרת יותר מידי דרמה אל תוך תא הנוסעים, וגם לא בועטת את עצמה קדימה עם כל לחיצה של המצערת. במקום להתאכזב מהיעדר הקשיחות והבוטות צריך להבין מהיכן כל זה נובע, והתשובה היא רמת העידון הגבוהה מאד של המתלים, ושיכוך מעולה של כל סוגי הרעשים והמהמורות.
    המנוע מאד לינארי – גרף מסירת הכח שלו שטוח מאד כבר מסל"ד נמוך, והוא מאיץ במהירות וביעילות עד למנתק ההצתה.

    אותם ביצועים ממש, במכונית פחות איכותית ונוחה, היו יוצרים הרבה יותר דרמה ותחושה פראית יותר, אולי גם מרגשת יותר. אלא שהקלף החזק ביותר של ליאון קופרה הוא דווקא היעדר הדרמה, הנינוחות, הנוחות, השקט.
    אפילו את 280 כוחות הסוס, 280 למען השם – זה הרי מספר שרק לפני עשור או שניים איפיין מנועים של מכוניות סופר-ספורטיביות – אי אפשר לשמוע צוהלים במיוחד כאשר נוהגים במצב 'קומפורט', וגם אם עושים את זה מהר.
    כדי לשפר את החוויה הווקאלית חייבים לעבור למצב 'קופרה', ותוך כדי הקשחת ההיגוי והמתלים מתגבר גם צליל המפלטים והמנוע.
    אחת התוצאות, אגב, היא שתוך כמה שניות של חוסר תשומת לב ורגל ימין כבדה מידי אפשר להגיע למהירויות שאחר כך קוראים עליהן בעיתונים, ורק כאשר מביטים במד-המהירות מבינים כמה שהיא מהירה.
    על המסלול זאת מהירות שעלולה להטעות קצת, ולגרום לבלימה מאוחרת מן הנדרש, על כל התיקונים ואובדני הזמן שכרוכים בכך.
    מצד שני, התגייסות האלקטרוניקה לטובת האגו שלך מוחלטת, ומניבה הישגים מרשימים.
    ראשית לכל, היכולת ללחוץ על המצערת עוד לפני שהסתיימה דרמת הבלימה, כדי להשיב חיים למנוע ולגלגלים, פשוט מרשימה. הגלגלים מופנים הצידה, לכיוון האייפקס הבא, הסוסים מתחילים לברוח אל הגומי, והדיפרנציאל מחלק אותם אל הגלגל החיצוני, זה שאוחז טוב יותר, במקום שהפנימי יסתובב סביב עצמו בחוסר תועלת לאחר שאיבד אחיזה.
    ההיגוי ניטראלי, ולמרות שזאת ודאי לא מכונית הנעה אחורית בקושי אפשר להרגיש שההגה מנהל איתך מלחמה.
    בקרת היציבות מנותקת, תיאורטית, ומעשית היא כמעט שלא מתערבת בנהיגה, ובכל זאת היא מנהלת את העניינים בנגיעות קלות, כמעט לא מורגשות, ומוציאה אותך ממצבים בעלי פוטנציאל למבוכה.
    לא הכל מושלם, כמובן: ההיגוי עדיין מעט חסר תחושה – בעיקר לקראת הרגע הגורלי שבו מתחילים לשמוע את הגומי מוחה, ובסופו של דבר גם קצת נמאס לא לחטוף על האף על טעויות נהיגה בוטות מידי, אבל בשורה תחתונה, ואם להיות ממש כנה עם עצמי, סביר להניח שזאת מכונית ההנעה הקדמית שאיתה הייתי הרגוע ביותר בכל ימי על מסלולי מירוצים (ולא בזכותי).

