• Ad
  • נהיגה בהיריון, כל המידע וכמה טיפים

    האם חגורת הבטיחות עלולה לגרום נזק לאישה בהיריון? האם מותר ומומלץ לנהוג במהלך היריון?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעוד שאין, ולא צריך שיהיה, כל הבדל בין הצורך והשימוש של נשים במכוניות לבין זה של גברים, אחד התחומים שבו תמיד יהיה הבדל הוא תקופת ההיריון שבה נשים רבות שואלות את עצמן אם מותר, כדאי ומומלץ לנהוג, או שעדיף להימנע מכך כדי להגן על העובר ועל שלום האישה.

     

     

    התשובה לחלק הראשון של השאלה פשוטה: כל עוד שאין מניעה רפואית, כלומר שמהלך ההיריון רגיל ותקין והאישה לא סובלת מבעיות או נוטלת תרופות שעלולות להשפיע על הנהיגה – אין כל מניעה לנהוג בתקופת ההיריון. נהפוך הוא: נשים רבות, ודאי אימהות לילדים ומי שזקוקות למכונית לצורך פרנסתן, חייבות להשתמש במכונית, הימנעות מנהיגה עלולה לפגוע בהן, וכל המחקרים המוכרים לנו גורסים שאין סיבה שלא לנהוג כל עוד שמקפידים על מספר כללים.

    אישה בהיריון, גם אם היא נוסעת ברכב ולא נוהגת בו, צריכה להקפיד על מספר כללי זהירות פשוטים, אבל כנהגת עליה לשים לב למספר נושאים נוספים כדי להימנע מתאונות שעלולות להיגרם בגלל השפעת ההיריון על נהיגתה.

    השאלה הנפוצה ביותר, ומן הסתם גם המטרידה ביותר נשים בהיריון, היא האם לחגור חגורת בטיחות, והאם לנתק את כרית-האוויר. למרבה הפלא, מספר מדינות מפותחות – בהן איטליה, יוון ואפילו יפן – פטרו עד לא מכבר נשים בהיריון מחובת החגירה של חגורות בטיחות וכך שלחו מסר מטעה ומסוכן לנשים. החשש האינטואיטיבי, אשר מן הסתם מוביל לסוגיה הזאת, הוא שכל עצירה קשה של המכונית, וכל תאונה קלה, עלולים לפגוע בעובר ולגרום לו נזק – וזאת הסיבה שבגללה נשים רבות לא חוגרות חגורת בטיחות בעת ההיריון.

    אלא שמחקרים רבים שבוצעו בכל רחבי העולם מוכיחים חד משמעית שאישה שלא חוגרת חגורת בטיחות מגדילה פי כמה את הסיכון להיפצע קשה או למות בעת תאונה, כמו גם את הסיכוי לאבד את העובר. זאת ביחס לנשים שכן חגרו חגורות.

    הסיכון של איבוד העובר מתגמד לעומת הסיכון של פגיעה קשה באם, כזאת שעלולה להותיר אותה משותקת או באובדן הכרה גם מבלי שהעובר עצמו נפגע, והממצאים בעניין זה חד משמעיים. אפשר למנוע מחצית מן הפגיעות החמורות בעוברים בעת תאונה באמצעות חגירה נכונה של חגורת הבטיחות, ולעומת זאת ללא חגורה יגרום המפגש עם ההגה לפציעות חמורות ובהן גם היפרדות שליה וקרע ברחם. במילים פשוטות: הסיכוי של עובר לשרוד תאונה גדול פי שניים כאשר האם חגורה בחגורת בטיחות ביחס למצב שבו היא לא חגורה, והדברים נכונים גם עבור נהגות וגם עבור נוסעות במכונית.

    אותם דברים נכונים גם לגבי כריות-אוויר: הסיכוי של אישה בהיריון, ושל העובר שלה, לשרוד תאונה גדולים משמעותית כאשר נפתחת מולה כרית-אוויר בעת תאונה מאשר כאשר אין כרית או כשהיא מנוטרלת. במילים פשוטות: בין כנהגת ובין כנוסעת – אישה בהיריון חייבת לשבת כשהיא חגורה ואסור לנטרל כרית-אוויר שמותקנת מולה.

