• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    את הדברים שבכותרת אמרה לא אחרת מאשר סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, בדיון במליאת הכנסת. איך ולמה התבטאה סגנית השר בצורה כה חריפה? מערכת היחסים בינה ובין שר התחבורה, ישראל כץ, החלה ברגל שמאל, נמשכה בהשפלה פומבית – וכנראה נמצאת כרגע בדרך לעימות נוסף

    אחרי תקופת רגיעה מסוימת ביחסים המתוחים שבין שר התחבורה, ישראל כץ, וסגניתו, ציפי חוטובלי, נראה שהשניים שוב מוצאים עצמם על מסלול התנגשות. בדיון שנערך אתמול (ד') במליאת הכנסת, הגיעו הדברים לכדי רתיחה: בזמן שהשיבה לשאילתות שהגישו חברי כנסת, מצאה עצמה סגנית השר מובכת פעם אחר פעם בכך שסיפקה תשובות שלא תאמו את המציאות שתיארו חברי הכנסת. העניינים הידרדרו במהירות, ובסופו של יום הצהירה חוטובולי מעל דוכן הנואמים במליאה כי תפסיק לענות על שאילתות בשם משרד התחבורה.

    "אני רוצה שהשר יטפל בעניין הזה ואני פונה היום – עוד היום – לשר, (ו)בעצם אומרת לו שכרגע המשרד שלו מחליט שהוא לא מכבד שאילתות של חברי הכנסת", הבהירה חוטובלי הזועמת. "אם בסופו של יום הפקידות, היועצים המשפטיים, לא נותנים תשובות הולמות, בסופו של יום אני לא מוכנה להיות הפנים של משרד התחבורה שנתקל בחוסר כבוד לחברי הכנסת".

    כיצד הידרדרו הדברים לכדי כך? זרע הפורענות נזרע עוד במרץ 2013, כאשר מונתה חוטובלי לתפקיד סגנית השר. סיפורה של מערכת היחסים העכורה (והמוזרה) בין השר כץ וסגניתו, לפניכם.

    מלחמה באמצעות שליח
    מערכת היחסים בין השר כץ וסגניתו החלה ברגל שמאל, ולאחר מכן הלכה והידרדרה. מקורבים לשניים הודו שמינויה לתפקיד סגנית השר – לאחר בחירות 2013 – לא שימח את שר התחבורה. אולם, לשר הבכיר לא הייתה ברירה אלא "לבלוע" את ההחלטה למנותה לסגניתו, וזאת בגלל מעמדה הבכיר של חוטובלי במפלגת הליכוד ודרישת ראש הממשלה למנותה לתפקיד.

    המתח בין השניים התפרץ מוקדם מהצפוי. שעות ספורות לאחר שהודיעה חוטובלי ביולי 2013 על כוונתה לקדם הצעת חוק שתאסור על צעירים להשתמש בדיבורית בזמן נהיגה, פרסם השר כץ – באמצעות דוברות משרד התחבורה – הודעה חריגה וחריפה בלשונה.

    "כל יוזמה בתחום עיסוקה של סגנית השר, ובכלל זה הצעות חוק, צריכה לבוא לאישור שר התחבורה, וזאת לאחר עבודת מטה כמקובל", הבהירה הודעת השר כץ. את יוזמת החקיקה בעניין הדיבורית ביטל השר לאלתר, ובדוברות משרד התחבורה הצהירו כי "היא (חוטובלי, ש.ה) אמורה לפעול על-פי המדיניות שהתווה השר כץ".

    גם מי שעוקב אחר התנהלות משרד התחבורה שנים רבות, הופתע למקרא ההודעה החריפה, שנתפסה על-ידי רבים כשהפלה פומבית של חוטובלי. לרוב עניינים שכאלה "נסגרים" בשיחות אישיות, מאחורי דלתות לשכת השר, ובוודאי שכך מצופה משר וסגניתו הנמנים עם שורות מפלגה אחת. החלטתו של השר כץ ליירט את יוזמת סגניתו נועדה להבהיר לחוטובלי הנמרצת מי בעל הבית, ומה תפקידה המיועד של סגנית שר ("לפעול על-פי המדיניות").

    אלא שמקורבים לחוטובלי הבהירו מיד לאחר פרסום הודעתו של כץ כי סגנית השר אינה מתכוונת "לחמם את הכיסא". בשיחות זועמות, הבהירו מקורביה שאם שר התחבורה אינו מתכוון להעניק סמכויות של ממש לסגניתו, היא לא תהסס ותשוב אל תפקידה כח"כית.