     כיף מאלף לבית

    SEAT LEON CUPRA-013Lיש ודאי מי שנתקלו במתחים בזוגיות שלהם סביב "המכונית של הבעל", בהנחה שהיא משודרגת מספיק כדי להכביד על התקציב המשפחתי.
    ליאון קופרה היא התשובה האולטימטיבית עבור זוגות אלה, והסוד הוא להפוך אותה למכונית של האישה (או להיפך, אם האישה היא חובבת הנהיגה במשפחה).
    בחיי היום יום זאת הגולף, סליחה הליאון, הכי טובה שיש: היא נוחה, נעימה, לא קשוחה וקשיחה במובן מרסק העצמות, מרווחת (בגרסת החמש דלתות) ולא פחות שימושית מכל גולף או ליאון אחרת.
    לכן, קח לעצמך את הקורולה מהליסינג ותן לאשתך לקחת את הילדים לגן עם הקופרה. היא, גם אם אינה חובבת נהיגה (ובטח ובטח אם היא כן) תודה לך אפילו אם לא בדיוק תדע על מה (היא נוהגת), מפני שאין ספק שהיא תהנה גם בדרך לגן ולחוגים.
    בסוף השבוע תלווה מאישתך את המכונית, ורק אל תשכח לשטוף אותה מכל הברחשים לפני שאתה מחזיר אותה. וגם, לא פחות חשוב, אל תשכח למחוק את החיוך מהפרצוף. הנה לך סיאט ליאון קופרה כיועצת לזוגיות.
    תכל'ס, גם בלי קשר לזוגיות, ליאון קופרה היא ממש מכונית ליום-יום, כזאת שלא מפרקת את העצמות על כל מהמורה ולא מחרישה אוזניים עם מפלטי פרי-פלואו אדירים. העיצוב שלה כל כך עדין, וקרוב לזה של ליאון המקורית, שסביר שהיא לא תהיה כוס התה של ארסים-מוטוריים למיניהם.
    חישוקים גדולים (18 או 19 אינטש), פגוש קדמי עם כונסי אוויר מוגדלים, כמה סמלי 'קופרה' פה ושם – אלה רוב ההבדלים הויזואליים יחסית לליאון הסדרתית או ל-FR, כלומר שמדובר בסוג של נמר בעור כבש.
    הביקורת, בהקשר הזה, נוגעת דווקא לעיצוב הפנים. ממכונית שתעלה יותר מ-200 אלף ש"ח אפשר היה לצפות לקצת יותר השקעה בתא הנוסעים, איזה פס קרבון פה ושם, מדי לחץ שמן וגדישת טורבו, הגה קצת יותר משכנע, משהו שיטריף קצת את החושים.
    אלא שמעצבי סיאט בחרו לשמר את עיצוב הפנים הרגוע מידי של ליאון, והסתפקו במושבים ספורטיביים (נוחים למדי, אגב, מפני שהם לא "מושבי ספורט" ממש), נגיעות של אלקטנרה ותפירה נאה של חלקי עור פה ושם, והתוצאה די משעממת.
    במהלך ההשקה הבינלאומית לעיתונות הרכב נהגתי בקופרה לא מעט על מסלול מירוצים קטן וחביב לא הרחק מברצלונה, ספרד, וגם על כבישי קטלוניה המשובחים ורבי-האחיזה.
    הגרסה שבה התרכזתי בעיקר היא החמש דלתות בעלת 280 כ"ס ותיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד כפול.
    לישראל, מסיבות שרק אנשי סיאט יודעים להסביר, תגיע רק גרסת ה-265 כ"ס אבל הרושם שלי, מנהיגת המסלול, הוא שההבדלים לא דרמטיים – אם כי בהחלט יש הבדל ברמות האחיזה של צמיגי ה-18 וה-19 אינטש. מה שיקבע, בסופו של דבר, כיצד תתנהג המכונית הישראלית הוא תצורת האיבזור שאיתו תגיע.
    דיפרנציאל מוגבל החלה יהיה בה בכל מקרה, וגם "בקרת השילדה". אבל מה תכלול חבילת האיבזור עדיין מוקדם לומר (למשל מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם התראת התנגשות) וכך גם לגבי השאלה האם הגרסה שלנו תוכל לקבל כמה ממאפייני ה-280, למשל קליפרים אדומים ומרשימים לבלמים, מראות צד שחורות (לעומת מראות בצבע המכונית), חלונות כהים ועוד.
    ליאון קופרה לא תהיה מכונית זולה, גם לא ביחס למתחרות, ושאלת 200 אלף השקלים היא מה תכלול רשימת הציוד שלה, האם היא תהפוך אותה למשתלמת ביותר בקרב מתחרותיה, או לא.

     

    SEAT LEON CUPRA-022L

    מפרט:

    סיאט ליאון קופרה 280
    מנוע : 1,984 סמ"ק
    הנעה: קדמית
    הספק –  סל"ד/כ"ס:  280/5,700
    מומנט – סל"ד/קג"מ : 36/1,750
    תאוצה     0-100 קמ"ש : 5.7 ש'
    מהירות מירבית (קמ" ש):  250
    משקל (ק"ג) : 1,300
    בסיס גלגלים (ס"מ): 263
    אורך (ס"מ): 427
    מחיר מחירון (ש"ח)  : כ-210,000 ש"ח, לא סופי

    SEAT LEON CUPRA-024L

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נמרה. השקה בינלאומית: סיאט ליאון קופרה 280

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.