• Ad
  • ייצור רכב
    כולנו נשלם יותר על כל מכונית חדשה, וחלק מאיתנו יאלצו להמתין תקופה ארוכה יותר לדגמים ספציפיים, והכל בגלל שתעשיית הרכב נכנסה ללחץ מוגזם במהלך משבר קורונה. סוף המשבר לא נראה באופק.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    המחסור המתמשך בשבבים ("צ'יפים") לרכב גורם לצמצום משמעותי של כושר הייצור של רוב יצרניות הרכב ולהפסדים מצטברים בהיקף של 110 מיליארד דולר. כך עולה ממחקר חדש של חברת האנליסטים AlixPartners, ומדובר בהערכה כמעט כפולה בהיקפה מן ההערכות שנשמעו בתחילת השנה.

     

    ייצור רכב

     

    מחסור בשבבים לרכב צפוי למנוע מיצרניות הרכב את הייצור של כמעט 4 מיליון כלי רכב שאמורים היו להיות מיוצרים לפי תוכניות העבודה לשנה זאת, והמשמעות עבורנו – הצרכנים – היא קושי באספקה של דגמים שונים והתייקרות של דגמים רבים אחרים. מקורות בתעשיית הרכב מעריכים כעת שהשפעת משבר השבבים עלולה להתארך גם עמוק אל תוך השנה הבאה.

    כפי שפרסמנו כאן עם תחילת המשבר, המחסור בשבבים הוא אחת התוצאות הנלוות למשבר קורונה העולמי שהחל בסוף 2019. סגרים שהוטלו במדינות רבות בעולם כבר ברבעון השני של 2020 גרמו ליצרניות רכב רבות להעריך שהביקוש למוצרים שלהן יצנח, וזה באמת קרה למשך זמן קצר. מה שיצרניות הרכב התקשו להעריך הוא את העובדה שבסיכומם של דברים קורונה דווקא הזניקה את הביקוש לרכב בגלל הוויתור של מיליוני אנשים על תחבורה ציבורית ועל נסיעות משותפות.

    בפועל, עוד לפני אמצע השנה שעברה חל זינוק בביקוש לרכב (חדש ומשומש), ועד סוף הקיץ הוא כבר הגיע לרמות שיא ברוב מדינות העולם. הבעיה היא שמחלקות הרכש של יצרניות הרכב קיצצו קודם לכן את היקפי ההזמנות שלהן, וכך עשו גם מחלקות הרכש של ספקיות המשנה שלהן. מפעלי שבבים, שממילא לא רואים ברכה רבה באספקה לתעשיית הרכב בגלל מתח רווחים נמוך, שמחו להסב את הייצור שלהם אל שווקים אחרים שזינקו בגלל קורונה – בעיקר טלפונים חכמים, קונסולות משחקים ואלקטרוניקה בידורית, מחשבים, מצלמות אינטרנט, וכל מה שנדרש עבור משפחות ויחידים שנתקעו למשך זמן רב בבתים, או שנאלצו לעבוד מן הבית במקום מן המשרד.

    למען הפרופורציות, בכל המערכות האלקטרוניות של כלי רכב מודרני מותקנים כיום, בממוצע, כ-1,400 "ג'וקים", ומספיק שיצרנית רכב לא תקבל רכיב אחד של מערכת עיקרית (להבדיל מתוספות נוחות ואבזור) כדי שהיא לא תוכל להרכיב מכונית שלמה.
    אם בכך לא די – מספר מפעלי שבבים בארה"ב ובטאיוון נסגרו למשך שבועות אחדים בגללל אירועי מזג אוויר, שריפות ותקלות, ואצל יצרניות אחרות נפגעה שרשרת האספקה בגלל משבר קורונה. אנשי חברת האנליסטים AlixPartners מעריכים במחקר שפרסמו שמשבר השבבים פגע בכל יצרניות הרכב ללא יוצא מן הכלל, אך בכל זאת יש מי שנפגעו ממנו יותר. פורד, למשל, היא בין הנפגעות העיקריות, ומתוך כ-4 מיליון כלי רכב "אבודים" לשנת 2021 אנשיה מעריכים שהיקף הפגיעה אצלם יגיע ליותר ממיליון.

     

    ייצור רכב

     

    עם זאת, מקורות אחרים בתעשייה מתארים מציאות שונה, לפיה יצרניות רכב בקוריאה ובסין כמעט ולא נפגעו מן המשבר, וזאת בזכות קשרים הדוקים וטובים יותר עם ספקיות השבבים, או בזכות מבנה הבעלות על חברות אלה. בארצות הברית, בינתיים, צנחו רמות המלאי הממוצעות אצל כלל סוחרי הרכב מרמה מקובלת של 60 עד 70 ימי מלאי לממוצע של 30 ימים, התקווה לשבור את השיא של כל הזמנים במכירת רכב חדש בארה"ב נגוזה, ולפי המחקר החדש צפויים הדברים להחמיר בשבועות הבאים.

    בשורה תחתונה, משבר השבבים הסב נזק עצום לתעשיית הרכב ויחייב חשיבה מחודשת אודות שרשרת האספקה שלה, והוא גם מעלה תהיות אודות לקחים שלא נלמדו טוב מספיק על-ידי התעשייה הזאת בעקבות אירועים קודמים כמו אסון הצונאמי בדרום מזרח אסיה ואסון פוקושימה. מבחינת הלקוחות, ודאי בישראל, השורה התחתונה לא מעודדת היות שיצרניות הרכב שנפגעו יעדיפו למכור את המכוניות שהן כן מצליחות לייצר בשווקים שבהם הן מרוויחות יותר, ואנחנו לא אחד מהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נזקי משבר השבבים: 4 מיליון מכוניות ו- 110 מיליארד דולר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.