• Ad
  • נהג המרצדס נתפס ב-150 קמ"ש, ונקנס ב-8,000 שקלים

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    א', עורך דין במקצועו, נתפס בכביש הערבה כאשר הוא נוהג במכונית מרצדס במהירות של 150 קמ"ש. הקנס שהטיל עליו בית המשפט לתעבורה היה 8,000 שקלים – פי שמונה מהקנס הממוצע לעבירות מהירות. מה עלה בגורל הערעור שהגיש לבית המשפט המחוזי?

    בסוף אוגוסט האחרון, לאחר חופשה באילת, עשה א' את דרכו חזרה למרכז הארץ בכביש הערבה, במכונית מרצדס השייכת לאביו. לדבריו, בדיוק באותו זמן איימה ארה"ב לתקוף בסוריה, ומיחידתו בצבא הודיעו לו שיתכן כי יוקפץ לשירות מילואים. לכן, כך הסביר, לא התרכז בנהיגה.

    למרבה המזל, חוסר הריכוז של א' לא הסתיים בתאונה, אלא במהירות מופרזת – 150 קמ"ש במקום שבו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש. במסגרת הסדר טיעון אליו הגיע עם התביעה המשטרתית, נקבע כי רישיונו יפסל בפועל לתקופה של 60 יום, ובית המשפט יחליט מה יהיה גובה הקנס שיוטל עליו.

    השופטת נועה פראג-לבוא, מבית המשפט לתעבורה בתל-אביב, כיבדה את הסדר הטיעון, אך הביעה "מורת רוח מכך שמדובר בהסדר טיעון מקל". ונראה שאת תוצאת חוסר שביעות רצונה של השופטת מהסדר הטיעון, אפשר למצוא בגובה הקנס שהטילה על א': 8,000 שקלים, או 80 ימי מאסר תמורתם.

    הקנס שקבעה השופטת גבוה משמעותית מהקנסות המוטלים על נהגים שמורשעים בנהיגה במהירות מופרזת. לפי מחקר שערכו פרופסור מימי אייזנשטדט וד"ר שומרון מויאל מאוניברסיטת ירושלים, גובה הקנס הממוצע בתיקים שמסתיימים בהסדר טיעון הוא כ-950 שקלים, וגובה הקנס בתיקים שמגיעים למשפט הוא כ-1,000 שקלים. הקנס המרבי שמצאו שני החוקרים, מתוך מדגם של כ-1,250 תיקי מהירות, היה בסך של 5,000 שקלים (לעומת קנס של 8,000 שקלים שהוטל על א').

    מלח הארץ עומד למשפט
    גם א' חשב שהקנס שהוטל עליו היה חריג. "העובדה שמישהו נהג במרצדס לא אומרת דבר", טען עורך דינו של א' בערעור שהגיש נגד גזר דינו. "יש עוד כמה נתונים. מדובר בסא"ל ביחידה קרבית… אני מייצג את מלח הארץ, (זו) עבירת מהירות ראשונה אחרי 19 שנות נהיגה".

    א' עצמו הסביר לשופט המחוזי רענן בן-יוסף כי מכונית המרצדס הייתה בעברה מונית, ואין להסיק מנהיגתו בה דבר על מצבו הכלכלי. "אין לי רכוש, אין לי דירה, (ו)זו רק ההתחלה… לא עזבתי את הצבא בגיל מתקדם, אין לי גם פנסיה, אני (עורך דין) עצמאי ומשתכר כמה שאני יכול. לקחת אותי ולקנוס אותי בסך 8,000 שקלים כאילו אני אחרון העבריינים? אין לי (אפילו) עבירה של עצור".

    בהמשך גם הסביר כי "אני הייתי בכלל בחופשה… הודיעו לי שמקפיצים את הכוחות, ובשעה ארבע אחר הצהריים אני עולה חזרה לכיוון צפון וחושב איך לגייס את החיילים… הראש שלי לא היה בנהיגה". אגב, בנקודה זו ניכרת סתירה בין דבריו של א' ודברי עורך דינו: בעוד שא' אמר שנסע צפונה, עורך הדין אמר בבית המשפט המחוזי כי "המהירות הייתה בדרך דרומה".

    למרות הסתירה, החליט השופט בן-יוסף לקבל את ערעורו של א' ולהקל בעונשו. "מקום שבית המשפט מוצא שמתחם העונש ההולם כולל עונש קנס, עליו להתחשב (בין השאר) גם במצבו הכלכלי של הנאשם", כתב השופט בפסק הדין שבו נימק את ההחלטה לקבל את הערעור.

    "ביררתי במידת האפשר, במסגרת ההליך הנוכחי, ומתברר שלמרות שהמערער נוהג ברכב מסוג מרצדס והוא עורך דין במקצועו, נסיבותיו האישיות – כמו הצורך לשלם מזונות, הכנסתו ונסיבותיו האישיות הנוספות אותן ציין – יחד עם נסיבות ביצוע העבירה, מצדיקים הפחתה מסוימת בגובה הקנס", סיכם השופט בן-יוסף. "הנני מעמיד (את הקנס) על 4,000 שקלים במקום הסכום שנקבע".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.