     

     

    חשוב מאד להקפיד להשתמש בחגורת 3 נקודות סטנדרטית ולהעביר את החגורה הצולבת במרכז החזה ועל עצם הבריח, ואילו את חגורת הבטן יש להניח מתחת לבטן ומעל לאגן. בכל מקרה שבו החגורה מחליקה ועולה על הבטן יש להנמיך אותה, וכאשר ההיריון מתקדם אפשר להשתמש בכרית מיוחדת או ב"מעבה חגורה" אשר מותקן על חגורת הבטן ומאפשר למקם אותה נכון.
    לצורך זה, אגב, עדיף שלא לנהוג בחורף עם מעיל או כל פריט לבוש שעלול להפריע למיקום הנמוך של חגורת הבטן.

    נהגת חייבת להגיע לתנוחת נהיגה שבה הבטן שלה מרוחקת כ-25 ס"מ מן ההגה, אולם לא להיות מרוחקת מידי מן הדוושות. לצורך זה יש להסיט את המושב לאחור או לקדם את גלגל ההגה קדימה במכוניות שבהן אפשר לכוון את מרחק ההגה. אם במכונית ספציפית אי אפשר להגיע לתנוחת נהיגה טובה – עדיף לוותר על הנהיגה בה.

    עד מתי תשעה חודשים?

    השאלה הנפוצה השנייה היא עד לאיזה שלב של ההיריון מותר לנהוג, וכאן התשובות פחות חד משמעיות ותלויות במידה רבה בכל אשה ובהרגשה האישית שלה.

    קיים הבדל עצום בין נהיגה במהלך השליש הראשון של ההיריון לבין התקופה שבין חודש רביעי לתשיעי, ובין השאר נדרש לשים לב להתפתחות הבטן ולהתאים את תנוחת הנהיגה בהתאם. מומלץ לנשים להפעיל את השכל הישר ולהפסיק לנהוג כאשר הן לא מרגישות בנוח מאחורי ההגה. במרבית המקרים נשים מפסיקות לנהוג בחודש האחרון להיריון, אבל כאמור זאת שאלה אינדיבידואלית.

    ואם הייתה תאונה?

    במקרה המצער של תאונה קלה, גם אם את חשה בטוב, חשוב לבדוק במהירות את מצב העובר ואת תקינות קצב הלב שלו כדי לוודא ששלומו טוב. נשים שנפגעו בתאונות במהלך היריון נמצאו בסיכון גבוה ללידה מוקדמת גם כאשר למראית עין הן עצמן לא נפגעו.

     

     

    חמש עצות לנשים בהיריון

    1. נהגי נהיגה רגועה: הגדילי את המרחק לרכב שמלפניך והימנעי מן הצורך לבלום בפתאומיות או לבצע תרגילי חמיקה של הרגע האחרון. לבשי בגדים נוחים, רופפים, ונעלי נעליים שטוחות.

    2. הימנעי מנסיעות ארוכות, ואם אין ברירה תכנני אותן לשעות היום ובאופן שבו אפשר יהיה לעצור בדרך מספר רב של פעמים. צאי להתרעננות בכל עצירה גם כדי להתפנות וגם כדי להזרים דם בגוף.

    3. צמצמי את הנהיגה במצבים מכבידים, למשל בעת חשיכה או במזג אוויר גרוע.

    4. צמצמי את עצם הצורך לנהוג, ובמיוחד בשלבי היריון מתקדמים. אם את חייבת לנהוג תכנני מראש את המסלול ועדכני אחרים שיצאת לדרך. הכיני את הציוד שנחוץ לך לבית החולים, בעיקר לקראת סוף ההיריון.

    5. אכלי משהו לפני יציאה לדרך. בעת היריון חשוב לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם, ו"נפילת סוכר" או רעב קיצוני עלולים לפגוע בכושר הנהיגה ולגרום לתאונה. קחי איתך חטיפים או מזון, או עצרי בנקודות שבהן אפשר להשיג מזון. שתי הרבה.

     

     

    צילומים: סיאט

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.