    לאחר כמה שבועות מתוחים, הושגה רגיעה מסוימת במערכת היחסים. סגנית השר לקחה על עצמה את מלאכת קידומה של הצעת חוק להחמרת הענישה של עברייני תנועה, ומאחר שהצעת החוק קודמה על-ידי שר התחבורה עצמו בזמן ממשלת נתניהו הקודמת, "נקודות החיכוך" בין השניים הצטמצמו.

    עם זאת, יש מי שטוען שבשלב זה עבר השר כץ לאסטרטגיה של "מלחמת פרוקסי", או מלחמה באמצעות שליח – חוטובלי, שנזקקה לשיתוף פעולה מצד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצאה שכמה מבכירי הרשות אינם ששים לשתף עמה פעולה. חוסר ההתלהבות שגילו אותם בכירים, כך נטען, לא היה מקרי והגיע "בהשראת" לשכת השר.

    "התשובה המשמחת שלי"
    הרגיעה שהושגה לא הפכה את השר וסגניתו לחברים, ויתכן שהתפרצות נוספת הייתה מגיעה מוקדם יותר, אך חוטובלי ילדה את בתה הבכורה במרץ האחרון ויצאה לחופשת לידה. כעת, כאשר היא שוב אוחזת ברסן התפקיד, נראה שסבלנותה של חוטובלי פקעה.

    בדיון שנערך אתמול במליאת הכנסת, ביקשה לדעת חברת הכנסת עדי קול (יו"ר ועדת פניות הציבור) מדוע לא הוטמע פטור מתשלום לעיוורים וכבדי ראייה במערכת הרב-קו בכל אמצעי התחבורה הציבורית. התשובה של חוטובלי אמורה הייתה לרצות את ח"כ קול: "התשובה המשמחת שלי", ענתה סגנית השר, "היא שכיום המערכת מוטמעת בכל הארץ, והתקלות תוקנו. המערכת עובדת".

    ח"כ קול לא התרשמה. "בדקנו את זה עוד הבוקר כדי באמת לדעת שאנחנו שואלים שאילתה שהיא עדיין רלוונטית", אמרה. "אם הייתי יכולה לבוא ולהגיד – תשמעו, אני בדקתי את זה, המערכת הוטמעה והכול בסדר, הייתי מודה לכם והיינו מסיימים את זה. זו רק לא פעם ראשונה שאת ואני עומדות ככה ומקבלות תשובה לא מספקת".

    סגנית השר איבדה את שלוות רוחה בשלב זה. "רק שתדעו שאני הייתי בשביתת שאילתות", גילתה לחברי הכנסת במליאה, "במשך חודש, בגלל שהתשובות של המשרד לא היו מספקות, ואמרתי שאם יש בעיה מבחינת הפקידות לתת תשובות רציניות, שיתכבד השר ויעמוד כאן וייתן את התשובות ולא יפיל את זה על הסגנית שלו". להצלתה של חוטובלי נחלצה ממלאת יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל. "אני חושבת שאני אפסיק את המעמד המביך הזה, ברשותכן", אמרה גמליאל, והחליפה את נושא הדיון במליאה.

    אלא שזו לא הייתה המבוכה היחידה שספגה סגנית השר אתמול. בהמשך הדיון במליאה הציג ח"כ באסל גטאס שאילתה בעניין עבודות בכביש 544, בין טירה ושדה ורבורג. "הפרויקט צפוי להסתיים בחודש אוגוסט 2014", השיבה סגנית השר לשאילתה, "כלומר, זה תוקצב, וב-2014 זה יסתיים. זו תשובת המשרד". בשלב זה שוב התערבה ממלאת מקום יו"ר הכנסת, ח"כ גמליאל: "רגע, העבודה עוד לא החלה ביולי, ואומרים שיסיימו באוגוסט?". ח"כ המשיך את דבריה: "איך תסתיים אם עוד לא התחילו?".

    מצב העבודות המדויק בכביש 544 אינו רלוונטי, שכן גם אם יצליח המשרד לעמוד ביעד שהוצג בתשובה של חוטובלי, נראה שסגנית השר לא תהיה זו שתברך על כך. "יש לי אמירה עקרונית", הצהירה בכעס בפני חברי הכנסת במליאה, "אני ברגע זה – אני מצהירה את זה על הדוכן – מפסיקה לתת תשובות… חברי הכנסת בעצם מביאים את המצב בשטח וכרגע המשרד נראה שלא באמת מחובר למה שקורה בשטח. זה מה שיש לי לומר בעניין".

    את הפרק הבא במערכת היחסים בין שר התחבורה וסגניתו צפוי לכתוב כעת השר כץ, שוודאי לא רווה נחת כאשר שמע את חוטובלי מותחת ביקורת גלויה – וחריפה – על תפקוד המשרד שבראשו הוא עומד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    "משרד התחבורה לא מחובר למה שקורה בשטח"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.