• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במבצע שנערך אתמול בתל-אביב, פקחים של משרד התחבורה החרימו מאות אופניים וקורקינטים חשמליים לא חוקים. אותנו זה מצחיק, וגם מאוד מטריד

    אתמול (ב'), בשעות הבוקר, פשטו יחידות מיוחדות של משרד התחבורה על אתרים החשודים במכירת אופניים וקורקינטים חשמליים לא חוקיים. את הכוחות הוביל בכיר בדרגת סמנכ"ל, ובמהלך המבצע הנועז – אשר ברוח חג הפסח נקרא "ביעור חמץ" – הוחרמו מאות קורקינטים ואופניים חשמליים שנמכרו תחת מסווה של קורקינטים ואופניים חשמליים.

    "מדובר בתופעה נרחבת של שימוש בכלים מסוכנים ובלתי חוקיים, המהווים סיכון בטיחותי חמור לרוכבים ו(ל)סובב אותם", אמר בכיר במשרד, שבעבר הוביל פשיטה דומה בלב איזור מיושב בצפיפות, המופיע במפות הקוד של משרד התחבורה תחת השם המסתורי "גוש-דן".

    במשרד התחבורה התגאו בשלל שהחרימו: "קורקינטים חשמליים המסוגלים לפתח מהירויות של יותר מ-50 קמ"ש וכן אופניים חשמליים רבים, האסורים לשימוש בישראל. באחד מבתי העסק ברחוב בן יהודה בתל-אביב התגלו קורקינטים במשקלים של יותר מ-30 קילוגרם ובעלי הספק של 250 עד 1,000 ואט".

    כמו בעבר, הפשיטה של משרד התחבורה עשויה לשבש את פעילותם של משווקי הקורקינטים הלא חוקיים למשך יום, או אפילו יומיים. בנוסף, תפיסת מאות אופניים וקורקינטים תפגע קשות בחופש התנועה של תושבי האיזור המוכר בשם "גוש-דן", שיאלצו כעת להסתפק במספר זעום של כמה עשרות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים שנמכרו בשנים האחרונות (לפי הערכה זהירה, בשנה שעברה לבדה נמכרו יותר מ-30 אלף אופניים וקורקינטים שכאלה).

    "אי-ודאות לגבי המצב החוקי"
    מול תיאורי המבצע הנועז בתל-אביב, ראוי להביא דברים שאמרו בכירים במשרד התחבורה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בתחילת 2014 – דברים המלמדים שמקור בעיית הקורקינטים והאופניים הלא חוקיים הוא ליקויים בהתנהלות הרשויות עצמן:

    רון מוסקוביץ', מנכ"ל הרשות: "ישנה אי-ודאות מסוימת לגבי המצב החוקי".
    לאה ורון, מנהלת הוועדה: "מה זאת אומרת, אי-ודאות מסוימת לגבי המצב החוקי?".
    מוסקוביץ': "יש בעיה, אין כרגע הוראה שמסדירה את המכירה… יש שימוש בסוגי אופניים עם הספקים הרבה יותר גבוהים ממה שהיה מותר… יש כל מיני שיפורים שמגבירים את היכולת של האופניים להגיע למהירויות הרבה יותר גבוהות, ובכך גם מגדילים את הסכנה".
    ח"כ דוד צור, יו"ר הוועדה: "זאת אומרת, המצב כיום זה שבעצם הם נוסעים באופן לא חוקי".
    מוסקוביץ': "זאת התוצאה".
    ח"כ צור: "זה המצב המשפטי היום".
    מוסקוביץ': "זה המצב המשפטי".

    בתרגום לעברית פשוטה, המציאות שתיאר מוסקוביץ' היא זו שמכיר כל ישראלי שיצא לרחוב (כל רחוב) בשנים האחרונות: ישנם אלפי קורקינטים ואופניים חשמליים שנמכרים בגלוי ולכל דורש, למרות שהם לא חוקיים. הסיבה העיקרית לכך אינה עבריינות גואה בקרב ישראלים ממעמד הביניים, אלא היעדר מסגרת חוקית ברורה בכל הנוגע לשימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, שמלווה באכיפה אקראית ודלילה נגד מי שמשווק כלים לא חוקיים.

    בעניין האכיפה, אפשר רק להזכיר חילופי דברים בין יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ונציג המשטרה, בדיון שנערך בתחילת השנה בעניין הקורקינטים החשמליים:

    נציג המשטרה: "חשוב לזכור שבהיעדר חקיקה ברורה, חד-משמעית, כיצד מטפלים בנושא הזה, המשטרה היא בבעיה…".
    ח"כ צור: "… תן לנו נתונים האם אתם אוכפים את הנושא הזה של נסיעה על מדרכות, של אופניים חשמליים, קורקינטים".
    נציג המשטרה: "כמעט ולא. כמעט ולא, לאור הבעייתיות שהצגתי פה (היעדר חקיקה ברורה, ש.ה).

    כאשר זו המציאות, משרד התחבורה אינו יכול להלין אלא עצמו. לפני כשלוש שנים פג תוקפה של תקנה שהסדירה את השימוש באופניים חשמליים, אך עד עתה לא הצליח המשרד להביא לאישור ועדת הכלכלה תקנה חדשה, שתסדיר (כנדרש וכראוי) את השימוש. השימוש בקורקינטים חשמליים מעולם לא הוסדר כראוי, למרות שהם נמכרים בישראל מאז העשור הקודם.

    ולכן, המבצע שנערך אתמול בלב תל-אביב יועיל רק במעט לתיקון המצב, ממש כמו שהועיל המבצע הקודם של המשרד בדצמבר 2009. בעקבות אותו מבצע אמר שר התחבורה, ישראל כץ, דברים ברורים לאתר החדשות ynet: "מדובר בכלי קטלני בעל רמת בטיחות נמוכה… הכלי הזה מהווה סכנה חמורה לרוכבים עליו, להולכי רגל, ולנוהגים בכביש".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרד התחבורה חושף: מבצע בעורף האויב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.