במהלך היום (ג') סערו הרוחות ביפן ובצרפת לנוכח ידיעה שפורסמה על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג, ו"עובתה" מאוחר יותר על-ידי אוטומוטיב ניוז ו'רוויטרס', לפיה ניסאן מתכוונת למכור את המניות של מיצובישי שבחזקתה.
ידיעה זאת, אשר הוכחשה על-ידי ניסאן מאוחר יותר היום, פורסמה בעיתוי משונה, ואולי דווקא לא: בדיוק שנתיים לאחר מאסרו המתוקשר של קרלוס גוהן, מי שעמד בראש הברית רנו-ניסאן ובמסגרתה רכש את גרעין השליטה במיצובישי, וימים ספורים לפני תחילת משפט אזרחי, בטוקיו, יפן, שבו הוא נתבע על ידי ניסאן שדורשת ממנו פיצויים בהיקף של כמאה מיליון דולרים.
"מקורות יודעי דבר בתוך ניסאן", כפי שכונו על-ידי 'בלומברג', מסרו לסוכנות הידיעות שהנהלת ניסאן שוקלת ברצינות למכור חלק או את כל האחזקות שלה ביצרנית הרכב מיצובישי, אשר מסתכמות בכ-34% מן החברה היפנית. אותם מקורות טוענים שעל הפרק ניצבות שלוש אפשרויות: למכור את המניות לתאגיד מיצובישי, שמחזיק כ-20% מן הבעלות במיצובישי מוטורס, למכור לקונה מוגדר אחר, או למכור את האחזקות בשוק החופשי, כלומר בבורסה.
בין אם הטענות האלה נכונות ובין אם לא, דבר אחד ברור: כסף או מחסור במזומנים הוא לא המניע למהלך כזה. גרעין השליטה במיצובישי נרכש בשנת 2016 תמורת 2.3 מיליארד דולר כערכם אז. נכון להיום, לפי הערך הידוע האחרון של מניות מיצובישי מוטורס, מכירת כל 34 האחוזים שבידי ניסאן תניב לה פחות ממיליארד דולר, כלומר פחות ממחצית הסכום ששילמה בשעתו תמורת חלקה במיצובישי.
שלוש החברות – רנו, ניסאן ומיצובישי, צפויות לרשום השנה הפסדים כספיים, בעיקר בגלל משבר קורונה, והמקורות שמסרו את המידע לבלומברג טוענים שבמסדרונות ניסאן גוברת הדאגה מכך שקצב ההתאוששות של מיצובישי איטי מאד, איטי מידי, בין השאר בגלל קורונה.
אשוואני גופטה, מנהל התפעול הראשי של ניסאן, הגיב לדברים כאשר נשאל לגביהם במהלך כנס 'פסגת הרכב' של רוייטרס ואמר ש"ניסאן "ממש לא" מנהלת מגעים למכור את חלקה במיצובישי". בהצהרה רשמית של מיצובישי מוטורס נמסר ש"לא התקיימו דיונים לבדיקת יחסי הבעלות בחברה" וכי יצרנית הרכב "תמשיך לשתף פעולה במסגרת הברית". אנשי רנו, הצלע השלישית בשותפות העולמית הזאת, סירבו להגיב.
בהצהרה שפרסמה חברת ניסאן נכתב: "מיצובישי מוטורס עובדת על התוכנית העסקית שעליה הכריזה בחודש יולי, וחיוני שכל שותפה בברית תתמקד בעסקי הליבה שלה ותמקסם את השימוש בנכסי השותפות האחרות כדי לעמוד ביעדים המוגדרים להן".
מיצובישי מוטורס הפסידה הפסד תפעולי של 1.3 מיליארד דולר לשנת הכספים שתסתיים במרץ 2021, ומוקדם יותר השנה היא השביתה את הייצור של רכב השטח פאג'רו, סגרה מספר קווי הרכבה, הכריזה על פרישתה מאירופה והציגה תוכנית שבמרכזה התמקדות במכוניות קטנות ובשווקי דרום מזרח אסיה. ניסאן פרסמה בשבוע שעבר תוצאות רבעוניות ואנשיה צופים הפסד תפעולי של 3.2 מיליארד דולר לשנת הכספים.
המקורות בניסאן שהדליפו את המידע לבלומברג טוענים שגם אם ניסאן תמכור את חלקה במיצובישי זה לא אומר שהברית עצמה תיפרם, מכיוון שמיצובישי תוכל להוסיף ולהיות שותפה טכנולוגית של רנו וניסאן ולהמשיך לייצר ולפתח מוצרים על בסיס פלטפורמות ורכיבים משותפים.